30 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

30 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| ! ; | . L İ yp 1200, Aydın mektupları: Aydın Kızılay kurumu Ortaklar köyünde etüdler yaptı. Ortaklar çok çalıskan bir köydur. Aydın Kızılay kurumu Ortaklar'da Aydın, (Hususi) — Aydın kızılay kurumu çok iyi çalışan | bir hayır müessesemizdir. Vi- lâyet kurulunun bilgi ve fai- deli çalışmaları mülhakatta se- , Mere vermiş, kaza ve nahiye teşekkülleri de son aylarda çalışmalarına hız vermişlerdir. Dün Aydın kizilay kurumu Başkanı doktor Nafiz Yazga- nın başkanlığında - kizilay vi- lâyet kürulile Halkevi yönetim kurulundan bir heyet ortaklara “giderek ortaklar köyü kızılay kurumu çalışmaları üzerinde üncelemeler yaptılar, Ortaklar köyü kızılay kuru- munun başkânı baş öğretmen Aptullah ve arkadaşları muh- tar Faik'in de yardım ve mü- zaheretile köylülerden dip ko- çanlı makbuzlarla incir teber- Yü ettirmiş, şimdiye kadar 4400 kilo incir toplamıştır. Bundan 350 liralık satılmıştır. Daha elde satılacak 6 çuval incir olduğu gibi halk bir taraftan teberrüüne devam etmektedir. Kurul elde ettiği bu para- nın &6 60 1M Mmerkeze gön- dermiş, kalan *» 40 ile köy- de yoksul ve kimsesizlere yar- dıma başlamiıştır, Bu çalışkan kurul, artaklar köyünde birçok ilçe ve ka- munlara örnek olacak bir sos- Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nözhet Tdarehanesi: İsmir İkinci Beyler sokapı C. Halk partisi binası içinde d !ıı.ıu ANADOLU 6 ».Posta kutnsu 405 ABONE ŞERAİTİ altı aylığı 700, aylığı 500 k *" Yabancı memleketler abone ücreti 2 Her yerde 5 üç hiradır kuruştur t - Nü geçmiş nüshalar 25 kuruştur| An;ıudıîîıîüîsıxıı.x BASILMIŞTIR yal yardım terbiyesi belirt- miştir. Kendilerini kutlular, başarılarının sürmesini dileriz. Ortaklar köyünün yıllık büt- çesi 6000 liradır. kooperatif merkezi olması bu- raya büyük yardım etmiştir. Köyde asri bir cami yaptırıl- mıştır. Şimdi ayni zamanda saat kulesi olmak üzere bir de minare yaptırılacak ve İs- tanbul'da olduğu gibi secde için hususi yerler yapılacaktır. Köy kurulu çarşı ve mahal- lelerin yollarını yaptırmıştır. Şimdi bir asrt umumi hela yaptıracaktır, Köy mektebinin eksiklerini tamamlamak - için bütçesinden 400 lira ayırmıştır. Köyün ortasından çıkan su muntazam bir depo içine top- lanarak oradan taksim edil- miştir. Yalnız suyun kireç de- recesi binde 32 olduğundan filitre tertibatı yapmağı düşü- nüyorlar. Umumi hal de bu yıl yapılacak. Etrafında dokuz köyü bulu- nan Ortakların yakında bir kamun merkezi olması dileği- ne karşı muhtar Faik: —NAahiye istemiyoruz. Kaza DETTN Diyor. Çünkü bu yıl köyde yeniden muntazam 9 evpıldı. ay Filhakika düşmandan yanık yıkık tek bir kalmakla kurtulan - ortakların. bugünkü varlığı buna kâfidir. Torbalı'da iskân edi. lecek kardeşlerimiz. Torbalı, ( Hususi ) — Tor balı'ya iskân edilecek muha- ev | cirlerin, yeni evleri ya | kadar oturmaları deki boş evlerin hazırlanması ve ber ihtiyaçlarının temin edilmiş bulunması için Kay- makam vekili Ziya Sökmen'in Başkanlığı altında — teşekkül eden komisyon hergün toplan- tılar yaparak * çalışmaktadır. Bu muhacirlerin yiyecek - ihti- yaçlarına sarfedilmek üzere iki vagon içinde ( 1700 ) çuval Buğday gelmiştir. YusufRızaOkulu