2 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

2 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

vedeek tü A — ai Tnti dkvere iç 0 eti MA Ni (4 Sayla 4 Çin - Japon münasebatı çok gerginleşti. Çı(lıler, dJapon askerinin Çin top- raklarından çekilmesini ıstedıler. Şanghay, 30 (A.A) — Çin hükümeti Japonya'ya bir nota vererek Japon — askerlerini Fengtaiden çekilmelerin pon'ların şarki Gopei cydılme müzahir olmaktan vazgeçme- lerini ve Bundan böyle Japon kuvvetlerinin Çin arazisinden herhangi noktayı - işgal etmi- yeceklerine dair Tokyo hükü- metinin teminat vermi temiştir. Çin-Japon müzakeratı bir çıkmaza girmiş ve binne- tice inkıtaa uğramıştır. Şanghay, 1 (Radyo) — Çin Japon münasebatı gergin ol maktâ devam ediyor, Pekin'e yeniden birçok Japon tank ve harb vasıtaları gelmiştir. Di- ğer taraflarda da Japon kıta- Tarı takviye edilmiştir. Çin hükümeti bu hâdiseleri şiddetle protesto etmiştir. Tokyo. 1 (Radyo) — Ja- pon hariciye, balriye ve'har- biye bakanlarının bir - konfe- ransıbdan sonra Nankin'deki Japon sefirine yeni talimat werilmiştir. Japon sefiri doğ- rudan doğruya mareşal Çan Kay-Çek ile temas edecektir. Londra, 30 (AA) — Roy- ter AÂjansının teyit- ettiğine göre, Çin hükümeti Japon hükümetine - aşağıdaki- dört dileği bildirmiştir: 1 — Japon — kuvvetlerinin bundan böyle Çin topraklarımı çiğnemiyecekleri hakkında ta- ahhüt verilmesi, 2 —— Jepon milliyetperver: lerinin Çin'de yaptıkları - ka- çakçılığın kaldırılması, 3 — Japon — kuvvetlerinin Fenagtai'den çekilmeleri, ini is- Bir Japon askeri Şeği Tokyo, 1 (AA) Yarı resmi Domci Ajansı bildiriyor: Çin'de vaziyet vehamet kes« betmiştir. Kabine - bu gece fevkalâde bir toplantı yaparak Japonya'nın müstakbel siyase- (ını (a)ın Pdrrrhır Ispanya tahtı İstiyen D.Karlos ———a9 .0 a— Kurban gitti vasiyet 4 — Çin Ying Juking muh- İRamesinde diyor ki: tar devletine karşı hareket serbestisine malik olacaktır. Bu dileklerin Japon diplo- matik. mahafilinde büyük bir heyecan —uyandırdığını söyle- mektedir. ANADOLU alamaaa gea Günlük siyasal gazete Sahip ve başyargam Haydar Rüşdü ÖKTEM Ummtimd, naşriyat ve — yası çişleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehancsi İzmir İkinci Beyler sokağı €/ Halk partisi binası içinde Hir — ANADOLU 3 -Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler abone ücreti 27 liradır Hee yerde 5 kurüştur Sünü geçmiş uüshalar 25 kı tur. . S __iî._’—’_îıliğ Jerle temas etmişler, “dilekle- — ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Enunla beraber | ve İnhisarlâr | olduğu halde Çarşamba ve Viyana, 30 (A.A) — Dün bir kaza neticesinde ölen İs- panya tahtı müddeisi Don Carlos'un vasiyetnamesine gö- re kendi yerine sabık avus- turya imparatoriçesi Zita'nın kardeşi prens Ksaviye Dö Büttön Vah gekccik b BU bu haber he- nüZ teeyyüd' etmemiştir. İnhisarlar Vekilinin tetkikleri. Samsuu, 30 (A.A) — Sam- sun'da bulunan Gümrük ve İnhisarlar Vekili Râna Tar- han İnhisarlara bağlı mües- seselerde tetkiklerini yaptık- tan sonra berâberinde Vali ümüm — inüdürü Balra kazalarına