10 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

- Çocuklara aid neşriyat Son zamanlarda memlekette epice) çocuk mecmuası çıkmıya başladı. / Gazeteler bile, böyle bir eserin peşine düşmekten kendilerini alamadılar. Çocuk ve terbiye noktasından bu gibi çalışmaları takdir etmemek şlden gelmiyor. Ancak şu var ki, yüzde doksan tercüme, yüzde on adap- ge ile dolu olan bu eserler, bizim çocuklarımızın muhit, seviye, zevk. ve iyış çerçevesinden çok azaklarda kalmaktadır. Çocuğun bir muhiti vardır. Bir ailesi, bir göreneği ve gayri şauri / Bir zevk ve kavrayış sistemi vardır. Tecessüsü »e kadar fazla olursa ol Bun, izahı zor, başka muhitlerin çocuklarına ve onların terbiye ve rub larına göre hazırlanmiş eserleri zor anlar, Anlasa bile, bir çacuk Mecmuasından matlâb olan istilade hasıl olamaz. Bizde, bu iş üzerinde hakikt bir terbiye ve talimden ziyade, çocuğu alâkadar etmek, satış yapmak — maksadı gizlidir. Çocuk terbiyesi nihayet hem bir ihtisas ve meşgalenin, hem de cemiyetçe bir maksadın ta ken- disidir. Mecmua vardır, mecmuacık vardır., Bizde konurol , zararsız ma,, şeklindedir. Halbuki, ideal olarak, “fs kli, “zararlı ah mi, fayda: S miç, ve ayni zamanda “bizim çocuklarımıza elverişli mi, değil mi,, “diye düşünmek lâmmdır. Memlekette, ilk - tedristea idibaren çocuğa muayyen bir terbiye vo ikir istikameti vermiye çalışıyoruz. |Am ris de, kısmen müşahadeye istinad ediyor. a aksakınış © başka).. Bu ted- Şüphesiz ki çok iyi.. Fakat hiçbir gün” çocuk —mecmuaları il- kitablar, memleket hayatı ve bizim endi maksadımız, kendi terbiye sistemimiz arasında tezad veya müna- ebet veyahud abenk olub olmadığına dikkat ettik mi? Fikrimce, çocağa aid bütün neşriyatın tamamile bir terbiye heyetin- ce ve pedagoglarca takib ve idarcsi lüzumdır. Çocuğun kafamm, — kendi “toprağında, kendi tarihinde, kendi muhiti hayatında, kendisinin tanıyıb bildiği eşya, madde, şu ve bu arasında geçmiyen, bulunmamış olan çey- derle, yani aburcuburla doldurmakta fayda de; , mazarrat vurdır. Çünkü çocuk, evvelâ kendi mubitine intibaka ve onu tanımmya, onun bir — par- olmağa mecburdar. Aksi takdirde ne Amerikan veya Fransız çocu- — ğunun zevkini tatabilir, ne de kendi muhitini aolıyabilir.. Maarif Vekâ- ti me düşünüyor bilmem? içindedir, uoutmıyalım, Stenoğrali yeni bir keşif değil! — Stenoğrafinin yeni keşle- “dilmiş bir usul olduğunu sa:- nanlar çoktur. Halbuki bu zan çok Şanlıştır. Çünkü bundan 2000 sene evvel Marküs Tül- liyüs Tiro Rama'da Forüm- f nutukları stenorafik usulle zaptetmek usulünü bulmuştur. — Bundan başka 1588 de ta- ından birisi bu usulü daha tekemmül ettirmiş ve 1836 da Samuel Pavyo da bir ihtisarlı yazı usulü bulmuştur. — Satılık volkan! — Vakıa satılık adalar görül- üştü; fakat bugünkü gibi atılık volkan görülmemişti. -Evet, bir volkan satılıyor.. Volkanın — satıcısı Hondoras cümhuriyetidir ve 250,000 do- ar istemektedir. Fakat altı aydan beri bu volkana hiçbir