11 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

11 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| K İ v __ıw.î 4 Iİşıkları Maskeleme., ——— .—— —Baştarafı lci sayfada— bir kısmı aşıklara slyah birer Örtü Örtmüştür. Kurgıyaka'da vapuş ekelesi meydenlığı İle çocaok yüvası önündeki hava ğamı lümbaları ve Karşıyaka sokakları — clektirikleri de sön- dürülmüştür. Işaklar sönünce; Bu süretle İki dakikadan daha kısa bir zamanda Karşı: yaka derin karanlıklara gömül. müş bulunayordu. Naldöken- den Bostanlı köyü da dahll olmak üzere bütün Karşıyaka da bulunan binalardan tek ışık #ızan yordua. Uçaklar uçuyor: Tam bu sırada bir bava filosu şehir üzerinde uçaşlara başlamıştır. Vapur ve trenler: Saat tam 20 de Karşıya'ka dan İzmir'e hareket eden kör- fez vapuru; düdüklet ve çan çalmağa — başlayınca — aişıklarımı söndürmüş ve iskelede tam ya- rım saat beklemiştir. Deneme bittikten sonra vapur; iskeleden hareketle İzmir'e gelmiştir. Havali trenleri de aynl çe kilde rotar yapmışlardır. Tramvav ve otomobiller: Karşıyaka'daki tramvay ve otomobillerle arabalar deneme başlayınca bulundukları yerler de aşıklarını söadürerek dene- me sonuna kadar beklemişlerdir. Halk ne yaptı; Denemenin devamı müdde tince halk caddelerin kenarla- Tına, yaya kaldırımlarına çeki lerek uçakların Kerşiyaku üze rTinde uçuşlarım — geyretmeğe çalışmışlar ve denemenin — bit. mesini beklemişlerdir. Uçaklar yüksekten — uçurak hatikşaf yapmağa çalışmışlardır. Banlara karşı ne şekilde müda: fan tedbirleri — alınabileceği de tetkik olunmuştar. Hava fllo- sandan bava fişengi —atılarak hasıl olan aydınlıkta — şehrin görülmesine çalışılmıştır. Halk. tan bir. kısmı da — denemenin sonunu evlerinde beklemiştir. Vali alâkadar oldu: Vali Fazlı Güleç İle süel ürgünler (Erkân) ve hava hü. cumuna karşı müdafaa komla- yonu üyeleri Karşıyakadaki ışık söndürme denemesile ehemmi. yetle alâkadar olmuşlar ve biz. zat tetkikler yapmışlardır. Polis faaliyette: Deneme sırasında - işıklarını maskelemiyenler bulunup bü y lunmadığını anlamak için polla memurları ile diğer alâkadar memurlar da Karşıyaka'da ken: dilerine verilen — mıntakaların vaziyetini tetkik etmişlerdir. İzmir'liler ne yaptı? Karşıyaka'da yapılan ışıkları maskeleme denemesi csnusında Karşıyaka'nın görülmemiş olan dün akşamki manzarasını İz- lirliler kordondan ve evleri yüksekte olanlar da evlerinden filonun uçuşunu takip etmiş lerdir. Deneme bitice; Saat tam 20,30da deneme bitmiş ve danemenin sonu gene düdükler ve çanlar çalınmak suretile halka ihbar edilmiştir. Deneme bitince lışıklar tekrar yanmış, otomobil, araba, vapur V6 trenlerle tramvaylar baro- kete başlamış, umumi hayat ve koynaşma eski şeklini bul- TELKFOUN Ay Tutulı'iğu Akşani Adis-Ababa Gö- TELGRAF TELSiİiZLE rülecek Bir Şekil Almıştı. Adis-Abâba 10 (Radyo) — mayişler olmuştur. Ba gibi hâdiseleri meş'am vaküat olacağı: er e— — Aalaşıldığına göre, ay tatalmasında Adis Ababa'da fevkalâde nü- e kan döküleceğine İşaret olarak telâkki eden halk, mukaddes Cuüda - arilanıma tırnakları — çıkarılmış bir vaziyotte gördüklerini zabnetmişlerdir. Sonradan, Guda aralanının sakin bir vasiyette yerinde oturdağa anlaşılmıştır. Bunun üzerine balk sokaklarda dolaşmış ve İmparatoran sarayı önüne gelerek daa — etmiştir. Ay kurtulanca normal Asmara, 9 (ALA) — her iki hattındaki