11 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

11 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7190 PAZAR di NiSAN 937 Hindistanda İsyan'hergün biraz daha genişlemektedir Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Telefon: 3776 İsmet İnönü, Belgradda 10 gün kalacak Siyasi ve mühim konuşmalar Fransız sefiri, alelacele Pa: risten İstanbula döndü —— & ae — Başvekilimiz, dün akşam Belgrada hareket ettiler İngiliz sefiri, hareketten evel Başvekilimizle Ha- riciye Vekilimiz şerefine bir ziyafet verdi Belgrad mülâkatları Sevgili Başbakamımız bugün İs tanbaldan Belgrada hareket ediyor. Ba satırlar okuaduğu sırada kendi- leri de Yugoslavya kezine varmış olacaklardır. Tedgrafların haber verdiği göre Sofyada twenin tevakkufundan bilistifade Bulgar Başvekili ile gö: Tüşmek firestina — mail olacak olan General et İnönü Belgradda dört gün kalacak müddet zarfında Yugoslavrya Baş- Yekili ile müteaddid ve eemereli tütilâkatlarda Bulanacaktır. Başvekilimize Hariciye Vekili. müz de refakat etmrekte olduğu için bu ziyaret ve gürüşmelerin ikâ menleketin müstakbel münasebet- deri ve milletler aran salh — düvim Yübarlle büyük bir ebemmiyet ar- getmekte oldağana şüphe edilemez, İki dost ve müttefik hükümet Yekinin ba firsattan istifade oderek gerek iki hükümet arasındaki mü- Hasebetlere daha mesud ve — daha gümullü inkişaflar temler etinek noktasından ve gerek Küçük at tamt ile Balkan antantınin barış sahasında zaten aylı olmaya — nain- zed Buldünn umumi siyasetlerini telif etmek Bakımındat mühim kararları varacakları tabildir. Yugoslavya payitalit bu sön günlerde milletler arası siyasetinin tecelliyatı itibarile mühim Bie mer- kez halini aldı. Filhakika son on beş gün zat- fada Dü dost hükümetin muktedir Başvekili birçok mitafirler - kabul #t Evvelâ İtalya Hariciye Nasinı ile görüştü. Umudt — harbdenberi yerdiğerine yan Bakmaktan — bali kalarımıış olan Yagoslavya ile İtal- ya araatdaki bu ilk satrimt tema- din üeticeri mesud bir Hüdise, yeni iki hükümet arasında bir — dostluk söidbederi akdi ygeklinde tecelli etti. Bü viyareti Küçük antant Ha- riciye Nazırlarının gene Belgradda yaptıkları toplantı takib etti. Bu topluntıdan kendi siyasetleri hezabi- t batı faydalar memul! eden — bir iki büyük devlet sukotu hayale uğramadılar değil, fakat her halde Küçük itilâbn — müstakbel faaliyeti Htibarile büyük foydalar haml ola- eağı anlaşıldı. Küçük amtantın bu - içtimamı hemen hemen de fasılasız bir — çe- kilde Çekoslovakya devlet reisimin Belgrada yaptığı ziyaret ve nihayet işte onu da büyük Başvekilimizin Belgrad seyahati takib etti. Acaba ne oluyor? Ne olacak?. Bötün dünya gazeteleri Bel: gradda bu yekdiğerini tekib oden Ytemas ve müzükerelerin telsizlerile döludur. Almat metelerine — sorarsanız erkâmından birinin İtalya ile uyuş- Mması diğerinin de Sovyot Rusyaya Yaklaşmatı yüzünden Küçük itilâf Artık merkezi Avrupadaki manü ve themmmniyetini kaybetmiştir. Fronsix gazetelerine bakarsanız Yüpgödlütya yavaş yavaş Küçük an- Yanttün ayrılmak, hattâ bu itilâfa Maküs bir siyasct takib etmek yo- 'Oüu totmuşlur. Acaba bakikat nerede?, Bize kalırsa hakikat ne örüda, Nt beride sadece Belgraddadır. Küçük antant dünya siyaseli. Bin her tecellisindi Mmüşterek men: fantlere malik, müşterek hareketli — Sonu 2 inci sahifede — Hamdi Nüzhet Çançar hükümet mer kudar ve bu İstanbul, 10 ÇALA.) — Başvekil İsmet İnönü ve relikaları bu — &a- Bah 9,30 da hütusi bir trenle Hay- darpaşaya — muvasalat — etmişlerdir. Şebrimizde bulunmakta olan Hari- ciye ve Muliye Vekilleri General İnönünü Pendikte karşılamışlardır. vekil İstanbul vali ve belediya reisi Mubiddin Üstündağ, barb akade- misi kumandatı General Ali Fuad, Haydarpaşa istasyonunda — Baş. | denanma kumandanı emiral Şükrü İs&nyada harb Cumhuriyetçiler, asileri ric'ate icbar ettiler Dünkü hücumdan sonra Karabansel has- tanesi milisler tarafından zaptedildi Yugoslavya Başvekili Bay Stoyadinoviçin Ankarayı ziyaretinde alınmış bir resmi Okan, İstanbul kumandanı General Halis, vilâyot ve belediye mnavin- leri, Yügoslavya sefir ve konso- Toshanesi erkânı, ünivı ve dekanları ve profe buriyet Halk Partisi vilüyet, kaza | aahiye ve ocak idare heyetleri aza- zan, bankalar, inhisarlar ve diğer mali mücsseseler direktödleri yük- sak memurlar, mülki, adli ve aske- ri rical tarafından karşılanmıştır. — Sonu 5 inci sahifede — Camhariyet için kan döken İspanyol dilberleri Sen-Jan,Dolor, İspanya — cumhburiyet Körde v Mervillayı — Valadolid Garini, Saragor istasyonunu bom- balamışlardır. Bu taarrur çok zarar vermiştir. 10 (Radyo) — teyyareleri asllere Asi tayyarelar de Anduhara tay- şavb karargihimı boömbardıman et. mişlerdir. Madrid, 10 (A.A.) — Gumhu- riyetçiler -bu sabah — şiddetdi Garabanehal atkeri Bastanesini iş- gl etmişler ve sönra ileri hareket. lerine devam ederek Gerrodese Domovari almışlardır. Madrid, 10 (AA) — Cumhu- Yiyetçiler torafından bütün Madrid cephesinde yapılan hücum doğrü- dan doğraya Gasa Del Componun doğasunda — bulünün ve Ünüversite mahallesine bâkim olan Garebilas dağını istihdaf etmektedir. Cumburiyetçiler — Garabanehel de ve Userada — düşmarı Hinle koyduktan ve Casa Del Comko manaslırımı — ve mozürlığim ele ge girmişlerdir. Ve mubarebe soat ona kadar sürdükten sonra mevzilerini tabkime başlamışlardır. Madrlâ, 9 (A.A,) — Hükümet zaraemı bir | tayyare bombardımanından — sonra | Kkıt'aları fecir vakti Cesadel Campo ve Pardo mıntakalarında — şiddetli bir taarruza geçerek Lacapilla mev- zilerile eski mezarlığı ve moşhur Cucsta Do Las Perdicci — civarında bir sırtı işgal etmek - suretile üni- verdite — mahallesi — istikametinde Pardo mmtakasındaki mevzilerini ıslah etmişlerdir. Muharebe devam etmektedir. Hava toplarile diğer topların tülek, bomba ve mitralyözlerin mü- temadiyen ateş ettikleri Madridden işitilmektedir. Faaliyet gösteren hükümct tay- yare hatlarım ve bilhassa Curabilar cephesile Casa Del Compoyu mü- essir surette borbardıman etmek- tedirler. Bu sönüncü noktadan aSi top- çular Madridi dövmektedirler. Madrid, 9 (ALA.) — Cephenin mouhtelif mıntakalarında cumburi- | yetçiler birçok keşif hareketlerinde bulunmuşlardır. Bo hareketler bil- hassa Estramadur yölu üzerinde ve Moratada Tajunada — geniş nispette olmuştur. Cumhuriyetçiler hatlarını ıslah etmişler ve Gdüşmündan on ikisi — Sonu 4 ncü sahifede — lerinde e 3v » » TELON ATATURKUN DEHASI MUKAYESE KABUL ETMEZ Belgrad, TO (Radyo) — (Yeni Türkiye) adı altın- da Ankara muhabirinin bir. mektabunu neşreden Pravda gazetesi, Türkiye- nin her sahada akıllara hayret veren ıslahatından, Atatürkün mukayese ka- bul etmiyen dehasından takdirle bahsediyor. Valimiz Umumi müfettiş oluyor Valimiz Bağ Fazlı Güleç İstanbul, 10 (Hususi) — Va- Tiniz Bay Fazlı Güleçin, ihdas edilmek üzere bulunan beşinci umumi müfettişliğe tayini söy- leniyor. İngiltere İtalya nezdinde şid.! detli teşebbüslerde bulundu Londra, 10 (A.A.) — Roy- ter Ajansının aldığı malümata göre, İngiltere hükümeti pas- kalyadan