22 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

22 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi altıncı yıl No. 7199 Perşembe 22 NiSAN 937 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. İnönü İstanbula döndü ve Ankaraya hareket etti nönü, yollarda ve Istanbul Ada hararetle karşılandılar Biz,hiçbir muzmer fikir gütmiyerek,en samimi bir surette Balkan idealine bağlanmış bulunuyorüuz. | bütün Balkanlılar sulh ideali eseri Başbakanımız Belgradda Sofya, 21 (AA.) — Ankaraya hareket etmiş olan Başvekil C. İs- met İnönü Filibo istasyonunda mı buat mümessillerine beyanatta bu- lunmuş ve gerek kendisinin ve ge- rek Türk heyeti erkânının Bulga- ristanda gördükleri samimi bümü kabulden dolayı hararetli teşekkür- lerini bildirdikten sonra ezcümle demiştir. ki: — ÜÖn senelik siyasetimiz e- nasında Bulgaristanla dostluğa dai ma husmel bir &hemmiyet — verdik. Terakkinin ve refahın - bilhassa ni- sanı ve salha mütevakkıf olduğuna yakından kani olduğumuz için biç- bir muzmer fikir gütmiyerek en samimi — surette Balkun — idealine bağlahdık. Ve bütün Balkan letlerine karşı tam bir. emniyetle hareket ettik. Bulgaristan hükümetinin haki-J mane siyasetinin verimli, müsbet ve Balkanlardaki müstakbel — münase- betlerle dola — neticelerini — kaydet- mekle çok bahtiyarız. Milletinin menfaatlerine derin saretle vakıf bulunan yüksek dev- let adamı Başvekil B. Köse İvanof aym zamanda Ralkanlar aarası sul- bunun da büyük mürevvicidir. bükümetinin Bulgaristana karşı - çok iyi hizlerle mütehassis bulunduğunu müşabede etmekliğime vesile teşkil eden Yugas lavya seyahalimden avdetie Bulgar h.kümetile yaptığım bu teması me- sud bir büdise olarak telâkki'e L mekteyim. he göslav iyi yoktur. ki, Bulgar-Y: münasebetlerinden —-fürk - Mısır z Mısır hükümetile üç mu- ahede birden akdettiki Dostluk,; tabuyet ve ikamet muahede!e_rı, iki milleti biribirine |bağladı Ankara, 21 (AA) — Mur kralliğı ile aramızda akdolunan dostlük, ikamet muabedenamesile tabiiyet mukavelenamesi metinlerini mrasile neşrediyoruz: Türkiye-Mısır dostluk muahe- desi: Bir taraf'tan Türkiye Reisicum- buru diğer taraftan Sa Majeste Masır kralı, Türkiye ile Mıtır ara- mndaki an'anevi münasebetlere ve tabil yakınlıklara binaen mevcud dostluk ve kardeşlik bağlarını kuv- vetlendirmek için aymı samimi ar zuda balundaklarından bu makaıda k için bir dostluk muahedesi akdini kararlaştırmışlar ve murah- hasları olarak Türkiye Reisicumbu- ru, Hariciye Vekili İzmir mebusu Ektelâns Bay Dr. Tevfik Rüşdü Arası, Sa Majeste Misir krali, An- kara elçisi ve fevkalâde murahbası Ekselâns Muhammed El Mofti El Gazaerli Beyi tayin etmişler ve müşarileyh — muralıbaslar usul kaidesine uygun bulunan salühiyet- namelerini yekdiğerine tebliğ ettik- ten sonra aşağıdaki ahkâmı karar. laştırmışlardır: Madde 1 — Türkiye ile Mısır arasında bozulmaz sulh ve samimi ve daimi dostluk cari olacaklır. Madde 2 — Yüksek — #kitler: den ber birinin diplomstik mümer- silleri ve kezalik heyetlerinin kor- | diplomatikliğe dabil bilcümle me- | diğer tarafın ülkesinde mü- et Şartile sair devletlerin diplomatik —memurlarına — tanınan aynı moafiyetlerden, hürmetlerden ve imtiyarlardan — müstefid - ola- ve gaklardır, Mısır