talip çıkmamıştır. Ne yazık... Böyle bir fırsat - hiç olmazsa garabeti cihe- tinden - bir daha ele geçer mi? “Amerika'nın parası çok, kti bol ve aklı kit' zengin- leri paralarını niçin saklı- yorlar? En güzel feryad - Feryadın güzeli olur mu? Varmış ki, Amerika'da Cak Döval isminde birisi feryadını 000 dolara sigorta ettirmiş. Halbuki bu adam bir muganni değildir, sesi de güzel olmak- tar çok uzaktır. “Şu halde saçmalıyoruz de- gil mi? Hayır! Bu adam, filim ve sahneler: de icabında o kadar güzel d edebilirmiş ki — tarif mümkün değilmiş! Korku, 1s- rap ve dehşeti son derecede hükemmel ifade eder ve bu ayede hayatını genişçe ka- akta imiş. İstifi bozmazlar kulübü “Amerika'da değil, fakat Pa- is'te bir istifi bozmazlar ku- kurulmuştur. Bu kulübe lmak için en mühim ve Fakat, bence, bü mes'ele, terbiye ve tedris davamızın hududları Saime Sâdi v F büyük bir hâdise karşısında bile hiç acele etmemek, âdet ve usullerinden ayrılmamak lâ- zımdır. Meselâ bu kulüb azasından birisi, bir çocuğu denize dü- şerken görse ve seri bir iki adımla çocuğu denize düş- mekten kurtarmak mümkün olsa, bu adam; - istifini, tabit yürüyşünü bozmıyacaktır!. Acaba bu kabiliyette bütün Paris'te kaç kişi bulunacaktır? C.H.P. Karş?ıka İ_aıliyıii ! : Parti Karşıyaka Soğukkuyu ve Bahariye ocağında umumi bir. toplantı yapılmış, genel içtima günü tesbit edildikten ve sivrisinek mücadelesi etra- fında görüşmelerden sonra bir Kızılay şubesinin teşkili karar- laştırılmış ve bu kurumun baş- kanlığına parti — üyelerinden bankacı Bay Nüri Sekkin, sek- reterliğe Bay Ahmed Saki, veznedarlığa da Ahmed Dur- muş Kâhya seçilmiştir.! Toplantı 11.3.937 Perşembe günü ak- şamı saat 20 de Karşıyaka Parti teşkilâtına bağlı Soğuk- kuyu ve Bahariye ocağında umumi bir toplantı yapılacaktır. ni Bugün doğacak çocuklar.. Bugün yıldızların tesirleri, (fe- nadan ziyade iyi olacaktır. İradesi zayıf ve mütereddid kimseler bu: gün çök sıkınlı — çekeceklerdir. Çünkü bakikat, hayallerini mer: hametsizce yıkacaktır, — Fakat ira« desine hâkim ve makul düşünen: ler için bugün — muvaf fakıyet gü- nüdür. Ayci iki şekil aşk ve kalb işlerinde uçarı olacaktır. Bugün -doğan çocuklar dik başlı ve her zaman itiraza hazır tabiatte olacaklardır. Bu sebeble kolayca ve küçük sebeblerle çok düşman — kazanacaklardır've gene bu sebeble, sırf kendi tabiatleri yüzünden aile hayatında da mes. Enternas- yonal Fuar Sanayicilerimizin tamamen iştiraki isteniyor.. Sınat müesseselerin yedinci İzmir fuarına iştirakleri hak- kında dün İktısad Vekâletin- den - vilâyete bir tamim gel- miştir. Bunda deniliyor ki: *“Her sene açılması tekarrür eden Enternasyonal İzmir fua- rına ecnebi memleketlerden de birçok firmalar iştirak etmek- tedir. Bu gibi fuarlar, teşhir edilen eşyaya göre her mem- leketin iktısadi bakımdan elde ettiği terakki ve inkişefı gös- termekte olmasından, — fazla alâka celbetmektedir. Öteden- beri verdiği ehemmiyet itiba- rile