4 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

4 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7033 PAZAR 4 —— Teşrinievel 936 Başbakanımız geliyor. Na- fıa Vekilimiz dün geldi. Maarif Vekili de İstanbui';;;çti. Nafıa Vekilimiz, hararetle karşılandı. Geçtikleri sahada mühim işler başardı. Ankara, 3 (Hususi)— Başbaka mımız İsmet İnönü en Küzüm Üzerine, —Afyon yolu üzerinden Ege mintakasında ve İzmir'de tet kikata — çıkıyor. — Başbakmımızın garbi Anadolu ymuntakasında me ka- dar kalacakları henüz moeçbuldür, İstanbul, 3 (Husüsi) — Maarif vekili Saffet Arskan şehrimize gel di. Mektepleri gezecek ve huseneki talebe kadrolarımı ve tedrisat işle- rini teftiş edecektir. Sayın Nofıa vekilimiz Ali Çe ile Ayval şehrimize gelmişlerdir. Nafia veki- Tümizin — refakatlerinde Zonguldak saylavı Halil ve Afyon saylavı Hay- öptüler umum ve kalemi tan tinkaya, dün-otomG dar ile şose ve müdür muavini Emin mahsus — Nejad — bulunmaktadırlar. Naha vekilimiz, İzmir'e gelirken Dikili, Bergama ve Menemen jle Karşıyaka'da Soğukkuyu'da halkın coşkun tezahüratı ile karşılanımı, Ali Çetinkaya, Trakya ve Ana- bir tetkik seyahati yapmmaktadırlar. kadar 1200 kilometrelik yol almışlar, Çorlu, Tekirdağ, Gelibolu, Çanak- kale, Edremit, Burhaniye ve Ayva- rını ve dolu'da geniş Şimdiye hk'ta nahıa işlerini ve ihtiyaç iz Fazlı Güleç, Nafıa Ve Ayvalık'tan - karşılamış ve kilimizi Kış şiddetli geçecektir.. Bunu, bir âlim iddia ediyor.. İstanbul 3 (Hususi) — Bir âli- min iddiasına göre her yüz senede bir tekrar etmekte olduğu şiddetli koşlardan biri de önümüzdeki mev. binten- k zoflü sime isabet etmektedir ve aleyh, geçireceğimiz kış Bir tığı takdirde.. Amerika'lılar nasıl davranacaklar? tya a M. Razvelt Vaşington 3 (Radyo) — M. Kordel Hull, cenabi Amerika hü- kümetleri ile bir bitaraflık paktı akdine çalışmaktadır. Bu pakt mu cibince, harb ihtimalinde bütün Amerika devletleri muharib dev- letlere silâh ve kredi vermiyecek- lerdir. Bundan başka istişari bir komite teşkil edilecektir. harb çık- Başbakanımız ve Nafıa Vekilimiz vekil ile birlikde) şehrimize | natobetile fak hamırlâmış ve Ali Çernitik dün gelmiştir. Nafın Vekilimizin gelişleri mü- Berlin 3 (Radyo) — Sekiz teş- rinicvelden — itibaren, Almanya hü- kümeti evelden bildirdiği veçhile yeni sekiz fırka asker daha teşkil edecektir. Bunlardan ikisi Hanovr: da, ikisi Koöpleç'de bulunacaktır. Bu enretle Alman ordüusü 12 ko- lorduya baliğ olacaktır. Londra 3 (Radyo) — İşçi par- visinin pazartesi günü Edinburg'da yapacağı içtimada hükümetin silâh- İanma porogramı tetkik edilecektir. İçtimamn partisi bu silâhlanma aleybiade bu- Tunacaktır. İşçi partisi, silâhlanıma- da ilfratı cihan sulbuma mugayyir görmektedir. Paris $ (Radyo) — Milli mü- Tüzmamesine göre, İşçi, Fransız işçileri silâhlanmağa aleyh- tar.'M. Müdafaa komisyonu toplardı Tahdidi teslihatkomisyo nu müzakerelerebaşladı Fakat Alman ordusu da yeni as- keri fırkalar ihdas ediyor. Alman topçuları iş başında L DYT ;ıi_ı * Dikili — halkı - Sonu 6 ıncı nlıifeâe - dalaa — komisyonu —M. Daladie'nin riyasetinde toplanmıştır. Komisyon bü