19 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Kahire'de talebe ile za- bıta biribirine girdiler Her iki taraftanı_y:ı;a!a'nanlaı: var, Hü. kümet, Gize'ye jandarma gönderdi. Londra, 18 (Radyo) — Kahire'den alınan haberlere göre, ısır Üniversite talebesi, zabitâ ile çarpışmıştır. Zabıta, silâh kullanmak mecburiyetinde kaldığından, gerek talebeden ve gerekse zabıta memürlarından yaralananlar vardır. ç Hâdise, Gize'de olmuştur. Bu münasebetle hükümet, Gize'ye İândarma kuvvetleri ve yaralıları âlmak üzete sıhhiye otomo: | Billeri göndermiştir. tedhiş havası esiyor Dün atılan bombalardan 24 mkişi yaralan- mış, hükümet örfi Kudüs, 18 (Radyo) — Fi inin her taralında bir ted- İş vavası esiyor. Dün, Ku- . General Vaşub düsün mühtelif yerlerine bom- balar atılmıştır. Yaralananlar lenler, yirmi dört kişiye ba- olmuştur. Bunların onyedisi ahudidir. Yaralananlar ara- Sinda bir İngiliz zabiti de Vardır. Hükümet, örfi idare - ilân timiş ve geceleri, saat yedi- den sonra sokaklarda bulu: hanların, derhal harp diva- hina — sevkedileceklerini — ilân eylemiştir. Tedhişçi Araplar, hükümet tarahedan şiddetle takip edil- Mektedir. Romanya 'aliye nazırının seyahati Bükreş, 18 (Radyo) — Ro- Manya bankası mü Ontinesko, Paris'e hareket Etmiştir. Fransız bankası mü- rü ile müzakeratta bulun- uktan sonra Brüksel'e gide- tek ve Belçika bankası mü- Ürü ile de temaslarda bulu- hacaktır. Romanya bankası müdürü övdette Berlin'e uğrıyacak ve oktor Şaht ile de görüşe- Cektir. Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı ,Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumft neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nürhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C, Halk Partisi Binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU '€lefon: 2776 — Posta kutusu 403 ABONE ŞERAİTİ Yallığı 1200, alta aylığı 700, üç Y. aylığı 500 kuruştur. abaneı memleketler için senelik aböne ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştar Snü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. —— — ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR idare ilân etmiştir Dünkü hâdiselerden dolayı birçok kimseler - tevkif edil miştir. Kudüs, 17 (AA) — Filis: tinde vaziyet daimi — surette vahamet peyda etmektedir. Dün akşam tedhişçiler şehrin merkezinde bir dört yol ağ- zında bomba atmışlar ve bi- risi — zabıta olmak üzere 16 kişiyi yaralamışlardır. memuru Pazar günü İstanbulda mühim maçlar var İstanbul, 18 (Hususi) —Pa- zar yünü burada mühim maç- lar yapılacaktır. Galatasaray ile Beşiktaş ve - Fenerbahçe ile de Güneş takımları revanş maçı yapacaklardır. Arnavutluk Peçeleri kaldırıyor Ahmed Zogo Tiran, 18 (A.A) — Arna: vut kadınlarının peçe takma- sını yasak eden kanunla alâ- kadar olarak kral, bütün şe- hirlerde kadınlar için kurslar açılarak kendilerine okuma ve yazma ve umumi ve ameli ma- lümat öğretilmesini ve Arna- vut kadınının maddi ve mane- vi inkişafile sosyal faaliyete hadim olmasının teminini em- retmiştir. Her ne kadar peçe kanunu 25 Martta