sanayii ilerlemiş memle- ketlerin getirecekleri eşyaya mukabil hükümetimizin de ih- tiyar ettiği birçok fcdakârlık- lar mukabilinde meydana ge- tirilen terakkiyatın irae ve teş- hir edilmesi birçok görüş nok- talarından arzuya şayandır. Bi- naenaleyh vilâyetiniz dahilin- deki sınai müesseselerin ye- dinci İzmir fuarına geniş mik- yasta iştiraklerinin şimdiden temin edilmesini ve iştirak edeceklerin isimlerinin bildiril- mesini ehemmiyetle rica ede- rim.,, Bugünkü toplantı Fuar komitesi umumi heyeti, yarın saat 17 de fuar gazino- sunda umumi bir toplantı yas pacaktır. Toplantıya şehrimiz ecnebi konsolosları, bankalar direktörleri, Oda ve Borsa reis ve heyetlerile genel sekreter- leri, vapur acentaları mümes- silleri, gazeteciler davet edil: mişlerdir. Şimdiye kadar yapılan ve bundan sonra yapılması lâzım- gelen işler hakkında umumi heyete izahat verilecek, müta- lca istenecektir. Fuar komitesi, toplantıda bulunacak zevata bir de çay ziyafeti verecektir. 600 Lira İtalyan mektebinden çalınmış Dün — Alsancak'ta — İtalyan mektebinden 600 lira para çalındığı zabıtaya şikâyet edil- miştir. Emniyet müdürlüğü adli kısım Treisi Bay Sırı, mektebe giderek — tahkikata başlamıştır. Birkaç kişi neza- ret altına alınmıştır. Kültürpark'ta Bir hırsız tutuldu Kültürpark'ta bazı hırsızlık vak'aları oluyor, kurşun sü boruları ve bazı- paviyonlar- dan elektrik teli ve saire ça- hnıyordu. Hırsızın yakalanması için tertibat alınmış ve dün *bilet alarak Kültürpark'a gi- ren eli sepetli bir şahıs takip edilmiştir. Hasan adını taşıyan bu adam; paviyonlardan elek- trik tesisatını söküp çalarken yakalanmış ve ellerine kelepçe takılarak adliyeye verilmiştir. Seydiköy'de belediye seçimi Seydiköy'de yeni - belediye seçimi bugün sona erecektir. kulüpleri birleşti. Üçok, Doğanspor ve Yamanlarspor adı altında yeni üç kulüp teşekkül edecek. İzmir'deki spor kulüplerinin birleştirilmesi lüzumu hakkında Vali Bay Fazlı Güleç'e yazdı- ğımız açık mektuptan sonra geç vakte kadar mühim ve çok sevinçli bir haber aldık. Vali ve Parti başkanımızın reisliği altında Parti merkez binasında toplanan İzmir'deki spor kulüplerinin murahhas- ları ve bölge idare heyeti, İzmir'deki bütün spor kulüp- lerini birleştirme kararı ver- miş ve İzmir'de yalnız üç ku lüp bırakmıştır. Alınan karar- lara göre, mevcut spor kulüp- leri isim ve renklerini terk- ederek üç ad altında birleşe- ceklerdir. A — Altay, Altınordu ve Bucaspor kulübleri (Üçok) na- m altında birleşeceklerdir. Bu kulübün forması siyah - sarı renkte olacaktır. B — Göztepe, İzmirspor ve V. U. Meclisinde —a 0 — 934 - 935 seneleri 'kat'i hesapları tasdik ve kabul edildi. Vilâyet Umumit Meclisi dün saat 15 te Vali Bay Fazlı Güleç'in reisliği altında top- lanmıştır. Evvelâ, meclise ge- len evrak okunmuş ve encü- menlere gönderilmiş, vilâyeti temsilen Esnaf ve Ahali ban- kası idare meclisinde buluna- cak aza seçimi yapılmıştır. Gizli rey ile yapılan