14 Mart 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

D ae e Neralba Si » e ; | n ; gi tv j Çimdikler Edebiyat politikası veya polemiği.. “ Edebiyat yapıyoruz. San'at, dava, mef küre Melüm te raneler... Arkanından da - bir sokak adamının düdakları ara tından çıkabilecek torna — ve :lıııonı görmemiş bir ağır V İyi dinleyin : Bu küfürün peşinden ucayip bir vaveylâ kopucak! Bu vuvey: lâya öyle birton verilmiştir ki, bir gençlik, bir san'at ihellâli nin megafonundan çıkıyor. sa- BDirsinız, Ve bakarsınız ki, o dakikada Yepyeni bir ider, mektebi, fel Belesi, akidesi olmıyan bir üstad türemiştir. ve kendini dev ay Das dibinde doğurup ta benöz Pls mazrufunu yalamakta olan bu 19386 modeli mezhep hocası bağırır: — Heceecey, hey! Ben kil Şey... Ne diyecektim! Ayağa kalkınız behi. - Beni alkışlayı Bız! Karllerim, gülmeyiniz, cid ! konuşuyoram bügün! Bu ve Stsali zevatı bilmezsiniz siz! Dağları, ovaları, nehirleri, de Bizleri, gökleri tanrı yaratmış Ur gerçi amma, onların ruhun da kendi sarhoş havalarının Şarattığı Öyle dağlar vardır ki, blezat kendileri bile eserlerinin karşısında zavallı zavallı bakı Bırlar.. Onlara; — Dürün — bakalım, edebiyattan ne anlarsınız? Demeğe gelmez. Onla: — Şu yenl san'atı anlatır Mısınız? Diye de hiç sorulmaz Çüukü hemen, — Vey efendim! Bakın ne. ler sorayor, İlim, — edabiyat, san'at, herçey, ancak bizim yenl davalarımızın içindedir! Diye bal gibi bir lâkırdı e« Vorurlar, — Langi dava? Diye de sormağa Çünkü; — Davayı bilmiyor! Sersem, #ptal, cski kufalı! Davayı bil Miİyormuş, hey gidi, bey! Diye mugalatanın — postuna Nıor. tilamlı kamçılı İle yedi kat palavra semasını dolaşırlar. Bu tplerden birl İle konüşu Yordum, Birez eğleneyim, diye deştim zavallıyı! Göze görün Mez, uzakta bir gezete sahilesi değll ki! Yüz yöze şelince, afal İhndi, şaçırdı. biçare!. Bana, — İstifa ediyorum! yahu, gelmez! gu cevabı aldım: — Oolardan, hani, İşte o9 lerdan!, Dilerim, diğerleri de yavaş Yaveş bu bayat göhret yepma Kölemiğinden etlfa — eteller... '#kat rabları tutkolla yapışmış, İlmem ayrılırlar mı? Çimdik AYYARE TELEFON SINVEMASI Bu Hafta SEHİR HABERLERİ Vilâyet Umumi Meelisinde Görüşülen Mes'eleler. Dünkü Toplantıdr, Bazı A-zalar. Huzur Hakkının 10 Liraya (&ıkarılmaiım Istediler. Vilâyet umumi meclisi dün enat ondörtte vilâyet salonunda Vali Fozlı Güleç'in başkanlığı altında toplanmış ve celse açı hoca geçen zabit okunmuştur. Zabıt okunduktan sonra 1öz Müsisi Münir (İzmir), zabıtte, İçiiman gelen Telmlerlola — hülâsaten yazılması Tüzimgeldiğini söyle miş ve o süretle tashib edilerek kabul - olunmuştur. alan — avukat Lstifa etmiş olan azaların yerlae gelmiş olan yedek aza ların mazhataları okunmuş — ve kabal edilmiştir. Mecllsin yeni uzaları Sabire Yünüse (İzmir), Nafiz Çelik (Bergama), Recsi (Bayındır), Edib Yozgathoğla (Tire), Ahmed Erzin (Kemal paşa) dır. Umumi meclisin tazl met telgraflarına Dabhiliye — ve Sıbbat ve İçtimst Muavenet Vekâletlerinden gelen cevablar okunduktan sonra gelen - bası evrak aid oldukları “encümen lere — göaderlimiş, Foazlı Güleç; — vilâyet izahonme ve mütalesdamesini tetkik etmiş evcömecin — raporaunun bildirmiştir. Vali vali olan okunacağını demiştir ki: — Bu rapor okunürken ri yasct mevklinde, battâ aranız bulanmamak İsterdim. — Fakat bazı arkada ler bulunmamı İs tediler, Icabında İzahat vermek Gzere burada kalmaklığım lâ zımgeliyor. Sami (Tire); reporn okudu. Altı sabife totan bu uzan ra porun