20 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7021 “PAZAR 20 Eylül 1936 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Boğazlar memnu mıntaka- sı hududu çizildi.. ——— Italyan gazetelerine göre, İtalya Akdeniz'de ken- disini emniyette göremiyormuş. Acaba neden? Fransız-Surive anlaşması 'N. A. KÜÇÜKA Yedi aydanberi devam edea Fcan- Suriye konuşmaları nihayet iyi ilaşma ile netieelendi. Asır: üüddet —mukadderatlarımızı olduğumuz ve bundan larca birleştirmiş sonra da kendilerile iyi münasebet- ler istediğimiz — dost bir milletin siyasi — varlığının almış ol: düğü bu son şekilden memnun olmamak mümkün değildir. Sariye ÖOsmanlı imparatorluğu idaresinde yaşadığı uzun asırlar içinde hurusi İ Suriye kurmak bit rejime tâbi olmamaş, ve * halkı bütün vatandaşlık — haklarına sahib olarak — yaşamı: Çöken im- paratorluğun — vaziyeti tasfiye edi- Birken, Türkiye milli misak budüdü dışında yatandaşlarına Vilson prensiplerine yaşayan en sadık bir devlet sfatile hak- lannı ve nilli mevendiyetlerini kabul “ederek — mükadderatlarının tesbitinde kendilerici serbest bırak- | sonra “on yedi yıl mıştı. Bundan FPransız anandası altında kalan bu | memleket bakiki — durümüza - ve olgunluğuna varınak - için birçök müşkülâtla karpılaştı. Fakat güzel bir manlık iyi bir niyet her türlü müşküllerin ballinde yanılmaz bir istikamettir. İşte bu yol içinde yü- züyen her iki Yarafın ealâhiyetli şahsiyetleri bu suretle iyi bir netice elde etriler. Yapılan ordusunun. lâtmın ayama ordusunun vaziyeti gibi yal- şlerle meşgül olmamak şar- ordusunun Suriye'de kalinası, Suriye'nin — devletler — hu- kuku — bakımından tam — müstakil olduğu ma tubiatile veremez. Ancak mes'elenin bu şekilde bile halli zannedildiği kadar basit de- Pildi. Bu küçük memlekette gerek yaygın ve gerek kütle halinde ya Şayan — azlıklarla Suriye araşında Mmühtelif tarafları tatmin edecek bir hal şekli bulmak - çok ösyü jeuvenel ve Ponsot Framsa'nın n köyinetli ve tecrübe görmüş idare ve politika adamları yıllarca bu mes'ele üstünde meşgul oldular. En son Mösyö — Martel'in 1933 de bulduğa anlaşma şekli dahi Suriye'yi memnun edememişti. Ve mtühayel İngiliz'lerin — İrak'taki bul- dükları formülün yeni şeklin tayi- ninde büyük faydası oldu. Müşkülât €en ziyade Aazlıkların hakları mok. tasından çıkıyorda. Halbuki İrak'ta Vaziyet böyle değildi. Azlıkların Vaziyeti ve milli haklarının hodud- ları hakkındaki maddelerin metnini bilmediğimiz ve Suriye meclisinden geçerken ne şekil alacağını kestire- Mmediğimiz için bu hususta kav'i Bir mütalca ortuya Aatmak doğru değildir. Ancak Ankara itilüfnamesi Ce Antakya'da yaşayan wrk. daşlarımızın milli mevcudiyetlerinin bekasının dâha emin ve daha geniş bir vaziyete getirileceği ve bunun Unutulmayacağım - Hariciye — Vekili. miz Dr. Aras'ın dediği gibi ümid ediyoruz. Asarlarca birlikte — yaşamış olma: larına rağmen Asyai - bir cemiyet Üpinden sür'ülle uzaklaşan ve bir- likte yaşadıkları Arab cumiasile dil ve içtimal hayat tarzı bakımından hiçbir münasebeti olmıyan Antakya ve — İskenderun" daki Türk kütlesine Türk milletinin Kalkınmasına — muvazi bir - sosyal İdkişaf temin edecek daha geniş *e daha mubtar bir idare tarzı Verilmesi kadar hbakkaniyet etar- anlaşmada Fransız ordusu tâbi olması, İrak'ta bu teşki- tile Fransız müş Osmanlı | Suriye | HAŞ E Çanakkale boğazı Ankara, 19 (Hususi)— İocra ve- | Ekip adalarına kadar devam ede- ti Mottrö mükaveleoa- | cektir. arahati ve selâbiyeti —da- İstanbul, 19 (Hususi) — İtalyan hilinde, boğazların memnu mınta- | güzetelerinin neşriyatına göre, İtal. kasımı tayin ve ilân etmiştir. Gelip | ya hükümeti kendisini Akdeniz'de geçecek gemiler ve tayyareler, ge- | emniyette gürmemektedir. rek harp, gerekse sülh halinde bu Roma, 19 (Radzo) — Ankara- İoşartları nazarı itibara ulmağa moc- | dan alınan haberlere göre, Türki- bordutlar. 