seçimde Bay T:Iât h)d'u';kaıı bkcızın- mıştır. Daha sonra 934 ve 935 senelerine aid muhassasat ve kat'i hesap cedvelleri hakkında büdçe encümeni tarafından hazırlanmış olan uzun mazbata okunmuş, gizli rey ile yapılan yoklamada kabul edilmiştir. Bayındır'ın Derebaşı istasyonu isminin (Derin) adına çevril- mesi hakkındaki idare ercü- meni mazbatası okunmuş, bir- çok yerlerde bu isimde istas- yanlar bulunduğu anlaşılmış, iltibasa mahal kalmamak üzere (Derin) adı, Derebaşı - istas- yonu için kabul edilmiştir. Mazbatası, Dahiliye Vekâle- tine gönderilecektir. Cuma günü yapılacak top- lantıda vilâyetin 937 yılı va- ridat büdçesi müzakere edi- lecektir. Köycülük hareketleri İzmir Halkevi köycülük kolu üyesinden doktor Bay Ramih Saylam'la baytar Bay Cemil Altan evelki gün Torbalı ka- zasının Çaybaşı köyüne gide- rek köylülerle —görüşmüşler, doktor, hasta köylüleri mua- yene ve tedavi etmiş, baytar da köylülerin hayvanlarına bak- mış ve damızlıkları ayırmıştır. Halkevi üyeleri, kültürün de- ğgeri ve köy kalkınması hak- kında kiymetli konferanslar vermişlerdir. Vilâyet sıhhat meclisi Vilâyet umumi sıhhat mec- lisi bugün saat onda Vali Bay Fazlı Güleç'in reisliği altında toplanacak, vilâyetin muhtelif sağlık işleri üzerinde müza- kerede bulunacaktır. — Egespor kulübleri (Doğanspor) namı altında ve kırmızı - be- yaz renkte, C — Karşıyaka ve Burna- va spor kulübleri (Yamanlar- spor) namı altında ve siyah - kırmızı renkte forma ile bir- leşeceklerdir. Bu kulüblerden Yamanlar- sporun merkezi Karşıyaka Parti binası olacak ve Burnava; lo- kali olarak kalacaktır. Diğer iki kulübün merkezi İzmir Cumhuriyet Halk partisi binasında olacak ve bunların şimdiki kulüp yerleri, bu ku- lüplerin lokalleri olarak kala- caktır. Spor kurumuna dahil olmı- yan diğer küçük kulüpler de semtlerine göre bu kulüplere iltihak edeceklerdir. İzmir sporunu kurtaracak olan bu mühim ve tarihi kararı alkışlarız. Türkkuşu filosu İstanbul'a gitti. Uğurlanan tayyare- ci ve öğretmenler İs- tanbul'a vardılar. İzmir'lilere unutulmaz bir (Havacılık günü) yaşatan Türk- kuşu filosu, dün sabah saat yedide filo komutanı yüzbaşı bay Zeki'ninin kumandasında İstanbul'a hareket — etmiştir. Filo ile tayyareci Bay Vecihi ve Türkkuşu-öğretmenleri Bay Nevruz, Bay _Feıîd, Bay Tev- fik ve Bay Âli gitmişler ve Gaziemir tayyare meydanında uğurlanmışlardır. Filo, saat 9,30 da Bursa tayyare meydanına inmiş, ben- zin aldıktan sonra İstanbul'a hareket etmiştir. Şehrimize gelen malümata göre filo, saat tam 10,30 da İstanbul'a varmıştır. Orada da bir havacılık günü yapılacaktır. İstanbul, 9 (Hususi) — Bu gün saat 11 de Bursa'dan bu- raya gelen Türkkuşu filosu, Yeşilköy'de parlak bir surette karşılanmıştır. Türkkuşu, önümüzdeki Pa- zır günü burada da uçuşlar yapacaktır. Hava kurumu, © gün için diğer vilâyetlerimizde — yapıl. dığı gibi bir havacılık bayra- mı tertip edecektir. Bayram bakkındaki programın - tanzi- mine