29 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Yunanistanın yeni tedbirleri Yeniden 4 sinif sil, altına çağırıldı Maamafih vaziyette hafif bir gevşeme olduğu “ bildiriliyor Atina 28 (AA) — Reuter: 1939 - 1940 bulunmaktadır. çağrıldığını tedir. Şimal mıntakasında gizlice ihtiyat tedbirleri almmıştır. Maamaf'h İtalyan Pad» yo ve matbuatında müşahede edilen gev- şeme Üzerine, resmi mahafli daha nikbin bulunmaktadır. Bitaraf müşahitlerin fikirlerine meye Almanya, Avrupanın cenubuşarkisinde bir karışıklığın zuhurunu arru etmediği elhet- Ie, teskin edici bir rol oynamaktadır. Ru- men - Macar müzakerelerinin başlamak Gzere bulunması, müşahitlerin kanaatini teyid etmektedir. Dört Haricive Nazırı Vivanada toplandı (Baş tarafı birinci sahifede) kont Çsaky, Romanya Harleiye Nan B. Manoileseo ve Alman Hariciye Narın B. bbentrop, bugün Viyanada buluşa — D.N. B. bildiriyor; nrırı kont Olano, bügün seri baya yolu ile Romadan. Balze burg'a muvasalat etmiştir. Konu Ciano saat 14 raddelerinde Pührer tarıfından Obersalaberg'deki evinde kö bul edilmiştir. Viyana 28 (A.A) — D. N. B. bildiriğörr Alman Harlelye'Narıri B. von Rihben- tropla İtalya Harlelye Nazırı kont Clano bugün öğleden sonra, Salzburgdan Viya- naya tayyare ile hareket etmişlerdir. Bükreş 28 (AA) — Rumen Har'ciye Na“ zir B. Manoflesco Alman, İtalyan ve Ma- car Hariciye Nazirlarile yapılacak toplan- tıya iştirak etmek üzere saat 1639 da hu» #usi bir trenle Viyanaya hareket etmişir. Garda Almanya ve İtalyanın Bükreş mas- Mhatgüzarları tarafından teşyi edilmiştir. Giornale d'İtalia'nın makalesi! Roma 28 (A.A) — Gilornale d'italla ga selesi, Macar - Rumen meselesinin nazik ve karışık olduğunu, kont Ctano için 93 ikineiteşrininde Macar - Çek meselesinde yaptığı hakemiiğe benzer bir yapmak mevruubahis bulunduğunu söyle- dikten sonra diyor ki; «İtalya ve Almanya, kendilerile Iktisadi ve siyasi Iş birliği yanmakta oldukları iki dost devletin karşılıklı fedakArlıklara razı olarak bu kısımda kendilerin! bekliyen mişterek vazifeyi yapabilmelerini arma edi- yorlar.» Hududda bir hadise Bükreş 28 (AA) — Renler: Hudud üze- finda uçan ve Alba - Julin Transilvanya gehrine Kadar Wertiyen bir Macar tayyares sine, pazartesi günü Rumenler tarafından hücum edildiği ve bu tayyarenin Macar taprarlarında yere indiği, Bükreşten bildi- rümektedir. Bu bususta dün akşam tahkikata baş- Yanmıştır. Macar tayyaresinin beyanname attığı söylenmektedir. Macarların oifade- lerine göre se, bir Rumen askeri tayyaresi, Macar erarisi Üzerinde uçmuş vo Masar Debreszen şehri Üzerinde bir Macar tayya- resine hücum etmiştir. Diğer taraftan, resmi Rümen mahfillerin. geldiği söylenen hâdiseler haklcında bir tahkikat açılmıştır. Tevkifhanede bir cinayet Sirkat suçundan mevkuf biri bir katil mahkümunu öldürdü Dün geç vakit İstanbul tevkifhanesinde bir elnayat İşlerimiştir. Katilden mahküm cinrak yatmakta olan Şükrü ile hırsızlık su- 'Tahikkata müddelumumilik el Koymuş, Batti Recep, hapishaneler nizâmnümesi Bir İngiliz tahtelbahiri batti Londra 24 (AA) — Amirallık dairesi- nin tebliği: İngiliz Spcarfish denizat gemisi üssüne dönmekte çok fazla gecik- miş olduğundan, bu gemiyi kaybedilmiş telâkki etmek icab eylemektedir. hakemlik | Fen adamlarını yetiştirecek yüksek deniz ticaret mektebine aid kanun lâyihası Meclise verild Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya, Ve- porlarımızı artık memleketimizde inşe etmeğe alışmak