10 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

10 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

H Sahite — Para Vlb yapılacak çoktar. — Arkadışimız işler bay de- ibtiyac de Kemal'in sözleri yerinde gildir. — Balkevlerine vardır. Dedi. -Daba Halkevi — başkanı bay ka bay doğru ol Ödemiş Selim sonra Kemal'la — sözleri adığımı — söyliyerek Ödemlş Halkerinde sekiz şube uçıldığını, ber şabenin faaliyette bulunduğanu, köylere varıncıya kadar çalışıldığını, pek az para He birçok işler — başarıldığını, bundan sonra daha faydalı ola bileceklerini, fırkalı arkadaşla ran elbirliği ile kemali - ciddi yetle Halkevine sarıldıkları tak- | dirde para olmadan da memle kete faydalı İşler görülebilece glni söyledi. ve: Arkadaşımın — Halkevleri- nin çalışmacıkları —hakkındal sözlerini yersız. buluyocum. Dedi. Bu sözlerden sonra Menemen mümessili bay avakat Kemal tekrar kalkarak sözlerinin yan- lış anlaşıldığını - söyledi ve de- di kik — Çok sevdiğimiz, saydığı- mız, şefimiz ve başımız - bay Avni Doğan'ın bir. sözünü ha- tırlatacağım, “Çalışacak — arka- daşlara pera ile değil, fedakâr: lıkla- çalışarak hedef lerine vasıl | olacaklardır.,, HBeplmiz böyle çalışmıya ha gıriz. — Sözüm — yanlış — anlaşıl. masin. Ba #özlerden sonra Halke- vine yardım mes'elesi üzerinde Bay Avni Doğan başladı-ve dedi kk — ÜUmumt meclis seçimi ya kında yapılacaktır. Balkevi için gecek vilâyet amumi meclisin şehir yardım — vardır. büyük âmiri ve şebir meclisi reisi burada bu lunuyotlar. — Bü yıl bütçelerin den Halkevina — yapılacak yar dim arza: buyururlarsa söyliyeceklerini dinlemiye hazı kendilerile tekrar - söze dep, gerek meclisinden beklediğimiz Vilâyetin en için rız. — Zaten cede “bu — mes'ele görüşmüş idim. Valinin Sözleri: Vali Genetal —Küzım " Dirik kalktı ve: — Sayın arkadaşlar, Diye söze başlıyarak dedi ki* Halkevlerinin yaptığı iş ler gözönündedir. evvel Çalışılmıyor denemez. Bonunla “beraber ya İşt başarmak içia yalmız. para de- gll, tink (Rab)> birliği — elbtr: Bği lammdir. — İçerden bir İstök lâzımdır. vinami meclle, belediye çalışa- caktır. içinizde kudar para litler. rıncıya pılamamış işler do - vardır. gelen Para için Umumi meelisin gene bölünün * üyeleri ne verebileceğini bi Dağlardaki köylere va kadar maarile teşme köylümüz vardır. İnkılâbı ora: köy hareketi yaşatmak Köylerde mektebler Bir hamur helinde olan büdesmiz. larda başarmak, iatiyoruz. yapılmaktadır. den bu yapılmakta mekteblerine yardım - edilmek tedir. Bundan başka lik, Soysal yardım hep böyledir. Bütüt bunlar gözönüne ge tirilince mecifei umuminin elin işleri de deki hamırın yetmediği anlaşı Meclis, ozatmak mecburiyetinde dir. Banuanla beraber, Halkevi- ne yardımda bulunmak boynu: muzun borcudur. Behcet Uz'un sözleri: Valinin lerinden sonra belediye başkanı doktor Bay Behcet Uz kalktı ve dedi ki; hır. yorganına — göre | büyük bir Gdeğişim bakkında | | bir teşekkür İçtimaı yaptıkla olan köy | yol, sağ: | TATTTTTETTTÜTÜYTETETTN | — Bu deofaki büdeemizde Halkevlerine yardım için şehir meclisi arkadaşlarımdan azamf yardım için ricada bulunacağız ve bu yardım temin edeceğiz. Bay MitaP'ın tenkitleri: Daha sonra İzmir mümeesili Gözdoktoru Bay Mitat söz ala rak fırka vilâyet idare heyetinin iki senelik