5 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

5 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7137 CUMA 5 ŞUBAT 937 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Telefon: 2776 Taymis Gazetesi Türkiye için hu- susi bir nüsha neşretti Italya Montrö Anlaşmasını Tasdik Etti Milâno mülâkatının neticeleri herta- rafta memnuniyetle karşılandı Dışbakanımız Dr. Aras, Uluslar Sosyetesi paktının ıslaha muhtaç olduğunu ve Milâno mülâkatından memnun kaldığını söylüyor Milâno Mülâkatı.. Şu satırlar yazılırken Milâno- dan hareket etmiş olan Hariciye Vekilimiz ağlebi ibtimal Belgrad'a varınış olacaktır. Doktor Aras'ın -Kont Ciyano ile Milâno'da yapmış olduğu mü- Tâkat iki devlet adamı arasında ya- pılmakta olan mutad mülükatların çerçivesinden çok dışarı çıkmış, en doğru bir tavsif ile Türk'lük lehin- de İtalyan'ların bir tezahürü şek- Tini almıştır. Biz Türk'ler hoyatımızın gerek tarilik ve içtimai devritide ve gerek ferdi yaşayışımızda “His,, e büyük bir mevki veririz. Eu maddi hâdi. selerde bile bizim için hissin ken- dine mahsus bir mevkiü, hem de mümtaz bir mevkli vardır. Meşru- tiyetin son zamanlarına kadar halk arasında İngiltere'ye karşı büyük bir itimad ve battâ muhabbet me- yilleri vardı, halbuki o devirlerde Mmenfaatlerimiz İngiltere'nin men- fastlerile hiç de tevafuk — etmiyor, bizçok noktalarda — çarpışıyordu. Kendi keadime bunun sebebini aramak istedim, Yakın ve son de- yirlerin tarihini adım adım karış- tırdım. Halk arasında — İngiltere'ye karşı yaşayan bü bağlılığın kökle- rini Mucat — müjtecilerini — himaye etmek için Avusturya ile bir harbı bile göze aldırdığımız - devirlerde Londra'da lagiliz'ler hattâ sefirimizin arabasını çekmiye varacak kadar - büriz bir şekilde yapılan Türkiye İehindeki tezahü. ratta buldum. Bu itibarla ( Tevfik Rüşdü Aras ) a karşı Milâno'da yapılaış olan çok hararetli ve çok - samimi tarafından tezahüratın yeni bir devreye giren Türk * İtalyan dostluğunda bir dö- nüm moktası teşkil edecek kadar ehemmiyet almakta — olduğunu bil- hassa kaydetmek isterim. Tam kalbimizin yolunu bul- muş olan bü samimi tezahüratın kıymetini böylece tebarüz ettirdik. ten sonra şimdi — vaziyetin — maddi saf balarımı gözden ge Geçen hafta bilmünasebe kay- detiğim gibi Türkiye ile halya arasında : esasen münaziünfil telâk- ki edilecek biçbir. mes'ele yoktu. Bilâkis Akdebiz'in iki komşu dev- letini bir dostluk muahedesi yek- diğerine bağlamakta idi. Yalmız ton bazı va- ziyetler ortada bir. suitelehhüm ba- yası yaratmıştı. Biz — sabillerimize çok yakın olan ( Leros ) adasında vücude getirilen bazı tesisatı ister istemez işte ba suitefehhümün ya- Taltığı zaviyeden mütalca — etmek zarvretinde kalmıştık. Nihayet İtal. ya'ya karşı tatbikine teşebbüs olu- han xecri tedbirlerin tasfiyesi, ma- biyeti bile tehlile değmez birtakım tortular Barakmıştı. Yakından ve tam bir büsnüniyelle — mücehhez Olarak bakılımca iki memleket ara- Hamdi Nüzhet Çançar — Sonu 4 ncü sahifede— rebiliriz. | rid'den gelen son Atina sefirimiz Ruşen Eştef âilelerile bir arada Roma, 4 (Radyo) — Bu sabah Kont Ciyano Milâno'dan Roma'ya dönmüştür. Bugün saat 12 de Doktor Tev. fik Rüşdü Aran da Şark ekapresi ile Milâno'dan ayrılmış ve Bel grad'a gidecektir. Harp tekrar & başladı Ihtilâlciler, Malaga üzeri- ne taarruza geçtiler Bütün doktor ve ezcacılar askere alınmış, vesaiti nakliye müsadere edilmiştir General Franko Paris, 4 (Radyo) — Mad- haberlere göre, âsi kuvvetler havanın güzelleşmesinden istifade ede- rek muhtelif ceptrelerde — faa: liyete başlamışlardır. Aranfoez'de milislerin bazı sperleri hücumla zaptedilmiş- tir. Endülüs cephesinde büyük askeri hareketler yapılmakta- dır. Âsi kuvvetler bu cephede büyük bir taarruza başlamış- lardır. General Franko, Jahen şeh- rini ibataya ve Malaga'yı da şimalden sarmağa çalışmak- | tadır. General Franko, bu iki as- keri mevkiin zaptına büyük bir ehemmiyet vermekte ve | | | için bir mes'ele teşkil etmez. Ön iki ada