11 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

11 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Mi Sayta 4 Umumi harbdan evel Ma- — Caristana mensub olduğu hal- de şimdi Yugoslavya'ya bağlı 'r. bulunan küçük Versek kasa- basının i — rine eğildiği halde: — — Allah taksiratını affetsin! — Diyordu. Bu ceset kimdi? İhtiyar me- zar bekçisi ne için böyle söy- — lüyordu? — Uzun senelerdenberi sükü- net içinde yaşayan bu kasa- bacığın bu ceset ile vaziyeti birdenbire değişmeğe mecbur idi? Çünkü bu ceset, Macar- ların Mataharisi olan Mari — Blan'ın cesedi idi. a Hakiki bir roman Bundan 25 seneden fazla bir zaman evel, 1910 sene- ıınde Versek kasabası civarı- < na bir alay asker gelmiş. —.. Bu zabit çok yakışıklı idi. Blan'ların Mari ismindeki gü- zel kızile sevişmekte vakit ge- -— çirmiyen zabit, nihayet gider- — ken Mari'yi de beraber kaçır- — miştır. — Mari Blan zevke, eğlence- — ye, tüvalete ve israfa çok meyyal bir kız olduğundan bu — güzel fakat parası çok ol mıyan zabitle uzun müddet münasebet idame edememiştir, Genç zabitten sonra Mari Blan Viyana'nın maruf bir yıl- dızı olmuş, bir gün bir AL — Man, ertesi gün bir Roman- ya'lı başka bir gün Avustur- — ya'lı veya Macar bir zenginin — Metresi olmuştur. Bu maceralar arasında da :İq casusluk merakına kapılmış ve ;; 1914 te harb çıktığı vakit ca- — susluk için tamamile olgun bir kadın halini almiştır. Mari Blan Romanya hesa- — bına casusluğa başlamış, Fev- — kalâde güzelliği hasebile Vi- yana 'da ve Bükreş'te çok işler görmüştür. — Avusturya casusluk teşkilâtı — Bükreş'te Avusturya casusla- rının işlerinin usta bir el tara- fından bozulduğunu anlamış | ve bu casusun meydana çıka- Tılması için en mahir adamla- rinı memur etmiştir. Avusturya casusları çok za- man uğraştıktan sonra Avus- — turya istihbarat işlerini bozan — Casusun B. 9 olduğunu anla- mışlardır. — B. 9? Bu bir harfli tek a: < kam altında gizlenen casus - kimdi? B !' K Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM | Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet 1 — i İzmir İkinci Beyler sokağı |C Halk partisi Binası içinde - Tolgrafi İzmir — ANADOLU | Telefon: 2776 - Posta kutasu 405 ABÖONE ŞERAİTİ Ü Yauğı 1200, ala aylığı 700, “üç aylığı 500 kuruştur | Yabancı memleketler için senelik ı aböne ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştar - geçmiş nüshalar 25 kuruştar. | mezarlığında ihtiyar | B bekçi bir kadın cesedinin üze- | B Mezarlık içinde bulunan cesed - Casus güzel B. 9 ; nasıl öldü? | İlk aşk - Zevk ve sefahat devri - Parlıyan yıldız - Casusluk - Tevkif ve idam kararı - Firar ve en sonra... Marie Blan Mari Blan, izinin bulundu- ğundan bihaber, elde edilmi- yeceğine kat'i surette inanmış halde zevk ve safasına devam* ediyörken - bir gün Viyana'da lüks apartmanının önünde im- parator Fransova Jozef'in bir mâanga askerinin süngü tak vaziyetinde durduğu ve bir zabitin de kendisini tevkif etti- ğini görünce şaşırmış kalmıştı. Kısa bir tahkikat, Mari'nin Avusturya ve Macaristan aley- hine ne kadar çirkin işler yaptığını meydana çıkarmış idi. Mari Blan kendisini mü- | dafaa etmemiştir. Adedi fazla, güzelliğine de meftun bulunan dostları kendisini kurtarmak için birçok teşebbüslerde bu- Junmuşlardır. Fakat kurtarmak imkânı bulunamamıştır. Nihayet divanıharb Mari'nin kurşuna dizilmesine karar ver- miştir. Mari Blan geçen üç gün içinde de imparatordan