29 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

N 29/9/ 936 v - Çükkumun köşeşi Hakikat Ayıklanır mı? Asım İsmet'le vapurda konuşurken vapur iskeleye Yanaştı, Sözüm yarım kal- dı. Şimdi bu sütünde de- vam ediyorum ve kendisin- den de cevap bekliyorum: İ Dünya tarihinin en karan- lık devirlerine kadar gitsek, insanların düpe-düz bir , “haki- kat, bulamadıklarını görürüz; acaba; hakikatı insanlar mı bulamıyor, yoksa ortada ha- kikat mı yok? (Platon) Telatun'un meşhur dyalektik'i hepimizin her gün duyduğumuz - dyaleğma - yani seçmeden ye ayıklamadan baş- ka bir şey değildir. — Eğo-dyaleğo - Yani ben seçiyorum ve ayıklıyorum, Fakat Telatun neyi ayıklı- yordu? Neyi ayıklamıştır? Her şeyde ki başkalıkları ayıklayup atıyordu. Ve, Bu ayıklama neticesinde değişmiyen bir ha- kikata, bir ( Çeşid - İdos'a ) varıyordu. Platon'un (Dyalektik -Ayıklama) usulile vardığı müsbet ve değiş- mez hakikat ( İdea-yhud- Hm) dur. Yani, çeşid ve fikirdir. Bu cascavlak tarifi istiyen beğensin, bu nokta umurumda değil. Hâttâ bir şey daha ilâ- ve ederek soracağım: — Bunlar, hangi müsbet hakikatı arıyorlardı? Bence hakikatın sasıl kıy- meti değişmesidir. Bu itibarla, asıl hakikat: Platon'un ve bülün felsefesinin, bugünkü muallim- lerin ve hele öğrendim saııdık[nrı' bir hakikata kafaları saplanan âlimlerin (dyaleğma) diye ayık- layup atlıkları şeylerdir. Bu ayıklamalardan sonra ellerde kalan (Çeşid - İdos) işte hiç te hakikt olmıyan ham bir ha- yaldır. Bunun ne kadar boş bir şey olduğunu keşfetmek yirminci asrın payına düştü. Hayırl.. Payına düştü tabiri- de doğrü değil “ Nihayet yirminci asrın gözüne batmış tır. , Demeli. Çünkü artık bu noktanın inkâr edilecek yeri kalmadı. Fakat buna rağmen kendi | ellerile ayıkladıkları ve - bul- dukları hakikatlere hâlâ sarı- lan ve saplananlar ne kadar acaba | çoktur. Zakkumoğlu ——— — Askerlik İzmir askerlik şubesinden: İzmirde bulunupta yabancı şubelere mensap olanlardan hiç askerlik etmemiş 316 do- ğumundan 331 doğumuna kadar olan eratın sevk işleri yapılmak üzere 1 birinciteş- rin 936 gününe kadar ilâm |! müteakip her gün sabah saat * dokuzdan on ikiye kadar hü- || viyet cüzdanlarile şubeye gel- meleri ve gelmiyenlerin ce- zalı kalacaklarının bilinmesi ilân olunur. Bit K Bugün yeni mevsimi Georg Aleksander — Feliks Paramuant Jarnalda : Tp ELHAMRA Gönül Dedikoduları MARTHA EGGERTH Sergılrekı üzümler.. ll Gene zarar gördü. Evelki gece ve dün şehri- mize ve bazı üzüm mıntaka- larına yağmur düşmüştür. Bağ- lardan toplanan son çekirdek- üzümler sergilerde idi, bu üzümler de yağmurdan zarar görmüştür. Bazı tüccarların, bu yağmur- lar sebebile üzüm mıntakela: rındaki mübayea memurlarına yağmur yimiş üzümleri satın almamaları için talimat verdikleri haber alınmıştır. Alâkadar ma- Kumlar, sou yağtrtirlerr dlm ve incir mahsulleri üzerinde yaptığı zararları yerlerinden sormuşlardır. sİz Tramvay ve ara- ba müsademesi İki kişi yaralandı Evelki gece saat 24te Ka- rantina tramvay caddesinde | mühim bir kaza