August 26, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

August 26, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

İ Yirmi yedinci yıl | No. 7290 Perşembe 26 Ağustos 937 r Bogün on beş yıllık bir tarihin teşem ve ulvf hatıraları ile meşbu saf teşkil ediyoruz. Genç ve yevi Türk ağastos tarihi altın yaldızlarla işlenmiş Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. N huzurunda, o günün ebedi, muh: olarak ayağa kalkıyor, hürmetle milletinin beşiğinde, 26 # öyle büyük bir destandır ki, dünya durdukça her Türk onu söyliyecektir, Bu millete nasib olacak her saadet, bu milletin kaydedeceği her tekâmül, her yenilik, oradan başlıyor. Türküa büyük Başbuğu, 26 ağu cuma kaldırırken, o kanlı bercü Türk islikbalinin tohumunu da kanı içinde, lerini dü 26 ağu bir yürüyüşün ilk kalkınmasıdır. otmıştı. tanyerinin esrarlı sükünelini yırtatak inliyen top sce dinliye tam yerine düştü. ös, çetlin ve kanlı bir harbin mükaddemesi değil, ebedi Türk askeri astos sabalı, Türk ordularını hü- mercin içine, ebediyete dayanan O tohum, Türk şehidinin şefakla beraber ve topçanun himayesinde siporlerinden sıçrarken, onun manevi hüviyeti içinde bir millet te harekete çıkmıştı. O gün korkunç gelmiş ve istikbale yılların bütün merareti, Mehmedciğin doğru yürüyüşe çarıkla: mından rüzgüra doğru savralup gidiyor ve her adım onu, bir kur bahçenin duvarında üç buçuk yıl bekliyen yapraklarına kan — bulaş- mış bir güle ulaştırıyordu, O gün medeni dünyaya karşı bağrımı açıp süngüsünü kaldıran Mehmedcik, alaının akı ile yanı başında yükselen Büyük Başbuğun sesi ile, arlık hesab vermeğe ve alacağını, devire bakkım dağlar devire koparmağe azmetmiş bir millet çocuğu olarak ileriye atılmış, tarih de büyük bir dönüm noktasından kıvrılmıştı. O gün, onun ayağındaki mukaddas tozlu çarık, başkalarına çok heybetli görünen çelik kapıları çatırdata çatırdata devirmeğe — başla: mıştı. Taribin en heybetli, n dehşetli bir safhası halinde - başlıyan bu akı en büyük ask küm edilmiş, bütün harb kuvvet bından, idaresinden ihanet gör bütün dünyanın dikkatini üstüne çekmişti. Çünkü bu akını idare ediyordu. Yanmış, yıkılmış, parçalanmış, mah- alınmış, kendi başındaki padişa: bir vatanda, böyle bir harikanın doğması için, insan iradesinin, insan kudret ve zekâsının — fevkinde, yani metafizik bir barika olmak lâzıcadı. Halbuki o harika vardı. Bu millet, Mustafa Kamül namı altında höyle bir harikayı doğurmuş ve hatta o harika, 26 ağustor ölçüde manalı nn ve uyanışıma büyük zöfe aşıyarak çıkageldi ondan evel de kendi payına imtihanını vermişti. işte bu kadar çetin şartlar altında, bu kadar geniş ye arkasından bir millet kalkışı» erlerini de getirdi. Şanghay, 25 ( Radyo ) — Japon askeri mehafilinin ver- diği malümata göre, cenubi Çinde harb sahasının genişle- mesi muhakkaktır. Çingta ve Kantonun işgali tasavvur edil- mektedir. Paris, 25 (Radyo) — Şang- haydan bildiriliyor: Japon kıt'alarının Şanghay muhitine —ihracından sonra, Çin kuvvetleri fena vaziyete düşmüşlerdir. Şanghay bitaraf mıntakaları taarruzdan masun- dur. Mareşal Şan-Kay-Sek har- bin diğer devletlerin müdaha- lesini icap ettirecek şekle gir- mesini bekliyor. Tokyo, 25 (Radyo) — Ja- pon Herbiye Nazırn; Japon kuvvetlerinin Nankeo geçidini işgal ettiklerini bildirmiştir. Çin kuvvetleri bu mıntaka- da abluka edilmiştir. Japon tayyareleri tayyare karargâhını lamışlar ve yangınlar mışlardır. Tokyo, 25 (A.A.) — Dün- kü kabine içtimaında Harbiye Nazırının 400 bin kişiden mü- rekkep 30 Çin fırkasının Pe- kin ve Tiençin istizametinde Nantao bomba- çıkar- Telefon: 2776 Milâsta Bir yangın sonunda belediye binası yanmıştır Çinin birçok kasabaları kan ve ateş ıçınde Japonlar, hertaraftan Çine bomb; ve mermi yağdırıyorlar —— o 4 e ——— Pekin kapılarından biri şimale doğru ilerlemekte bu- lunduğunu bildirmiş olduduğu söylenmektedir. Zannolunduğuna göre, Ja- pon hükümeti şimali Çindeki Japon kıtaatım takviye - için Kouantoung ordusunu davet etmeğe karar vermiştir. Tokyo, 25 (A.A.)— Tebliğ: Şimali Çinde Çinlilere karşı icra edilen ve günlerce de- vam eden şiddetli muharebe- lerden sonra - Japon orduları 23 Ağustos günü sabahleyin saat 6 da Pekinin 50 kilomet- re şimali garbisinde ve büyük sedde götüren dağ geçidinin tam ortasında kâin Chouyou Kuan mevkiini işgale muvaffak olmuşlardır. Nankin, 25 (A.A.) — Pu ken-Tientsin şimendifer -hattı üzerinde ve Tientsinin 30 kilo- metre cenubi garbisinde kâin mühim bir şehir olan Tsing- hayda şiddetli bir muharebe başlamıştır. 