da giderek tütün ekitilerle ve tecimen- rini dinlemişler akşam Sımsunı dönmüşlerdir. ve Çimdikler Şundanbundan Benim.. Makyaj.. Serlevhalı yazımda, bu kelime baştan aşağı makiyaj olarak - çıkıp gitmiş. Dün idârehaneye cgiri diğim Yakit, bizim tahrir mü- dürü, muüsahhih arkadaşa şun- ları söyliyordu ; — Sen de tashihte makyaj yapmak istedin ve uydurma kirpik, uydurma kaş gibi, bir (İ) icad eyliyerek kelimenin orta yerine yapıştırdın galibal Halbuki böyle makyaj bize gelmiyor. Ne'eksik, ne artık; bizim yüzümüz sabunla yıkan- miş”ölürak çikinalıdır. , .» Bir karliimden şu mektubu aldım : Gazeteler, günü gününe Ce nevre'den, Londra'dan, ten, Berlin'den; Romanya'dan, hattâ ateş hattındaki Toledo- dan çekilmiş, hususi (!) tel- graflar neşrediyor'ar. Hem de sütunlarca telgraf.. Hesaptan zevk almadığım halde kalemi elime alıyorum ve şöyle bir hesap yapıyo- rüm: Günde asgari 300 lira telgraf parası! Gazetecilerimiz, neredeyse Hotantodan da telgraf geti- recekler. Dünyanın dört bu- cağına — yayılan muhayyel ve mevhum muhabirler, ak- şam olunca radyo makinesinin içinde birleşerek — bu telgraf- larını veriyorlar ve — gazete- cilerimiz bunları (Hususi)fkay- Paris- dile umumi efkâra sunuyorlar. | Matbuatta, makas hazretle: rinin başmuharıirlik yaptığını bilirdik. Fakat şimdi de radyo cenapları, otuz kulaklı bir ga: zete muhabiri şeklinde beş para almadan husüsi muha- birlik yapiyor. İyi amma, bu kariin de'bir mantığı yok mu- dür yahu? |Burnunun ucunda: kini duymayıp ta orta Alfri- ka'dan, şimali Avrupa'dan ha- ber yetiştiren gazeteyi gö- rünce; — Atma din kardeşiyiz! Demiyecek miyiz? Siz ga- zetecilerin bir hatası da (Özel radyo) dur. Bizim bildiğimiz, radyonun özeli, mözeli yoktur, güzeli, müzeli vardır. Haber ayni haber, merkez ayni merkez, spiker ayni spiker, “Özel,, diyerek karit “Hususi mamu- lât ve masnuat, yutturmak ta doğru mudur? Bu marifetleri kim işliyorsa kulakları çınlasın. Hakikaten; mızrak çuvala girmiyor. Unut- miyalım ki, karüin zekâsı; idrak ve irfanı bizden hiç te geri değil.. * .. Vaktile bizim memlekette yumurtacılık diye birşey yok- tu. Köyde, kasabada kaç ta- GEKEELESNA | yuk varsa doğurur, bir kismı- YusufRızaOkulu B S FÜN KliL GUD M DARÜL'İRFAN Memleketimizin en eski bir husust okuldur. ANA ve İLK kısımları havidir. ANA kıs'mı 4 - kabul eder. 5 - 6 yaşındaki çocukları OKUL,; en yeni üsüllerle çocukları hayata ve ORT A okul tahsiline havırlar. K Fransızca dili İLK kısmın ikinci sıaıfındân başlar. b Her iki kısma öğrenci kaydına 1 EYLÜL tarihinden | itibaren başlanacaktır. Müracaat zamanlari : Kestelli caddesi, No, 76, Saat dokuzdan on yediye kadardır. 