mer'iyete girecekse de muhtelif sosyal sınıflara mensup bütün kadınlar kanunu şimdiden tatbika — başlamış: lardır. B. Sandler Paris'e vasıl oldu.. Paris, 18 (Radyo) — Bay Sandler bugün” Paris'e vasıl! olmuş ve İsveç sefiri tarafın- dün! kabul' edilmiştir. İsveç sefarethanesinde Bay iSandler şerefine bir ziyalet verilecektir.' Bu ziyafete Fran-* sız kabinesi lerkânı”davetlidir. Yarın Bay Delbos tarafın- dan da mukabil bir ziyafet verilecektir. — .Blum-Sandler mülâkatı Cu- marfesi günü olacakltır, AAT Östen Çemberlayn Cenaze Üugün merasimle| kaldırılacak Ka Müt veffa O. Çemberlayn Belgrad, 18 (Radyo) — İki gün evvel fücceten — vefat eden Sir Östen Çem- büy İngiliz diplomatı berlayn'in cenasesi yarın kaldır: Hacaktır. Cenaze merasiminde başve- kille bütün nazırlar ve İngiltere- nin en yüksek şahsiyetleri * hazır bulanacaklardır. Dint merasim, kilisesinde olacak ve bundan sonra cesed yakılacaktır. Londra, 18 ( Radyo ) — Avam kamasında başta muha: fazâr partisi reisi B. Baldvin olmak üzere Loid Corç ve Majoranlı Osten Çemberlayn'in ölümü münasebetile nutuklar iradetmişlerdir. Bay Eden, mütevefia Bay Çemberlayn'in bir vakitler hu- susi kâtibi olmak itibarile rad- yo ile bir hitabe neşir ve mü- teveffanın siyasi mezayasından (Sanmargarot) uzun ve samimi şekilde bah- setmiştir. Bay Alber Lebrun, B. Blum, Bay Edvar Heryo, Bay Benes, Bay Şuşnig, Bay Avenol, mü- teveffanın taziyet telgrafları çekmişlerdir. Gazetecilik"kanunu |Başvekâlete verildi. 57 İstanbul. 18 (Hususi) — Dahiliye Vekâletince hazırla-| nan: yeni gazetecilik. kanunu lâyihası Başvekâlete verilmiştir. Başvekâlet, yeni — projeyi tetkikten sonra meçlise — sev- kedecektir. Sirkeci'de Feci bir tren kazası İstanbul, 18 (Hususi) — Bu sabah Sirkeci'de feci bir tren kazası olmuştur. Manevra es- nasında hat memuru Mustafa, rayların üzerine yuvarlanmış ve bacakları kesilmiştir. Çanakkale' zaferi İstanbul'da kutlulandı İstanbul, 18 (Hususi) — Çanakkale zaferinin senei dev riyesi, bugün Halkevinde me- rasimle kutlulanmış,' söylevler verilmiştir. 'Kontrol Hakkında yeni bir karar Londa, 18 (Radyo) — Hol- landa'lı Amiral Vandül'ün riya- setinde yapılan bir içtimada İspanyol sularının kontrolünün 29 Martta yapılmasına karar verilmiştir. zevcesine îğâ% Musevi valandaşlar Bir gazetede gördüğüm res- min altında şöyle bir yazı var: Filistin'de Pelairo'da Ârab- ların korkusundan telörgü içir de ve silâhla çalışan Yahudi TEnĞbeRii Ne düşündüm bilir misiniz? Müusevi, vatanı olarak sade- ce Filistin'i göstermiştir. Ame- rika'daki Fransa, İngiltere ve Almanya'daki, hattâ Hotanto- daki Musevi, “Palastina, üze rinde şipbesiz ve şaşmaz. bir ittifak taşır. Onlara göre, Pa lastiha, mukadder bir topraktır; arzı mev'uddur.. Orada cennet pınarları kâynat, orâda gök- lerden toprağa nur ve helva yağar.. Bötün bunlar bir mvhayyi: lenin ideale vermek istediği tenk ve abenkten öteye geç- miyor. Hakıkat hiç te böyle değildir. İşittik ki Almanye- dan 'oraya” giden ' öieler,'ka: dınlı, erkekli, tamamen topra- ga sarılmışlardır. Yıllarca iş lehmemiş