İâzımdır. Vapurlarımı- italyada bir çok yerler bombardıman edildi İtalyan tayyareleri Hayfayı bombardıman ettiler İlalyada bir mahal 28 28 (AA) —İ yan orduları umumi karargâhının 82 nu- maral tebliği: Petrol ihraç merkezi olan Hayfa şeh- Ji, güpegündüz tayyare filolartmız tara- fından şiddetle bombardıman edilmiştir. Şiiendifer istasyonu ile yeni petrol tas- fiyehanesine — isabetler vaki olmuştur. Her tarafta yangınlar çıkmıştır. Bütün tayyarelerimiz, hareket üslerine dönmüş" Yerdir, Şimali Afrikada düşman, büyük kuv- vetlerle Derneye karşı hücumlarda bu- unmuştur. Odun nakletmekte olan bir kargoya isabet vaki olmuştur. Maama- fih hasarat ehemmiyetsizdir. İki ölü ve 5 yaralı vardır. Şarki Afrikada düşman, Harara karşı hava akınları yapımız ve orada yerli as- keri hastaneye isabet vaki olduğu gibi, Dessie'ye karşi yapılan akında da aske- Tİ garnizonu hastanesine isabetler vaki olmuştur. Ceman 8 kişi ölmüş olup 20 kişi kadar yaralı vardır. Düşmanın bir | tayyaresi düşürülmüştür. Massaoun'da bir hapisaneye taneler isabet etmiş ve bazı cüzi hasarlar iksına sebebiyet ver- miştir. Mevkufların arasında 9 ölü var- dır. İsviçre hudüdundan gelmekte olan düşman tayyareleri, Piemonta ve Lom- bardia üzerinde akınlar yapmışlardır. Dafi bataryaların ve mukabil tayyare bücumlarının müdafaası sayesinde düşman tayyareleri, Torino eyaleti da- hilinde kâin Michllis yakınında küçük çapta birkaç bomba atmakla iktifa et- mişlerdir. Neticede bir çiflikte bir yan- gın çıkarılmıştır. Amerika ve Norveç Amerikada Norveç veliahdi- nin zevcesine merasim yapıldı — American Legion Amerikan gemisi, bugün şimali Finlândiya- da bulunan Petsamodan Neryorka müva- salat etmiştir. Gemide, Skandinavyadan ve Baltık memleketlerinden gelmekte olan 900 kadar mülteciden başka Norveç pren- sesi Martha ve Üç çocuğu vardır. Amarisan Legion gemisi kendisini 500 mil açıktan karşılamış olan iki Amuorikan destroyerinin refakatinde Nevyork İlmanı- na girmiştir. Gemide bulunan New-York Times gazetesinin bir muharririnin bildir. diğine göre, Norveç vellahdinin eşi prenses Marthaya verilen refakat destroyerleri Ame- Tikanın hâlâ kraliyet ailesini Norveğin meş- ru hanedanı olarak tanıdığını Almanyaya ii için gönderilmiştir. Prenses Martha, Nevyorka muvasalatinde Nofveçin Amerika sefiri B. Morgens Rlerna v8 Amerika Hariciye Nezareti protokol şefi B. Summerlin tarafından karşılanmıştır. Prenses Martha Nevyorkta Hydepark'a git- miştir. Orada gayri muayyen bir zaman içip B. Röoseveltin misafiri olarak kalacaktır. Relsicümhur B. Röosevelt bu sabah Hyde- parka gelmiştir. Almanyada ve işgal altinda- ki yerlerde yiyecek ne mikdar veriliyor? Londra 28 (AA) — Alınan malimat- tan anlaşıldığına göre, Almanyada ekmek haftada beş libra, Hollandada 41/2 libra iiçikada $.1/2 Ubra ve himaye altında bulunan memleketlerde ise 23/4 ibra olarak verilmektedir. Almanların haftalık ve margarin yağı vesikaları haf- tada dokuz ons'dur. Danimarkada dört ons'dur. himaye altında bulunan memle- ketlerde Ise, her nevi yağlar dahil olmak üzere 8.1/4 ons verilmektedir. Fransada haftada 4 ons şeker verilmektedir. Almanya» dale 8 ons'tur. Polonyada bütün gıda maddelerinin vesika miktarları, Almanya- dan pek az bulunmakta ise de, Alman aha- Misi bususi bir rejime tabi bulunmaktadır. bu | zın muhtaç bulunduğu fen adamlarımı- m yetiştirecek yüksek deniz ticaret mek- tebine nit kanun İâyihammı da Meclis takdim ettik. Demiryollarımıza