5 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

5 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7158 CUMA 5 Donanmamız İtalya'ya Wi Müşahidler, Istanbul'da Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. geçerek, acele Cenevre- ye hareket ettiler Dahiliye Vekilimiz, Mersin'den tekrar Adana'ya geçti. Hataylı'lar kendisini hararetle'karşıladılar Balkanlarda salâh.. Son günlerde Atina'da yapılmış olan Balkan antantı konseyinin içti- at üzerinden daha - bir ay bile geç- meden bu müsbet çalışmanın se- Tereleri kendini göstermiye başladı. İakâr edilemez ki Huriciye Vekilimizin biraz da Balkan antan- ı namaına Milâno'da yapmış oldu. Bu temaslar yalmız Türkiye ile İtalya arasındaki münasebetlere bir- kaç sene evelki dostluk ve sami- Miyet mabhiyetlerini iade etmekle kalmamış, ayni zamunda Bulkan #ntanlı ile İtalya ve bilhassa Yu. gosdlavya ile İlalya arasındaki mü- Dasebetlerde de bariz bir - salâb €serinin belirmesine — yardım ol Tiştir. Diğer turaftan ilk günlerde bazı siyast mehafilde pek te iyi karşılanmamış olan Yugoslavya-Bul. Karistanı yakınlığı - devlet adamları: Ha dürünlüğü ve Atina konseyim de imülekabilen toati - cdilen temi: Batın samimiyeli sayosinde bakiki Böyesine doğru tevcccüh etmiş, ya- aa yakınlığı Tilar — yakınlığı: Bulgaristan - Dahitiye Vekili Bay Ş. Kaya Adama, 4 (Husust) — Dahiliye Vekili ve Parti genel sekroteri Şükrü Kaya, dün sabah Mersinden Adana'ya gelmiş ve istasyonda hü- kümet erkâm ile halk tarafından kurşılanmıştır .— Burada — bulu » nan Halay'lılar, Dahiliye Vekiline bir büket vermişlerdir. Bay Şükrü Kaya, öğleden evel parti, vilâyot ve belediyeyi ziyaret şehrin mezbabasını — gezmiş ve akşam treni ile Mersine dön- müştür. Dabiliye Vekilimiz Tarsus'a geçerek orada (l Tacaklar ve tekrar Adai rek buradan — Ankara'ya lerdir. Adana, * (Husvsi) — Müşahid heyet, Cenevre'ye giümek üzere Toros ekspresi ile buradan geç miştir. Müşabidlere, sancağın Su- riye'den ayrılmaz bir cüz'ü oldu. gunu müdafaa eden Bay Hasan Ca- biri rofakat etmektedir. Müşahid- ler, Ankra ve İstanbul'da kalımadan derhal Cenevre'ye geçeceklerdir. İstanbul, 4 (Hu dan dönmekte olan müşehidler, bu sabah Ankara'dan geçmişler ve ak- çam İstanbul'a — gelerek, dokuzda Sirkeci istasyonunda Semplon eks- presine binerek derhal Cenevre'ye hareket etmişlerdir. Müşahidler, Adana ve Ankara- da olduğu gibi, İstanbul'du da halk tarafından - karşılanmışlar ve uğur Tanmışlardır. Suriye'nin eşki Bay Yusulta, müşahidlerin peşi sira Cenevr'ye gitmiştir. “Bidecek- 4i) — Hatıy- maliye nazırı Silâhlanma yarışı ha satbmci bi * İİmojltere kuvvetlerini aza mi hadde çıkaracaktır Dün gelen telgraflar Atina'da- İ Türk elçisi ile Rulgar sefirinin fnan başvekili ile yaptıkları müş- bir mülâkatın mevzanu - etrm a dikkate değer malümat ver. Bektedirler. Bu haberlere göre Bulgaristan, dostlarımızla ve tpkı Yuügos: a ile akdettiği muahedeye mü- Habih bir dostluk muahedesi akdinc ib olmuş ve Türkiye ile de era- *t mevcad olan dostlük müshe- ini yeni bir seyil ile ilmam ve Viye etmiye bazır olduğunu bil. "*hnı’,uı. B Na Türkiye ile Bulgaristan arasında döstlük muahedesi mevcuddur balen de mer't bulunmaktadır. Ve böyle iki: teraflı bir musbo: ÖL akid.ve iotanım inbitar oitikçe, Tni Bulgaristan iki taraf ı muabe- ":kıi kadrosundan çıkarak sradaki .:.llebeıkri düzeltme hakkındaki K Sizusunu — bir Bulgaristan - Bal- Iııı:îllır_ yakınlığı — şekline sokma- Ça Türkiye ile hangi mevza * tinde yeni bir mukavele akdini .:î—biuı? Banu anlamakta müş- çekmekte olduğumuzu söyle- ;"l isteriz. Bolgar dostlarımız İtal- ,,ıı:: Alman'lar gibi iki taraflı İtte bödeler sistemine sadık kalmak Hedikçe Türkiye ile Bulgaristan di a “yeni bir dostlük muahe- .