af ricasında bulunmamıştır. Üçüncü gün Mari'ye artık idam zamanının geldiği ve sabaha hazır bulunması tebliğ edilmiş fakat Mari: — Beni mi idam edeceksi- niz.. Hah.. Hah.. Buna cidden inanıyor musunuz?, Demişti. Sabaha yakın, Mari'yi kur- şuna dizilmek üzere höcresin- den almak istiyenlerin zında- nın bu höcresini boş bulmüş: lardır. Mari ne olmuştu? Nereye kaçmış ve kimin tarafından kaçırılmıştı? Bu, harbın sonuna kadar anlaşılamamıştır. Mari, Bükreş'e ve oradan Rusya'ya kaçmış harp bittik- ten ve Versek Yugoslavya'ya geçtikten sonra memleketine gelmiştir. ; Romanya hükümetinden al- dığı paralarla, Versek mura- bahacılık yapan bu güzel ka- dına, bilâhare bir gazino aç- mış ve kendisini içkiye kap- tırmıştır. Ve nihayet geçen gün, sa- baha kadar bütün dostlarile birlikte gazinosunda içip eğ- lendikten sonra, sabahleyin kasaba mezarlığında — cansız olarak bulunmuştur. Zavallı adam Buldan, (Hususi) — Kaza- mıza bağlı Eldirek köyünden Muhtar Süleyman oğlu Veli yeni bir ev yaptırmakta iken binanın sakfı âni bir surette yıkılmıştır. Zavallı enkaz altında Yaş derdi Evimize — misafirler geldi. Ben de onlarla biraz oturdum. Bu sırada, kadınların şu ma- ruf ve meşhur yaş mes'elesi açıldı. Bir kadın diğerine sormuş bulundu : — Yaşınız kaç! Diğeri, hiç düşünmeden ce- vap verdi : — Mart gelince yirmi do- kuza basacağım. Kadının yanındaki — sekiz, dokuz yaşındaki çocuğu atıldı: — Evelki gün otuz iki de- miştin ya annel Suali ilk soran; — A canım -dedi- görüyor- musunuz, Ootuz iki yaşında imişsiniz. Bunu, — çocuğunuz söyliyor. Kadın kaşlarını çattı : — Aaaaaa rica ederim, -de- di- o beni doğurmadı, ben onu doğurdum. Bana inanmı- yorsunuz da onun sözüne ku- Tak asıyorsunuz. Hiç olur mu? Gülmemek için salondan ayrıldım. Hatırıma şu geldi: Nasrettin Hocanın bir kom- Şusu, bir işini görmek üzere Hoca'nın eşeğini istiyecek ol- muş. Gelip kapıyı çalmış ve dileğini Hocaya söylemiş. Hoca; — Yok “demiş- eşşek ev- de değil. Fakat tam bu sırada, iç ta- raftan eşşeğin avaz avâz anır- tısı gelmesin mi?, — Komşu :£ — A Hocam -demiş- fne diye yalan söylüyorum.3 Bak- san a, eşşeğin anırması dam çatısını bile devirecek gibi; Hoca bütün ciddiyeti ile şu cevabı vermiş : — Allah allah, olur şey de- ğgilsin be azizim. Şu kos-koca eşşek -denilen mahlükun sözü- ne inanıyorsun da benim gibi ak sakallı bir adamın sözüne inanmıyor, beni tekzibe kalkı- yorsun! Bu yaptığın sana ve komşuluğa yakışır mı? Çimdik ANADOLU SON HABER Yunan Baş bakanı yeni beyanat yaptı. ——— — “ Devletler 6 ayda Bir değişen hükümet- lerle idare edilemez,, ÂAtina, 9 (A. A) — Atina ajansı bildiriyor: Gazeteler tarafından gön- derilen hususi muhabirler Ma- kedonya ve Trakya ahalisi ta- rafından Başbakana yapılan hararetli kabulü bilhassa kay- dediyorlar. Gazeteler Metaksas hükümetinin bütün memlekete ve Makedonya ve Trakya'ya karşı gösterdiği alâkayı be- lirtmektedirler. Başbakan dün Gümülcü- ne'de verilen ziyafet esnasında söylenen nutuklara verdiği ce- vapta kendisine karşı göste- rilen itimada teşekkür ettik- ten sonra demiştir ki: — Devletler artık her altı ayda bir değişen hükümetlerle idare edilemezler. Gerçi bir hükümetin iktidar mevkinde kalması için bütün ulusun iti- madına ihtiyacı vardır. Fakat bu ulus itimadı entrikalar ve iftiralarla temin edilmiş olma- malıdır. Bir hükümetin her sınıfın ve her ferdin takdir edebileceği icraata dayanan bir itimada ihtiyacı