Kralı Faruk Madde 3 -- Yüksek âkitlerden her biri diğeri nezdinde meslekten başkonsolos, konsoloe - ve muavin konsolos tayin etmek hakkım haiz olacak ve bunlar gerek hükümet merkesinde gerekse mümasil ecnebi azalarının umümiyctle ikametleri kabul edilen başlıra çebirlerde ika- met edeceklerdir. Bundan maada yüksek ükitler. den her diğer tarafın evelce naasamı ist ettikten sonra mes. lek memurları haricinde falıri kon- | sölok ve muavin konanlos tayin et mek hakkım haiz olacak ve bunlar yakarda amlan — şehirlerde ikamot edeceklerdir. — Sonu 6 ıncı suhifede — ı | ans | | için çok kıymetli semereler alaca. Biz. Asıl Bulgar — milleti nesdinde en samimi temennilerime tercüman olmasını ve Türkiyenin en iyi dost. — Başı 5 nci ınhiftı!u —- — BEden — Brüksele gidiyor Londta, 21 (Radyo) — İngiltes ve Hariciye Nazırı B. Eden, 25 nisanda Bürükseli ziyaret ederek Belçika kralı Üçüncü Leopold te- ıl’ıînıı: 2T16 Anlaşmaya doğru General Ayaşi Tökyo, 21 (AA.) — Soryet elçisinin talebi üzerine Hariciye Nasırı Sato ile elçi arasında ikinci rafından kabul olanacak ve Başba- kan B. Van Zelandın misafiri ola- cak, onun satosunda kalacaktır. Bu ziyarette Franta ve İngilterece, Bel: çikanın tamamiyeti mülkiyetinin temin edileceği hakkında B. Eden, Belçika hükümeti erkânile görüşe- cektir. G. Göering Romaya hareket etti General Göering Roma, 21 (Radyo) — General Göcring, bu sabah refikasile bir- likte Romaya hareket etmiştir. General, birkaç gün için Na- polide istirahat edecek ve bu ayın yirmi beşinde İtalya Başbakamı B. Museolini ile görüşecektir. Almanya Propaganda Nazırı B. doktor. Gübelsin de hugünlerde Romaya gideceği söyleniyor. bir mülâkat daha vukubulmuştar. Domci Ajansının - bildirdiğine göre, Soyyet elçisi japonya ile Sov: yet birliği arasında muallâkta bu- lunan meselelerde bir anlaşma elde etmeğe çalışmaktadır. Japon bükümetinin kanaatine göre, meseleleri siyasi ve askeri olmak üzere esasından — görüşmek bususunda henüy Moskovaca icab eden prensib şartları tekevvün et- memiştir. Maamafib bir anlaşmaya var- mak pek ziyade arza edilmektedir. Venedik Bay Şuşnig bugün Vene- Sovyetlerin Şark misakına girecekleri söylenmektedir Suriye hududunda im- ha ettiğimiz çeteler Diri olarak yakalanan şerirlerin üzerin- de mühim vesikalar bulundu İstanbul, 21 (Husust) — Türkiye-Suriye hudu- dunda faaliyete geçmeğe çalışan ve askerlerimiz tarafından imha edilen çeteler efradından bazıları diri olarak yakalanmışlardır. Bu şerirlerin üzerind:? mühim vesikalar bulunmuştur. Yakalananların üzerinde asker elbisesi vardır. Şakiler, mühim itirafatta bulunmuşlardır. Dün : akşam ihtifal yapıldı Bayan Lü.ıyen Abdülhak. Hâmidden Halkevimize bir telgraf geldi Ebdiyete terkettiğimiz şairi- âzam Abdülahak Hâmid için dün akşam İzmir Halkevinde bir ihtifal yapılmıştır. Bu mü- nasebetle Halkevi salonları, görülmemiş derecede kalabalık bir münevver kütlesini sinesine toplamıştır. Yer bulamıyarak ayakta kalanlar, hatta bahçe- deki pencerelerden ihtifali ta- kip etmeğe çalışanlar çoktu. Vali Bay Fazlı Güleç ve be- mülâkatı diğe varmış bulunacak Venedik, 21 (MA) — Duçe yarın Venediğe gelecektir. Kendisi- ne Hariciye Nazırı Kont Ciano İle ::tiçı_ ıslahın İngilterenin teslihat