5 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

“Atatürklebüyükmi - safir alkışlandılar. —Başı T inci sahifede— İstanbul, 4 (Hususi muha- birimizden) — İngiliz kralı ve Hindistan imparatoru Sa Majeste 8 inci Edvard, bu sabah saat 11 de Nahlin yatı ile Dolmabahçe önüne muva- salat buyurmuşlardır. Nahlin yatı, saat onbire çeyrek kala Sarayburnu açık- | larında görünmüştür. 89 ve 92 numaralı İngiliz destroyer- leri ile Adatepe ve Kocatepe —. Muhriblerimiz. yatın sağ ve — solunda ilerliyorlardı. Limanda bulunan bütün gemiler ve sa- hil donanmış — bulunuyordu. Majeste'nin çıkacakları Top- hane rıhtımı da Türk - İngiliz bayrakları ile süslenmiş, yol- » lardaki binalara da İngiliz bay- rakları çekilmişti. Sa Majeste VII nci Edvard saat tam 12 de Nahlin yatın- dan ayrılmışlar ve 12, 15 te Taphane rıhtınlına ayak has- mışlardır. Kral karaya ayak basar basmaz limanda bulu- nan bütün gemiler düdük ça- larak kendilerini - selâmlamış- lardır. Cumur reisimiz Atatürk, bü- yük misafirimizi salonda kar- şılamışlardır. Cumur reisimizin refakatinde, Başvekil İsmet İnönü, Hariciye Vekili Tevfik Rüşdü Aras, Dahiliye Vekili — Şükrü Kaya. Milli müdafaa Vekili Kâzım Özalp, Korge- neral Fahreddin Altay, İstan- bul Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üstündağ ve mai- yetleri erkânı bulunuyorlardı. Atatürk, salona giren Ma- İeste'nin elini sıkmışlar, ken- dilerine hoş geldiniz demişler ve refakatlerindeki zevatı Ma- jeste krala takdim etmişlerdir. Atatürk, muhterem misafir- leri ile birlikte salondan çık- tıktan sonra açık bir otomo- bile binmişler, diğer otomo- billerde de Rüştü Aras, Fah- — teddin Altay, Majeste'nin ve - Atatürk'ün maiyetleri erkânı — yer almışlardır. Atatürk ve büyük misafir- lerinin otomobilleri Beşiktaş - — Şişli yolunu takiben İngiliz sefarethanesine gitmiş ve Cu- — Mür Reisimiz ile Sa Majeste — buürada inmişlerdir. Sokakları %îlduran binlerce halk, iki — devlet roisini şiddetle alkış- — lamıştır. 12,35 te muhterem misafir- O derile birlikte sefarethaneye — giren cumur reisimiz 12,55 & — kadar burada kalmışlar ve *vnm beraberlerinde Hariciye — Vekili Tevfik Rüşdü Aras ol- — duğu halde öotomobille"saraya — avdet buyurmuşlardır. ""“'İlkrt kralı ve Hindistan — imparatoru Sa Majeste VIll inci — Edvard, burada “bir müddet odaha kalmışlar, müteakiben etomobillerine binerek İstan- bul halkının coşgun tezahüratı arasında yatlarına avdet bu- M uşlardır. Sa Majeste öğle =;ğini Nahlin yatında yi- — Mişler ve saat üçe dğru yat- “tan ayrılarak Dolmabahçe sa- iyına gitmişler ve — cumur | reisimiz Atatürk'ü ziyaret et- - mişlerdir. — İki devlet reisi bir müddet “görüşmüşler ve sonra birlikte | 'a'ya gitmişlerdir. Cumur cisimiz ve mubterem misalir- leri, Florya'daki deniz köşkün- F istirahat etmişler ve ora- dan İstanbul'a dönmüşlerdir. Haşmetlü kral hazretleri, Top kapı sarayım gezmişler ve tedkikatta bulunmuşlardır. Akşam yemeğini Nahlin ya- tında yiyen Sa Majeste bütün gemilerin — iştirakile yapılan muazzam fener alayını yattan takip buyurmuşlardır. Gece, cümür - reisimiz ile büyük misafirleri taksim bah- çesini şereflendirmişler, Bal- kan festival oyunlarında hazır bulunmuşlardır. Geç vakit Nah- lin yatına dönen Sa Majeste geceyi yatında geçireceklerdir. Bütün İstanbul, baştan başa donanmiş bulunmaktadır. Şe- hir, gece nur içiddeydi. General