olmuştur. Ko- naktan Güzelyalı'ya gitmekte olan vatman Ali oğlu Meh- med'in idaresindeki 1 numa- ralı tramvay arabası, karşı ta- raftan gelen ve içinde dört kişi bulunan Urla'lı Ali oğlu Mustafa'nın idaresindeki tek yük arabasına carpmıştır, Tramvayın ön camları ta- mamen parçalanmış ve araba üzerinde bulunan Urla'lı Sü- | Teyman ile Mehmed oğlu Hü- seyin yere düşerek yaralan- mışlardır. — Yaralılar, derbal memleket hastanesine kaldırı- larak tedavi altına alınmışlar ve hâdise tahkikatına müd- delumumi — muavini — Orhan Köni tarafından el kanmuştur. Kazaya dikkatsizlikleri yüzün- den sebebiyet verdikleri anla: şılan arabacı Mustafa ve vat- | man Mehmed tutulmuşlardır. | Urla'lı Süleyman, başı tram- vay tekerleği altında kalarak yaralandığı için tehlikeli vazi- yettedir. Tahkikata devam edi- Tiyor. Dost tutmak 'yüzünden çıkan hâdise.. Üç kişi yaralandı, ikisinin yarası ağır... Evelki gece Tepecik'te Sür- meli sokakta kanlı bir vak'a olmuştur. İbrahim oğlu Ferruh ve arkadaşı Hasan ile Receb oğlu İbrahim arasında umumi bir kadımı dost tutmak mese- lesinden kavga çıkmışlır. Ha- san bıçakla İbrahim'i 'kasık ve baldırından ağır, İbrahim- de Hasan'ı kolundan hafif surette yaralamışlardır. Bu hâdiseye iştirak eden Sadık oğlu Hakkı da Ferruh taralından bıçakla bacağından ve sırtındaân — yaralanmıştır. Vak'a failleri tutulmuş voe ya- ralılar hastaneye kaldırılmış- lardır. n ilk büyük*filmi Bressat — Frnet Verebes anya dahili harla V. $. İ Hava istasyonu çok güzel oluyor | Yolcu tayyarelermm hangarı ta- mamlandı, ımlâ işi yapılacak Yolcu tayyareleri hangarı ve iniş Ankara, İstanbul ve İzmir araşında yakında muntazam hava postaları seferlerine baş- lanacaktır, Halkapmarda tesis edilen hava istasyonu çok gü- zel olmuştur. Posta tayyare- leri için inşa edilmiş olan hangar, birkaç gün içinde ta- mamlanacaktır. Burada bir de gazino yaptırılacaktır. Tayya- relerin iniş yeri olan hazırla- nacak geniş sahanın 80 san- timetre doldurulması için ya- pilan keşfe göre imlâ ameli- yesi ya hükümet vesaitile veya mütcahhide yaptırılacaktır. İm- lâ ameliyesi, hükümet vesai tile yaptırılacak olursa 50-60 bin İiraya, mütcahhide yaptı- rılacak - olursa 180 bin İiraya çıkacaktır. Onun için birinci şekil tercih edilerek imlâ ame- liyesinin hükümet vesailile yaptırılacağı tahmin edilmek- tedir. Halkapınar Hava islasyonu- nun şehire yakın oluşu, halk için de büyük bir kolaylık olacaktır. Buradaki bataklık, kısa bir zamanda kurutulacak ve bir müddet sonta Melez çayı ile Halkapınar suyu mec- rası da temizlettirildikten son- ra Hava istasyonu civarı, hal- kın bir gezıntı yeri olacaktır. Sarhoşluk yüzünden bir cinayet oldu. tahkikata devam ediliyor. Üstte İsmail, altta Yaşar Evelki gece saat yirmiüçte Değirmendağı mahallesinde bir kişinin ölümü ve bir kişinin ağır surette yaralanmasile ne- ticelenen bir cinayet olmuştur. Şaban oğlu balıkçı Yaşar, Boş- nak Salih oğlu Mehmed ve Hüsnü oğlu İsmail, Bayram yerinde Tevfik çavuşun tatlıcı dükkânında rakı içerek sarhoş olduktan