1 ye hükümeti, boğuzlarda tatbik edi- Çanakkale böğazı Karabiga ya- | lecek olan yeni mürur çeklini ter kıninde Karaburun'dan Bayramiç'in Üyeye eukkş Ve “dryürükeli Yütlader 14 kilometre şimalindeki Seltik | harp gemilerinin ne gibi şerait a. ve $ Rumeli'den de | tında ve hangi mıntakalardan geçe- ros körfezindeki eburun'a, paşa limamının —Al;ımîBdİk;nlar Propağanda nazırı ÂAtina ofya'ya gidiyor | Hariciye nazırı da dün Berlin'den tay- yare ile Budapeşte'ye geçti. Peşte, 19 (Radyo) — Büu sabah, Almanya hariciye bakanı Fon No- rat Berlin'den tayyare — ile buraya gelmiştir. Fon Norat'ın seyâhatı siyasi nd- edilmemekle beraber, Macar gaze- teleri bu ziyarete büyük bir ehem- | miyet vermektedirler. Peşte, 19 (Radyo) — Almanya”- mın propaganda bakamı doktor Doktor Göbes Atina seyahatın- dân sohra - Sofya'ya gidecek ve Bulgar ricali #lar yapacaktır. | — Berlin, 19 (Radyo) — Dokter | Gob İsin Macaristan ve Balkan'lara seyabatından bahseden gareteler, bu döktor Şaht'ın Alina ve 5 l»ııl.-lıgı müzakerelerin ilmamına matuf olduğunu yazmak- | tadırlar. Bu seyahatın asıl cebhesinin ko- bel tağyare ile Peşte'ye gelecek | münizm aleyhine bir mukaddes bir iki gün kaldıktan sonra doğruca | üttilak akdine matuf olduğunu #öy- Atina'ya gidecektir. . Pleyenler 'vardır. Habeşistanda yeni muharebe başladı. Cenevre'de Habeş'lerin aleyhine karar verileceği zannolunuyor Cenevre, 19 (Radyo) — Habeş delegelerinin — mandalarını - tetkik eden komite, bugün de çalışmıştır. Bu korüitenin, Habeş'ler #leyhine | karar vereceği zannediliyor. Habeş- | lerin, Lâbey adalet divanına müra- serbest — birakılacakları — töy- AdisAbaba, 19 (Radyoj—- Yağ. müurların sona ermesi münasebetile, Ras — Hailo'aun — kumandasındaki küvve i İtalyan fırkası, Coz- yasyo havalininde Deayak Baltiya- 'ı,'..ın kuvvetleriyle çarpışmıştır. Tara- aleyu mübim zayiala uğramışlır. Yunan komü- nistleri şefi Dün tevkif edildi Atina, 19 (Radyo) -- Yunan ko- münisl parlisi rejsi tevkif edilmiştir. Menli propaganda ve muzar teşeb büslerle ülham edilmektedir. Komünist propagandası yapan- darın şiddetle — cezalandırılacakları hakkında bir tebliğ neşredilmiştir. Habeş imparatoru larına uygün bir karar edilemez. İşte bunun içindir ki, milliyet prensiplerini İlk - ortaya atan ve bunun manasımı herkesten iyi anlıyan büyük ve dost bir mik letin başında bulunanlardan bunu bekliyor ve ümid ediyoruz. taşavvur " ANADOLU İngiltere'de siyasi faaliyet Lokarno konferansı için temaslar var Londra, 19 (A.A) — Diş bakanı bugün bitbiri ardınca “Fransa, İtal- ya ve Belçika elçilerile “Almanya maslahatgüzarımı kabul ederek ken- dilerine Lokarno kenferansanın ha- zırlarıması bakkındaki notayı vere mişlir. Nota 27 Temmüz tarihli tebliğin butatu — erasiyesini — takil- etmektedir. Bu tebliğde İngiltere, Fransa ve Belçika umumi bir tarzda halledilmeleri arzusunu — izhar et mekte ve yeni / Lokarno — paktının bu yolda ilk merhale teşkil edece- ildirmektedirler. -Bu ngtaya k cevablar vaziyeti tamamile aydınlatacaklardır. Eden Lekarne konferansının bir an evel topli israr ede- eektir. — İtal fikirde Çek C r'eısı dedi ki: Bir taarruz karşısın- da sonuna kadar mü- daf, aada bulunacağız masında M. *Benes Prag. 19 (Radyo) — M. Benex, yazlık şatosundan ayrılarak Çekos. Tovakya'nın mühtelif yerlerind. bir seyahate çıkmıştır. Cumuür — reisi Rezonki'yi ziyaretten sonra Bratir- Tav'a varmıştır, M. Benex, Bratii bir resmikabulde demi — Çekoslovakya'mın tamami- mülkiyesi mücmmendir, hiç bir kimsenin bu tamamiyete taar- Yuzü imkâmı yoktur. Muhtelif dev- letlerle yapılmış muabedeler bu ta- mamiyeti tanımaktadır. Vatikan ile bir Modüs-Vivendi yaptık, — yaşadığınız. bu - devirde herkesin vicdani hürriyeline rias yeL