ESKİ DARÜL'İRFAN Memleketimizin en eski bir hususi okuldur. ANA ve İLK kısımları havidir. ANA kısmı 4 - 5 - kabul eder, 6 yaşındaki çocukları OKUL, en yeni usullerle çocukları hayata ve ORT A okul tahsiline hazırlar. Fransızca dili İLK kısmın ikinci sınıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına 1 EYLÜL tarihinden itibaten başlanacaktır. Müracaat zamanları : Kestelli caddesi, No. 76, Saat dokuzdan on yediye kadardır. Telefon : 2914 Ortakların | demiş Bir tehlike atlattı, yedi ev yandı.. Ödemiş (Hususi) —Bugün saat 15 sularında Ödemiş'in Meşrutiyet mahallesinde bir yangın olmuştur. Yangın ara- bacı paşa Mustafa karısı Ül- fet ve manifaturacı Süleyma- nn evinden — çıkmış, iki saat içerisinde 7ev yanmıştır. Ha- va çok rüzgârlı olduğu için yangın güçlükle söndürülebil- miş, Ödemiş'liler amansız bir tehlike atlatmışlardır. Yangının önünü alma ve söndürmede şarbay M. Bay kal, itfaiye, J. komutanı M. Oksöy ve eratımn gösterdik- leri özen ve özverilikleri tak- dirle kaydetmeği bir - borç bilirim. Zarar 10,000 lira oranlan- maktadır. İnsanca zayiat yoktur. | Torbalı'da hırsızlık Torbalı ( Hususi ) — Bir günde üç hırsızlık vak'ası ol- muştur. Tepeköyde bakkallık yapan Cemal'in dükkânının arka kapısı evelki gece kırıla- rak içeri girilmiş ve bir ta- banca ile 25 lira para ve 7 şişe rakı çalınmıştır. Buradan çıkan hırsızlar Girid'li Meh- med ağanın arka kapısını ve kasaplar karşısındaki Ahmed Bahri'nin dükkânının kilidini- de kırıyorlarsa da içeriye gi- remeden kaçıp gidiyorlar. Za- bıta derhal tahkikat yapıyor ve neticede Tepeköyden şoför muavini Ahmed, Tahsin ve zaman Hüseyin namındaki şa- hısları saklandıkları yerde an- sızın yakalıyor. Bunlardan za- man Hüseyin ile şoför mua- vini” Ahmed suçlarını itiraf et mişlerdir. Diğer iki dükkânın kilitler kırıldığı halde soyul: mamasından şüphelenen zabıta | Bu işin bakkal Ahmed Bahri tarafından tahrik edilmiş ol- masından şüpheleniyor, ve hır- sızlar nihayet kendilerini Ah- med Bahri'nin teşvik ettiğini söyliyorlar. Hepsi de adliyece tevkif edilmiştir. Bu meyanda Eğerci köyünden Adem, Bekir, Muharrem ve diğer birisine ait Susamları çalan Çaybaşı köyünden Ahmed ve arkadaşı Ramazan'da çaldıkları Susam- larla birlikte yakalanmış, adli- yeye tevdi edilmişlerdir. Tavas tütünleri Tavas (Hususi) Toprak- larımızın yetiştirdiği nefis tü- tünler bu seneye kadar Muğla tütünleri namını taşımakta ve piyasada o nam ile satılmak- ta idi. Haber aldığımıza göre tütünlerimiz bu kere istiklâlini kazanmıştır. İzmir'deki —kum- panyalardan Geri, Glen, Olis- ton ve Bulgar kumpanygları tütünlerimizi tetkik- ettirmek üzere eksperlerini buraya g.ın- dermişlerdir. Eksperler ve dördüncü derecede lerin tefrik edilmiş olduguuu gördükleri zaman çok mem- nuün olmuşlar ve çiftçilerimizi takdir etmişlerdir. Bu — şerait tahtında tütünlerimizin yüksek fiatle — satılacağında .Şüphc yoktur. Tavukçuluk ve Yumurtacılık kooperatifi Vilâyet dahilinde kurulması tasavvur edilen tavukçuluk ve Yumurtacılık satış kooperatif- leri ittihadının esas nizamna- mesi, yakında hazırlanacaktır. Bunun için yarın saat 15 te şehrimiz Ticaret odasında alâ- kadarlar bir toplantı yaparak esaslar üzerinde görüşecek- lerdir. 