Fahreddin Altay'ın Çanakkale'deki izahatı Çanakkale, 4 (AA) — Sa Majeste Sekizinci Edvard Kil- za'dan hareket edip Arıbur- nuna azimetinde Örgeneral Fahreddin kendisine İngiliz'le- rin sağ cenahında başlıyan harb safahatı hakkında izahat arzetmiş, Kanlı sırtta ve Tek- çam'da başlıyan bu izahat yolda harbten kalmış bazı tahtelarz yolları ve üç metreyi geçmeyen tarafeynin siperleri hakkında verilen — izahattan sonra Mehmedcik âbidesine varılmış,>kralın âbidede bu: landuğu tarihi vaziyet ekade- | mi sineması tarafından tesbit edilmiştir. Bundan sonra Conk bayı- rına gidilmiş, Örgeneral Fah- reddin 7 ve 8 ağustos gün: lerinde Türk ordusunun düş- tüğü müşkül vaziyeti izah ve Atatürk'ün kumandayı eline aldıktan sonra hasıl olan sa- lâhı ve artık mukabil tarafın Conk bayırını elden kaptir- makla neticeyi nasıl kaybet- tiklerini ve Atatürk'ün taar- ruzu. muvaflakıyetle intaç et- tikten sonra Conk bayırında muharebeyi nasıl idare etti- ğgini, tepede İngiliz siperle- rinde hâlâ kuvvet dururken taarruzlarında kendini tutamı- yanTürk askerlerinin gerile- rinde kalan düşman kuvvet- lerini de nazarı dikkate almı- yarak nasıl ilerlediklerini taf- silâtile anlatmış, Atatürk'ün kurşun isabetile yüksek şah- siyetini bu millete bağışlıyan saatına kurşun isabet eden yeri göstermiş, halen meclis reisi sanisi bulunan Nuri Cön- ker'in bugün duran betondan yapılmış tarassut siperini gös- termiştir. Conk bayırı muharebelerinin harbin. esas neticesine ne ka- dar mühim tesir yaptığını tak- dir buyuran kral hazretleri bu izahatı çok dikkat ve alâka ile dinlemişlerdir. Oradan avdet edilirken ken- dilerine tahsis edilen Atatürk'ün otomobillerini -tetkik buyur- muşlar ve bu nezaket eserin- den ayrica mütehassis olmuş- lardır. Dönerken Kilya iskelesinde kendilerine — iştiyakla — intizar eden halk ile ve bazı İngiliz tebaası ile konuşmuş ve mo- töre binerlerken Vilâyet Vali- sine halkın gösterdiği tezahü- rattan ve âsarı samimiyetten dolayı tekrar - tekrar teşekkür etmişlerdir. Kralın yatı şimdi saat 22 de maiyetlerindeki iki İngiliz ve iki Türk torpidosu ile İstan: aa ANADOLU a | Günün Te lgrâ: Habei;le Âsi hükümet Fransa'ya bir nota verdi I İstanbul Bütün çalışmalara rağmen, Iİspanya- Radyosu.. Roma, 4 (Radyo) — Bar- selon'dan alınan bir habere göre, milis kuvvetler bir İtal- yan'ı öldürmüşlerdir. Bu ha- | iya her taraftan cephane gönderiliyo Lî)ndra, 4.(Radyo) Barse- lon'da İtalyan Paganelli'nin | katli hâdisesine burada büyük ber İtalya'da derin bir infial | ve hiddet uyandırmış ve Bar- selon İtalyan konsolosuna şid- detli protesto emri verilmiştir. Ayni zamanda, Barselon'a bir İtalyan kruvazörü - vasıl olmuş ve on bin tonluk bir harb sefinesi daha gönderil- miştir. mülâkatı *olmuştur. Triyanon feshedileceği sanılmaktadır. ten mühim bir hâdise vardır. bulunmaktadır. kuvvetli bir hâdisesidir. nu gösteren hâdiselerdir. politikasını gütmektedir. Venenik 4 (Radyo) ralara 200 tayyare iştirak etmiştir. Erzurum'da kurulacak İstanbul, 4 ( Hususi muha- letince memleketimizde kurul- ması kararlaşlırılmış - olan iki şeker fabrikasının yerleri tesbit edilmiştir. Bu fabrikalardan biri Erzurum civarında inşa edilecektir, Diğer fabrikanın kurulacağı mabal için de tet. kikat yapılmaktadır. Muğla'ya Bir teftiş heyeti gitti İstanbul, 4 ( Hususi muha- birimizden ) — Dahiliye Ve- kâletinin gördüğü