vardır. İşte biz bu halk itimadına lâ- yik olduğumuza kaniiz. ; Başbakan Metaksas dün | akşam Gümülcüne'den Adeya hareket etmiştir. Tan gazetesi Paris'de anarşi- nin arttığını yazıyor Paris, 9 (A.LA) — Komünist meb'us Tonte dışbakamı Del- bosa bir mektub göndererek kontrol komitesinin Londra- da'ki toplantısı ruznamesine ademi müdahale mes'elesinin tekrar konulmasını istemiştir. Aydın lı-aberlerı' Aydın, (Hususi) — Hava- ların kararsızlığı devamdadır. Üç gündür bazen güneşli ba- zen bulutlu gidiyor. Son yağ- murlar pamük ve zeytinlere çok yaramış rekolteyi 96 15 yükseltmiştir. Halkevinde çalışmalar Aydın Halkevi gösterit şu- besi umumi heyeti dün topla- narak boşalan şube Başkan- lığına ilkokul ispekterlerinden Fikret Başaran ve üyeliğe de öğretmen Fevkiyeyi seçmiştir. Gösterit kolu Cüumuriyet bayramında iki gece müsamere ve gösterit verecek, bunlardan birisi sırf köylülerimize tahsis olunacaktır. Aydında ekmek imalâtı Aydır: belediyesi İzmir'den bir usta getirterek burada da İzmir usulü ile ekmek çıkart- mıya başlamıştır. Yeni sistem ekmekler hem daha İlezetli ve hem de daha pişkin çıkmak- tadır. Aydın, (Hususi ) — Aydın fındımı komutanı - binbaşı İsmail Hakkı iki aydanberi çektiği hastalıktan kurtulamı- yarak evelki gün öldü. Cena- zesi törenle kaldırıldı. Törene Halkevi muzikası matem ha- vası çalarak iştirak etti. Me- a İlbaylık rti Baş- Paris, 9 (AA) — Temps azetesi anarşist hareketin bil- Emı Paris'de mühim surette artmış olduğunu, hükümetin bu hareketin inkişafını az-çok endişe ile takibetmekte oldu- ğunu, komünistlerin ve Fran- sa'da ihtilâl ve anti militarist hareketine ümid bağlamış olav müfritlerin anarşi hareketine iltihak için komünist partisin- den ayrıldıklarını bildirmek- tedir. Meç, 10 (Radyo) — İş milli cephesi, ve Loren köylüler ittihadı yarın için Meç'de sos- yalist Komünistlere mukabil büyük bir nümayiş yapacak- lardır. Bu mukabil nümayiş yüzün- den birçok hâdiseler çıkaca- gından korkulmaktadır. Hükü- met ciddi ve büyük tedbirler ittihaz etmiştir. Çekoslovak hava heyeti.. Moskova, 10 (A.A) — Bir Çekoslovak hava heyeti Kief tayyâre istasyonuna gelmişrir. kanlığile bütün — teşekküller adına çelenkler konuldu. Mer- hum çok dürüst ve temiz ah- laklı kimseyi — incitmez bir adamdı. Bilhassa hava kurumu işlerinde çok hizmeti ve ku- rülmüştür HAO Ingiltere kralı taç giyme merasimine hazırlanıyOr F. nazırlarla M. Eden anlaşamamışlar mi? | sesi bir ziyaret maksadile bur Paris, 10 (Radyo) — M. Eden'in M. Blum ve M. Del- bos'la yapmakta olduğu temas- lar henüz bir netice vermiş değildir. Bu hususta da- sıkı bir ketumiyet gösterilmektedir. M. Blum ve M. Delbos, İngi- liz hariciyecisini Fransız noktai nazarına celbedememişlerdir. Londra, 10 (Radyo) — İn- giltere'de Kral Edvard'ın taç giyme merasimi - hazırlıkları başlamıştır. Merasim, İngiliz ananalarına göre yapılacaktır; bütün mü- esseseler bu husustaki hazır- lıkları tamamlamak için gece ve gündüz çalışmaktadırlar. Bükreş, 10 (A.LA) — Eski İngiliz hava Bakanı Lord Lon- don Derry birkaç günlük hu- 'Fransa-lngiİtere arasın- da ticaret işi anlaşması İtalya'da banknot çoğalacak. Çe- koslovakya tedbir alıyor. Roma, 10 (Radyo ) — Li- retin kıymetten düşürülmesi İtalya'daki banknot miktarın- da fazlalık husule getirmiye- cektir. Yeni askeri slahat gayri menkuller üzerinden ya- pılan istikrazın 7—8 milyar liretle yapılacaktır. Prag, 9 (A.A) — Para