29 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

29 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi beşinci yıl No, 6355 SALI 29 Birfncitetrin 19365 Yurddaş, Bayramın Kutlu Olsun!. Ö FK EZEE ZLK E AÇAT K MT ÇAÇ A VAA ZS DELE Z EDELL D Büyük Bayram Büyük Bay: Ula Türk ulusu; ramın kutlu oleun! Bugün, Cumuriyetin poikinci yıl” dönümünde bulanuyoruz. Bu eniki yılın büyük Türk tarihinde mevkii nedir? Türk tarihi, baştan başa, şeref le, şanla doladar, Camuriyetin - oniki yılı ise bu tatihin en çerefli, en parlak sahifelerini teşkil eder. Evetl. Oniki yıl, bir ulusan, hele Türk ulusu gibi bütün dünya tarihinia tamıdığı, saygı ile andığı büyük bir varlığın tarihinde çok az bir zamandır. Fakat bu kadar kısa bir zaman içinde ulusun bü- tün hayatında yaptığı değişiklik, ona sağladığı ilerleme; diğer her- hangi bir ulusun tarihinde göste- rilemea, Cumuriyet, bu memleketle o kader hayırla olmuştur ki, bu sa- yede bir ulus ölümden kurtulmuş, bugünkü uyğurluk ve kudrel sevi- Oğduü için hayalımız kadar azizdir, kutsaldır. Biz herçeyimizi Cumuriyete borçluyuz. Unutamayiz ki, Büyük Millet meclisinin kuruluşu ile memleket, ıuıııdıı kazanmış, bütün dün. yaya varlığımı tanıttırmıştır. O Mil- let meclisi, camuriyeti filen kurdu. 29 ilkteşrin 923 de resmen ilân olunan Cumuriyet bize erkinliği: mizi kazandıran, şeref ve kudreti- mizi tanıtlıran ulunal —savaşımızın bir armağanı oldu. Cumuriyetin büyük değerini anlatabilmek için o eski günleri ve © kara geceleri batırlamak yeter, grtâr, Başta hain bir Padişah, düş- manlarla elele vermiş bir. hükü: metl.. Millet ise yorgun ve perişan bir halde idi. Bu ulus eline ege menliğini aldığı ve Cumuriyeti kur: duğu zamandan sonradır ki, zafere kavuştu. Düşmanları tepeledi. lâdına özgür, erkin bir yurd verdi. Cumuriyetib, öonikinci yılı içinde memlekete yaptığı hizmetleri say- mak mümkün değildir. Yüksek ve asil ulusumuz banları bilmekte ve bütün kalbi ile onamaktadır. Türk tarihi; Cumuriyet devrinde olduğu kadar dahilde ve hariçte tam ma- nasile özgür ve erkin bir devir görmemiştir, denilse bata olmaz. Bütün dünyayı egemenlik - ve erkinliğine kargı saygı gösterten Türk Cumuriyeti, bu memleketin yüz yıllar ve yüz yıllardanberi gör. mediği bü itibarı bize sağlamış, yüksek uluslar arasında şerefli birğ yer vermiştir. İçte güven, dışta saygı bu mem- leketin şimdiye kadar görmediği her gelişme, bep bu Cumuriyet sayesindedir. Onun için bu günü bütün var. lığımızla kutlüliyoruz. Aziz yurddaş, Bayramın kutlu olsuni. Ve ey Ulu Önder Atatürk!. Biz Comuriyeti sana borçluyuz.