yerlilerde fevkalâde mübim vaziyet lade edilmiştir. Royter Ajansından: İki esat kadar süren cüz'l bir ay tatulması cebhenin büdiseler vakua geleceğine dalr bir hle uyandır. mıştır. Bulutsuz bir semuda gayet iyi olarak görülen hasuf binletce ahaliyi evlerinden çıkarmıştır. Birçok evhamlı kimseler de müthiş bir korku ve telâşe kapılarak evlerinde kalmışlardır. Fransız Meclisi Yakında Toplanıyor. Parls, 10 (Radyo) — 14 Kânunasanlde Fransız meclisleri müzakerata baçlıyacaktır. Ayana bu içtimada 40 yeni eçilmiş âyan da İştirak edecektir. M. Laval, iki dalredon fatihab odilmiş olduğundan Sen ve Puldedam dairelerinden birisini seçecektirir. Âyanın ilk içtmama en kıdemli ve yaşlı âyandan Danökuar riyaset edecektir. Bu sat 89 yaşın dadır: İçtimman İştirak edemediği taktirde en yaşlı âza M. Blen Venu Murten başkanlık vazifesln! yapacaktır. İlk Içtimada büro İntihabatının da Ikmal edileceği tahmla edilmektedir. Dalmi riyasete M, Jannöne'nin seçilmesi çok muhtemeldir. Mecllste da yenl büro intihabatı yapılacak ve riyasete de M. Fornan Bulson'un — seçilmesi çok mühtemeldir. Bundan sonra müzakere ruzmameleri tesbit edilecektir. Parls, 10 (Radyo) — Cumnr relsi bagâün mesal bakanını, Arşivek dö Rens, vis amiral Dölul'yi kabul etmiştir. Londra'da Da Şiddetli Fırtınalar Oldu. Londra, 10 (Radyo) — Bügün burada çok giddetli fırtınalar olmuştar. Kumpanyalar hava ve deniz seferlerini tadil etmişterdir. Saniyede 160 kilometre hızla esen rüzgür telgraf direklerini devirmiş, hatları parçalamıştır. Mancester polisi, radyolarla, fırtına çeçinciye kadar halkı evlerinden — dışarı çıkmamağa davet etmiştir. Fazla yağan yağmurlardan Taymle nehri tekrar taşmış ve birçok Aarazi su altında kel- mıştır. Nehir kıyılarında bazı kazalar olduğu bildirilmektedir. Kardeş Afgan Nazırın Dünkü Gezileri Ankara, 10 (özel) — Şehrimizde bulunmakta olan — kardeş Iulyın Askerleri Afgan hükümetinin dış İşleri bakanı son ekselâna Feya Muham. med ban, bugün İş, Sümer ve Ziraat bankalarını ve Yüniş mü. essesesini tekrer gezmişlerdir. Feyz Mahammed ban, saat 17 de Britanya'nın Ankara büyük elçisi tarafından şereflerine verilen çay ziyafetinde hazır bulun- muşlardır. Bir Amerikan Profesörü Amerika'lıların Avrupa veAfrika Hâ- diselerine Karışmamalarını istiyor Vaşington, 10 (Radyo) — Profesör Vebrosar, bir bayanatında: “Amerikalılar Avrapa ve Afrika hâdiselerine karışmamalıdırlar. Amerika hükümeti bitaraf kalmalı, yalnız denizlerin serbestisini elde etmelidir.,, Demilştir. Profesör Hoyan: «Cumurrelsinin terai kudretinin azaltılması cihan salhü için çok faydalı olacak ve ba suretle Amerika bilhassa bitaraf kalacaktır.., Demiştir. Nevyorkta Yaka- Ne Kadar lanan Haydudlar Silâh Satmışlardı Nevyork, 10 ( Radyo ) — Nevyork zabıtamı soygüncülar çetesine mensub oldukları tah- min edilen yedi kişiyi tevkif etmiştir. Bunların, 934 sene- sinde Brunkilde, şimdiye kadar tarihte misli görülmemlş şekilde #lâh — ve mitralyözlerle bir bankaya aid zırhlı - otomobili durdurarak — 427 bin dolar gasbeden — haydad * çetesl ile alâkadar oldukları — zannolun- maktadır. Bu şahısların, Nev: york'taki banka soygunculuk. Jarının — birçoklarına da İştirak ettikleri anlaşılmaktadır. Zabıta tahkikatın — sonuna — İatizaren banların mevkuf bulundurul. maşını muvafık görmüştür. Avusturya jandarması Viyana 10 (Radyo) — Neş: redilen bir - kararnamede; jan darmanın — bir harb lakdirinde nekeri — vazifeler alacağı bildi- rilmiştir. KÜ ü ee z e Vaşlogton, 10 (Radyo) — Mühimmat mes'eleleri hakkında tahkikat ile meşgol — olan ko- misyon âzalarının söylediklerine göre, umümi harbte, herbe girmeden evvel Amerika'dan aldıkları mühimmat ve — mal. zemenin yözde Bi nü morgen vasıtasile satın almışlardır. Harbten — evvel — Amerika 126,765,510 dolarlık silâh ih- raç etmiş, 18171016 — sene- lerinde bu yekün 2,187,318,059 dolara fıtlamıştır. Mussolini Bir Tayyare Muta- hassısmı Angaje Etmiş Roma, 10 (Radyo) — Müte- Bassis meşhür tayyareci (Om berto Bable) nin, Rusyu ile olan konturatı, bu ayın nibhayetinde bitiyor. Mussolini, İtalyan hava kuvvetlerini tensik için kendi- sini angaje etmiştir. ın İsviçre Hududunda —— —— Kaçak Moskova 10 — (Radyo) — Royter'in İsviçre'de — Belinzan- dan öğrendiğine göre, — Fitcina kantonu memaurları, - İtalya İs- yiçre hadudundan son 15 gün içinde Italyan aaker kaçağı ola- rak ancak 3 kişinin iltica et. miş olduklarımı söylemektedir. Evvelce kaçak miktarının daha gok olduğa ve haftada yirmiyi bulduğu gene bu memurlar tarafından söylenmektedir. M. Tardiyö Serbest Kalmak Istiyor. Parls, 10 (Redyo)— Merkez camurluk partisi rele — vekili, bundan evvel — İstifasımı vermiş olan parti relsi M. Tardiyö'ye müracaat ederek - tekrar releli: ği kabul etmesini rlca etmiş lse de, M. Tardiyö, bugünkü siyasal hâdiseler csnasında ser- best kalmağı tercih — ettiğini bildirmiştir. Ingiltere'de Kömür Amelesi Grevi Geri Kaldı Londra 10 (Radyo) — Ka. mür amelesinin grev İlânı, mu« vakkat bir müddet içla geri kalmıştır. Amele İşçileri foderasyonu Açtimaında 27 — künunusanida mukarrer olan grev geyri mu- ayyen bir âtiye talik edilmiştir. Murahhaslar Londra'da top- lanacaklar, patronlar murahbas- lariyle birleşerek 23 Kânunu- şanide Ihtilâfa yeni bir hal ça- resi aranacaktır. İtilâf esası bu- Tonnmazsa bile grev 15 Şabat- tan evvel ilân edilmiyecektir. Muamafih grev İlânına İlüzüum kalmıyacağı sanılmaktadır. Amerika : SON HABER A Nİ kemesinin Kararı — Vaştogton 10 (Radyo) — Demokşat Belkinge, Senato'da temyiz mahkemesinin — çiftçi aleyhtarlığı bakkındakl kara- rımı şiddetle tenkid etmiş ve Rozvelt'in — teklifinin — kabul edilmesi lüzumunda ısrar eyle- miştir. Morgen Tavv, Londra'da do- lar hakkında çıkarılan şayialar üzerine beyanatta bulunarak, “çaylalara İTözumundan — fazla ehemmizet veremem,, demiştir. Lindberg'in Aile Efradı.. Ayni Korku Içinde Liverpol 10 (Radyo) — Lind- bergin kayın valdesi ve görüm- cesl Mistroe Marvo Liverpol'a Alman Bremen - vapurile vanl olmuşlardır. Lindberg'ln silesli- ne mensap bu kadınlar sair yolculardan aytı olarak küçük bir motörle eski gümrük mev- kilne çıkmışlar ve pasaport muameleleri de hasusi surette burada görülmüştür. Bundan — sonra — otomobille Kerdif şehri civarında Lind: berg'lin isticar ettiği villaya git- mişlerdir. Lindberg'in Çocuğunun Ka- tili Başkası Mıdır? Nevyork 10 (Radyo) — Dey- H Meyi; Hulkner lsminde bi- Tinin valiye gönderdiği bir mek. tabun metnini meşretmektedir. Bu mektupta, Lindberg'in ça- cuğanun katili Bauptman olma dığı ve Lindberg'inihakikt ka- tile necat fidiyesi olarak veri- len bankootlarin (belkl de sü. rebilirim) ümldiyle Hauptam tarafından alındığı bildirilmek - tedir. Mısır - İngiliz