gelince çok iyi işle- mektedir. Varidatta 1940 meli senesi- nin birinci ayından itibaren yüzde on nisbetinde bir artma gö:ülmüstür. Ta- rife işlerinde bu sene daha büyük bir adım yoktur. Yeni açılan ve muhtelif şirketlerden #atin aldığımız hatların bir“ birine benzemiyen farklı tarifeleri bir- leştirerek seyyan bir tarife yapmağa te- şebbüs ettik. Bu teşebbüse bizi sevke- den sebep, memleketin ber tarafında hemen yekdiğerine benzeyen iktisadi ve ticari faaliyetiri artmış olmasıdır. Hat boylarında ( oturulabilecek oteller ve yolculanın istirahat ve izşesini tera'n edebilecek gazino ve İokantaların bus Junması İözümuna kamiiz. İdare icap eden masraf ve külfeti üzerine almakta zor- gekmiyecektir, Yalmız bunları işle- tecek adamları bulmakta ei geki- lecektir. Ankara, İstanbul ve İzmir ara- sında muvakkaten tatil edilen hava #e- ferle.ine, pist inşaatı tamamlanınca yeni- den başlanacaktır. Telefon mükâleme ücretlerini indir- mek için henüz bir teşebbüste bulunma” ğa imkân bulunamamıştır. Hind Felemengl| Afyonkarahisarın Amerika hava postaları tesisini görüşüyor Tokyo 28 (AA) — D. N. B. ajansı bü- diriyor: Kokomin :Chimbun gazetesine nazaran, Birleşik Amerika ile Hollanda Hindistanı arasında mutazam ticari hav postaları tesisi hakkında gizli müzakereler &ereyan etmektedir. Mezkür- gazetenin mültaleaşına nazaran, Birleşik o Amerika hükümeti uzak şark pollitikksna yeni bir battı, Birleşir Ameri Hollanda Elydistanına, “Yeni” Zelandaya ve Avustralyaya bağlıyacaktır. Gazete, mütalealarını şöyle hülâsa ediyor: «Japonya bu iş Üzerine en büyük dikkatini toplıyacaktır.» Alman tebliği Bir Alman gemisi Hind Okyanusunda bir İngiliz vapurunu batırdı Berlin 28 (A.A) — Alman orduları baş- kumandanlığının tebliği: Fena görüş şeraiti sebebile, Alman hava kuvvetlerinin faaliyeti, dün, müsellâh bir keşif hareketine inhisa: etmiş ve bu keşif esnasında Gosport limanı tesisatı Üzerine bombalar atılmıştır. 11/28 ağustos gecesi, mühim muharebe bava grupları, İngilterede ve Skoçyada ii- manlar ve bahriye tezgâhları tesisatına ve tayyare ve eslihr fabrikalarına hücumlar yapmıştır. Southampton'da, oAberdee'de, Dundee'de, Leeds'de, Hul'da ve bilhassa Derby'da ve Birmingham tayyare ve mo- tör fabrikalarında ve Chtham devlet bah- riye tezgâhlarında, geniş yangınlar, bomi- bardıman tayyarelerimiz tarafından yapı- lan hücumların müeesirliğini göstermiştir. Tayyâreler, İngiliz Ilmanlarına omaynler dökmeğe devam etmişlerdir. Gece İngiliz tayyareleri Almanya örüzi- #l üzerine mahsus netlöe almaksızın, böm- balar atmışlardır. Kiel'de birkaç Ikamet- gâh hasara uğramıştır. Halkın disiplin zih- niyeti sayesinde, yalnız bir kişi hafif su- rette yaralanmıştır. Biri bubriye topçusu tarafından ölmak Üzere &ç İngiliz tayyaresi düşürülmüştür. Bir tayaremiz kayıptır. Bir denizaltı gerisi, ceman 28,500 töni- Iâto haeminde düşman gemileri batırmıştır. Bu gemfler, kuvvetle himaye edilmiş bir kafile içinde seyretmekte id. Manş'ın Fransiz sahili önünde, Alman bahriye topçusu, Iki düşman denizallı ge- misine ataş etmiştir. Bu denizaltılar muh- temel ölarak tahrip edilmiştir. Hind Okyanusunda, Alman babriyesi kuvvetleri, İngiliz British Comander sarnıç gemisini batırmıştır. Bir Fransız müstemlekesi Vichy hükümetile alâkasini kesti, general de Gaulle'a iltihak etti Landra 28 (AA) — Hür Fransırların rel- H general de Genlie dün akşam radyoda bir nutuk söylemiştir. General Afrikadaki Franz