okunması hayli uzan sürdü. Raporun başında şu va tırlar vardı: Mnballi ihtiyaçları yakından gören ve bilen halk mümewll lerine memleket — ihtiçlarının tehvini için alınan — kararların nastıl ve me kadarının yapıl dığı hesabim veren İzabnana- me bakkında — esasli - tetkikata zemin hazırlamak — üzere bir encümen İntihabı fikrinin or taya aslılmasını — encüm demokrasl ve balkcılık telâkki eder. — Bu enyede yapı lan İşler gözden - geçirilirken memleket — ihtiyaçları, — Ibhtiyaç sabhipleri müvacebesinde daha açık tetkike müstenit bir tarz da Jera makamıne arz oluna bilecektir. Reporda yapılan İşlerin bal kın ihtiyaçlarından doğmu ol. BISL dnlll. bnıçlııın ödendiği, hu- suti İdare vaziyetinin çok sağ laşmış balasdoğu zikredilerek Vilâyet meclisinae huzur$hak:! kanın on liraya - çıkarılmasını istiyenlerden Yusuf Ziya (Bayındır) alıklarla mücadele masruflarının umumi büdçeye alınması, meyveeiliğin Tokişefına sebep olacak — olan yaş meyve İhracatı üzerinde tedkikler yapılması, bir iş şebrl olaa İzmir'de Freogi ve sılma mücadelesinin tevsll İçin alâka | dar Vekâlet nezdinde teşebbüste | bulunulması, şimdiki — vaziyeti Eamlr içla kir olan ağa mem nun ilicaları'nın modera bir bale konması temenni ediliyor. Lâzımgelen teslsat — yapıldık tan sonra ilicaların şimdi. 500 lira olan varidatının daba ço- Balacağı bildiriliyor ve neha için a m tahslsatın Selçuk, Aziziye, Bergama, Soma, Keh rat köprüsü ve burakalara dülr olan kısımları müstesna olmak özere ayrıldığı İşlere barfedil mekte bulandoğa ve zikredi len kısımlara mahsus 1600 I. reya diğer yollardan da abınan mikdarların — İlâvesile 11,000 Dikili Altınova yolanun müna kumya konulduğu bhaber verlle rek meclisce möttehaz böyle bir karar mevcad olmadığı İşa ret ediliyordu. Başkan; reporu bazırlamış olan - encümen relsi Mustafa Münir'e söz verdi. Mustafa Münlr : — İzahnsme bir yıl evvel yapılması kararlaştırılan İşlerin betabi mabiyetindedir. Bacü menimiz izahname ile mütalesyı baştan başa tedkik etmiş ve dinlediğiniz. roporn hazırlamış- tır. Bü şeporun tam ve kâümll mezruata arız olan Fevkalâde program Hafta içinde 5 film Beyaz perdenin sevimli Gary Cooper İle Anna Sten tarafından temsil edilen büyük aşk - biköyeel ILK GECE Bu filmden başka Cuma ve cumartesi Salı İik gece - Sa Bu filmlerden başka haftanın Türkçe sözlü F Pazar ve pazartesi İlk gece » mba ve petşembe İlk gece » bayram günleri gösterilen ve bayramdan evvel ildi yrtamdan evvel ve sonra da dörder gün gösterildi. için pekçok kimselerin “görmedikleri ve görmek İstedikleri filmler de çS AA Program şu suretle tatbik edilecektir lik gece - Kontinantal ilâyeton gönerilecektir. Bağdad yolu Aşk kadrili ünya haberleri de programa ilâve edilecektir. Seanslar hergün 15 de cumartesi ve pazar günleri 13 de başlar olduğunu lddla edecek değiliz Mubitlerinin — ihtiyaçlarını ya kından gören arkadaşların vüki olacak beyanatlarile tekemmül etmiş olacaktır. Bu suretle hesap açıkça ve rilmiş olacaktır ki, demokrat bir Idarenin millete besap ver mesl ecsatı yerine getirilecektir. Âzaların mütalcalarını ayrı ayrı dinlemeğe ve İanbat vermeğe âmadeyiz Avukat Kemsl kalkarak: — 933 senesl hesabinın tet: kikini ben şehsen kabul etmi- yoram, Vilâyetler idaresl kann nu mücibince bir sene evvelki besebin tetkiki lâzımdır. Demlş ve vali covap vorerek: — Bu; meşrü mazeret tında olmuştur. Meçlis bunu yapmamakla — vazilesini ihmel etmiştir, İsterseniz Dahiliye Ve kâletinin