sonra sokağa çıkmış- lardır. O sırada ayni sokaktan Nuri oğlu Ahmed Hamdi, belediye tehsildarı Salih oğlu Ragıb, manifaturacı Sadık oğlu Muammer ve Murad ağlu fino Hüseyin de geçiyorlardı. Balıkçı Yaşar'la belediye | tahsildarı Ragıb arasında eski | bir mes'ele geçmişti. mişti. Ragıb'ın ağabeğisi Fuad; Yaşar'ın hemşiresile — evlidir. Bundan iki ay evel bazı sebep- lerden ayrılmışlardı, fakat son- radan tekrar barışarak gene birlikte yaşamağa başlamış- lardı. Yaşar, bu hâdisenin müsebbibi olarak Ragıb'ı ta- nımakta imiş. Balıkçı Yaşar, sarhoş halde Ragıb'a rastlayınca küfrederek: — Bana rakı ver! Demiştir. Bu yüzden iki taraf arasın- da ağız kavgası çıkmış ve iki gurup birbirine girthişler- dir. Kavga esnasında İsmail Nagant taklidi bir tabanca ile ateş ederek Muammer'i göğsünden ve Yaşar da b- çakla Ragıb'i iki yerinden ağır sürette yaralamışlardır. İki kişi yaralanarak yere dü- şünce vak'a failleri, hâdise yerinden kaçmışlardır. Yetişen devriye memurları, yaralıları derhal Memleket hastanesine kaldırtmışlar ve vak'a faillerini — araştırmağa başlamışlardır. Hâdise tahki- katına müddeiumumi muavini Âli Akkaya el koymuş ve Em- niyet müdürü Selâhiddin As- lan Korkut ta vak'a faillerinin derbal - tutulmaları için Adli kısım reisi Sırrı'yı memuür et- lİlzi Talebe Yur- | sahasından bir görünüş. Bir kişi öldü, bir de ağır yaralı var du Kurulacak... 592 H. Alyoti ———? .—— Gelecek yıl '20 binlira ayrılacah 360 4T. M. J. Ta. 9 Vilâyetçe gelecek sene İs- |26 tınbuldı ıkı talebe yurdu inşası için bir tasavvur vardır. İzmir'den ve civar vilâyetler liselerinden mezun - ol y ayda onar lira vermek - surc:- tile bu yurdlardan istifade ederek üniversite tahsillerini yapmak imkânını elde ede- ceklerdir. Vali Fazlı Güleç, önümüzdeki yıl bütçesinden yirmi bin lira ayırtmak sure- tile bu mühim işi başarmak azmindedir. Talebe yurdları, paviyon şeklinde inşa - edile- cektir. Orta mektebler için yeni karar Karataş erkek orta mektebi gene kaldı İzmir orta mektebler mes- elesi için dün akşam kültür direktörlüğünde bir toplantı yapılmıştır. Lise ve orta mek- tebler müdürlerinin iştirak' et- tikleri bu loplınlıdı orta mek- tebler için yeni bir karar alın- miştir. Bu sene kiz orta mek- tebi olarak açılmasına evelce karar - verilen Karataş orta mektebi gene erkek orta mek- tebi olarak kalacak, fakat bu- rada çifte tedrisat usulü tat- bik - edilecektir. Basmanede açılacak olan erkek orta mek- tebinde ise tek tedrisat usu- lüne devam olunacaktır. Ka- rataş ve —Basmane orta mekteblerinin müdürlük vazi- fesini, Karataş erkek orta mek- tebi müdürü Hüseyin Ayni ifa edecektir. Kız lisesi, Karataş mülga erkek muallim mektebi bina- sında ve İzmir lisesine - bağlı olmak üzere lise hbirinci ve ikinci devrelerini ihtiva ede- cek olan erkek orta mektebi ve lisesi de Alsancak'ta kız lisesi binasında açılacaktır. Burası erkek lisesi müdürlüğü idaresinde olacaktır. 