14 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

14 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmidördüncü Yıl No. 6139 Perşembe 14 ŞUBAT 1985 Te Kadın Saylav. Olduktan Sonra... Soysal varlığımızda yaptığımız devrimler kadımın erkekle ber bakımdan denk haklar almasile €a olgun biçimini bulmuştur. Artık göğsümüzü gererek derin bir kıvançla söyliyebiliriz ki bu Bünkü Türk kurumua tipi, en İleri ve en ölkülü bir kuram tpldir. Çünkü kuramumuzun Ada prensibleri geçmişin baskısı altında doğmaktan ziyade bilgi- Dİn yüksek temellerinden bız ahyor. Buna göre Türk kurumu bugünkü biçimile büsbütün pat- Tİyarkal (*) âlle esasını yıkmış ve konjügal âile diriliğine girmiştir. Artık kadın soysal İş bölümlerine erkekten hiç ayırd edi'm'yecek bir durumla karışmış bulunuyor. Her kurumun kendisine göre soysal bir yözü verdır. Soysal biçimin bütün ivcelikleri ba &aa yüze göre bir biçim ve Tenk alır. Patriyarkal — milede erkeğin sonsuz bir gücü vardı. Onaun her buyruğu ve ber di | leği, kadın da içinde olduğu halde, bütün aile tarafından yapılırdı. Roma imperatorluğu çağında son Gününü bulan er- kek göcü gittikce devletin gü resi ve dileği karşısında eriyor. du. Son medeni yasalar artık patriyarkal alle tipinin bir an- latışı olmaktan ziyade bu yenl | düşünüşün, bu yeni görüşün ürünleri 1di. (Türk, İsviçre ve Alman medeni yasaları gibi) artık bugün özel baklarda ka- dinin erkekle bir. olduğunu Svetlemiyen ileri ülke kulma tuşur, — Fakat sayasal — hak- larda kadın derneği — ona- Yan yerler kültürce en ileri Olan yerlerdir, İşte bizlm ülke Miz de bunlardan bir! olmuş- tor. Patriyarkal allede kadın #vde balunan koltak, kanepe, Tablo gibi bir maldı. Bunun İçln tlk çağlarda Roma'da ko- Süti kadımı istediği vakit öldü- Tebilir ve kendisine biçbir yer« hiçbir. şey — sorulmazdı. Çönkü herkesin malını İstediği Bibi kollanabilmek — bakkı (l * bu biçim karşısında kadın :dç“ eğlence ve çocük yetiş- d" oldağundan, kendisini bu Yönden içinde olgunlaştırmağa Saltymıştı. — Küfesteki - bülbülle E'deki kadının yaşayışı blr İdi. nn yüzlerce ve battâ bin “TCe Yıl sören bu uzun esirlik ı""!'ll onların psikolojik var. ikları ve fiziyolojik biçimleri _ı':l“"e de pek çok İz birak- Çünkü kadın her gün bir :::l yaşamaktan uzakla- süs ve bebek haline Belmeğe çalışırken beyin olgun- “Bünu ve beden terbiyeslal biçe :"""" Patagonyalı bir kadınla arle'li bir kadını anatomi ve MaDOloji bakımından — karşılaş: Draa bir bilginin tözlerine İnan- Ğ “gerekirse Petagonya'lı ka- deği HÇU Ködinden' çök'er: &* yakın bulünduğunu ve Sünkü birineleinin bayat kadını d"'lllı #öylüyor. NADOLU İzmir'de hergün sabahları çıkar siyasal gazetedir. Hahes’ler 50,000 Asker Topladılar. SS D ük Ulus Kurultayı Sa- yın Başkanımız Gittiler Aydın Halkı, Yüksek Konuklarını Hararetle Karşılamışlardır. Büyük — Ulus Kurultayı sayın Başkanı General Küzım — Özalp, döün — sabah Ay- dın'a hareket et mişler ve Alsan- cak istasyonunda teşyi edilmişler: dir. Sayın baş: kan; misafir kal- dıkları İzmirpa: lastan sabahleyin saat 7,30 da be- raberlerinde re- fikaları ile bu