17 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

17 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Yirmi beşinci yıl No. 642 T COMA 17 kinci kâoun 1936 Italyanlar Ingiliz Kızılhaç Hastanesini dt Bombaladılar Şimal Cephesinde Habeşler Makalle - Adua İrtibatını Ke tiler. Fakat Cenupta Ras Desta Ric'at Ediyor. ——— 44. Italyanlar Tayyare ve Motörize Edilmiş Kavvetlerle Hücum Ettiler. Mareşi Badoglıyo Italya ya Donccekmış lmparator Da Cepheye Gidiyor. p Ka ' DA Adle Ababa, 16 (A A) Royter Ajansı mubabiri bil diriyor: Burada sacıldığına göre, Makalle Adaa ile İrtibatı taemamile kesilmiş bir balde bulunmaktadır. Bo haber Habeş kaynak: larınca teyld olanınaktadır. Habeş kumandanları arzü etseler şebri derhal — gerl alabilecek — vaziyettedirler . Fakat bazı sevkülceyş sebep- ler dolayisile Habeşler şim dilik beklemeği tercih et- mektedirler. Söylendiğine göre, hükü: met şimal cephesi barekâ t hakkında billitizam teb liğ neşretmemektedir. Şimal cephesladeki Habeş harekâtı Ras Seyyam, Ras Kassa ve diğer Habeş kuman danlarının — yavaş yavaş - fakat emin iİlerle hareketi diye tavelf olunmaktadır. Adis-Ababa, 15 (AA) — Royter Ajansı muhabirinden: Bir Habeş kaynağından bil- dirildiğine göre, geçenlerde Tem bien mıntakasında görülmüş olan Res Seyyam'an küvvetlerinin Gheralta noktasında Tigre cep hesini geçerek bir İtalyan müf. rezesini yakalamış oldakları ve İtalyan'lardan 66 — kişiyi telef ve birkaç mitralyöz ile birçok Pişek, katır ve laşe mevaddı zeptetmişlerdir. Habeş'lerden € kişinin telef ve dokuz kişinin yaralanmış olduğu söylenmek- tedir. İtalyan uçakları dün yeniden Takazze nehrinin cenubana 10 burada Makalle'den iki görünüş mil kadar mesafede bulanan Amba Broguton'u bombardıman etmişlerdir. Adis Ababa, 157 (â.4) Royter Ajansı muhabirinden: Resmi bir Habeş kaynağına göze, Ras Güksa - İle birlikte Eritre'de İtalyan'lara mutayaat etmiş olan Blatateagı y lemindeki Habeş'li mühim bir zat, bilâhare İtalyan'lar aleyhinde çalışmakla itbam edil rek Massoua açıkla rında bir adada hapsedilmiştir. Blntatesga, bolunduğu mah pesten kaçmış ve Makalle ya- kınında Habeş kavvetlerine ilti- bak etmiştir. Dessle, 16 (Radyo) — Necaşl e birlikte Dessle'de bulanan prona Makonen Adis- Ababa'ya gdönmüştür. Prensin Dessta'den Adis-Ababa'ya dönmetlinin se Aşağıda eski imparator saray bebi Imparatorun büyük taarraz münasebetlle Tiğre cephesine gideceğine ve barbın her gün daha şiddet kesbederek çok kanlı bir şekil alacağına delil sayılmaktadır. Londre, 16 (Radyo) — Royter Ajans mababirinla öğrendiğine göre cenab — cebhesladekl mu- hasemat çok şiddetlenmiştir. Dolo'nun — şimali garbisinde cereyan eden ba şiddetli harp ler üç gün sürmüştür. Ras Desta'nın — mükemmel — sörette silâblandırılmış olan altmış bin kişilik ordusu; burb meydanındı yüzlerce muaktal bırakmıştır. General Grazyani küvv.tlerlfal | Tan gölü yakisinde tamamen hazırladıktan, her türlü — teril: batı aldıktan sonra ana-vatan ve yerli askerlerden mürekkeb Italyanlara Göre Cephede Vaziyelt: Cenupta İtalyanlar 70 Kilometre İler- lemişler Ve Ras Desta Ric'at Etmiş! General Graçyani'nin Harekâtı Ink af Ediyormuş. Ras Desta'nın Karargâhı Dün Bombardıman Edilmiş! Roma, 16 (Radyo) — Harb sahasından alınan son baberlere göre Ganale - Doriya cephesin de