oazarı dikkatini celbe. delim. t ortada meşru ma- zeretler vardır, demlştir. Avokat Kemal sözüne de vamla İzmir'den Foça'ya kudar olan şosenla yıllardanberi — taş larımın — bazırlandığı - halde ya pılmadığını, Ahırkaya ile Çiğli urasında çok bozuk yolan dü zeltilmesi için son zamanda fa aliyet gösterildiğini, Foça tara fında da dört ayda accak iki üç kilometrelik yol yapıldığını söyliyerek beden mükellefleri Dİn zamanında çalıştırılamamakta ve yapılması lâzımgelen yolların yapılmamakta — olduğunu söyle miştir. Vali; İzahat vermiç: —Ben iki buçuk ayda - dört ay demiyorum- Foça yolunda pekâz İş yapıldığını kabul et miyorum Ben de bunu tetkik ettim, yol yapma İşi zannedildiği kadar kolay ve çabuk olamaz Bir silladir. günde 60 metre yol yapsa gene sağlanı yepmış sayılmaz. Mükellef ameleyi ça lıştırmak İçin yıl sonuna kadar önümüzde daha iki buçuk ay vardır. Ve bunların — çalıştırıl maları İçin bir. program hazır- lanmıştır. Domiştir. Mustafa Münir; bazı vilâyet lerde beden mükelleflerinln ça- bıştırılması İçin tatbik — ödllen osulün Tamir için de vazarı dikkate alınmasını İstemiş, vali, #yalyata kıymet vermek — şek- Hnde başka vilâyetlerde tatbik lenen usülün İzmir için de bazarı dikkate alındığını, hattâ hazineden devredilecek 5 6 mil yon Hcslik arazl verglsi baka yası mükelleflerinin de bede- nen yol Toşasında ve bataklık ların kuratulmasında çalıştırıl maları mevsuubaha olduğunu bildirmiştir. Gene vöz — alarak Mustafa Münir demwiştir ki: — Bu ihmall encümen kabul (Menemeo) tah- etimiyor. Vali Fazlı Güleç, buna cevap vermemiş ve İzabunme ile mü talca hakkında İzahat vermiç, bu yıl hazırlanacak büdcenin noksansız olaceğı İçin vekâlet lerce diğer buzı yıllarda olduğa gibi — gerl çevrilmeden — tesdik edileceğine kani bulundoğunu söylemiş ve : Kaymakamların izin salâhiyeti .. Bazı yerlerde kayı hastalanan muallimlere İzin ver dikleri görülmüştür. Vilâyetten bütün keymakamlıklara gönde rilen bir emirde memurlar ku Dununun 79 uncu — maddesl mucibince kaymakamların a0 cak kanani özürler — üzerine musallim ve memurlara sekla güne kadar İzin vermeğe salâ hiyetli oldakları ve — bastalık Gzerlne muallimlere birgön debi izin — veremlyecekleri — bildirli miştir. Kayıklar Geldi Gediz. mintakasında — seylâb münasebetlle tehlikede kalan köylüleri kurtarmak için İz mir'den — götü.ülen sandallar; dün kamyonlarla İzmir'e getl rilmiştir. Bozyaka'da hırsızlık Bon — günlerde — Bozyaka'da bezı hirsizlik — vak'aları olmak tadır. Evelki gün Kilimeltepe mevkiinde Ahmed oğlu Helid'in kulesine kapı kilidini kırmak suretile giren bir hırşız tarafın dan bir kırma tüfek Ve bezi eşyanı çalınmıştır. Hırsazın mey dena — çıkarılmasına — yarıyacak bazı deliller elde — edilmiştir. Zabıte; İ özerinde yürümek tedir. Hırsızın bügünlerde bu lanacağı küvvetle tahmin olun maktadır. Kaymakam oldu Yilâyet malyet memuru Fazıl Kaftanoğla dahiliye vekâletince Samsun vilâyetinin Kavak ka zası kaymakamlığına tayin edil miş ve emel gelmiştir. Bira ftabrikası cinayeti Halkapınar'da Aydın fabrl kâsında makinlet Zelinkayı öl- düren ve fabrika müdütü M Fayferl ağır — suürette yaralıyan k..vas Lütfü'nün mubakemesine dün Ağırcezade devam - edile: cekti. Mazmanan vekili avakat Holüsi; müdafaasım — bazırlaya: zaamış — olduğunu söyliyerek mübület İstemiş, mahkeme ba dileği kabul dulılı — Büsene elbirliğile çalışa- ceğız. Tali memurların maaş ve ücretleri hakkındakl - partl kararı henüz kanoniyet