17 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7168 Çarşamba İ7 MART 937 £ Fransızlar müstakbel harp Akdenizdeolacak diyorlar Bay Mussolini, dün gece Derne "den Trablusgarb'a geçti ve tezahüratla karşılandı. Derne müftüsü, B 400 bin müslüman namına Duçenin elini öpmüş!.. ) Fransız istikrazı! pdEtrana Eranşız kabinesi dabili bir is- Ükraz akdine teşebbüs etti. Milli müdafaanın —istikmaline basredile- cek olan hu istikrazın beş buçuk milyar fraoga balig olan ilk parçamı boş altı sant içinde tamamile ka- pandı, bankalar birçok — müracaat- ları reddetmeye ve istikraz hesabını öğleden pekâz mccbur kaldılar. Bu istikrasın ikinci ve son kısmı da bü satırları yazdığımız zaman çıkarılış — olacaktı. Birinci Parçaya — gösterilen tehalüke büka- Tük bunun da birkaç saai - içinde kapatılacağına -bükmetmek müm- Kündai. Alman'ların demir şansölyeni prens Bismark 1871 de (Sedan) da üçüncü Napolyon'u esir. öderek kanlı bir Parit muhasarasından sonra — Fransız'ları — sulh - talebine mecbur ettiği zaman onlara kolay kolay altından kalkamıyacakları bir harb tazminatı yüklemiş ve bu yara ödenmedikçe Prusya ordula- Tinin Fransiz topraklarını tahliye timiyeceklerini sulh muahedesine dercettirmişti. Alman'lar beş milyar #lün frank tazminat istiyorlardı. Başında meşhur Tier'in bulum duğa milli müdafaa hükümeli bo dahili bir istikraz ile top Alman'ların sonra — kapamaya Parayı İamaya — karar — verdi. Uzun bir zamanda tediye edilemi- yeceğine zahip oldukları bir haftanın içinde fazlasile top landı. ve Alman'lar İster istemez Franma topraklarını boşaltarak kendi Mmemleketlerine döndüler. Bu dahili istikraz — Fransa'daki — milli kemaline en büyük bürhanlardan birini teşkil eder. Uctumi mahal. lerde - çalışan kadınlara - vanacaya kadar ber Fransız mesi var nesi Yoksa hepsini Hakde tahvil etmiş, Alman'ların biran evel toprakların dan çıkdığımı görmek için hepsini Milli istikraza yatırmakta tereddüd Bömtermemişti. Telgraflar bu defaki milli mü- dülaa istikrazının —da halk tehacü- Mü itibarile 1871 istikrazından geri kalmadığım temin ediyorlar. Fran- bu para sela *tiz Cerdinin teessür ve — hassasiyet kabiliyotine vâkıf olanlar için bun- Ydan tabil birşey olamazdı. Leon Blum kabinesi artık sü- Künetle ber türlü endişeden —uzak Olan içine devam edebilir. Milli hosasiyet cebhesi berta- Taf bu istikrazın dahili ve harici Niyaset bakımından iki türlü ehem- Miyeti vardır. — Harici siyaset itibarile mübim- it, çünkü müşterek tehlike ve Müşterek müdafaa ibtimali karşı- Müda — Fransız'ların - düşünce fark- tina bakmakarın — müttehid ve Yekpare bir cebhe teşkil etmekte Oduklarını, — milli — müdafaa u- "ühda hbiçbir. fedakârlıktan çekin- Mediklerini vo çekinmiyeceklerini Hamdi Nüzhet Çançar — Sonu 4 ncü sahifede — Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Bay Antonesko, Bugün Ankara'da İstaobul, 16 (Hususi) — İtal B. Musasolini. Mısır hu- dutlarından — Tunuüs sınırlarına kadar uzanan 1800 — kilometrelik şotenin açılma merasimini yaptık- taa sonra verdiği söylevde, İlalya- mo, her zamandan ziyade şimdi Mısır'la dost olmak ve bu memle- ketle bağlanmak — istediğini beyan eylemiştir. Bu sözler, İogiltere si- 1 imehafilinde (fevkalâde - bir üyet uyandırmıştır. İstanbul, 16 (Hususi muhabi- Fimizden) — Derne mühtüsü, dört yüz bin Mi başbakamı öpmüştür. İatanbul, 16 (Hususi muhabi- timizden) — Fransız gazetelerinin harp Akdeniz'de