herkesi tarzda leraat — raporaman edecok bir söyledi 34 bim azası artadış memnun oldağunu evelce — fırkanın varken bu olduğu noktasına temas ederek fırkaya —aza kaydı. hüsusanda dahe çok düşünülmesini, kemi- yetten ziyade evsafa ve keyfi yete daha çok ebemmiyet ve rilmesini lâzımgeldiğini söyledi ve fırka hayatından bahsederek en ton belediye seçiminde yok lamalar vesaire yapıldıktan son ra bazı hareketlerde bulunduklarını, bu gibilerin anlamamış kimseler olduklarını söyliyerek fırkaya aza kaydinde daha titiz. davranılmasını teklif etti. Fırkanın aza - taahhüdlerini toplamak için alınması İâzım- ve mikdarın arkadaşların sevimsiz fırkacılığın manasını gelen tedbirleri kararlaştırmak üzere birkaç azadan mürekkeb bir encümen teşkil edilmesini istedi, Halkevlerine - yapılacak yardım — mes'elesine de — temas eden Bay Mitat; Fırkanın 5a dece bir siyasi teşekkül ve bir bayır cemliyeti olmadığımı - töy llyerek Büyük Önderimizin Işa ret öttikleri son inkılâb leri olan müsiki, öz dil ve ka- dna saylav seçme seçilme bakkı üç İnkı- lâb karşısında halk — düyünla- rının çeşid çeşid olduğanu an- lattı, müsiki fakılâbımı — yurd. daşlara anlatmak için — ortada bir çalışma görülmediğini, dll işinin çok eskt bir ibtiyacımız olduğunu, ba değişikliğin bü yüklüğünün ve lüzumunun (â yıkile anlatılamadığını, kadının saylavlığı mes'elesinin dünyaca olarusuna rağemen kadınlarımızın —ancak va verilmesi gibi rını, derla - heyecanları — Tâziım olduğu kudar uyandıracak, gör- terecek tezahürat görülmediğini söyledi. Halkevine Yardım Borcumuzdur.. Bu #sözlerden sönra kongre başkönı Bay Avni Doğan tek. rur'söze başlayarak dedi Ki : — Fırkâ vilâyet Ydare heyeti raporumuzda Halkevlerimizdeki vesattin kifayetsizliğinden bah- settik. kadaşlar ve belediye relsi Bay Behçet Uz İle görüştük. Mem- nüniyetle âöz verdiler ve imkân derceesinde — ellerinden — geleni yapacaklarıni söylediler. " Yapı: vededilen — yardımlarla Şehir meclisi azası ar- lacağı Halkevlerine lâzım olan vesajti temla edeceğiz. Meclisi umumit azaslle de ayrı ayri görüştüm. Onlar da söz verdiler. Değerli General Kâzım Dirik te umumf vilâyet meolisinin başkanı olmak sıfatile bize yar- dim edecektir. Sizler 42000 fırkalının mü: mesaslilerisinle. Başta bu değer, siz reksiniz olduğu halde hepl: miz — çalışacağız,; — hükümetin müzobaretin! - temin — edeceğiz hükümet ba fiırkanın omurz: larındadır. Seçilenle seçen — arasındaki müdasebeti kölelik gibi kabal etmiyoruz. İstediğimizi yaptı" racağız. Yaptırmak küdretimiz Meclisinden — soracağız, bükümetinden soracağız, sayla' vından soracağız. Demokrasinin valimiz vardır. | ve bu işi manası milleti döktü? Arkadaşlar; Halkevine bir projeksiyon —mekinesi — almak için 4000 liraya ihtiyaç vardır. Eldeki para ise çok azdır. Spor toşkilâtına yardım — edilecoktir. Dil şubesine yardım edilecektir, edebiyat ve tarih şubesine yar dim edilecektir. Kitaplar alınacaktır, her şu benin İhtiyacı olan — vesalt alı- nacaktır. Meclisi umumiyi siz ler seçeceksiniz urkadaşlar! Bi zim dört tane — Halkevimiz vardır. Urla Halkevi beş para- sızdır. Urla belediyesi; — bütçe- sinden imkân nisbetinde yar dim edecektir. Ödemiş beledi yesi de Ödemiş Halkevine yar Tex şudur: nedir? Büyük Türk neden bu kadar