sas! kâtibleri B. ÂH — bülündoğgu halde otomobille Alsancak İstasyo- nuna — gitmişler: dir. İstasyonda baş yazanımız Deniz H saylavı Bay HBaydar — Rüştü- nün — relihaları ile Vali General Küâzım Dirik, Müstehkem Hevı ki komandan vekili, C.H.F. vilâyet idare beyctl başkamı Yozgad saylavı Bay Avnl Do gan, İzmir saylavı bay Sadettin Epikmen, Aydın — saylavı — bay Topçuoğlu — Nazmi, — Kütahyağı saylavı De. bay Lütfi Kırdar, Konya saylavı bay Ali Riza Töürel, Balıkesir saylavı bay Kar Yağıyor, Fırtına da Var! Tren ve Vapurlar Ge- cikerek Gelebiliyorlear. Günlerdenberi şehrimizde ve havalide devam etmekte olan mu- tedil bava birdenbire değişmiş ve soğumuştur. Akdenizde çiddetli fir- hnslar hüküm sürmekte ve Üşek'la Bandırma hattına kar y. gğaaktadır. Farzla kar yüzünden dün Bandırma- dan gelen ekipres rotarla gelebil. | miştir. İstanbul'dan Bandırma'ya getmiş ve ekspr.se yolcu getirmiş olan vapur Bandırma - iskelesinc yanaşamadığı - için yolcularla posta çıkarılamamıştır. Dün İstanbul'dan sabahleyin saat 8:9 da Timanımıza gelmesi beklenen Karadeniz vapuru da fırtma yüzünden ancak üğle üzeri gelebilmiştir. Marmara denizinde de fırtınanın çok şiddetli olduğu öğre- milmiştir. 18 inci Asırda Moliyer'in “Les Precleunes ridicnles,, de bahsettiği kodın tipi dirilik ka- divi bakımından — kadımın en bozulmuş bir örneğidir. Her vakıt sinirli ve olup biten şeyleri taşırılmış gören, gözleri yaşlı ve en ufak birşey karşısında bayılan, Alfred dö Müsenin romanlarında bize an- lattığı kadınlar gün geçtikçe szalmaktadır. Soysal birçok bas.- kılar oltında doğru yöndemini _bılıııı olan bü kımıldanışa Hacim Muhiddin, Denisli say: lavı bay Haydar Rüştü Öktem ehemmiyetli hiçbir. inklişaf gö seferber — edilmesi keyfiyetinin | rolunan resmi bir tebliğde Ger. ve doktor bay Mazhar Müfid, rülmemiştir. İtalyan metalibinin tedafüi bir tedbirden ibaret | logabir. Habeş garnizodunun — Sonu 3 üncü sabifede — | sarih mahiyetine dalr çıkan olduğu bir defa daha teyid | hiçbir. taarruzda bulunmaı Z edilmektedir. olduğu bildiriliyor. Bu garnt: " Amerika Deniz Kuvvet- lerine Tahsisat Ayırdı..' Eroin Fabrikası Zabıta Istanbul'da Yeni Bir Fab- rika Keşfetti. Birçok Kimseler De Tevkif Edilmiştir. Telefon: 2716 TeT ETEEE M TEE ZAANDAN <0 K TESELEDLERELEZEEEE AÇ ÇTT EEEERRENE Italya Şiddetli Protestolarda Bulundu : Italya Tazminat Ve Arazi Is- terse Habeşistan Vermiyecek Habeşlere Göre, Taarruzu Yapan Ital- — yanlardır.Müzakerelerneticelenmedi — Roma, 12 (A.A) — Royter Ajansı bildiriyor: İtalya Habeşistan'dan bir taz- minsat ve İtalya bayrağına tazim resmi yapması talebinde balun- muştur. Hiçbir. ültimatom gön- derilmemiş olmasna — rağmen Adisababa hükümeti nezdinde protestolarda bulanmuş oldağu muhükkaktır. Ülümatom Verilmedi: Londra 13 (A.A) — Royter Ajansının — Londra'daki- İtalyan sefaretladen haber aldığına gö | re, Habeştatan'a hiçbir ültima- tom verilmemiştir. Doğrudan doğruya olan müzakereler de- vam etmektedir. Tedbir Tedafüi imiş: Roma 13 (AA) — Royter Ajansı muhabirinden: Resmen beyan olunduğuna göre, Adisababa'da devam edil- mekte — olan — müzakerelerde İtalya Başbakanı Bay Mussolini Bir Merasimde.. haberler asılsızdır. İki firkanın Hudat bâdiselerine dair neş- Taarruzu Yapan Kim? Adısababa, 13 (A.A) — Roy- ter Ajansı muhabirinden: zon binaenaleyh 2 şubatta Af dab'da İtalyan kıtaatını küşat: — Sonv ? inel sahifede — Grip Salgını Ne Halde? — Ağır Ihtilâtlar Pekâzdır. Mektebler Cumartesi Günü Açılacak.. ——— Grib salgınının son vaziyeti bukkında şehrimiz sıhhat ve iç timali müavenet müdürü dok- — Sağlık İşlerini alâkadar eden her yazıyı azami dikkatle okumaktayız. Husust mahiyet- Amerike Donanmasından Birkaç Parça Vaşington 13 (ALA) — Hü: kümet deniz programının ta- bakkukuna sarfedilecek 38 mil- yon 98 bin dolarlık tahslsatı kabol etmiştir. Bunun 15 mll- daha büyük bir güç vermek gerektir. Umulur ki kadın, cin- sinin bir takım İnceliklerini dalma saklıyacaktır. Ancak krep döşinin - bayıltıcı kokusu ve dodaklarında füke rüjile her yerde bir süs ve İsraf tan- ma gibi sadece yoğaltıcı bir yarlık Oolarak yaşaması artık bu yeni kadının yaşayış yolu de gildir. Yeni biçtm kadın çalışan, kazapan berşeyl erkekle bera ber yalnız bir bakışla araştıran kadındır. Yeni Türk kurumunda Di ee di kadlkk ee d yonu Havay adalarında Fearl- harbur'daki üssübahrinin takvi- yesine barcanacaktır. Bu tah- tor Bay Cevdet Saracoğlu dün bir. mubarririmize şu izahatı vermiİşlir : — Grib devam etmektedir. Bununla beraber on gün ev velki şiddette değildir. Yurdun birçok yerlerinde — görülen bu bastalığın İzmir'de — seyri çok selim gitmekte ve vabim Ihtilâtları pekâz görülmektedir, — Gribin — sirayet — tarzları etrafında matbuatta çıkmış ya zılar var, Hattâ bu yozlar ara: te ve fakat ilmi karakterde olan ba yazyıda okudum. Doktor Bay Abdi — Muhtar esasen dafremizce halka sunu- lan öğütlere rlayeti chemmi- yetle tavsiye etmektedir. Makalenin ilmi — karekteri olması itibarile, her ne kadar bu böyledir denilmişse de salgı- nn husalünün behemehal elek tromanyetik — tebeddüllere tâbi balünduğa fikrini verebilmesi mümkündür. sisat 1936 büdçesinde bayın: | bada salgının temsa, İzdiham Grip; benzerleri veya heran- — Sonu Blmel sahifede — —| vesaire İle alâkası olmadığı, | gi bir hastalığın tekvininde sal- — nyul. ennilk olmadığı gibi havada huüsüle gelen — elekiro, gin halini almasından - âmille: cinsi avırdlar da yoktur. Herşey | Tözyetik — tebeddülâtla — salgın | rinin değil, mütcaddittir. Bu | husnlü hakkında bir de makale görülmüştür. Bu husustaki mü- taleanız nedir? sadece yırdlar da yoktur. Herşey araştırılmalıdır. Kadın hakkın- daki bu yenl biçim düşünüş yurdümuzun erdem İoanışlarına da uygundur. Çünkü Türk köy- lüsünüp, tarihi bizce belli olmı. yan — kurunlardanberi yaşayışı böyledir. İşte biz bu yaşayışın Türk ulusunda olgün biçimini görmek İstiyoruz. Necib Ali KÜÇÜKA () Patriyarkal: Erkeğin kudreti üzerine kurulmuş aile bu yazıda zikrolunan elektro. mütcaddit âmiller meyanında —'r — Sonu 2 İnci yüzde — ! Ölüm Kanunları Yeni tefrikamızı yarından Yeni tefrikamız çok heyecanlı, çok cazibdir. laka takib ediniz. ölüm Kanunları Yarın (ANADOLU) da.. itibaren neşre başlıyoruz. Mut-