üssü bahrilerine gelince: Ba Anadolu sahilleri aleyhine te sis edilmiş değildir. Sadece denit yollarımı temin içindir. * Türkiye hükümeti ile biçbir ihtilâfimz yoktur. —Dostluk bütün münasebetlerimize hâkimdir. ,, Demiştir. Berlin, 4 ( Radyo ) — Prank- forter Çaytung Milâno mülâkatı hakkında neşrettiği bir makalede: * Habeş — mev'elesinin — hallin- den ve İngiliz - İtalyan — uzlaşma- sından sonra vukubulan Türkiye - İtalya anlaşmasını selâmlıyoruz. Bu: nu - İtalyan » Balkanlar — uzlaşması takibedecektir. * Pransa'nin - Balkan devletle- rile mukavelelerine rağmen, Sinyor Muasolini'nin Roma, 4 (Radyo) — Kont Ci- yano İtalya'nın Türkiye ile müna: sebetlerinin Milâno — mülâkatı ile bir şekil aldığımı — bil. betleri de iyi bir mecraya girmiştir. « Komanya'ya gelince: Roman: ya hükümeti İtalya ile yaptığı 1926 mukavelesi — hilâfina harekct et miştir. 4 General — Averosko'nün bü mukavelesine kendisinden sonra ge- en samimi dirmiş ve: “ Türkiye'nin şarki Akdemiz- deki siyaset ve hattı hareketi bizim len kabineler riayet etmemiştir. Buna mukabil, Romanya'da İtalyan dostluğu lehine yüksek sadalar du- yulmaktadır. “ İngiliz - İtalyan Akdeniz uz- laşması — İtalyan - Yunan münase- betleri üzerinde iyi tesirler yapımış ve buna benzer tesirler bugün Tür- kiye * İtalya münasebetlerinde de görülmektedir. - Başı 6 incı mlıı]ede bu maksad için de kuvvetle- rinin kısmı âzamını memur et- — Sonu 6 ıncı sahifede — Üai Şimal denizinde Korkunç deniz fırtınaları hala devam edıyor Fırlınııyu tutulmuş bir vapnr Samvel Hoar'ın beyanatı İngiltere'de gemi yaphrmak istersek, İn- giltere bütün kolaylıkları gösterecek.. Londra, 4 (A.A) — Royter bildiriyor: Avam kamarasında Sir Samvel Hoar bir susle cevaben uşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Halen Türk hükümeti hesabıma İngiltere'de hiçbir harb gemisi inşa edilmekte değildir. Böyle gemiler hakkında son ramanlarda İn- giltereden malümat talep odildiğini de bilmiyorum. Fakat Türkiye'nin ibt şartile Dböyle inşaatların hükümeti mutad kolaylıkları göstermekle sedecektir. arının bizim kendi ihtiyaçlarımızı lüsumsuz yere sıkantıya koy- İngiltere'de yapılması için İngilere bilbassa memnuniyet —hi Büyük Millet meclisinde Romanya'dan bu sene gelecek göçmenlerin getirebileceklerikereste Kamutay binası Ankara, 4 (A.A) — Kamu- tay dün Refet Canıtez'in baş- kanlığında toplanarak Sümer- ı — Sonü 6 ıncı sahifede — Bir şirket daha kazanıyoruz Izmir Telefon şirketi hü- kümetçe satın alınıyor Satın alma muykavelesinin bütün | esasları tesbit edilmiştir. Muka- | vele imzalanmak üzeredir Londra, 4 (Radyo) — Son ge- len haberler, şimal denizinde bir haf tadanberi devam eden korkunç fırtınaların gittikçe şiddetlendiğini bildirmektedir. Deniz münakalâtı. Euylıkk te. min edilebilmektedir. danberi bu derece şiddetli fırtına- lar görülmemişti. Sahillerde dağ cesamelindeki — dalgelar korkunç bir manzara teşkil etmektedir. De- nizde bulunan bazı posta ve yük vapurlarının akıbetinden haber alı- maktadır. İzmir ve havalisi otomatik te- Tefon şirkeli, bükümetçe satin alın- mak üzeredir. Şirketin, satın alın- ması çoktan kararlaştırılmıştı. Hut- tâ bu yüzden şehrin henüz telefon tesisatı bulummyan yerlerinde ye- mniden tesisat bile yaptırılamıyordu. Nafia — Vekilimiz Ali Çetinkaya, şehirler arası telefonu hükümet ta- rafindan — işletildiği için İzmir oto- mâtik telefon şirketinin de satın alınmasını muvafik görmüylü, Nafıa Vekâletinin, satış muka: velesi için müzükereye başlamak | üzere murahhar istemesi üzerine Sonu 6 ıncı sahifede j İstanbul 4 (Hususi) — Yunan hükümeti, Zümrera- de fabrikasından 1,5 mil- yon diralık bomba satın | alacaktır. Bu münasebetle beyanatta bulunan Yunan boşvekili Müsyü Metaksas, memleketimizde imal olu- kemmeliyetinden — bahset- miş ve: c İ — Bunların ne Türkiye | tarafından bize karşı ve | ne de bizim tarafımızdan | Türkiye'ye karşı kullanıl- mıyacağına emniyetim var- dır.,; demiştir, nan bu bambaların mü- | |