kan dimini yapacaktır. Halkevleri yardıma muhtac mıdır, değil midir? Reye ko yuyorum: Muhtac mdır? Müh tac olduğunu kabul Tötfen — ellerini — kaldırsınlar. (Bötün kongre üyeleri ellerini kaldırdılar) hududu onbin lira olan bu temin edeceğiz. Bay Avni Doğan sözüne de vam ederek: edenler nihayet yardımı — İdace heyeti arkadaşları: ma da 1Öz vereceğim, Aramızda iş bölümü vardır. Teahhüt ak çeleri için hakikaten İçimizden bir encümen seçerek çalışalım başaralım. Sağu sola | elavuç açerak dilenmeğe bu | fırkanın ihtiyacı yoktur. 49 bin csor. | frkalı birer lira verdiği gün 42,000 eder. — Hepimiz verelim. Bir arkadaşına bile bir Hra ikram edecek kadar sabi olan bu millet bir lirayı vermekten çokinmez, Yabut banu vermi- yecekler varsa baddimizi bile H, başka bir tedbir alalım, bu para alınmıyacak - diyelim ve işlerimizi de ona görs tan- zim edelim, Fırkamızın vilâ yet bütcesinde ziyafet faslı ola: rak 1600 Hira vardı. Bunu ve fstihbarat masrafını tamamen büdeceden kaldırdık. Fırka için İstihbarata lözüm vardır. Yarım akşam bir alle sofrasın- da otnracağız. Bu: fırkaya hiç bir vakit bir bar olmaz. Bay Avni Doğan sözüne de- vamla: — Bir adam, bir genç mek- tepte okur, doktor çıkar, ava kat çıkar, muallim çıkar, herşey çıkar, Fakat ©o adamda Ata türk'öün İstediği şeyler yoksa, fakılâp memleket — işinde samimi ve ateşli değilse o adam Boştar, İşte o udami — buratı, Hülkevi yetiştirecektir. Arkadaşlar; dinleyici arka- daşlardan bir genç söz İstiyor, ona da söz vereceğim. Dedi. Bay Halim Cavid'in sözleri: Basırada mümetstllerden bey Halim Cavld söz iatedi ve buy Mitat'ın firkeya aza almırken ibtiyatlı ve ttiz davranılman hakkındaki sözüne rek fırkamının dünya fırkaları- nin - fevkinde bir — hosusiyeti bulunduğunu, ayni zamanda programı ile en müşkülpesend bir vatandaşı tatınin — edecek zenginlikte olduğanu, fırkemı: zaafmili! inkılâblarımızın kayaak mahalli bulunması sebebile bü- tün vatandaşların — hergün bu inkılâblardan zevk ve — easdet duyduğu bir sırada bir arkada- ne ve temas ede- şın böyle bir teklifte bulunmanı | doğrtu olmadığını - söylemiş ve! — İzmir'lileri biz tamamen fırkalı yapamamışsak bu idare heyetine gelen arkadaşların ha- tasıdır. diyebilirim, bütün İz- mir'lilerin fırkaya kaydetdiril. | ber derhal' işe | edebileceğini ve bu hesabların | | gelecek köngrede tasdik edile- mesin! fırka Idarö heyeti arka daşlarımdan İstiyeceğim. Demilştir. Bir Gencin tenkidleri: Duha sonra kongre dinleyici lerinden Tıbfakültesi talebesin- den bay Lebib Fehmi İzmir Halkevi'nden beklenen faaliye- t göremediğini söylemiş, mü- mevverlerimizin Halkevine sıkı surette bağlı olmaları lâzımgol- diğivi, ve yazık ki birçok mü- nevverlerimizde bunu göreme- diğini bildirmiştir. Bandan sonra hesab ve di. lek seçilmesi kestirildi. Aysi zamanda teah- hüd toplamak için tedbirler almak üGzere beş kişi lik bir encümen teşkili onay landı. Bu mümessili Comal Ahmed; hesab | encümeninin — seçilmekle bera başlamasına ve sncümenlerinin akçelerini mrada söz alan İzmir kongre devam ederken — işini lözüm - olmadığını töylemiş, hesabları birer birer tedkik etmek sore tile kongreden sonra da tedkik bitirmesine söylemiş, rek idare heyetinln ibra edile bileceğibi, dilek encümeninin yapacağı — işleride idare heyetine bırakmak daha muva bildirdi ve tek yebi fiık olacağını lifte bulundu. Fırka üyesinden ve fırka vilâyet İdare heyeti | besap İşle- rine bakan avukat Bay Ahmet Enver; bunun üsüle ve nizama aykırı olduğanua söyledi ve Ida ro heyetini kongrenin ibra et Tâmımgeldiğini, tenmüle göre hareket edilmesi gerek olduğunu bildirdi. Reye konu lan bu teklif; Bay Ahmet En izabata onaylandı. Celso on dakika ta l edildi. Ikinci Celse İkinci celse toplandığı vakit kongre başkanlığı kürsüsüne İkla ci reli Ödemiş mümeesili bay doktor Mustafa geçti. Bay Avni Doğan söz aldı, dilek encüme- nine her kazadan seçilecek mümeeslllerin kendi arkadaş- ları tarafından — seçilmesini ve adlarının kongre — başkanlığına bildirilmesini teklif etti. Evvelâ hesap encümesi, mesl ver'in — verdiği göre sonra — dilek seçildi. — İz: mir'in nahiyelerinin — çoklüğü gözönüne alınarak bâtün nabi yeleri temsll etmek üzere dilek encümenine daha İki çildikten sonra taahbüt lerinin ne suretle — toplanması Tüzimgeldiğini — tesbit edecek encümen seçimi yapıldı. Bay Avni Doğan; Cumartesi günü müntehibişsani Intihaba: tına başlanacağı İçin kongresin biran evel mesalsini ikmal et- mesi Tâzımgoldiğini söylemiş ve encümenlerin gece çalışması ka- bul edilerek kongrenin ikinci toplantısının bugün anat 14 de encümeni üyeleri üye ve akce- yapılması kestirilmiştir. Bugün yenli idare heyeti seçiminin ya- pılması muhtemeldir. Üniversitede Döçent Muavin Profesör Dr. A. Safeddin Ağız ve Diş Hekimil Hastalara hergün öğleden sonra bakar, İstiklâl caddesi No, 99 Ankara apartmanı 2 inci kat Telgraf - .STANBUL Telefon : 49250 Yazan: Arnold Galopen Tramp ile beni tarassuda mı memur edilmişti? Bötün bunlar beni fena balde sinirlendiriyor, kendi — vaziyotimi — düşünmeğe vakıt birakmıyordu. — İşte - bu rabi halet ile polis müdürlü güce geldiğimiz saman bizimle beraber — otomobilin — içindeki diğer arkadaşları alıb herbirini bir tarafa sevkettiler. Bevi de bir müddet beklettik. ten sonra şube müdürlerinden birinin Mü- dürün odasına girdiğim zaman içeride Foks'u ayakta duruyor buldum. Odaya girerken bana arkadaşlık eden genc polia müdüre dedi ki: Bu adamlar, köprü al- tında — dolaşırlarken — birlikte yakalandılar, Bunun üzerine müdür, her: iklmizi de yukarıdan — aşağıya kadar süzdükten sonra lüzumu yanın) soktular. bir vaziyette memuru | helinde melümat vermesi için bizi yakılattıran polla memuru na odadan dişari çıkmamasını İşaret etti ve sonra bize döndü. Bu tırada Foks cebinden bir kart çıkararak müdüre uzattı. Bu bal; Foks hakkındaki ilk şüphelerimin tekrar kuvvet lenmesine vesile oldu, Bilhassa müdürün iğilerek yavaş sesle birgeyler söylemesi birdenbire — hayrete düşmesi, kunaatimi — büsbütün taebakkuk — ettirdi. Ba Foks; İkl adım - gerllerek — yü: zünden gözlük ve sakalını çı kardı. Müdür nefes kesllerek gözleri feltaşı gibi açılmış ol: duğa halde kekeliyerek: — Alon Dikson! Dedi. Hakikaten gözümün önünde bhayrete değer bir — su- rette kıyafetini değiştiren adam Alon Dikson'dan başka birisi değildi. O da şimdi bana dön- müş, bakıyorda. Acaba beni tanımış mıydi? Yokaa oldukça uzun müddet kendisine arkadaşlık eden meç hul bir gerseriden şüphe mi ediyordu? Bu vaziyet karşısında fazla intizarı