İtalyan'lar 70 — kilometre İlerlemişlerdir. Ras Desta küvvetleri — geyri muntazam çekilde ric'at ederek dağlara İlilca etmişlerdir. — Ha- beş'lerin zaylatı mühimdir. İtalyan tayyareleri Daggabar ve Şaşabanek mıntakasını bom bardıman etmişlerdir. Mogadlisyo'dan verilen ikinci bir habere göre de: General Graçyani kuvvetlerinla ileri ha reketi devam — etmektedir. Ge- nerelin — zaleri Ganale Dorya ve Üteb arasında kazonılmıştır. Bu isimlerin İtalyanca olması, evvelce — İtalyan'ların burada takslmi meyah ameliyesini yap mış olmalarından doğmuştur. Amno Barder'de zafer şayanı ; Çünkü buralar çok İtalyan barekâtı şimdi Daro bataklıklarına tevcik edilecek tir. Burada Foko gölü vardır. Bandan sonra Malga Feudera, Molga Kamlıs, Molga Ulça ve Molga Kara, taarruz edilecektir. İtalyan'lar buraları — alınca Habeşlstan'ın en zengin ve mün bit ovalarına geçmiş olacak: lardır. Roma, 16 (Radyo) — Cibu- ü'den bildiriliyor: İtalyan tayyareleri Maygolo ve Gemir battını bombardıman etmiştir. Bu mevkiler Bale'de Ras Desta'nın karargâbıdır. İtalyan'ların Sidomo ve Bale eyaletlerine doğru ileri hareketi devam etmektedir. Taarroz kuv vetleri 5 fırka ve küvvelli tay yare ve motörlü mürekkeptir. Diğer bir İtalyan kolanan Kemyo'ya doğru İler: lediği söylenmektedir. Roma, 16 (Radyo) — Roy- ter Ajansının bir İogiliz has tanesinin Ogaden'de İtalya tara findan bombardıman — edildiği hakkında — verdiği — haberler, yalandır. Beyaelmilel salibtahmer - re fsline göre, Ogaden'de Hibi. shmer hastanesi yoktur. Buda baberin yalan oldüğuna — bir delildir. Roma 16 (Radyo) Ababa'dan bildiriliyor: Gocamdan alınan baberler, burada çıkan isyanın henüz bastırılmadığını bildirmekte ve vaziyet daha ziyade fenalaşmak tadır. Bu sebeble Harar duku oğlu —Adla- —, Adle- olan — Necaşi'nin | Ababa'ya dönmek — mecburiye- sllâhlardan | tinde kalmıştır. Bu isyan, Ha boşlstan'da — dehili ahvalin iyi olmadığına bir. delildir. Habe.; 'ler mıım!u'l. başındn motürlü vesaltile mücehhez or- | lerdir. Fakat ! dusunu barekete geçirmiştir. Gavalama-Gnalederma arasın da Ras Desla — küvvetleriyle İtalyan küvvetleri arasında baş hyan bu tasrraz Özerine Ha- beş'ler rüc'ata — başlamışlardır. Pazar günü başlıyan harpte tayyareler Rus Desta'nın karar gühını ve küvvetlerinin bir kis mını bombalamışlardır. Ras Desta'cın kuüvvetleri şid detle mukabele ederek toprak- larını karış karış müdafas ede rek gayet yavaş geri çekilmiş ikinci, — bilbasea üçüncü günlerde tanklarla zırhlı otomobiller ve diğer —motörlü vazıtalar şiddetle barekete de vam etmiş, Habeşleri kırmış, bu yüzden Haboş mukavetemi gevşemiş ve Ras Desta kuvvet leri sür'atle geri çekilmeğe baş lamışlardır. Bu suretle general Grazyanı Öguden cephesinde sol tarafta ki Ras Desta kuvvetlerinin teh- didinden acele kuttulmuş ola cak, merkez ve #seğ - cenahtan Cicika Harar Istikametinden ha reketini Toklşef — etilrecekti! ltalyan kuvvetlerile . bel bulunaa bir muhabir halş gözetesine gv telgrah çeki Üalyan yerli aekerleri; HL ileri küvvetlerlal - püskürl lerdir. Ras Desta kuwyt! yavaş yavaş geri çekiliyor. | yan hücomu * güvü şiddetle dovam etml Babeşler iyi ellâhlanmışlar!, Fakat İtalyanlar motörlü pezartesi ve satla hücüma geçince getl © kilmeğe mecbur kalaışlardi! Roma, 16 (Radyo) — DAf Atrika'sındaki İtalyan 0i