1 birinci teşrinde bütün bu mekteblerde derslere başlanacaktır. Bütün talebeler, 30 eylülde mekteb- lerinde taplanacak ve kendi- lerine sınıfları gösterilecektir. Ertesi gün her talebe, sınıf- larında ders görmeğe başlıya- caklardır. Tilkilik civarında oturanlar Basmane orta mektebine, Al- sancak civarında oturanlar ise lisenin Alsancak'ta kız - lise- sinde açılaçak orta mekteb kısınına, Güzelyalı, Narhdere ve Karataş civarında oturan- lar da Karataş erkek orta mektebine devam — edecek- lerdir. Orta mektebler ve liselerde Teyli meccani imtihanına gi- renlerden kimlerin muvaffak olmuş oldukları henüz Vekâ- letten bildirilmemiştir. CYT ZETMRRK Y AM miştir. Yapılan sikı takip ne- ticesinde hâdise — üzerinden çok zaman geçmeden - failler tamamen tutulmuşlardır. Yara- hlardan Muammer, hastanede ölmüştür. Rağıbin yarası da çok| ağırdır. Müddeiumumi muavini Âli Akkaya, dün gece geç! vakte kadar- tahkikatla meş: gül olmuştur. Failler, bugün Adliyeye verileceklerdir. DN m;&ı— 177.3 Jiro ve şü, 9 1098 Üzüm kuru.10 —— 18 — | 639 K. A.Kâzım 10 50 16 | 10507 20 —8| 483 İnhisar ida, 6 6754 463 Alyoti bira. 10 25 16 —— 20 2 Beşikçiz. 9 — 1550 260 S. Süleymano. 9 * . 252 S. Gömel 9 19 235 F.z. Ahmet 575 7 — 192 S. Celârdin 10 50 107 | 147 D. Arditi — 13:50 12 25 | 140 Mani. B. ko. 10 50 15 50 | 99 B. S. Alaz 9 5019 | 71 A.R. Üzüm. 10 59 Vitel 10 9 S1 P. Paci cxğ ei 4 49 T. Debbas 13125 15 — 52 J. Mikridis. 9 18 34 Y. 1. Talât 12 50 13 50 | 32 H. Alberti 19 1907 56 O.S.O, Sa. 1025 11 50 171 Ş. Riza halef. 9 50- 13 50 20 Ş. z. Galip 16 165 18 K. ittihadı 18 —— 18 50 6 C. Alanyalı 12 v el 6 N. Hasan 14 14 ;ı 282 Albayrak — 8875 19 7902 4 T. j 163615 ş 171517 4 T. İncir - satışları: K Ç. Alıcı K. $ Kf 994 Tütsü ile te. 6 25 14 50 287 B. Alazraki 10625 10625 220 F. Pakers — 9 2 160 H. Şeşbeş 11 13 SO 108 Ş. Riza ha. 725 10 52 M. J. Taran. 9 9 30 S. Süleyma. 11125 12 1851 93098 94949 Zahire satışları: ” Ç. Cinsi K.S. K S 125 Buğday — 5 50 5 50 125 Arpa D 19 SN 10 Susam — 140 1â 13 Burçak 4375 4375 35718 Ki. Yap. 47 — 59 11012 “ pamuk 44 50 46 Ft l - İzmir vapurun- daki kalabalık Bazı yolcular kaldılar Dün İştanbul'a hareket eden — İzmir vapuru fevkalâde kala- balıktı. Bu kalabalığın sebebi, İzmir — vapurile İılıııbuldıkî mekteplerine giden lılebelp- rin çokluğu idi. Fuar münase- betile İzmir'e gelmiş olan son — ziyaretçilerden bir kışmı da dünkü vapurla donmuşleıdır._ İ Birinci ve ikinci mevki yolw-— larından birçoğu, yer bulama- dıklarından diğer vapura kal- mak mecburiyetinde kılmı'- j lardır. Â Türkofis müdürl Şehrimiz Türkofis müdürlü- ğüne tâyin edilmiş olan Sam sun Türkofis şubesi müdürü Ahmed Mitat, Şehrimize gel- miş ve dünden ilibaren yer vazilesine başlamıştır. Yeni Türkofis müdürü, dün Vilâyeti, Ticaret odasını, Borsayı ve Cumuriyet Merkez Bankasını ziyaret etmiştir. Muallimler kadrosu Diğer - vilâyetlerden — İzn vilâyeti emrine - verilen mekteb muallimlerile bu erkek ve kız muallim mek! lerinden mezun olub İzmir ilk mekteplerinde - çalıştırılmaları bildirilen muallimlerin kadro- ları Kültür direktörlüğünce zırlanmaktadır. dlska