evel Habeşistandan altı İngiliz misyonerinin çıka- rılması münasebetile Romada çok şiddetli teşebbütlerde bu- lunmuştur. İlk demarş Romadaki İngi- liz büyük elçisi tarafından ya- pılmıştır. Hariciye Vekilimiz, İtalyan ve Fransız sefirlerini kabul etti. Fransız donanması, Berut sahil- manevralar yapıyormuş ı İstanbul, 10 (Hususi) — Fran- sanma Ankara sefiri B. Ponso alel- acele geldi. Sefir, Hariciye Vekili- miz Bay Tevfik Rüşdü —Arusla osun müddet konuşmuştur. Bu ko- nuşmalara büyük ehemmiyet ve. rilmektedir. Sefir, matbuat mümessillerini kabul ederek şunları söylemiştir: — Ben yeni geldim. Cenub kududlarınızda yakua gelen — hüdi. selerden haberdar değilim. — Yalınz şumu söylüyebilirim ki, Türk- Fran- #t nöoktai nazarları, telif edilme- mek talihsizliğine uğramıyacaklır. Sefir, gazetecilerin bir sualine cevaben demiştir ki: Doğanspor, Ankara şampiyonu Gençler birliği takımı dün ilk maçını, Ankarada hakemin hatalı ida- resi yüzünden 6-1 mağlüb ettiği Doğanspor takımile yap- tu. Ve bol ofsaytlı, bol favullü, fazla sert bir oyun verdi ve 20 mağlüb olarak sahadan ayrıldı. Oyunun hakemi Şazi, maçı, ikinci haftaymın 20 inci dakikasına kadar hakikaten çok güzel idare etti. Ve bu müddet içinde Ankara şam- piyonunun tatbik etmek iste- diği sert oyuna müsaade et- İtalya nazırlar meclisi Bir Afrika nazırlığı ihda- das etmeğe karar verdi Son günlerde imzalanan mukaveleler de dünkü içtimada tasdik edilmiştir Fransız donanması — Nerede o Montrö — günleri? dostluğumuzun — Montrö — günlerin: deki hale gelmesine - çalışıyorum. Alman son — haberlere — göre, Fransız bava, deniz ve kara — kutı vetleri, Berut sahillerinde manevra. lar yapıyorlarımış. İstanbul, 10 (AA.) — Başves kil İsmet İnönü ve Hariciye Vekili Dr. Atas bugün saat - 18,30 da İm giliz büyük elçisi Sir Persi Loren tarafından şereflerine verilen kok» teyl partide hazır bolunmuşlardır. İstanbul, 10 (AA) — Harlel. ye Vekili Dr. Aras, buğün Perapas las ötelinde biribirini - müteakıben İtalya ve Fransa büyük - elçilerini kabul otmiştir. Ankaragücü İıfanbda el '|Güneş takımına galip geldi Gençlerbir liğini 2-0 mağlüb etti Vahap İzmire geliyor. Bugün (çokspor oynuyor mediği gibi, favulleri, ofsaytla: gördü, fakat oyunun sonund! birçok hatalı kararlar -verdi. Hava soğuk ve rüzgârlı ol | masına rağmen sahada hatırı sayılır bir kalabalık vardı. Gençlerbir Rahim, İh: san, Halid, Kadri, Hasan, Keşli, İhsan, Niyazi, Rasim, Salâhiddin, Selim. Doğanspor: Mahmud, Fethi, Adnan, Nu rullah, Selim, İrfan, Sabri, Ali Hakkı, Fuad, Mehmed, Kale intihabında kazana Doğanspor, rüzgârı lehine ala rak oyuna başladı. Hakkını bir kafa şütü avuta gitti. Oyu: nun daha ilk dakikalarında Doğansporlular güzel kombi nezonlarla akmağa başladıl ve 3 üncü dakikaya kadar tel kalede oynadılar. 5 inci daki kada Ankara takımı âni bi hücumla Doğanspor kalesinı Rome, 10 (Radyo) — İtalym kabinesi bu sabeb Vimi Male sarayın: | kadar sokulmağa müvafak ol da B. Müstolininin riyasetinde toplanmıştır. Düçenin teklit i üzerine ka- bine heyeti birçok kanun lüyihalarımı kabol etmişlir. Bunlar arasında bir Afrika matlığı; bir Libya kamandanlığı, Libyas da bir kolordu vücude getirilmesi ve Libyamıt idari aslabatı — teklifleri vardır. Kont Cisnonon da teklifi ürerine son akdolunan mukaveleler mec- lie tarafından tesdik - edilmiştir. duysa da netice alamadı. Bundan sonra misafir takı devrenin 25 inci dakikasın kadar Doğanspor - takımını! fena teşekkül etmesi yüzünde! — Sonu 4 üncü sahifede