toprağı;” sadece kat vurucu bir. güneş — karşısında değil, kendilerile beraber, ayni vatana ortak çıkmış mukabil bir yığının 'çevirdiği namlular,; karşısında ve kaldırdığı kılıçlar altında işlemeğe çalışıyorlarmış. Nitekim, bu resim de gös- teriyor ki, çapa, tırmık — ve makinenin — yanında, bir de müdalaa için silâh bulundur- mak zarüreti doğmuştur. Hem de, tarla, bağ ve bahçenin sının içinde, değil; telörgü içinde... Bir milletin “Vatanım, de- diği yerdeki bu feci esaretine bilmem ne demeli? .. Ben bunları - düşünürken, hizmetçim birdenbire “ANA- DOLU, yu getirdi. Okumağa ve süzmeğe başladım. Roben Katan maminda bir Musevi münevverinin beyanatı var: — Tük'çe könuşmamak hem ayıbtır, hem de içtimat bir günahtır, Diyor. .. Ben, çok şey söyliyecek de- ğilim: Biz, Musevi vatandaşı bağ- rımıza bastık. Biz, tarihin en büyük, en asil bir milletiyiz. Musevi, Türk — toprağında, elinde silâhla çalışmıyor. Ne ticarethanesinin,*ne evinin et- rafında telörgü vardır. Ona; — Sen bizim kardeşimizsin! -diyoruz- gel, bizimle beraber ol, Türk'çe konuş, Türk'çe okul., Ve ilâve ediyoruz: — Biz senin” karagün dos- tunuz.. Hattâ dost olarak kal- madık, sana kanunumuzla kar- deş hakkıjverdik.. Cel, kardeş Bol, bizim) mektebimizde oku, bizim dilimizi konuş, bizim kitabımızı, bizim gazetemizi okul.. *H TAKVİM Rumi - 1353 AÂrabi- 1356 Mart 6 Muharrem 6 MART 19 Cuma Evkat Ezan Vasat Evkut Eıı/n Vasat| Güneç TEAG G0Ğakşaml12,00 18,20, öğle — 602 1222 yalm — 1,31 19,50| ikinci 9,26 15,46İmsak 10,06 — 4.26 1_ ! | Yahudi'ler İsmini vermeyen bir Mu- sevi ne diyor? “ Ben de Masevi'lerin İspanyolca konuş... malarına sizden ziyade kızıyorum.. ,, Türk kültür birliği, esaslı ve cezri şekilde çalışmalıdır. Türkçe konuşmak meselesi mek istemiyen Yahadi: münev verlerinden bir Zatlar -konuş- tuk. Bu zat ta diyör kir “— Yahudi'lerin, kendi dil leri demek olan Türk - dilini bırakıp veyahud. betimseme yip le mütemadiyen ve olur olmaz yerlerde, pervasızca İs. panyolca kanuşmalarına, ben sizden ziyade kızıyorum. (Anadolu)da Yahudi mü- nevverlerinden — bazılarının fi- kirlerini oküdum. Ben, bu fi- kirlere diyeceğim ki, Türkiye'de yaşıyan Yahudi'ler, bütün işlerde samimiyetsizlikle hareket etmeği şiar edinmiş bir millet sanıldığı için, bizim, Türk diline karşı olan bağlı- lık ve alâkamızdan da herkes şüpheleniyor. Ben, şahsen bu şüpheyi yersiz bulmam. Zira, senelerdenberi bu — nakaratı işite işite, benim bile kulak- larım dolmuştur. Bay Naum eski devrin ih- malkârlığından ve Arab harf- lerinin senelerdenberi verdiği zorluklardan bahsetti. Bu fikre tamamen iştirak ederim. Yeni neslin Türk diline alışmakta olduğu da doğrudür. Zaten bu, muhakkak böyle — olacak- tır. Ancak, ailelerimiz arasın- da Türkçe yerine İspanyol'ca konuşmak — itiyadının, neden biran evel sona ermediğini ve bu hususta açılan mücadele- nin, niçin bu kadar ağır iler- lediğini, bir türlü anlamıyo- rum. Bu nokta, çok mühim- dir ve Türk kardeşlerimize karşı samimi olmadığımız ka- naali, asıl bundan doğar. Bay Naum, küçüktenberi daima Türkçe