içtimaında, milletin barb zama- nına göre hazırlanması tetkik edil. miştir. Bundan — başka, bu hususla alâkadar kanun lâyihaları da tet- kik edilecek ve hemen meclise ar. solunacaktır. Cenevre 3 (Radyo) — Dün ak- şan üzeri tahd teslihat komiz- yonu toplamıştır. Bu komisyon 1932 senesindenberi - toplanmamış- tir. Bu celseye Norveç mürahhası M. Lanoj riyaset etmiştir. M. Lanej, komisyonun sabık reisi mütevef fa Henderson'un ba- tırası ve komisyonun mesaisini tak- —Sonu 6 ıncı sayfada— Dinarli 'Maksimosla | İzmir tacirinin | Antakya'da kardeşleri zararınedir? —— Bir liste hazırlanı- yor, vekâlete gönderilecek İktısat vekâleti, İzmir ilracat- çılarımın frank kıymetinin sukutu ebetile gördükleri zararları tesbit ettirmektedir. Vekâletten ge- len bir Türkof'is müdürü Ahmet Mitat, düa İzmir: deki böütün ihracat evletni- birer birer gezerek — iliracatçılarla |tamar etmiş ve aliyre satışlardan gördük- leri zararlar hakkında malümat almıştır. Bu malümat, bir. raporla İktısat vekâletine bildirilecektir. Türkolis müdürü, mahtelif ili- racat evlerinin alivre satışlar mü- nasebetile frank olarak — matlüjiları olan miktarı bir liste halinde ha zırlamıştır. münası emir üzerine berabere kaldı.. yeriru n —a Yunanlı pehlivan İstanbul, 3 (Humsi muhabiri- mizden) — Selânik'ten bildiriliyor: Selânik'te Dinarlbı Mehmed'le Yu- nanistanın meşhur - güreşçilerindn Maksimos kalabalık bir seyirci kât- lesi önünde güreşmişlerdir. -Hake- min tarafgirliği yüzünden daha İaik güreşen Dinarlı Mehmed, Yunanhı güreşçile berabere ilân edilmiştir. İngil;;bahriye bakanının nutku Bondra, 2 TAAJ — Sabüh gaze- teleri Sir Samuel Hoar'ın dün mu- hafazakârlar parti kongresinde söy- lediği matuk hakkında uzun.tâh- liller meşretmektedir. Times gaze- tesi diyor ki: Hökümetin silâhlanma prog- ramm gecikmeden ve-mümkün ol- düğü kadar - sür'atle tathiki arzu, olunmaktadır. Daily Telgraf gazetesi kükü- met çok kat'i ifadeleri öteki-hükü. metlerin — silâhlanmalarımı mazarı itibare almaksızın, memleketin mil- W müdafaasını temin kararında ol- duüğünu isbat etmiştir. Muhalif matbuat bu nutkun âleyhinde yazılar neşretmektedir. Daily Herald gazetesinde bir yazı neşreden Atılca diyor ki: Hoar — Laval plânı ile İngiliz projesini — mahsus derecede müta- zarnır eden ve işçilerin yardamını istemek salâhiyetini haiz bulunm- yan Hosr siyasasıma karşı itimat bedlemeyi işçi pertisinden istemek küstahça — birşeydir. — İngiltere'nin yeniden — silâhlanmak ihtiyacinda olup olmaması ayrı bir mes'eledir. Pek mübim olmyan bu — mes'ele bakkında işçi kangresi cevab-ve- Tecektir. ||Mevkiini kuvvetlendirmiştir. Dün"Cenet Fransa'da grev | Yenidenumumi grev ilân edil . miştir, vaziyet tehlikelidir. mizden tevkifat var! Türk'ler muntazam teşkilâtla ** neticeyi beklemektedirler İskenderun'da hükümet konağı 3 (Hususi) — Antakya- | temel icap ve inkişaflarım naszar dikkate alarak muntazam teşkilü MK Anıka dan gelenfhaberlere göre, oradaki Tüzk kardeşlerimiz, gördükleri taz- | ilhidas etmişler ve vaziyeti sükü yika rağmen anayurda kerşi ölan | netle karşılamağa harırlanmışlardı! bağlılıklarını her