22 Ağustosta başlıyan Ja- pon taarruzu bu şehirde mü: him ve şiddetli bir muhare- beye müncer olmuştu. Şanghay, 24 (A-A.) — — Sonu Gıncı sahifede — Tahtelbahirler meselesi Son muharebede on bin Çinli maktul düşmüş, on beş bin kişi yarı lanmıştır.!"!400 bin kişilik bir Çin ordusu Pekine doğru yürüye A KUK B Çok acı bir kayıb Başvekılımızm küçük kardeşi Ralb sektesınden öldü İstanbul, 25 (Hususi) — Başvekilimiz Ceneral İsmet İaönünün &€ küçük kardeşi B. Hayri, dün akşam Heybeliadada deniz zerken ani bir fenalık hissederek sektesinden ölmüştür. Bu acı haber, derhal şüyü bulmuş ve derin bir teessür kaplamıştır. Merhumun cenazesi, bugün merasimle kaldırılmış ve Heybelide gö mülmüştür. Cenazode; Atatürkün başyaveri, Vekiller, Mareşal Fevzi Çak mak, İstanbulda bulunan saylavlar, askeri Atatürk, Ve B ANADOLU Bu elim kayıbdan dolayı aziz Başvekilimizin duy dukları kedere bütün kalbimizle iştirak eder, kendilerine ve merhumun bütün ailesi erkânma taziyetlerimizi sunarız İstanbul, 25 ( ) — Başvekil İsmet İnönünün küçük kardeşi B Hayri Temelli dün akşam- Heybeliadada denize girmiş ve bir aralık uğ radığı bir'kalb sektesi neticesinde yapılan bütün ihtimam ve tedavileri rağmen velat etmiştir. giri denizden çıktıktan pek az sonra kal İstanbul hazır. bulunmuşlardır. iler ve birçok xevat çelenk göndermişlerdir. Anadolu Ajansı, muhterem Başvekilin büyük kederine bütün varlı: Bile iştirak ederek en derin tarziyetlerini arzeyler. Londrada mühim konuşmalar Umumi vaziyet, bir ra- porlafkrala bildirilecek Çin - Japon harbi ve Akdenizde seyrüse fer eden İngiliz gemilerinin selâmeti Londra, 25 (Padyo) — İngil- tere Başbakamı B. Nevil Çdonbes Tayn, bugün öğleden evel Hariciye Hariciye Nazırı Hay Lord Halifake ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkat, iki şaat devam ettikten sonra öğle üzeri Nezaretinde Eden ve muavini buçuk devlet adamı tekrar buluşmuş ve konuş — Sonu 6 tnci sahifede — | raya döndü | İstanbul, 25 (Hususi) Maz- | rif Vekili B. Saffet Arıkan, bu ak- şamki trenle Ankaraya hareket et Aydın Valisinin beyanatı Uluslar Sosyetesine mü- racaat edeceğiz Bu mesele, yalmz bize değil, bey- nelmilel ahkâma da dokunuyor 25 (Hususi) — Hü- | Bozcaada açıklarında | On beş yıl sonra © günü hatırlarken; bütün böyecanımırla yöz lerimiz yoşarıyor. Ne idik, ne olduk? Yeni göçmenler demüs tahsil vaziyete geçmişti İskân mıntakalarında göçmen ev leri inşaatı devam ediyor Atatürke, onun silüh,ve dava daşlarına, kahraman Mehmedçiğe ve toptaklarımızın içinde bugün derin bir huzurla yatan aziz şehid. lere selâm olsun eee ANADOLU İstanbul, kümetimizin, N Hava seferleri başlıyor On kişilik ilk yolcu tay- yaremiz dün geldi İstanbal, 25 (Hususi) — Dev- let hava yollarının on kişilik bü Yük — yolcu tayyaresi, gün gelmiş ve ve dün sabah, Yeyşil, evelki de bir uçuş yapmıştır. İlk Başvekilimiz General İsmet İ | tayyare ile İstanbol afakında bir | Bezinti yapmışlardır. Devlet diğer Tayyareleri de gelmek üzere oldu- tundan, İstanbul Ankara-İzmir hava havayollarının hattının yolcu ve eşya tarifesi ba- Zarlanmaktadır. » | ya manevrala: Mısafırlerımız Memleketlerine döndüler 5 (Hususi) — Trak: ada bulunan mütte. ler erkânıbharbiye bugün Boğaza kadar bir gezinti yapmışlar ve mütcakıben de Tokatlıyanın Trabyadaki şubesinde şereflerine — verilen ziyafette hazır bulunmuşlardır. Rumen - erkâmharbiye — heyeti vapurla ve Yugoslavya beyeti de trenle memleketlerine döndüler. İstanbul, 2 fik ve dost dı heyetleri, ve karasularımızda gürülen meçbhul denizaltı gemileri meselesinin, yal: mız bize değil, ayni zamanda bey. nelmilel ahkâma da dokunduğuna | ükkate — alarak — keyfiyeti | Ulaslar Sosyetesine bildireceği ve bu meselenin, Eylâlün ilk hafta: sında toplanacak kons | tetkik olunarak — halledileceği leniyor. nazarı olan Hariciye Vekilimizin, yakında Cenevreye gitmesi muhtemeldir. ( 3 — Yardımın azı çoğu olmaz. Her ferdin hava da vasına göstereceği ilgiden az çok bir fayda çıkabilir. Türk Hava Kurumu || Bay Rüşdü Aras Aydın Valisi göçmenler arasında — Yazısı 6 ıncı sahitede —