şarttır. Çekoslorakya'da bulunan 700 Macar ailesine gelince, bunların da akalliyet haklarına riaçat ediyoruz ve edeceğiz. Bu hususta dermeyan edilecek şikâyetleri dinlemeğe de hazırız. Harbın “Önüce geçmek va- zifemizdiz. Bu hususta zerrece ku- sur etmiyoruz. Fakat Lize bir taarı Yuz Vakumada sonüna kadar mü- kavemete de — hazırlanımış - bülünü- yoruz. Samimi dostlarımıza €nni- yet ve itimadımız vardır, komşula- iyi geçinmek istemekte- yeti Hitler'in nazariyeleri. Paris, 19 (Radyo) — Hit- ler'in kendisine hâs harici na- zariyeleri Almanya'dan dişa- rıda hüküm sürmemektedir. Bugün Hitler'in saf ırk naza- riyesi aleyhine 200 memleket mümessilinin iştirakile büyük bir kongre aktedilmiştir. Bu kongre, yarın da devam ede- cek ve anti faşist bir konfe- rTans İçin esaslar hazırlaya- caktır. p Belçika Bolşeviklerin kulüplerini kapattı. Dikkate şayan haberler Nuremberg'teki nutuk- lara rağmen.. Almanya-Rusya arasındaki vazi- yet, harba doğru gitmiyor. Bilâkis iki memleket arasında sıkı bir münasebet vardır, deniliyor. Berlin, 19 (Radyo)— Berlin si- yasi mahafiline göre Nuremberg: 'deki Rus aleyhtarlığı, — ancak di büşük devletler Rus » münasebetlerinin | ——— Alıman siyasi | her vakit ayni | vehameti muhafaza & göster. | meğe matuftur. Bu sebi Rus. ya'nın beynelinilel konfermnslardan hiçbirisine davet edilmemesini tos min arzu edilmiş Berlin, 19 (A.A)— Havas ajansı mubabiri bildiriyor; Nuremberg': Sovyet Rusya aleyhinde söylenilen yıdıkılı nutuklar şimdiye kadar pratik tedbirler takip etmemiştir. Sövyet ataşemiliteri general Orlofi, general Von Blamberg'in — daveti üzerine ordu gününe İştirak etmiş- tir. Yarın boşlıyacak büyük #onba- har manevralarında Alman ordusu- pun misafiri olacaktır, Alman endüstrisi - Sövyet Rüs ya'ya iptidai maddeler mükabilinde makineler vermekte devam ediyor. Alman Soövyet ticsreti Alman ban- kaları tarafından — verilen uzun va- deli kredilerle Tinanse edilmekte- dir. Berlin'de bir Soevyet ticaret Alman elçisinin de y ya taurruz mak- sadı takip etmediğini söylemiş el- ması şayamı kayıddır. Diğer taraftan Berlin rtesmi mahfilleri Moskova'daki Alman ol heyeti daimi surette ikamet etmek. | çisi M. Vön Seblecburg'un — vazife- tedir. Alman endüstri müdüriye | sini terkel bakkındaki bazı şa- tinde Sövyet Rusya ile yapılan iç- )ıılıvı tekzibe — müracaat — etmiş- leri idare etmeğe memür - hüsusi bir yübe vardır. — - Snnıı G uncı sahifede - Leon Blumun nutku İtalyan'ları tatmin tatmin etmedi. Bu söz- ler, bir küçük yalanmış! Roma, 19 (A.A) — Fransız başbakamı Leon Blumun dütkü tutkunda Fraosa'nın hariti münasebetlerini kendi dahili siyasi akideletinden mülhem ölarak tanzim etmiyeceğine dair verdiği tominat İtalyan ef kârı umumiyesini tatmin etmemektedir. Tevere diyor ki: Diğer devletlerin akidelerine hürmet edileceği hakkındaki — sözler | hiçte fiiliyata uymuyor. Bu sözlere biz küçük bir yalan diyebiliriz. Picoolo Gazetesi de Fransanın Sövyetlerle olan ittifakından bir türlü yazgeçmek istemediğini kaydeylemektedir. Popolo Di Roma gazetesine gelince, © da Blumun Almanya ile mukarenct yolunda ileti bir adım attığım fakat salh teczazi kâbul etmez formülü arkasında siper aldığını — yazmaktadır. Âsilerin bazı muvaffakı yetleri Ispanya €. reisini öldüreceklerdi! Alkazar berhava edildi. Burada- ki âsiler mahvoldu. Âsiler Malaga'nın sukutunu bekliyorlar. Milisler binlerce telef vermişler. Âsilerin San Sebastiyen'i aldıkları gün Rabat, 19 (Radyo) —Bilbao mu- | için bürkaç kilo metrelik saha kal- hasara çemberi daralmaktadır. Ba- | mıştır. Âsiler nihat zafer bekle- lcar adalarından birisi teslim ol- | mektedirler- müştur. Âsiler Töledöyu büğün | Bilbao'da hükümet yok ngı bombardıman etmişlerdir. İ dir. Vaziyet karışıktır. Söl Genah Madrid'in tamamen — muhasarası — Lütfen çeviriniz —