5 li Il BA,_ ” MW' '— T 3miğ —a n Ihtılalcıler Madrıdın 30kilo metre yakınine sokulmuşla İspanyol delegasyonu, milletler cemiyetine mürc caatla İtalya, Almanya ve Portekizin ihtilâlcileri yardım ettiklerini vesikalarla bildirdi. Büyük ve kat'i harp Madrid civarında olacaktır. Cumuriyetç ler imdada çağırıldı, Cumur reisi istifa etti. Paris, 29 (Radyo) — Mad- fid hükümetinin tekzibine rağ- hükümet başlan- men İspanya mer- kezinin — tahliyesine miştir. — Hükümetir resmi — evrak a Alikante ş: miştir. Madrid, 29 (Radyo) — İs- panya cumur reisi M. Azana- nin istifası resmen — ilân edil- miştir. Yeni reisi se- çimi için faaliyet başlamıştır. Madrid'in müdalfaasına bü- yük ehemmiyet veriliyor, her taraftan Madrid'e imdad kuv- vetleri gelmektedir. Madrirl 29 - (A.A) kümet, bütün taben bir. beyanname derek faşizme karşı yapılan mücadelenin kalbi mesabesin- de bulunan cumuriyet paytah: tına yaklaşmak için sarfedilen büyük miş, faşistlerin para ile tutul mMuş askerlerin gayiz ve hid- cumur Hü: memlekete hi- neşre: gayretlere işaret edil- detlerinin şimdi Madrid aley- hine müteveccih bulunduğu, düşmanın — ken ecnebi devletlerin vermekte olduğu silâhların (Gene bedelini İs- panya - topraklarının bir kıs- mini vermek - süretile ödemek tasavvurundadır) temin etmiş olduğu faaliyet bildirilmekte- dir. Beyannamede deniliyor ki: —Bunu size bildirmeği bir vazife bildik. Bütün keti kurtaracak olan muzaffe- riyet safhası bugün Madrid'den gelmektedir. Bütün Cumuri- yetçi kuvvetler, namuslu ve salim akıl sahibi sine memle- insanlar, Madrid'in müdafaasına iştirak etmelidir. Düşmanın tuzağına düşmemek için her türlü ihti- malleri hesaba katmak icap eder. Madrid hükümetinin resmi bir tebliğinde hükümet tayya- relerinin Oviyedo'ya (2000) bomba attığı ve âsiler arasın- da panik husule getirdiği bil- dirilmektedir. Aragon - cephe- si de bombardıman edilmiştir. | Cenup cephesinde Malaga'da âsilerin bir taarruzu hükümet | tarafından — zayiat verdirilerek defedilmiştir. Na- valyeral cephesinde ilerilemek teşebbüsünde bulunan âsiler püskürtülmüşlerdir. Toledo şimalinde 15 bin kişilik bir kuvvet ve 15 tay- kuvvetleri mühim | | ğgına yare ile ilerlemek isteyen düş- manlar püskürtülmüş ve âsi- lerden Santakruza köyü alınmıştır. Madrid — belediyesi, sürmesi muhtemel bir muha- saraya karşı gıda maddeleri stokları vücuda getirmektedir. Bunun için yirmi milyon pe talık kredi kabul edilmiştir. Brüksel'den 16 milyon peçe- talık zahire celbine teşebbüs geri uzun olunmuştur. Londra, 29 (Radyo) Bir gazetenin verdiği habere göre Mayork adasında âsi kuvvet- lerin başında İtalyan general Rosa bulunmaktadır. Bu ha- ber teeyyüd edecek olursa İs- panya işlerine ademi müda- hale komitesi haberdar edile- cektir. İspanya Dış bakanı, Cenevre'de bazı ecnebi dev- letlerin, İspanya isyanına ya- karıştıklarımı — isbata muktedir olduğunn söylemiştir. İspanya işlerine ademi mü- dahale komitesi hariciye ne- zaretinde Sir Con Simon'un riyasetinde toplanmıştır. Por- tekiz hükümeti murahhası Lon- dra sefiri doktor Colheiros ta kından toplantıya iştirak etmiştir. Bu murahhas, tali komite azalı- seçilmiştir. Sir Con Simon : — Portekiz'in komiteye- iş- tiraki, Fransa ve İngiltere'ye karşı bir taahhüdü tazammun eder. Demiştir. Cenevre, 29 (AA) — İs- | panyol