Çad müstemlekesinin Vlehy hü- kümetile alâkasını keserek hür Pransırlara ilihakının ehemmiyetinden bahsetmiş, Çad valisi Ebone le kumandanı miralay Marehand'dı takdirle anmıştır. General Çad müstemlekesinin, diğer Fransız mür- temlekelerine yol gösterdiğini ve bütün Pransız İmparatorluğunun canlanması için işaret verdiğini söylemiştir. İngiliz Başvekilinin bir mektubu Londra 28 (A.A) — Fransız Çad müs temlekesinin müttefiklerin davasına Yt- hakı münasebetile . Ohurehil, general de Ganlle'a bir mektup göndermiştir. Bunda yardımı yapacağını, ticareti inkişaf et- bildirmiştir. kurtuluşu Halk büyük merasimle bu günü kutladı Afyon 28 (A.A) — Dün Afyon halkı bö- Tüccar vapurlarımemlekette yapılacak yük tezahüratin kurtuluşlarının yıldönü- | Mmünü Küamışlardır. Bu münasebetle ya- pılan metasinı, şebrin Istirdni saatinde kur- tarı Kahrsi 'Türk ordusunu terasilen bir kıtanın şehre girişiyle başlamıştır. Kahrimân asketlerimizin (o beştanbeşa bayraklarla süslenmiş Ye kesit halk taba- Kalarile' dolü aba. yollardan geçerek şehre girişlerini tak'bon cumhuriyet meydanında bir geçit resmi yapılmıştır. Bu geçit resmi- De kadın erkek yüzlerce köylü de cephane yüklü kağnılarile iştirak ederek kurtuluş gününün ulvi manzarasını bir defa daha yaşatmışlardır. Gece büyük bir fener alayı tertib edilmiş ve Halkevinde de büyük biz müsamere verilmiştir. Başvekil Yalovadan geldi İki gündür zleri istirahatta bulunan Başvekil doktor B, Refik Saydam dün gece gelmşitir. Başvekil Ploryadaki deniz köşküne gitmiştir. Dahiliye Vekili dün gece şehrimize geldi in Vekili B. Falk Öztrak dün g6c€ yolile İzmirden şehrimize dön- şt Maarif Vekili İzmirde Ankara 28 (Telefonla) — Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel bu akşamki trenle İzmire gitti Alman iktisad heyeti Moskovada Meskova 28 (AA) D. NB: R Behunurre'nin riyasetindeki Alman İfkti- sad heyeti burün öğleden sonra Moskova- ya murvasalat etmiştir. Çorap imali İpek çoraplar muamele vergisine tabi tutulacaktır Ankara 28 (Telefonla) — Çorap imalâtının muamele vergisine tâbi tutu- İup tutulmıyacağı hususunda tereddüde düşüldüğü Mahiye Vekâletine yapılan müracaatlardan anlaşılmaktadır. Bunun üzerine Maliye âleti teşkilânna bir tamim gönderm Bu tamime göre, ipek çoraplar mut- lak olnrak-munmele vergisine tabi tutu- lacak, muharrik kuvvetleri iki beygiri; işçi sayıları da beşi geçmiyen imalâtha- nelerce yapılacak yün ve pamuk çorap- İsr vergiden muzf olacaklardır. Şu kadar ki bu muafiyet mileseseye verilmiş olduğundan diğer trikotaj ma- melâtı veya ipek çorapla birlikte yün ve pamuk çorap imal eden mliesseseler bu muafiyetten istifade edemiyeceklerdir. İskenderiye ve Portsait üze- rine hava hücumu Kahire 28 (A.A) — Akdeniz İngiliz kuv- vetleri başkumandanlığının tebliği: Bü sabah erken, İskenderiye ve Portsalt üzerine bir hava hücumu yapılmıştır. Hiç» bir hasar ve hiçbir yarah ve ölü yoktur. Gayri resmi haberlere göre, hücüm 70 dakika sürmüştür. Hiçbir bomba düşme- miştir. Topçu ateşi de işitilmemiştir. Yugoslavya buğday ihraç edemiyecek Belgrad 28 (A.A.) — Ticaret Nasır muavi- nİ, rekoltenin azlığı yüzünden Yugoslarya- nın bu sene buğday ihraç edemiyeceğini söylemiştir. Uzak Şarkta gerginlik Changhai 29 (AA) — Bugün Hankogn- dan alınan haberlere nazaran Honkog'a Fransız Hindiçinisi arasında seyreden de- niz #ervisleri durmuştur. ilindiçiniye git- mekte olan İki gemi göri çağrılmıştır. | ! ALI ile VELİ Edebiyat Ali