lüzum üze- rine, Muğla'ya bir mülkiye teftiş heyeti gönderilmiştir. bul'a hareket etmiştir. İngiltere kralının Yunan Hükümetine teşekkürü; Atina, 4 (A.A) — İngiltere elçisi Yunanistan'da gördüğü hüsnü kabulden dolayı İngil- tere kralı Sekizinci Edvard'ın teşekkürünü başbakan B. Me- taksas'a bildirmiştir. İngiltere — elçiliği, İngilltre krzlımın Yunanistan'ı ziyareti münasebetile Majeste krala çektiği hararetli telgraftan do- layı izci teşkilâtı başkanına da ayrıca teşekkür etmiştir. İngiltere kralı Yunan izci- liğine muvaffakıyetler temenni etmektedir. birimizden ) — İktısat Vekâ- | | bir filo göndereceği | Bu arada Bulgar kralı da Roma'da siyasi bir ehemmiyet verilmektedir. İtalya'nın Barselon'a kuvvetli söylen: mektedir. Paris 4 (A. A) — Övr ga- zetesinin Öğrendiğine göre, dün Portekiz hükümeti tara- fından hariciye nezaretine ve- rilmiş olan nota İspanyol iş- lerinde gözetilmesi istenilen Ka — ERR S vim OA n 7 Avrupa'da siyasifaaliyet İngiltere Kralının Türkiye'yi ziyareti mevsimin en mühim hâdisesidir. Paris, 4 (Radyo) — spany:ı'îiîsyan ve dahili harb yü- zünden bütün Avrupa payıtahtları arasında da mütemadi siyasi bir faaliyet devam etmektedir. Avusturya - Almanya uzlaşma- sından sonra Macar naibi hükümetinin - Şuşning ve Hitler ile muahedesinin de bugünlerde Genera Rydz Smigli'nin Fransa'yı ziyareti gibi, diğer cihet: faaliyetlerde Boris'in bugün de Prens Pol ile görüştüğü söylenmek- tedir. Bu faaliyet de şayanı dikkattir. Asıl şayanıdikkat hâdise, İngiltere ile Türkiye münasebet- lerinin seri inkişafıdır, İngiliz kralının ziyareti, bu mevsimin en Bunlar, siyasi cephelerin büsbütün değişmek üzere ;ılduğıı- İtalyanın dış siyaseti şimdilik intizardan ibaret? Paris 4 (Radyo) — Paris Midi gazetesinin Roma muhabirinden dığı bir habere göre, İtalyanın cihan hâdisatında mesleği şimdilik neti- ceye intizar etmektir. İtalya, en küçük bir hâdistenin bütün Avrupayı bir anda büyük bir felâkete — sürükliy ile anlaşmış olduğunu söylemek çok — manasızdır; ah gine emindir. Romanın Berlin halya sadece — İtalya İtalyanın hava — manevralarının — ilk — safhası dün gece yıpılmıştırr. İkinci saflaşı da bu sabah olmuştur. Bu manev. ocuk esir- Bir şeker fabrikası | geme faalı:yeti. Ankara 4 (ALA) — Çocuk esirgeme kurumu genel mer- kezi tarafından 18-8-36 dan 1-9.1936 - tarihine kadar bir ay zarfında 2153 çocuğa yar- l dim edilmiştir. Bunlardan 561 hasta çocuk ve anne genel merkezin polikliniklerinde ba- kılmış - ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş bakım evinde de 415 çocuğun dişleri bakılmış ve tedavi edilmiştir. Süt dam- lasından hergün 87 çocuğa pârasız süt verilmiş ve bir ayda yekün olarak 1023 kilo parasız süt verilmiştir. 1080 çocuk- ve anne, genel merkez banyolarından istifade etmiş- lerdir. Yardım için genel mer- keze başvuran ön yoksul ço- cuğa İira 64 para yardımı yapılmıştır. bitaraflıktan — beklenilmekte olan neticelerin suya düşmüş olduğunu ilân etmiş demek- tedir. Londra, 3 (A.A) — Buraya gelen haberlere göre, Porte- kiz hükümeti İspanya işlerine ademi müdahale hususunda alınacak tedbirleri kontrol et- mek için teşkil edilecek olan beynelmilel komiteye iştirak etmiye hazır bulunduğuna İn: giliz hükümetine bildirmiştir. Maamafih Portekiz hükümeti bu kabulüne bazı şartlar koy- maktadır. Bunlardan birincisi bu komitenin selâhiyet ve icra