$ Senin de bayramın kutlu olsun!. ANADOLU Cuııuriyeı- Bayramı Tatili. Cumuriyet bayramı münase- betile dün rewmiğ daire ve mü- esscreler öğleden sonra koapalı idiler. Bayram tatili bagün ve yarın devam edecektir. Özel müesseseler ve her türlü dükkânlar da bugün kapalıdır. Fırınlar da kapalı olduğa için dün bütün fırınlarda balkın Ahtiyacı için iki mlali ekmek çıkarılmıştır. İzmir'de hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. ATATÜRK söylüyor: İ Telefon: 2776 —HE—— — — uufmı vâml olduğumuz neticc, asırlardanberi çekilen milli musibetlerin intibahı ve aziz vatanın her köşesini sulayan kanların bedelidir. Ey Türk gençliği! Birinci vasifen, Türk istiklâlini, ilelebed, muhafaza ve müdafaa etmektir, N Mevcudiyetinin ve istikbalinin yegâne temeli budur. Bu temel, senin, «0 kıymetli hazinendir. etmek istiyecek, dahili ve harici bedhahların olacaktır. Birgün — istiklâl ve cumhuriyeti müdafaa mecbariyetine düşersen, vazileye atılmak — için içinde bulunacağın vaziyetin imkân ve şeraitini düşünmiyeceksinl. a Bu imkân ve gersit, çok müsaid bir mahiyette tezahür edebilir. İstiklâl ve cumuriyetine kasdedecek düşmanlar bütün — dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. Cebrea ve hile ile aziz vatanın bütüa kaleleri zaptedilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve memleketin her köşesi bilfill işgal edilmiş olabilir. Bütün bu şersitten daha vahim olmak üzere, memleketin dahilinde, iktidara sahib olanlar gatlet ve dalâlet ve hattâ hıyanet içinde bulubabilirler. Hattâ bu iktidar sahibleri şahsi menfaatlerini, müsi emellerile tevhid edebilirler. Millet fakrü zarüret içinde harab ve bitab düşmüş olabilir. İstikbalde dahi, seni bu hazineden mahram tersanelerine - girilmiş, bütün lerin ŞK ZLK Atatürk | Bugün Ankara'da Yapılacak Bqâ'ı Y Dün, Bugnı; İ & Ne Mutlu Milletimize Kendi Bağrından Bir “Atatürk,, Çıkardı. IB Bayramımız Başladı Bugün Büyük Tören Yapılacaktır. Yurddaşlar, Camurlyetin 12 inci yıldö nömü münusebetile bugün şeh- rimizde büyük tören yapıla: caktır. Kanan mücibince cu- mütiyet bayramı dün öğleden sonra başlamıştır. Bütün şehir baştan — başa — bayraklarımızla donanmıştı. Gece de hükümet konağı, uray büyük müpesese. ler, kışlu, balkevi, İstasyon, e. keleler ve evler elektirik lâüm balarile süslenmişti. Bayram üç gün sürecektir. Bayram geceleri balkın eğ. lenmesi İçin şehrin genlş alan- lerinda - ateşler, meş'aleler ya: kılacak, muzikalar bulunduru. lacak, ayunlar tertib edilecektir. Şebrin muhtelif — yerlerine parti tarafından konan — halk kürsülerinde bugün ve yarın Sevinin, Bugün Bizimdir — — — Sabahleyin saat 8,80 du hü kümet konağında yapılacak ka- | bul töreninden sonra 10,30 da ——— hatipler tarafından Comuriyete ve devrime dair - söylevler ve rilecektir. Kabul Resmi Programı : Bir ai aalran CrrR Vilâyetin Cumuriyet Bayramı Kabul Resmi Programı Şudur: 1 — Bua programın tebliğ ve ilâmı davet hükmündedir. 