olacaktır. Gazeteler, bu olacağını meşriyalına göre: müstakbel harbin kimler arasında kat'i ve sarih yazmamakta iseler Pantellerin adasının tahkimi sebe- bile snya düşen Akdeniz centik iblâli yözün: den İngiltere ve İtalya arasında — Sonu 5 inci sahifede — Atatürk belediye reisimi menler anlaşmasının zi kabul kıryıiretli ilan Başvekilimiz ve bütün Vekiller faarımızla alâkadar oluyorlar Bay Behçet Uz Ankara, 16 ( Hususl ) — Ata- türk, belediye relsiniz Dr. Bay Behçet Uz'u kabul buyurdular. B. Behçet Uz. Büyük Şefe arx tazi- mat ederek, İzmir'lilerin saygı ve bağlılıklarım iblâğ otmiş ve enter- nosyonal fuarın bir albümünü tak- dim eylemiştir. Belediye reisiniz, Başvekil General - İsmel İnönü ziyaret ederek fuar işleri hakkında kendilerine —malümat vermiş ve Başvekilin değerli yardımlarını di- lemiştir. Bay Behçet Uz, İktısad Vekili Bay Belâl Bayarı ve diğer vekilleri de ziyaret etmiş ve fuar hakktnda vekillerin de yardımlarını istemiştir. Belediye reisiniz, bana vaki beyanatında: — Büyük Şefimizin yüksek huzularına kabul - edilmek ve Tz mir'lilerin sarsılmaz saygı ve bağ: hlıklarım iblâğ eylemek mazhari- yeti, beni çok mütehar bırak: mışlır. Her zaman — müftekiri — bulan- duğumuz değerli yardımlarımı esir- gememekle bizi minnettar bırakan aziz başvekilimiz ve bütün —saym foarı: mizla yakından alâkadar oldular, vekillerimiz, enternasyonal temaslardan son derece num, Yanın akçam reket ediyoram. Orada da işlerile meşgul olacağım ve gelecek cumartesi günü İzmir'e döneceğim. Demiştir. -— İngiltere Kralı Kendi bir beyannamesile sına vermiştir. Saray büdçesinde, Krat Altıncı Corç mi mevcut değildir. cek maaşı, dan ayıracaktır. man namına İtalya Bay Mussolini'nin elini memnu: İstanbul'a ha- faar tahsisatından sa- bık Krala maaş verecek Londra, 16 ( Radyo ) — Finans Bakanı Bay Nevil Çem- berlâyn, Kral Altıncı Jorj'un, saray ©* kânı büdçesini Avam kamara- sabık Kral Sekizinci Edvard ve şim: diki (Dük Dö Vintsor) un is- Anlaşıldığına göre, Kral Altıncı Jorj, kardeşine verile- kendi tahsisatın- — İhracatımız İdhalâtımızdan 25,000,000 lira fazla olmuştur Heyetimiz Cenevreden dönüyor İstanbul, 16 (Husasi müh B. Antonesko, refakatinde zevcesi kıben Ankara'ya hareket etmiştir. de Bay Rifat Men'mencioğlu İstanbul, 16 (Hususi) — Ce- nevre'den haber veriliyor: Hatay'ın temel yasasını ha- zırlamakla meşgul olan Ulus- lar sosyetesi komitesi, faaliye- tini yirmi gün için tatil etmeğe karar vermistir. Bu münase- | rine iştirak için, Bay Numan Rifat Menemenci oğlunun riya- setinde olarak Cenevre'ye gi- den heyetimiz, gelecek pazar- tesi günü İstanbul'a dönecek ve derhal Ankara'ya gidecektir — General Göring — İstikbali emir görmüyor Berlin, 16 (Radyo) — Mecburi askerliğin yeniden — tesisinin ikinci senesi münasebetile Generul Görivg bir nutak iradetmiş ve bu butuk radyo ile tamim edilmiştir. General Göring bu nutkunda; —Almanya, bu hareketi ile müs takbel bir devlet hukukunu kullan- mıştır. Almanya, şeflerinin idaresi altında istiklâl ve haklarım müdü- faaya. hazırdır. Düşmanlarımız, Al matıya'da yekvücud ve çelikten bir rah bulacaklardır. *“İstikbal emin değildir. bunun için kuvvetlerimizi azami hadde iblâğ zarureti aşikârdır. Hep ve müttehid olarak Almanya'nın şere- CÇini müdafaaya hazır — bulunmalı- n — Moskova, 16 (A.A) Pravda gazetesi garb paktı hakkında Almanya ve İtalya tarafından İngiltere'ye verilen cevabları