__—'kdindc. biz kendi hetabımıza, Tp bir fayda tasavvur elmiyoruz. ha ” edeliin ki, arada bir dost eti esasen mevenddar, B Hamdi Nüzkhet Çançar Sonu 3 ncü sahifede — Bir Kara büdçesi, 82 milyon İngiliz lirasına iblâğ ” edilmiştir Bir İngiliz harp gemisi Kolonya, 4 (Radyo) — Kölnişe Çaytong gazelesine göre, İtalya (a. şist konseyi silâh ve mühimmat todariki selerberliği beş sene daha temdid edilmiştir. Bu ;karar, Bay Mesolini'nin İngiltere'nin teslihatma filt bir cevabıdır. Diğer Alman gazeteleri de: “İaglitere hükümeti; küvvetle: rini cihan hbeğgemonyasımı temin maksadile azami hadde çıkarmak istemektedir. Fakat İngiliz'lerin bu , mukabelesiz kalmıyacaktır.,, . Londra, & (Radyo) — — Askert ihtiyaçlara mahsns — kredilere 19 milyon sterlinlik bir zam — yapıla- saktır. Bu suretle ordu büdçesi 82,000,000 sterline çıkmış buluna- caktır. Avusturya Kralcıları, arşidük'ün der- hal tahta getirilmesini istiyorlar. Londra, 3 (A.A) — Daili Mail gezetesinin bildirdiğine göre Avus- turya kral taraf tarları başvekil Şuş: ning nezdinde kraliyetin derhal iadesi için sıkı teşebbüslerde bu- Tunmuşlardır. Kraliyetçiler Habeburg'ların yo- niden tahta getirilmesi şimdi der- hal yapılmazsa bilâhare gayri kabil bir hale gelmesinden korkmakta- dırlar. Halbuki bugün küçük an: tantın bu meseleye karşı — muhale- feti daha xiyade gevşemiş bulun. maktadır. Talefon: 3778 PARTİMİZ n Teşkilâtının yeni bir şekle gireceği söyleniyor.. Ankara, 4 (Hususi) C. H. Partisinin altı esas vasfının Teşkilâtı esasiye kanununa girdiği malümdur. Bu sebeple, C. H, Partisi teşkilâlının başka bir şekle sokulması için tetkikat ya- pılmakta olduğu — söylen- mektedir. Mısır kralı Şen Moris'e vardı Sen Moris 4 (Dadyo) — Mı- sır kralı Farak, validesi ve dört hemşiresile birlikte bu- raya gelmiştir. Kralın maiyyeti 100 kişilik kalabalık bir kafile teşkil etmektedir. Kral burada Mart sonuna kadar kalacaktır. Panîlnıb Kongresi Mekke'de toplanacak £ Hicaz kralı İbnissuut Kudüs, $ (Radyo) — Tekzip- lere rağmen, Pan Arab kongresi caktır. Hicaz krah daha geniş ve fit bir şekilde takibedecektir. İbzark —mahiyette önümüzdeki hafta Kahire'de bir kongre topla- nacaktır. Amerika'da sı;İâhlanma programı Bu seneki deniz büdçesi 5,265,000,000 dolardır. Reisicumhur Bay R;zvelt, 941 den sonra çekilmeğe karar verdiğini söylüyor. Vaşington, 3 (ALA) — Moclit büdçe komisyonu önümüzdeki yı- ha deniz büdçesini tasdik etmiştir. Büdçe şimdikinden 35,870,000 ek: sik olarak 5,265,555,428 dolardır. Yeni inşaat arasında 397 tay- yate, 2 balon, 8 distroyer ve 4 denizalta. gemisi vardır. Keza zırhh 3 tayyare gemisi, 11- kruvazör, 48 distroyer ve 16 denizaltı gemisinin inşasma devam edilecektir. Vaşlagtön, 3 (AA) — B. Ruz velt dün gazetecilere beyatında, Nevyork