kudretinin ilk celseden evel tesbit edilmiş olmasıdır. Londra, 4 (A.A) — Resmi bir membadan öğrenildiğine göre, Sovyet Rusya, Macaris- tan ve Fenlândiya yakında Londra'da toplanacak — olan İspanyol işlerine ademi mü- dahale tanzim komitesine iş- tirak etmeğe muvalakat eyle- mişlerdir. Berlin 4 (A.A) — İngiliz maslahatgüzarı M. Nevton ha- riciye nezaretine giderek Al- manyanın — İspanyol işlerine ademi müdahale tanzim ko- misyonuna - iştirak mes'elesi hakkında görüşmüştür. Zanno- lunduğuna göre, Almanya ka- misyon teşekkül eder etmez bir mümessil — göndermeğe mütemayil bulunmaktadır. Bu- nunla beraber Almanya bu mes'ele hakkında şimdilik res- mi beyanatta bulunmak iste- memektedir. Burgas, 4 (Radyo) — Âsi hükümet, Madrid'e harb leva- zımı verdiği için Fransa'ya şiddetli. bir nota göndermiş- — | tir. Notada Madrid'e Fransız” gönüllü zabit ve neferlerinin gitmekte devam ettiklerinden şikâyet edilmektedir. Rus-Japon Uzak şarkta |Vaziyet nazik! İstanbul, 4 (Husust muha- birimizden) — Uzak şarkta vaziyet nezaket kesbetmiştir. Resmi Sovyet makamları Man- çuko'da fena muamelelere ma- rüz. kalmaktadır. Rus - Japon münasebatı, gittikçe gerginleş- mektedir. Küba'da bombalar patladı. Havana, 4 (Radyo) — Bu- gün, meçhul şahıslar tarafın- dan - vaz'olunan üç bomba, ani bir surette patlamış ve ve fakat hiçbir. zarar verme- miştir. Hükümet, tahkikat yap- maktadır. r Devlet tarafından İşletilmiye başlandı. İstonbul, 4 ( Hususi muhar birimizden )—İstanbul Radyo şirketi. bugünden itibaren hü- kümet namü hesabına işletil- miye başlamıştır! teslim ve tesellüm muamelesi bitmiştir. Belediyeler Ban- kası Kongresi. . Ankara, 4 (A. A) — Bele- diyeler bankasının 935 hesap yılı umumi heyet - toplantısı saat 15 te divanı muhasebat toplantı salonunda divanı mu- hasebat reisi B. Seyfi Oran'ın reisliği 'altında yapılmıştır. Umumi heyet ruznamede yazılı hususatı müzakere ile bilânçoyu tasdik ve idare mec- lisini ibka etmiştir. Türk Dili Genel merkez kurulu intihabatı.. İstantk 4 (AAY — Türk Dili korvmu genel sekreterli- ginden: Üçüncü dil kurultayı bitmiş- tir. "Kurultayın —kabul - ettiği yeni ana tüzüğe göre, kurum genel merkez kurulu şöyle seçiimişlir. —— Başkan: Salffet Arikan (Kül- rür bakanı Erzincan saylavı), Genel sekreter: İbrahim Necmi Dilmen (Burdur saylavı), Üye: Besim Atalay (Kütahya saylavı) Ahmed Cevad Emre (Çanak- kale saylavı), Ali Canib Öntem (Ordu saylavı), Hasan Reşid Tanküt (Maraş saylavı), İsmail Müştak Mayakon (Siirt saylavı) Naim *Onat (Konya saylavı), Refet Ülgen (Urfa saylavı). Yeni genel merkez — kurulu toplanarak Etimoloji kol baş- lığına Hasan Reşid Tankut'u, Gramer Sentaks kolu başkan- lığına Ahmed Cevad Emre'yi, Lügat filoloji kol başkanlığına Ali Canib Yöntem'i, Erim kol başkanlığına Refet Ülgen'i, Derleme kol başkanlığına Naim Onat'ı, yayım kol başkanlığına İsmail Müştak Mayokon'u seç- miştir. Fuad Bulca Rusya'dan döndü. İstanbul, 4 (Hususi muha- birimizden) — Rusya'ya git- miş olan hava kurumu baş- kanı Fuad Bulca, şehrimize dönmüştür. Bükreş elçimiz ve Romen dış bakanı.. Bükreş 4(A.A) — Türkiye elçisi Suphi Tanrıiöver diş işleri bakanı tarafınnan kabul edilmiştir. FUARDA İş bankası mâden kömürü şirketleri paviyonunu mut- laka görünüz, orada: Türk Antrasiti nin nerelerde kullanıldığını, nasıl yandığını ve sizlere ne faideler temin ettiğini göreceksiniz.