mevzubahs — ederek diyor ki: * İtalyan-Alman teklifleri ve Dörtler paktı hakkındaki pro- Zı'maıt_Vekı'li Adana'da tetkiklerine de- vam ediyor.. İhracatımız İthalâtımızdan 25 milyon lira fazla İstanbul, 16 (Hususi — Tu- tulan son bir istatistiğe göre, 936 senesi ihracatımız, — itha lâtımızdan 25 milyon lira faz- ladır. Bu fazlalık, gittikçe art- maktadır. Bu mes'ud neticenin, mem- leketimizin mali vaziyeti Üüze- rinde çok müsaid bir vaziyet husule getireceği kanaatı umu:- midir. Bay Muhlis İstanbul, 16 (Hususi muha- birimizden) — Ziraat Vekili Bay Muhlis Erkmen Adana havalisinde Ziraat işlerimizi tetkik etmektedir. Adana çift- çileri, Ziraat Vekiline Seyhan ve Ceyhan nehirlerinin feye- zanından gördükleri mühim zararları anlatarak hükümetçe bu iki nehrin zararlarına mani olacak tesisat yapılmasını ve tedbir alınmasını istemişlerdir. —— B. Şaşnig Peşte'ye ve sonra da Roma'ya gidecek Viyana, 16 (Radyo)— Baş- vekil Şuşnig Peşte'ye 18 Martta ve Romaya da paskalya yorlu: larından sonra gidecektir. Türk.Romen do:tlugu Bay Antonesko, dün İstanbul'a vardı ve Ankara'ya gitti Dost ve müttefik devlet adamı, İstan. bul'da askeri merasimle karşılandı B. Kratzende olduğu halde Romanya v purile bugün İstanbul'a gel alata rıhtiminda askeri merasimle karşılanmıştır riciye nazırı, kükümetimizi Yesmen ziyaret etmektedir. Kesdisini tikbal eden vali Bay Muhiddin Üstündağ'a iadei ziyaret ettiklen sonra Taksim'de cumhuriyet âbidesine bir zafer çelengi koyusuş ve mütes: Romanya gazeteleri iki memleket arasındaki bu dostluk rüne hususi bir ehemmiyet atfetmektedirler. Argas umumi efkâra tercfiman olarak diyor ki: *Bay Antoncıko bugün Türk hükümetinin misafiri olacaktır. Ba- kanımızın bütün müttefik hükümetlere doğrudan doğruya tesis etmeği lüzumlu addettiği temaslar serisine dahil olan Ankara ziyareti bu su- retle hir nezaket tezahürü ve iki memleketi bağlıyan smkı dostluğun bir teyidi mahiyetini iktisab etmektedir. — Sonu 6 mcı sahifede — otaların İtalya, Rus-Fransız misakı hakkında esaslı itirazlar dermiyan ediyor mizden) — Roman,a hariciye nazırı ve hariciye nezareti siyast müdürü Romanya ha: is tezahü- tesiri jeleri Milletler cemiyetinin fi- len tasfiyesini ve İngiltere ile Fransa'nın Milletler cemiyeti ve karşılıklı yardım paktların: dan doğan bütün - taahhütleri bir tarafa bırakmalarını der- piş eylemektedir. Almanya mütecavize karşı her türlü müşterek hareket imkânlarını ortadan kaldırmak suretile kendi icraatı için tam bir serbesti istemektedir. Ro- ma ve Berlin hükümetinin yap- tıkları bu tekliflerin olduğu gibi kabul edileceğini ümit etlikleri şüphelidir. Ancak her ne yaparlarsa yapsınlar hiçbir sanksiyona uğramamıya alış- mış olduklarından hangi em- rivakinin en az mukavemete uğrıyacağını anlamak hevesin: dedirler. " “Almanyâ şarki ve cenubi şarki Avrupa'sındaki tecavüz plânlarına karşı İngiltere'nin nasıl bir tavır alacağını anla- mağı kendisi için birinci de- recede bir iş edinmiştir. Mü- said bir cevap takdirinde fa- şist mütecavizler garp Avru- pa'sında kendilerine en iyi bir vaziyeti elde etmek için pazarlığa girişeceklerdir. İşte bu — maksadladır ki Fransa ile İngiltere'yi biribi- rinden ayırmak ve bu iki memleketin de Belçika ile aralarını açmak için icap eden tedbirler alınmış bulunmak- tadır. *İngiliz teklifine verilen Al- man-İtalyan cevabı faşist mü- tecavizlerin — teklif — ettikleri — Sonu 5 inci sahifede —