gün bir vesile ile Buradaki Suriye zabılası, jgüşi ispat etmekle ve bu «aadetim biran | Türk'lük harekâtında tahrikâtçı ol evel tahakkukunu beklemektedirler | dakları iddiasile bazı Türk'leri v | Katdeşlerimiz, hâdisatın muh- | kadınları tevkif eti — Fransız başbakanı re'de dış bakanımızla konuştu. Paris, 3 (Radyo) — M. Blam'un Cenevre'de bulunması, çok mübit sebeplere müstenittir. M. Blam'un Fransız meelisindeki son zalerlei mevkini kuvvetlendirmiştir. Bunun için yeni birçok beynelmilel ve mü him tekliflerde bulunacaktır. Cenevre'de Pransa'nın kontenjamı kaldırmak teşebbüsü büyük bi ebemmiyetle telâkki edilmiştir. Fratsa bükümeti gümrüklere resimlerde yüzde 15-20 Hüsbetimde; ten zilât emrini vermiştir. Lisanslar da bundan sonra daba serbest olacaktı; Fransa, bu hareketin diğer devletler tarafından da homen takip edilexi gidi ummaktadır. Fransa'da bu tedbirler sayesinde para tedavülü kut vetlenecektir. Ticaret ve ekonomi bakanlari pazartesi günü Cenevre'deki ekoni mik komisyonda mühim izahat vereceklerdir. Cenevre, 3, (Radyo) — M. Blum bugün konsey reisi M. Riva Vikı na ile beraber yemek yemiştir. Bundan sonra İsveç murahhası ile Yı göslavya murahhası M. Puriç ve Türkiye murahhası doktor Tevfik Rü tü Aras'la konuşmuştur. | M. Blum, bu akşam Paris'e hareket etmiştir. Atina'da büyük mitingler M. Metaksas mü- him birnutuk verd. Komünizme hücum etti. Yeni çalışmala anlattı ve hararetle alkışlandı. Atina 3 (Radyo) — ; Başbakan | fenalığın izalesinden başka biçk general Metaksas, dün meşratiyet | istemiyor. Hakikati anlamak is meydanında — aktolunan — mitiogta | yenlere de derim ki, bildikleri » uzun bir söylev vermiştir. Mitinge iştirak edenlerin, yüz olli bin kişi- denÖbaret olduğu kaydedildiği hal- de, işlâhare mülhakattan gelenle- rin çoğalmasından bu rakamın, üçyüz bine baliğ olduğu tesbit edil- miştir. Başbakan aat 7 ide söylevine başlıyarak halkı selâmladıktan son- rTa escümle demişlir ki: —İlk defa olarak Yınanis. tanda böyle muazzam bir miting aktolunuyor. Buraya gelen yüz bin- lerce kişi, ne bir intihab ve ne de bir partizanlık rolünü ifa için ge hiyor. Gölenler “Yunanistan'ın mu- kadderatımı idare —edenlere itimat- larımı göstermek için geliyorlar. Heor nereden geçti isem, küy- lüden, şehirliden, genç ve ibtiyar- lardan ve kadınlardan sordum, so- roşturdum, neticede anladım ki, Yoanan milleti, ortada mevcut olan manlar artık geçmiştir. Yunanistı artık istediği ve aradığı yeni £ yala girmiş bulnuyor. Ben, düm ni hir şeref olsun diye elime âlır dım. Yananistan'a karşı borçla * duğum vazifeyi ifa için aldamı. $ dümeni elimden bırakacak değili! Zira omuzlarımdaki mes'uliyet y künü müdrikim. £ Hepimiz - çoktanberi - tehlikek seziyorduk. Siz de biliyordunuz ; Yunanis'tan'ı uçuruma istiyen komünizm belâsı, -son ji manlarda iliklerimize kadar nül etmiş bulunuyordu. -O derece yarda mühvetmek ve dini kald mak üzere idi. Ağustosun dörde | cü günü bu — tehlikeden » kurtul nuz. — Partiler; sizi bu teliliked kurtaramıyordu. Zira bu partil artık enerjisini kaybetmiş bir cudiyetten başka birşey değildil — Lütfen çeviriniz —