iktisap etmemiştir, ocun İçin bu me- mutların masş ve ücret tahel #satlarını gene büdceye koyayo ror. Eğer umumi müvazeneye alınırsa tasarrof etmek müm kündür. Altınova yoluna gelince vekâ letten bir emlir almıştık. Banda Altınova yolu - vilâyetçe yaptı tılırea vekâletin Altınova çayı üzerlüde bir köprü yaptıracağı bildiriliyorda. Bergama yolun den elimize para kalmıştı, ve kâletten bir emir daba almış tık, Bunda tesarruf edilen para hangi kaza İşine aldss gene o kaza dahilinde başka bir İşe sarfedilmesi bildiriliyordu. İz mir'i; Bursa ve Balıkesire bağ hyacak olan bu mühim yolun yaptırılmannı dalmi encümen; mecllalniz namına kararlaştırdı ve eyi bir işe başlanmış oldu. Demlştir. Müzakere — kâtl — görülmüş, izebaame reye konularak kabul edilmiştir. İlbay; azalara teşek. kür etmiş ve bundun sonra Yusuf Ziya (Bayındır), Regıb ÇÖdemiş), Mustafa Kemal (Me. kamların Mahkemelerde; Çiğli Yolun- daki Kazadan Mes'ul Kim dir? —— HH İzmirle Çiyli yolunda — ble otobüsle kamyon çarpışmanada jsndarma Ahmedin ölümüne, şoför — İbrahim Jle fen ma, muru Ekremin yaralanmasına sebebiyet vermekle maznun ya- för Alman Mehmed ile Jbra- him'in muhakemelerine — dün ağırcesada devam edilmiştir. Dünkü celsede kazaın vuku bulduğu mrada ayol şosedem Tzmir'e karpuz yüklü olurak gelen ve kazayı gören dörü arabanın sahipleri; şabid sıfatile dinlenmişlerdir. Bunlar, kamyo: nun karşıdan İlerlediği kırada otobüsün de Alman Mehmed tarafından arkadan öne geçirll mek için hızla yolun solundan hareket ettirildiğini ve Iki taralı bendek olan şase - özerinden araba, kamyon ve otobüs gibi Öç nakil vastasıma — yanyunu geçmesine İmkân bulunmadı. gını, bü — svretle kuzaya şoför Alman Mebmed'in scba biyet verdiğini söylemlşlerdir. Gelmemiş olan şahid makl nlet Tevfik ila Celâl'in arattı rılmasına karar — verilmiş ve muhakemenin devamı — başka bir güne bırakılmıştır. Tuvalet yerleri Belediyece — halkın gözönünde tüt Alsancak, bükümet clvarı ve Ikinci kordonda blrer tüvalet aktır. Beton ya Avrapu yeri yaptı pılacak olan — bunlar; daki emsalleri — gibi olucaktır. Toşasta başlanımı Girenler. den cüz'i blr para alınacaktır. Şebrin daba bazı — yerlerinde, pozarlar yakin! de yeptırı. Tacaktır Hava Filolarını Ziya- deleştiriyorlar. Londra 13 (Radyo) — Huva bakanı muavin bava — filosuna 4 (ilo daha Hâve , edileceğini ve 16 filoya çıkarılacağını söy- lemiştir. nemeb), Arml Güvenç, T Bnnse slbirliğile salıye, | memen), Armil Ünvenei Bümini Onaran (Menemev), Sırrı Şefer (Foçe) mın İmzelarile — verilmiş olan bir takrir - okunmuştur. Takrirde meclle ezanuın 7,5 lra olan bozür huklarının az- lığından bahsedilerek on İlreya Iblâğı İsteniyordu. Geçen sene de bezi kimselerin önayak - ol masile böyle bir karar verilmiş fakat Dehiliye vekâleti bu ka- rarı reddetmiİşti. Takrir, üözerinde müocakaşa edilmedeo reye kondu — ekserl- yetle kebal edildi, akel reya konulunca avukat Mustafa Mü- bir, Ahmed Şükrü, doktor Ki mran Kenab, Eosacıbaşı Ferld, avukat Murad. Çınat — (Temir) ve Fatma Dilli el — kaldırdılar, bu söretle hüzür bakkının at tırılmasını İstemiyenler 6 kişlden ibaret kalmış oldu. Müstenkli ler de vardı Kazadaki Işlerlolo çokluğanua İleri sören Kemalpaşa azani Ahmet Erzinin İstifesı okundu v kabul edildi. — Yenl azalar; mühtelif encümenlere seçildik: ten sonra — sulı günü toplaml, mak üzere toplantıya son ve” rildi. Toplantıyı — birçok mek- tepliler — ve balktan letiyenler takib etmiçlerdir.