konuşan ve sa- mimiyetinden'şüphe edilmemesi lâzım?gelen bir zattır, fikirleri de, esas itibarile doğrudur. Ancak, Yahudi cemaatinin, B. Naum ve avukat Bay AÂlber Feridun gibi düşündüğüne na- sıl inanır ve inandırabiliriz? Bence; Türk kardeşlerimizi tatmin edebilmek “yuka- rıda söylediğim veçhile- ken- di dilimiz demek olan Türk- çe'ye alışmakla beraber, on- larla kaynaşmak çarelerini de aramalıyız. Mezarlıkbaşı'ndan İkiçeşme- liğe doğru çıkârken sıra ile birkaç kahvehane vardır. Bil- mem oralardan hiç geçtiniz mi? Bu kahvehanelere Yahu- karşı dilerden başka kimse oturmaz. İşte bu olmamalıdır. Bu hale bizzat Yahudi'ler mani olmalı ve Türk kardeşlerimizin de- vam ettikleri tercih edilmelidir. Avukat Bay Alber Feri- dun; “Türk kültür birliği den bahsettiler. Evet, böyle bir birlik vardır. Ancak, - iti- mad ediniz ki, ben bile bu birliğin esaslı ve cezri bir su- rette”çalıştığını 'görmüş deği- limi, Vaziyet bu merkezde iken,© Türk 'dilini Yahudi'ler arasında hâkim ,kılmak — iste- diğimiz ve bunda samimi ol- 'Türk kar" yerler , nin dili | deşlerimize nasıl verebiliriz? üzerinde, dön de, ismini ver- | Hulâsa olarak ben, şahsem şu fikirdeyim: Türk dili, bizim kendi dili- mizdir. — İspanyolca ile hiçbir #lâkamız yoktur. Yahudi mü- nevverleri; bunu “bilmiyen ve İspanyolca'yı, Yahudi milleti- meden Yahudi hal- kına anlatmalı ve bu hususta son derece samimi ve cezri hareket etmelidirler. Ba haki- kati anladığımız — dakikada, mesele, yüzde seksen nisbetin- de halledilmiş olur.., Denizbank . Umum müdürlüğün? kim tayin edilecek? İstanbul, 18 (Hususi) — Yeni tesis olünan Denizbank umum müdürlüğüne, İş ban- kası İstanbul şubesi müdürü Bay Yusuf Ziya'nın teyi 1 edi- leceği söylmenmektedir. Roma'da havalar fena.. Roma, 18 (Radyo) — Ha- vaların fenalığı devam etmek- tedir. Sorento ve Arko'da fırtına yü- zünden birçok hasarat olmuş- tur. Yıldırımlar düşmüştür. B. Şuşning Buda - Peşte'ye gitti.. Peşte, 18 (Radyo) — Macar telgraf ajansı, Avusturya baş- vekilinin Peşte'yi ziyaretini ha- raretle selâmlamaktadır. Bay Şuşning Macar başve- kili Bay Darani'ye iadei ziya- ret etmektedir. Fakat bu fır- sattan istifade ederek bazı muallâk meseleler de tetkik edilecektir. Bu meseleler komşu devletlerden hiçbirisi aleyhine olmayıp bilhassa iktısadidir ve sulhperverane bir teşriki mesai esaslarına müsteniddir. Bay Şuşning, Buda-Peşte'ye hareket etmiştir. Beraet ettiler Sofya, 18 (Radyo) — Hü- kümet aleyhine imzasız be- yanname neşretimekle maznun iki miralay ve bir mülâzimin muhakemelerine bugün devam edilmiş ve maznunlar beraet etmişlerdir. Uzun bir mülâkat Londra, 18 (Radyo) — Fran- sa'nın Londra sefiri bugün Bay Eden'le uzun bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkatta İspanya — meseleleri Lokarno ve görüşül- müştür. Kont Dö Şambron Suikasta maruz kaldı Paris, 18 (Radyo) — Fran- sa'nın eski Ankara sefiri Kont Dö Şambron, bir suikasta ma- ruz. kalmıştır. Kont Dö Şambron, Paris istasyonundan trene binerken bir kadın kendisini tabanca kurşunu ile ve tehlikeli surette yaralamıştır.