2914 Telefon : nt halk yir, bir kısmını yahu- diler toplar, giderlerdi. Ne tavukçuluk, ne de yumurtacı- hk diye bir meslek, bir ka- zanç işi, bir ilim vardı. Hal- buki şimdi tavukçuluk, dok- torluk, avukatlık, kunduracı- lık, muharrirlik, eczacılık gibi bir meslek oldu. Bence, — Yumurtaya can allahım! Cümlesinin kullanılacağı za- man, tam içinde bulunduğu- muz zamandır, Yumurtaya can, yumurtaya kan, yumurtaya ka- nad, yumurtaya banknot veren Allahım!, Çimdik veren 2/10/ 936 Üi — SON HABER TELKLFON İspany YELCRAF KEASIZLE 'a harp çok alevlendi Ihtilâlcilerin başındaki İtal yan generali çekilmezse! İngiltere ciddi hareketlerde bulunacaktır. Hükümet kuvvetleri muvaffakıyet kazanıyorlar. KA K 4 ge Yüi İhtilâlciler, generallerinin$önünde geçid resmi yapıyorlar. Talavera Dela Reina 30 (A.A) Royter muhabirinden: General — Franko Alkazar müdafilerile bunların kuman- danı albay Moskado'ya İspan- yanın en yüksek nişanı olan Ferdinand salibini verirken : “Hepiniz birer yiğitsiniz. Ad. larınız şimdiden tarihe geçmiş bulunuyor., demiştir. O soluk ve bitkin “çehreli adamlar, bu sözlerden o ka- dar “heyecana gelmişlerdir. ki gözleri yaşarmıştır. Sevil, İ — Madrid'e hü- cum edecek bir kol Tuleyta- le'nin 7 kilometre yakıninde- dir, sür'atle ilerliyebilecektir. General Mola daha bazı yer- leri almıştır. Bilbao yeniden bombardıman edilmiş, Tuley- tale'deki milisler kısmen çe- kilmişlerdir. Buradaki âsilerin taarruzunda 700 milis ölmüş- tür. Valera kumandasındaki kol da Madrid'e dağru yürü- mektedir. Tuleytale'ye 18 ki- lometre mesafede bir kasaba- yı almıştır. Madrid, — Hükümet mü- dafaa hatlarını takviyededir. Âsilerin Aranoyez demiryolu- nu kesmelerinden korkuluyor. Bu takdirde vaziyet ümitsiz- | dir. . Kortesler meclisi yarın 460 saylavdan ancak 100ünün | iştirakile toplanacaktır. Faşist- lerle isyana karışmış veya âsi- lere esir düşmüş saylavlar bittabi — bulunamıyacaklardır. Hükümel kısa bir beyanname okuyacak ve sonra alınmış tedbirler tasdik edileceklir. Katalonya'da olduğu gibi Bask eyaletine de muhtariyet verilmiştir, Bir milliyetperver saylav, Bilbao'da muhtar bir idare kurmuştur. Meclisde bu da konuşulacaktır. Darı Beyza, 1 — Dün Ta- rife açıklarında, âsilerin AlL miranta Cervera gemisi hükü- metin Gravina muhribi, Ka- nalas gemisi de gene hükü- metin Almiranta Ferandoez muhribini bombardıman ede- rek batırdılar. Madrid, | — Bir şayiaya göre, gencral — Mangada'nın hükümet kuvvetleri âni olarak Talavera'ya girmiş veya gir- mek üzeredir. Âsiler Biscaje cephesinde ağır zayiatla çekilmişlerdir. Hükümetçiler Arvn ve Gudar- ram'a cephesinde de mühim muvaffakıyetler kazanmışlardır, Toledo'daki âsi hücumu püs- kürtülmüştür. Londra, 30 — İngiltere ma:- hafili, Mayork adasındaki ihti- lâlcilerin başında İtalyan ge- nerali — Rossini'nin bulundu- ğundan haberdardır. Ancak, mes'elenin beynelmilel bir or- ganizme tevdüle ihtilâta sebe- biyet verilmemek istendiğinden keyfiyet ilân edilmemiştir. İn- giltere, âsiler muzaffer rolub İspanya'da normal - şartların teessüsünden sonra bu İtalyan generalinin adada bırakılması takdirinde, beynelmilel nizamı teşvik edecek bu hale karşı, tamamile bam-başka bir hattı hareket tutacak, çok enerjik ierâaatta bulunacaktır. İspanya hariciye nazırının bu işi Cenevre'de kurcalaması muhtemeldir. Fakat İngiltere, bunun, ademi müdahale tan- zim komitesince yapılması lü- zumunu temenni etmektedir. Fransa ve Rusya'nın teklif- leri de bu merkezdedir. Londra, 30 — Ademi