2 — Coamuriyet bayramına rastlıyan 29 :10: 935 salı günü sant 8,30 dan 9,10 geçeye kadar aşağıdaki wra İle kabul resmi yapılacaktır. A — Saylavlar, B — Müstahkem mevil komutanı ve kara, deniz, bhava ve jandarma erkâmı ve ümeratı, € — Vekâület müfettişleri. D — Adliye başkanları (C. müddelumumlsi ve bâkimler), E — Defterder, maliye dalresi buyrumanları, gümrük baş müdürü, tepu, kadastro ve metruk mallar müdürleri ve elcil mubafızları, — Sonu V inci yüzde — gene hükümet konağında devlet namına kanuniğ tören — yapıla: caktır. Ba törene C. H: P. ilyön kurulu üyeleri, Halkevi başkamı, Kızılay, çocuk esirgeme kurumu, baro, ve — diğer ku- rumlarla malül gazller, emekli seker cemiyetler katılacaklardır. Bunlar; sabahleyin saat sekizde partl merkezinde — toplanacak: lardır. Saat onbirde Cumuriyet ala: nında Atatürk'ün heykeli önün- de büyük geçid resmi yapıla- caktır. Bütün halkımız da bu geçid resmine katılacaktır. As- ker, talebe ve ulusal cemiyet: ler de geçid resmine İştirak ede- ceklerdir. Geçid resminden evvel İlbay — Şonu 5 inçi yüzde — D S GN aN Varlığın böütün —anlamı yüce bir. halk idaresl Cumurlyet, ayni zamanda bet ve filt eserleri ile d, |. aktif bir kuvvet olduğunu bir zaman içinde gösterdi. Bugün, gevç İdarenin yaşına girişini kutlularken, mizi kaldırarak, göğeümi rerek, birçok İşler - yaptığı öğüne öğüne söylüyebilirlari Ulasal müdafas, — ekoni tarım, endöstri, demiryolu, yındırlık, — köültür — alanları herşey, Camuriyet devri bizlm elimize geçti. İstiklâl vaşı, bir ana toprağın tamı yetini ve bu ulusun oııııl gini sağlamıştı, Camuriyet bir toprağa (Yard) — olmak 3 — bir yığına (Tam ulus) hali* yükselmek imkânlarını — ve Cumuriyeti, andece demoktaj — He değil, maddi hayatındi gelişmeleri İle de tetkik etu,, | gerektir. r Kapanan tarihin sahifolerti» ne bulayoroz? Hiç., | Bogün Insanlık İçinde değer ve güç sahibi bir ulus Bügün arsınlasal bir itibarın vardır. Paramız sağlümdır. * günun okuyan sesi düyülma © tadır. Yeni şimendüfor hatla —— orta Anadolu'nun buzlarını y —— rarak yurdan — dört bucağıi gidiyor. İhtisasa, bilgiye, cumuriyet devrinde değer w —— rilmiştir. Ulusun seviyesini | teltmek yollarındayız. Türk k dini — esaretten — kuürtulmüşün Alle ve çocuk diye bir kıymı tin var olduğanu şimdi herki — kabal etmiştir. Köylü, artı toprakaz bir esir değildir. Bi de de plânlı, programlı ve İ tUsasa dayanan bir çalışma dev resl açılmıştır. Sınıf ve züme ekkümü —tarihe karışmıştır Yurddaşlık, en mütekâmli bi nazariyeye göre alınmış ve tat bik edilmektedir. Bogün dünyanın en kudretli en şerefli ordularından birlin: malikiz. Hudutlarımız, — çelll gövdeler ve teçbhizatla çevril bulanuyoruz, Güven ve bay t salbık içindeyiz. Memleketin — inanzarası — ve gönel hayat tamamile tir.. En zengin devletlerin borçı farını ödeyemedikleri bu yık | larda, biz, bütün — taahhütleri: mizi yerine getiriyoruz. Bu ise , Camurliyet devrinde elde edil. miş, yapıcı, başarıcı bir devlet karekterini Wfade eder. Gözü dünyaya kapanmış âmü yurd- daşlar bile, dıvarlara totunarak yürür ve yurdun havasını el gerlerine çekerken anlarlar kiz Türkiye artık eski Türkiye de- gildir ve oDiki yaşındakt Ca: muriyet, damarları dolu, alaı yakarıda, gözleri asırların ta ilerletne — saplanan, sırti. yete gelmez bir. genç olmuştur. Orhan Rahmi GÖKÇE yük Geçid Resmini Görecekler. , |