Konuşmaları.. Kahire 10 (Radyo) — İngi liz yüksek komliserl ile vefd partisl — şefleri arasında — mür- takbol Misir - İngiliz münase- batları hakkındaki — siyasal gö- rüşmeler devam etmektedir. Vaziyette biraz salâh hasıl olmuş gibidir. Gayri resmi, fa- kat itimada değer » kaynaklara göre, yüksek komlser müttehid cebhe teşkilini Iyi karşılarmış- tır. Komiserin 1930 İngiliz Misir. müahedesini İmzalamayı Togiltere'nin samimt — sarctte istediğini söylediği rivayet edi Hyor. Mumalleybin beynelmilel vaziyet dolayıslle bir maahede namenin sücl maddeler hak. kında görüşmüş olduğu da söy- lenmektedir. Ay Tutumunu Balonla Yakın- dan Seyretmişler. Moskova 10 (Radyo) — Evvel: ki akşam totulan ayın vaziyetini yakından fotoğrafla tesbit eylemek üzere Moskova'dan yükselen Rus balonu, çok — değerli fotoğraflar aldıktan sonra Balatina'ya inmiştir. Yahudiler Miting Yaparak Ingil- tereyi Protesto Ettiler Viyana, 10 (Radyo) —Viyana 'Yahudileri, Filistin'de muha- ceret hukkında kabal - edilen yeni kanun aleyhinde 3 miting yapmışlar ve İngiltereyi bu yüzden şiddetle tenkit — etmiş- lerdir. Alman Yıl- başı Resmikabulü —— — Baştarafı Ici şayfada — #argosudar. Hitler, parti relelerini, ordu mümetslllerini ve tayyarecileri vesalr sefiram kabul etmiştir. Yağımır yağmasına —rağmmen Vilhim Strase'de binlerce Al man vardı. Hitler kabul salonuna M. Norat ve müsteşarlarla, bir toy rifat çefi olduğu halde girmlş ve tobrikâtımı kabul etmiştir. Sefarethanelerin tebrikâtını öğ leden sonra kabul etmiştir. Ea kıidemli sofiri olmak üzere Vatikan murahhası bir nutak İrad etmiş ve Franmaça olarak tebrikâtta bulunmuştur. M. Hitler bu nütka - covab vererek: “1935 te Alman milleti lâ: yık olduğa mevkil almıştır; dahili vaziyette salah — husule gelmiş, İşelzler adedi azalmış ve amelenin umümi vaziyeti hissedilecek şeklide wlah edil- miştir. “Yeni sene içiade de beşe- riyetin Ilehine olarak bütün devletlerle dostane bir - hayat yaşıyacağımızı ümld ediyoram. “Ben ve Almanya hükümeti eihan sulhü için bütün saml- miyetimizle çalışmaktayız ,, de- miştir. Balkan Antantı Konseyi Bük- reşte Toplanıyor Bükreş, 10 (Radyo) — Bal- kan antantı”ekonomik konseyi bu ayın 17 sinde Bükreş'te toplanacaktır. Konsey, hava se- ferleri, şimendiler işleri ile ta: rizme did hbazırlanan — projeyi totkik odecektir. Müsrif Direktör ve Muavini Ida- ma Mahküâm Oldular. Motkova 10 — (Radyo)p — Mahkeme, İkl sene zarfında seyahatlerde ve sanatoryumlarda bir milyon liradan fazla para nın altından girip üstünden çıkan bir. direktör İle muavi- nioDi Idama mahküm etmiştir. Laval Tekrar Çare Arıyacakmış Cenevre, 10 (Radyo) — Bu ayın yirmisinde toplanacak olan uluslar kurumunda Fransız baş- bakanı M. Laval, bir sulh için Jekrar zemin aramağa çalışa- gaktır, Deniz Konferansı Pazartesiye Kaldı Londra, 10 (Radyo) <- Bu- gün toplanması mukarrer olan deniz konleransı, önümüzdeki pazartesiye talik odilmiştir, İn- giliz delegasyonu, İtalya, Fran- sa ve Âmerika murahhaslarile ozon müddet konuşmuş ve tarafeynin noktal mnazarı etra- fiında münakaşılar — olmuştur. Japonya, noktal nazarında lerar ederse konferansa devam im- künı kalmıyacaktır. Yeni Dünyada Cumur Baş- kanlığı Seçimi. Vaşlagtop, 10 (Radyo) — Re- islenmur — namzedler — İistesini tetkik edecek olan milli kon: gre 22 ikinci kânunda Filedel- fiya'da toplanacaktır.