Tının başkumandanı olan MAf şal Badoğllo'nun — geri çağı! coği bhukkındaki —haberler V Tanlanıyor. Şaylalara göre W reşal Badoğlto; Eritre'nia sek yayla havasına taham edememekte ve kumandanlık!” affim İstemektedir. İstanbul, 16 Çözel) — W beşlstan'da cenab :ıphd' Ras Desta — kuvyetleri; genetf Graziyani İdaresindekl kuvt? lerin tanklarla — yaptıkları detli hücumlara üç gün Wf kavemet ettikten sonra r buşlamışlardır. Lstanbul, 16 (özel) — Habf şletan'ın bazı yerlerinde çıkıf fayanlar tamamen bastırılmışt!" ———j .. gemam —— — — Son Dakika: VK MMM AU AAA Sosyete Toplantısında Petrol Ambar" gosu İşi Ne Şekil Alacak? Togiliz Kabinesi Cihan Siyasasını, harp Va hududu Siyasetini Tetkik Etmiş Ve bulh Esası üzerinde Durmuşm' Pırle, 16 (Radyo) — Gaze teler yakında Cenevre'de yapı lacak olam sosyeta - toplantısı ile meşguldörler. Ancak muh telif sebeplerden petrol ambar gösa İçin kat'i bir karar alına- mıyacağı — için içtimaın mübhim bir karar alınmadan bırakıla- cağı haber veriliyor. Pötl Pa- risyen gezetesi; İlk künunden- berl zecri tedbirlerin şiddetlen- dirilmesi — mes'elesi karşısında Amerika'nın bitaraflığında kat'i bir sarahat olmadığından petrol ambargosunun — müzekeresinin muahhar bir tarihe bırakılması mecburiyeti vardır diyor. Övr gazetcsl do M. Laval'in birçok diplomatları kabul ede- rek görüşmekte olduğunu ve Londra kabinesinin de - ayal mes'ele ile meşgul bulunduğanu, Milletler cemiyeti müzakerele- rinin bu dela da kat'i bir şekil alamıyacağını yazmaktadır. Berlin, I8 (Radyo) — AL man gazeteleri, Londradan al dıkları haberlere fatinad ederek: «Londra'da kabinenla — son yaptığı içiimalarda cihan siyasi vaziyeti ve Habeş İtalyan harbı, | mehafili 13 ler Almanya'nın şarki Avropa hu datlarında — tekibettiği siyaset üzerine derin tetkikat yapıl: mıştır. Boandan başka — japonya'nın uzak şarktaki mübhem ve teh Hkeli siyasetl üzerinede mühim ruporlar okunmuştur. «Deoveran eden şaylalara gö Te Becri tedbirlçerin teşdidi hu: tusunda ssrar edilmemeğe de karar verilmiştir. Bunun sebe- bi de, Italyan kuvvetlerlair Avrupa müvazenesi için e'zem olmasıdır. “Bunun için, Togiliz kabine- sinin hemen bütün erkânı sulh tlyasetine taraftar kalmışla dır. lagiliz kabinesinin ba yenl slyasetine nazaran Borlin eiyasi komitesinin Hoar - Laval mükarreratı gibi değil Yakat prensib — itibarile yeni bir uzlaşma formülü ara yacağını sanmaktadır. “Bu mukut n M. Ede nin siyasetine de mühim tesir Tet yapacağı sanılmaktadır ,, Demektedir. Londra, 16 (Radyo) — Mor- ğ etini, Almanyanın q.ı’ ning Post gazetesi İogiliz bi kümetinin İtalya-Babeş mes'el üzerindeki yeni vaziyetini tt7 kik ederek: “İngiltere hâkümeti — İtalff Babeş İhtilâfından — korkmtf değildir; Yakat mucib olmesi” korkunç neticelerinden — kotk muştur. İngiltere, herhangi V' hâdise karşısında — otorltesioi” azalmasına müsaade — odemei” Demektedir. Italyan Harekâtı v? Alman Gazeteleri. | Berlin, 16 (Radyoy — Almif * büyük gezeteleri, Italyan ber” kâtandan ozuu uzadıya ıı.ııv'“ mektedirler. “ Berlinerc Borsen Çaytung * gezetesi: “Ttalya bedeflerine vâsıl *” mak kararını vermiştir ve önüf' çıkan büyük müşküllere ve * pacağı fedakârlıklara mukü yolundan dönmiyecektir. “M. Mussoliol'nin nutkund” dediği gibi 0 kadar gİ" mek - İtalya' en başlı gramıdır* demektedir. |