tehlikeli bularak Dik. son'un hareketini aynen taklid ettim ve yüzümden bıyıklarımı, başımdan da prokamı çıkardım. — Alon Dikson'un talebesi Edger Pill Dedim, Şube müdürü, şimdi büsbütün şaşırmış, ağtı açık, bir Dikson'a ble de bana ba: kıyordu. Odada bülonan gene polla memuru da nasıl bir va- ziyet takınacağını şaşırmıştı. Moamafih ben de — kendi vaziyetimden pek emin — değil- dim, Zira hüviyetimi meydana ANADOLU kulağına onun da sırada — Günlük Siyasal Gazete Sabip ve Başyazganı Haydar ÖKTEM Umumt neşriyat ve yan işleri müdürü: KEMAL KARACA İdarebancı İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Fırkası bı,nuı içinde İzmir - ANADOLU kutosu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Heryerde 5 Kuruştar. — Günü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR (KADUNUSADI xV —10 Kânunusani 934. koyduktan sonra — Dikson'an beni tevkif — ettirmeğe kalkışa- cağından korkuyordum. Fakat bu korkum, neticesiz çıktı. Dikston müdüre dönerek: — Bu efendinin sözleri doğ- rudur. Kendisi, vücudile if tihbar ettiğlin talebemdir. Dedi. Sonra da bana - döne- rek elini uzattı: — Tebrik ederlm gene dos- tüm, Benlim gibi İhtiyar bir polis memurunu bile aldatmıya muvaffak oldunuz. — Cidden mükemmel bir surette kıyalet değiştirmeğe muvaf fak olmuş idiniz. — Sonu Var — Dış Bakan iSofya’da Da |(Görüştü. Sofya, 9 (A.A) — Cenevre'ye | gitmekte olan Türkiye Dışarı işleri Bakam Bay Tevfik Rüştü Araa saat 13 de Solya'ya gelmiştir. Tevfik Rüştü Aras durakta Kralın mümeasili Kiome İvanof, hariciye nesareti umumt kâtibi Christof, umura siyasiye müdürü Pavlof, protokol müdürü — Suilof, Türkiye elçisi Bay Şevki ve birçok zevat tarafından karşılanmıştır. Bay Tevfik Rüştü Aras trenin tevekkufundan islifade ederek şeh- Te gelmiş ve n giderek defte ri mahsusa imza koymuş ve Baş vekâlete giderek kart bırakmıştır. Bay Tevfik Rüştü Aras hariciye nerareti umuru siyasiyo müdürü Bay Pavlof'u kısa bir müddet zi« yaret ettikten sonra saat 14,80 da Cenevre'ye hateket etmiştir. Belgrad 9 (A.LA) — Uluslar derneği — toplantısına — gitmek üzere buradan geçen Türkiye Dişişleri Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras, bugün — burada kolmıştır. Vatansever Bir Müftü öldü. Zonguldak, 9 (A.A) — Zon: goldak müftüsü bay İbrahim Hakkı bayram gecesl kalb sek- tetinden öldü. Merhum Sıvas kongresinde Atatürk'ün telgrafla verdiği emirlerini menberde, hutbede halka okümak, işgalde müdafasibukukun — başında ça- lışmak gibi hizmetlerile milli davada — candan — bağlılıklarını göstermiİşti. Ölümü memlekette çok acı ve tesasür uyandırmıştır. İstiklâl madalyası takılı tabu- tünu medfene kadar — bütün halk taşımış, Mmezarında heye- canhi notuklar söylenmiştir. Fırtına Şiddetle Devam Ediyor. Sinob 8 (A.A) — Üç gün evvel başlıyan — firtima — bötün şiddetile devam etmekte ve vilâyetin ber tarafında tipi ba- Hinde kar yağmaktadır. Sinob Boyabat şosesinin Diranaz kıe- mi kapanmış, münakalât dür- muştur. Limanda bulunan va- purlar — fiırtınanın — dinmesini beklemektedir. Kastamoni, 8 (A.A) — Vila- yetimizin hertarafında üç gün- denberi yağmakta olan kar durmuştar. Yağan kerin kalm- lığı şehirde 35 santimi bulmuş: tar. Ankara-İnebolu yolları ka- panmış ve kazalara gidip gelme güçleşmiştir.