delegesi heyeti, İtalya, | Portekiz ve Almanya tarafın- dan ademi müdahale anlaş- malarına muhalif olarak ya- pılan hareketleri belki belge- lere dayanarak isbat eden mühim bir muhtırayı — Millet- ler cemiyeti genel sekreter- liğine vermiştir. Genel sekre- terlikte kat'i bir ketumiyet gösterilmekle beraber bu bel- gelerir, üç devlet tarafından askeri malzeme verdikleri gi askeri teknisyen ve verdiklerini tesbit etmekte ol- duğu İzannedilmektedir. Hükümet — tarafından esir edilen İtalyan ve Alman tay- yarecileri vazife ile gönderil- diklerini itiraf etmişlerdir. Ay- ni zamanda silâh, mühimmat | ve tank gönderildiği de tesbit edilmektedir. Atina 29 (A.A) — Resmi mam '"'— öğretmenler okusun! İlk, Orta, Lise okullarının bütün kitapları geldi Ahmet Etiman kitap evi Müşterilerinin değerli "ilgilerine dayanarak İzmir'e yaraşacak şekilde genişletilmiştir. Ahmet Etiman kitap evi Kültür Bakanlığının okul kitaplar en müsait fiatlerle sayın müşteri: nü gününe takip eden ve ile diğer bütün eserleri gü lerini memnun eden İzmir'in biricik kitap ve kırtasiye deposudur. Hariçten siparişler iskontolu fiatlerle ve sür- atle gönderilir. Hükümet caddesi No. 58 - 60 Telefon (2535 muallim | gazete İspanya ve müstemle kelerine doğrudan — doğruyi veya bilvasıta veyahut transi olarak her türlü silâh ihracın yasak eden bir kararnamı neşretmiştir. Burgos, 29 (Radyo) — Bü tün cephelerde asker ve havi faaliyetleri vardır. Bilbao bom bardıman edilmiş, Toledo'da bir köy daha zaptolunmuştur, İki top, iki hava müdafaa to pu ve birçok mühimmat elde edilmiş ve Madri'de ileri, ha: reketine başlanmıştır. Perpin- yan'dan bildirildiğine göre Almirante Çervera âsi gemisi, bir hükümet kruvazörü ile har- ba tutuşmuştur. Netice bilin- miyor. General Franko, tebliğinde (Hedef Madrit'tir!) Demiştir. Bilbao şehri yanmaktadır. Bilbao tekrar bombardıman edilirse bütün esirlerin öldü- eği, Nasyonalistler karar- gühına bildirilmiştir. Toledo, 29 (A.A) — Ha- vas Ajansı muhabiri, ihtilâlci- lerin bu şehri nasıl zaptettik- Alkazar kasrındaki mahsurların nasıl — öldüklerini mufassalan bildiriyor. İhtilâl- ciler şehre girince mahsur- lar da bir huruc hareketi yap- mışlar ve yetişen ihtilâlcilerle kucaklaşmışlardır. Asi Kate- drale birşey olmamıştır. Mar- kisist kuvvetler 300 telefat vermişlerdir. —a — lerini ve Japon sevkıyatı Hariciye Nazırı, Çin Bolşeviklerile de mü- cadele lâzım, diyor.. Tokyo, 29 (Radyo) — Ja- pönya Hariciye Bakanı M. Hirota gazetecilere beyana: tında demiştir ki: — Çin ile münasebetleri- mizi düzeltmek için çalışıyor- ken son hâdiseler vaziyeti büs- bütün karıştırmıştır. “Şimdi, yalnız Japon aleyh- tarlığı ile değil, Çin bolşevik- liği ile de mücadele mecbu- riyetindeyiz. Şanghay, 29 (Radyo)—Dört Japon harp sefinesi daha Şanghay'a gelmiştir. Karaya çıkarılmış olan Japon askeri 3500 dür. Sporcularımız Kief'e vardılar.. Moskova, 29 (A.A) Türk spor heyeti bugün Le- ningrad'dan Kief'e - varmış ve orada Ukranya halk komite- leri meclisine bağlı beden ter- biyesi ve spor komitesi baş- kanı tarafından selâmlanmıştır. Muhtelif spar cemiyetlerine mensub 150 aza istasyonda ayrıca selâm — vaziveti almış bulunuyorlardı. Cevdet Kerim ve kumandanı kısa. birer söylemişlerdir. muhafız nutuk