mü- dahale komitesinde İtalya ve Rus murahhasları arasında çı- kan münakaşa dolayısile hafta başından evel toplanamıyacak- tır. İtalya murahhasSı, iane, gö- nüllü fedayı ilânı gibi yardım- lara aid iddiaların tetkikini istemiş, Rus murahhası muha- lefet ederek hükâmetinden ta- limat istiyeceğini bildirmiştir. Sevil, 1 ( Radyo ) — Âsi kuvvetlerin ileri hareketi de- vam etmektedir. Madrid'e 20 kilometre daha yaklaşılmıştır. Hükümete mensup iki avcı ve dört bombardıman - tayyaresi, bambalarını atamadan ric'ate mecbur kalmışlardır. Madrid'in cenubundaki şi- mendifer hattı kesilmiştir. Oyedo'da âsilerin telsiz tel- graf merkezi bütün taarruz- lara rağmen işlemektedir. Bugün Bilbao yeniden bombardıman edilmiştir, Barselon, 1 ( Radyo ) — Monta Aragon ile Estoklinto Künto'nun işgalinden sonra sükün yeniden tesis edilmiştir. 400 âsi Alutero'da isyan ede- rek hükümete dehalet Gtmiştir. Madrid, 1 (Radyo) — Res- mi tebliğ: Şimal, şimali garbi de vazi- yette değişiklik yoktur. Biskali cebhesinde tayyare- lerimiz. düşman — mevzilerini bombardıman etmiş ve âsi «tayyarelerin mukabil hareketi defedilmiştir. Tayyar lerimiz Aragon'da Belkipeo mevkiini iki saat bombardıman etmiş- lerdir. Madrid cebhesinde Sigue- neo hattında âsilerin topçu ve tayyare taarruzlarını akim bıraktık. Alkala Delarcal'de Fas kuv- vetlerini püskürttük. Merkezde, — Somosyera'da âsiler San Bartolmi köyüne Vinyanes'e tayyare ve topçu hücumu yapmış ve âsi tayya- reler bombalar atmışlardır. Valodolid, 1 (Radyo) — Madrid cephesinde âsi iki kıt'a, Aften Ça - Si Goença hattı üzerinde general Yag kıt'ası cenubu garbiden Mad- rid'e ; yörümekteditler: : Mad- rid'de su fıkdamı başlamıştır. Buryos, | Radyoj) — Mu-z vakkat hükümet, muhtelif dev- letlere general — Franko'nun milli İspanyol hükümetinin reisi ilân edildiğini bildirmiştir. Sevil, 1 (Radyo) — Âsi as- kerler, hükümet — kıt'alarının fevkalâde mukavemeltine rağ- men sahra toplarının himaye- sinde ileri hareketine devam etmektedirler. Madrid hükümeti, radyo ile muavenet istemektedir. Tay- yarecilikle alâkası olanları si- lâh altına devet ettikten baş- ka 1912-1913 sınıflarını da seferber etmiştir. Bilbao 1 (A.A) — Bilbao ile Las Arenas askeri merke- zinin ve Lu Pazionaria'nın doğduğu şehir olan Somorot- yomün “Böğün " Hddeie'bol bardıman — edileceği ahaliye bildirilmiştir. 26 Eylüldenberi Bilbao bom- bardıman edilmemiştir. Ahali bombardıman korkusu ile mah- zenlere saklanmaktadırlar, Ei- bar hükümet kuvvetlerinin elindedir. Fakat bunların mu- kavemetten vaz geçmiş bu- lundukları zannolunmaktadır. Londra, 1 (A.A) — Rabat: tan bildirildiğine göre general Franko'nun kuvvetleri Madrid ile Toledo'nun tam ortasında bulunan İllekas şehrini zaptet- mişlerdir. Seville, 1 (ALA) Nas- yonalistler kuvvetlerinin piş- tarı Madrid'den 40 kilometre » mesafede bulunan İllescayat'a varmıştır. Diğer taraftan Ve- rala kolu Luanca'ya ve diğer bir kolu da Santaguruz'e yü- rümektedir. Paris, 1 (Radyo) — Mad- rid halkı, bilhassa milislerin aileleri, — Madrid şehirlerini terketmektedirler.