ile Veli biribirlerini çök seven iki eski dosttur. Fakat tabiatlarında ne fark var yarabbi! Ali gördüğü. okuduğu her şeyi zihin yormadan beğenir, çabucak hayret eder, bu yüzden ikide bir su- aller sorar. Veli ise güç beğenir, asla hayret etmez ve sanki Allah Veliyi Alinin suallerine cevap ver- sin diye yaratmıştır. AK, ber şeyi gibi” edebiyatı da sever. Geçenlerde yeni çıkan ede- biyat mecmualârından birinde, kar dınları ineklere benzeten bir yari okumuş. Bunu Veliye anlatıyordu: — Azizim Velil Sen hayatında böyle güzel bir yazı okumadın. Genç muhat tesadüfen . karşın: na oturan bir kadını o kadar ineğe benzetmiş ki, boynuzları ve kuy- rTuğu olmamasına şaşıvor. Kadın bir aralık, muharririn sırtındaki yeşil elbiseye hasretle baktığı sırada © «Korkmayınız, bahar geliyor.» de miş, Kadın gülmüş, Muhetrir: «Şimdiye kadar gülen inek kadar tuhaf bir şey görmi Is diyor. Hakikaten dünyada gülen inekten daha tuhaf bir şey yoktur, değil mi? Alinin heyecanla söylediği sözleri süküretle dinliren Veli: — Vardır, dedi — Nedir?) “Söyle bakuyım? — Yazan öküzl İngiltere ve Almanya üzerinde hava akınları (Baş tarafı birinci sabifede) 24 Alman bombardıman tayyaresinde mürekkep bir filo öğleden sonra cenuği şarki üzerinde uçarak bir şehir üzerin& altı bomba atmışlar, kahve ve müt dı: lokantalara muhtelif hususi mesken” leri ve dükkânları hasarı uğratmışları Bir hafi? yaralı yardır. Ayni muntaki diğer bir şebrindo ve diğer bombardıman mühim Üç kadın ağır ya: bir binaya isabet, etin Araştırmalar yapılır: Londra BS (AA) — #üretle 4 düşman tayya diği resmen bildirilmektedi Hendra 28 (AA) Mana sahilleri rinde İngiliz ve Alman avci sında bu ökşam osreyan eden hava uha” Rebelerinde düşmunın yedi tay, #ki tayayresi de agi düş Alman tayyaresi ları par Burtalmığlardır. Bontardarı törisi tayyare ateş alan genç bir zabitti, Messerchmidt'in enkazı ya Olarak inmiştir. Berlinde tehlike işareti Stokkolm 28 (A.A) — Berlinde gelen malümata göre bu gece sant yirmi dördü kırk beş geçe tehlike işareti v#* silmiş ve bu hal iki sant sürmüştür. İns İzi tayyarelerinin akınlarından sonra #9* kaklarda obüs parçaları, beyannamelef görülmüştür. Boeren Zeitung Beilin üzerine" yapıla akınlara Londra üzerinde ba şiddetle mukabele edileceğini yaz © yor. ş Askeri muharrirlere göre hava harfi yeni bi: safhaya girmek üzeredir, ikinci © ve üçüncü Alman hava filolarının da ba rekete geçtikleri bildiriliyor. i Berlin 28 (A.A) — D. N. B. bildiriyeii Alârm işareti #isteminde teknik bir boruğ” Yuk pebebile bu sabah anat 9 a doğru, > elârm işareti verilmiştir. Birkaç i sonra da slârm işaretinin “bittiği sare verilmiştir. İstanbul radyosu 29 teşrinievvelde açılacak Ankara 28 (Telefonla) — Matbusflğ umum ni İstanbul radyosunu $ 29 Birinciteşrinde açılması için hazır lar yapmaktadır. B. Glenconner bugün İstanbula geliyor wi Ankara 28 (Telefonla) — bngilif iç caret birliği, Balkanlar ve cenubu #9“ Avrupa şabesi reisi Lord Gİ burada «bazı temaslarda bulunduktü. sonra bu akşamki ekepresle İstanbi hareket etmiştir. ; bu sına ağır Tazdil 30 Ağustos... Unulmayın ki bu tari” he bir'gün kaldı. Hâlâ biletinizi alss1* nız mı? Harb meydanında kılınç. tak me” danında bilet lâzım, 30 Ağimtos Zafer Piyangosu İÜ Ni fuarında çekiliyor, bu tali meyi muharebesinin galib (69.000) ye kazanacaktır, d İkinci galip (20.000) Lira, üçü" galip (10.000) Lir alacaktır. © ge Fakat bu meydan muharebesinin Ka nice galipleri yazdır.