masrafı B. Ruzvelt, iktısadi serai- a taraftar Amerika Cumhurreisi Bay Ruzveli' — Lansbur Vaşington, 21 (AA sicumbur lere beyanatta bulunan r-Alitler mülâkatı hakkında gazeteci. B. Ruzvelt iktısadi şeraitin 1slahına ıanîıır olduğu usulü tastih etmemiştir. B. Çemberlaynın avam kamorasında İngilterenin teslihat masrafına mütcallik olarak yapmış o'duğu beyi buru taarrozi maksı anattan bahseden Amerika reisicum. larla — silâhlanan — milletlerle sırf tedafüt ihtiyaçlar dolayımile maatteessüf silâhlanmak mecburiyetinde kalan milletler arasın- da fark gözetilmesi lâzjm geldiğini söylemiştir. “aylı günde sazi 18 de Matbuat ve Propaganda Nazımı Al. firi refakat edecektir. Duçe beraberinde Avusturya Hariciye Nazın B. Smit olduğu halde Şuşvigi karplamak üzere Santa — Lacin — İstasyyonuna — gide- cektir. B. Suşnig ile B. Smit ve mai- yetleri Danieli oteline ineseklerdir. Gece Düçe misafirleri Grand otelde bir ziyafet verecektir. Mülâkatlara gelince: Bunlar ya 22 nisanda Venediğe gelecek olan hükümet reisinin Aurora yatında yahud bükümet — sacayının büyük salonunda icra edile Görüşmelere 23 nisan günü de devam edilecektir. Avustarya Başvekili ile B. Smit gerefine cuma Viyanaya hareket edecektir, Belgrad, 21 (Radyo) — Veae- dikte Bay Mussolini ve B. Şoşaig arasında yopılacak mülükatta Bel- gradda İtalya - Yugoslavya arasında akdedilen anlaşma ile Küçük an- tant devletleri, İtalya ve Avusturya hükümetleri arasında iktısadi sal da teşriki mesai meselesinin görü- şüleceği tahakkuk etmiştir. B. Şup nigin, Tuna memleketleri arasında iktısadt teşriki mesai meselesi hak. kında Bay Mussöliniye mühim bir plân vereceği kuvvetle söyleniyor. —— Ziyaret Şehrimiz İngiliz general kon- solosu, dün eğleden evel be- lediyede reis Dr. Bay Behçeti ziyaret etmiştir. lediye reisi Bay Dr. Behçet Uz da ihtifalde hazır bulunu- yorlardı. İzmir liselerile öğret- men okulu talebesi de ihtifal. de hazırdılar. Denilebilir ki, şair Abdül- hak Hâmidin - eserlerini oku- yüp da ruhlarındaki yüksek duyguları şahlanan her mü- münevverle onun büyüklüğünü, sonsuz kudretini duyan halk, tek kalp halinde bu büyük Türk şairine yapılan ihtifale candan iştiraki bir vazife bil- mişti. Halkevimizin — samimi çatısı altında toplanan bu bü- yük kütle, Hâmidin eşsiz bü- yüklüğünü konuşuyor, onun paha biçilmez eserlerini, ha- yatım düşünüyordu. İhtifale Halkevi müzik ko- Tundaki gençlerin çaldığı ma- tem havası ile başlandı. De- rin bir huşule dinlenen ma- tem marşından sonra sahne önünde hazırlanan kürsüye çı- kan Kız Lisesi direktörü 'Bay Necmiddin Halil Onan tara- fından — şairiâzam — Abdülhak Hâmidin hayatı ve eserleri — Sonu  inci ıahı'lede — Mahküm oldular Fransayı dahili bir harbe sevketmek istiyorlardı Miralay Dölarok Paris, 21 (AA) — Komünl Humanitc gazetesinin başmubarriri | ile birçok kömünist mebudar ve kömünist eski muharibler cemiyeti Bl bürosunun birçok azast Chatellera: ülde 50 çer frank para — cezasına Ti ve 1000 frank da manevi tezmina-| ta mahıküm edilmişlerdir. 4 Bu tazminatı Milli eski mubas j ribler cemiyeti reisi Jean Coya receklerdir. Sebebi mezkür mintak, kada ve civarında Jean Goyu De La Rocgucu Fransayı dah barbe sürüklemekle itham beyannameler — yapıştırmış larıdır.