Times gazetesinde pasar günü kendi tasavvarları hakkında intişar eden yazının kendisi tara- fından yazılan beyanata uygun ol duğunu, ikinci cumhur — başkanlığı müddeti bitince yani 19413de siya. < hayattan çekileleceğini ve fakat memleketi vaktile cumhur başkamı Parti Teşkilâtının yeni bir şekle gireceği söyleniyor Gidiyor. Kültür seferber- liği başlıyor 10 senede 32 bin köy, ilkmek- tebe kavuşmuş olacaktır Ankara, 4 (Hnsusi) — Kültür Bakanlığı bugün okulsuz ve öğret- mensiz olan 32,000 Türk köyümü en kısa bir vamanda okul ve öğ: yetmene kavuşturmak gibi rejimin ana davalarından birini gerçekleş. tirecek bir program hazırlamıştır. Bu programın temeli, geçen yıl ilk tecrübesi yapılmış olan ve orduda çavuşluk etmiş erbaşları kurslarda yetişürerek köylere muallim olarak göndermektir. İlk muvaffak. tecrübe Geçen yıl, Ankara merkez kazaşına bağlı köylerden 97 erbaş, bir deneme mahiyetinde olarak, Eskişehir'deki Çifteler çifliğinde açılan karsta yetiştirilmişler ve Ankara köyletine öğretmen olarak gönderil. mişlerdi. Vazifelerinin daha üçüncü ayında, yeni öğretmenler, köyleri xin mekteb çağında olsun olmasın bütün vatandaşlarına alfabeyi öğe retmiş bulunayorlar, Sıkı bir kontrola bağlı oldukları halde, hiçbiri- nin işinde en rafak bir aksaklık bile görülmemiştir. Zaten köylü olan yeni öğretmen köy hayatının bütüa tezahürlerine kolaylıkla intibak edebilmiştir ve içlerinden biri olmak — — Sonu 4 ünclü sahifede — Romanxa’dan sonra Donanmamız, italyan li- “manlarını ziyaret edecek Filomuz, Karadenizde manevra- lara başladı. Manevradan sonra ziyaretlerine devam edecek Şanlı Yavazumuz İstanbal, 4 (Hususi) — Donan: | mamazın bazı parçaları daba, bu- " ——— | gün Karadenize açılmışlar ve diğer gemilerimize iltihak eylemişlerdir. Donanmamız, Karadenizde ma:- nevralar yapacak ve müteakıben tekrar Romen sularına dönerek ziyaretlerine devam edecektir. Ankara, & (Hususi) — Donan- mamazın - Karadeniz manevraların- dan ve Romanya ziyaretinden son« ra İtalyan Hmanlarını resmen ziya- ret için Akdenize hareket edeceği bildirilmektedir. İtalya'ya, Yavuz, dört torpidö, Bucbana'nın halefi Lincolne bırak. tığı halde birakmak — istemediğini söylemiştir. B. Ruzvelt büyük ve zor mes- eleleri tamamen halledilmemiş ol makla baraber bunları balefleri ta: rafından tamamen halledilecek hale getirmiş olduğunu söylemiştir. Cumhur başkanı kendi 1slahat kanunlarının mürteci - hâkimler ta. rafından tesirsiz - bırakılmamasının emniyet altına alınmasım ve keza hükümetin istihsali tanzim edebil. mesini, fiatler üzerinde kanunsuz muamelâta, spekülâsyona ve sosyal terakkinin düşmam olan patronlara karşı hareket edebilmesini ve ame- le ile patronların müsavi şekilde müzakere masasına oturabilmelerini istemektedir. z dört denizaltı ve denizaltı ana ge- mimiz gideceklerdir. İstanbul, 4 (Hususi) — Donane mamız, bu ayın 12 sinde İtalya li- manlarını ziyaret için İstanbul'dan Akdenize hareket edecektir. D. Demiryolları” — Avrupa hattı 9 uncu işletme wüdürlüğü Nafıa Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde, imtiyazı hükümetimizce — satın alınan Şark hattının, D. Demiryolları Avrupa hattı 9 uncu işletme müdürlüğü namı altında yeni teşkil olunan bu müdürlüğe bağlandığı bildirilmiştir,