kıy- metinin indirilmesi teklifinin meb'usan meclisi tarafından kabulünden sonra dün âyan meclisinde bir nutuk söyliyen M. Hodza Çekoslovakya'nın mukabelci bilmisillerden kork- mamakta olduğunu, — çünkü para kıymetinde yapılmış olan tenzilâtın garb devletlerinin birden fazla olmadığını söyle- miştir. Diğer taraftan hükümet fi- atlerin ve bilhassa zirai mah- sulât fiatleri ile milli iptidai maddelerle vücuda getirilmiş mamulât fiatlerinin tereffü et- memesi için icabeden tedbir- leri alacaktır ki, bunlar istik- rarın en mühim amillerdir. Cenevre, 10 (A.A) — Mali ve iktısadi komite Fransız'larla İngiliz'lerin beynelmilel ticaret sahasındaki maniaları ve bil- hassa kontenjantmanla döviz lerin kontrolünü ortadan kal- dırmak - lehindeki tekliflerini kabul etmiştir. Komite bundan sonra her memleketin teklifini elde et- mek hususunda musavata ma- lik olması hakkındaki İngiliz teklifini kabul etmiştir, Roma, 9 (ALA) — Havas ajansından: M. — Ciyano'nun Berlin seyahatı bu ayın 18i ile 24 dü arasında vukubula- caktır. Roma'nın siyasi maha- fili Almanya ile İtalya arasın- daki münasebetlerin pek mü- kemmel olduğunu beyan ve bu seyahatın her hangi bir mes'elede mevcut noktai na- zar ihtilâfının halli için yapı- lacağı şayiasını tekzib eunek- tedirler. Cenevre, 10 (A.A) — Mil- letler cemiyeti asamblesi eko- nomik “komisyonu bu sabah | laşılmış olacaktır. mM kararların tetkiki ile_ 11 /10/ 936 flk raya gelmitir. Sabık Bakan bundan sonra | Balkan memleketlerini dola* şacaktır. Cenevre, 10 (A.A) — Mib letler cemiyeti paktında yap” lacak reformlar için toplanan genel komisyon 7 reye karşi 31 reyle hükümetlerin yapaâ” cağı tekliflerin tetkiki için bir | komite teşekkül etmesini kâr rarlaştırmıştır. | Cenevre, 10 (Radyo) — Uluslar sosyetesi paktı refor* ması komisyonu, kânunuevve- lin yedisinde toplanacaktır. Bu tarihe kadar İtalya ve Ak | manyâ'nın noktai nazarı arr | nomi siyasası hakkındaki Fran- sız, İngiliz karar projesinin müzakeresi sırasında Dani- marka delegesi, bazı memle- ketlerin ziraat ve endüstrilerini korumak maksadile ithalât rü: Sumu — vazetmelerinin — diğer memleketleri de konleniınvı 4 sistemini kabule ve kendi tir caret müvazenelerinin menfaati namına mübadele kontrölünün tesis etmesine sevkedebilece- — ğini söylemiştir. Polonya — delegesi, birçok memleketlerde para ve ekono" mi bususunda bir değişme emaresi görülmediğinden bu hususta tedbir alması mevzuu bahis olmadığını söylemiştir. Macar delegesi ayni noktai nazarı müdafaa etmiştir. İptidai maddeler hakkındaki İngiliz kararını mevzuu bahse- den Portekiz delegesi birçok memleketlerin bazı hareketle- rini tenkid etmiş ve İngiliz projesi tarafından tavsiye edi- len ham maddelerin müsavi bir şekilde duhulünün her bangi bir tevzia mâni olaca- gını lemiştir. Polonya de- İegeıı”ğııı şartlarla projeyi kabul edebileceğini söylemiştir. Fransız komünistleri 52 Yerde değil 10 yerde miting ya- pabilecekler Paris, 10 (Radyo)— Hükü- met, komünistlerin Alsas'ta tertip etmek istedikleri mi- tingleri kısmen yasak etmiş- tir. Komünistler elli iki yerde miting yapacaklarken şimdi alnız on yerde yapabilecek- îıerdır Bu sebeple komünist partisi, bir tebliğ neşrederek keyfiyeti ilân etmiştir. İran'a gidecek heyet İstanbul, 10 (Hususi muha- birimizden) — İran'a gidecek olan veCemal Hüsnü'nün ri- — yasetinde bulunan heyet, An — kara'dan buraya gelmiştir- Tnhm yolıı ile lıını ,