başlanmıştır. Atyarışları Busene beş hafta sürecek İlkbahar atyarışları programı yarış ve ıslah encümeni reis- liğinden — vilâyete gelmiştir. İzmir atyarışları 4 Ninsan'da başlıyacak ve dört hafta süre- cektir. Ayrıca Muhasebci hu- susiyenin yıllık yarışları da ya- pılacaktır. Muhasebei — husu- siye yarışlarının iki hafta sür- mesi muhtemeldir. Koşu heyeti yarın toplana- cak ve atyarışları için müza- kerelerde huluıııcıkw Hatay 'da Gene zul'im başladı, -.0 — Başı 1 inci sahifede — saisine — başlamıştır. Fransız murahhası Deocaix komitenin toplantılarında bulunmak üsere Cenevre'ye gelmiştir. Komite bu toplantı devresinde Millet: ler cemiyetinin müşahitlerini dinliyecektir. Cenevre, 9 (A.A) — Ana: dolu ajansının hususi muha: biri bildiriyor: 5 mart tarihli İstanbul ga: zetelerinde Suriye (maliye na- zırı Bay Hasan Cebbare'nin beyanatı' intişar etmiştir. Bu beyanatta Bay Hasan Cebbara Milletler cemiyeti komitesi ta- rafından vaki olan davet üze: rine Cenevre'ye gittiğini söy: lemiştir. Ne Milletler cemiyeti ve ne de Cenevre'de içtima eden komite tarafından böyle bir davet vaki olmamış ve komite yalnız konsey tarafından San- cak'a gönderilen bitaraf mü- sahitleri davet etmiştir. Mü- şahitler bugün gelmiştir. Olsa olsa Sancak'ta ma- liye müdürü olan Bay Hasan Cebbare komitedeki Fransız - delegesinin müşaviri olarak Cenevre'ye gelmiş olabilir. Cenevre, 9 (A.A) — Ana- dolu ajansının hususi muha- biri bildiriyor: Komite bugün öğleden son: râ geç vakte kadar içtima ve Türk projesini esas ittihaz ede- rek müzakerelerine devam ey- lemiştir. Bugünkü — müzakere statunun birinci maddesi üze- rine olmuştur. Komitenin da- veti üzerine Sancak'tan Cenev- re'ye gelen müşahidlerin San- cak'ın cenub — hududundaki Bayır, Bucak ve Hazne nahi- yeleri hakkındaki müşahadele- rini dinlemiye karar vermiştir. Komite hergün — toplana- caktır. Bay Eden'in söylevi — Başı | inci sahifede — Şunu kat'iyyetle beyan ederiz ki siyasetimizin başlıca bedel'i sul. hün idamesidir. Fakat mütemadiyen - silâh- lanmakta olan bir âlemde Büyük Britanya'nın — silâhla; milli mes'uliyetlerile mütena- sip olduğu kadar imparator- luğun — ve beynelmilel vaziye- tinin mes'uliyetlerile de müte- nasip olmalıdır. Öyle ümid ederiz ki —sulh nihayet kuvvet devrine hak devrini ikame edecek olan enternasyonal yeni bir niza- mın teessüsü ile temin edile- cektir. Aynen bizim gibi dü- şünenlerle beraber teşriki me- saide bulunmalıyız. Ve teşriki mesai dairesiri genişlettirmek için de bütün — gayretlerimizle çalışmalıyız. Sifad Tepeköy aygır deposundaki aygırlar, yarından itibaren ka- zalara götürüleceklerdir. Ayın 15 inde sifad mevsimi başlı- yacaktır. Depoda on aygır ve 42 eşek aygır vardır. Zelzele | Dün daha şiddetli oldu Nevyork, 9 (Rad£o) — Bit- rayi'de yeni zelzeleler olmuş ve birçok kimseler yaralan- mıştır. — Zelzele, bu sabah Amerika'nın — mühtelif yerle- rinde dünkünden daha şid- — detli hissedilmiştir. ğ