28 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

adrid düşmedıkçe B ko galib sayılamaz Satander ve Bilbao belediye reisleri, şimdiden meş- —— ©» aümem— — hur yollara İtalyan isimleri vermıye başladılar Paris, 27 (Radyo) — En- transijan gazetesine göre, Ka- talonyadan gelen murahhaslar Biyariçte Frankonun murah- hasları ile sulh müzakeresine başlıyacaklardır. Londra, 27 ( Radyo ) — Deyli Telgraf gazetesi, Satan- derin sukutundan bahsederek: *Bu sukut, tabiidir ki Mi lislere bir darbe teşkil etmek tedir. Fakat Madrid sukut etmedikçe, vaziyet tamamen Frankonur Jlehine — addedile- mez. Esasen Milisler Madri- | din sukutundan Tim bırıkmıyucıxlarılır._ Taymiste: DŞ *“Satanderdeki asilerin mu- vaffakıyeti üç İtalyan fırkasının işlirakile elde edilmiştir. Asilerin tayyarelerine ge- lince, bunlar da umumiyet iti- evel silâhla- | General Franko tan askerlerinden 16 zabit, barile Alman tayyarelerinden ibarettir, demektedirler. Satander, 27 (Rudyo)__ 45 Bask ve Astorya bölüğü İtal- yan kıt'alarına teslim — olmuş- lardır. Bunların yekânu takri- ben 35,000 dir. Dehalet de- vam etmektedir. Satanderin iaşe işleri yolu- na konmuştur. Fakir kalka yiyecek - veril- mektedir. General Franko halk - tara- fından şiddetle alkışlanmıştır. Şehir harbden hiç bir zarar görmüş değildir. Müstahkem mevkilerde elde edilen - silâh fazla mecruh vardır. Roma, 27 (Radyo) — Bay Mussolini, Satanderin sukutu- nu haber nu haber veren Frankonun | telgrafına şu cevabı vermiştir: “Satander zaferi hasebile İtalyan kudret ve muharibliği de tahakkuk etmiştir. Bu har- be iştirak eden erkân, zabit ve neferleri tebrik ve - takdir ederim. — İtalya, İspanyadaki muhariblerile iftihar edebilir.,, İtalyan gazeteleri bu cevaba büyük bir ehemmiyet vermek- tedirler. Satander, 27 (Radyo) — Kısmıküllisi kadın ve çocuk olmak üzere 500 mülteci yel- kenli gemilerle Satandere dön müştür, Valânsiva, 27 (A.A.) — Mü- dafaa Neznretinin tebliği: Aragon cephesinde hükümet kuvvetleri Villamayor De Gal- tego kasabasını işgal etmişler: dir. Saragos bu suüretle topla: rının menzili — dahiline gir- | miştir. 60 nefer maktul ve 1000 den : Saragos civarında vukubu- lan büyük bir hava muhare- besi esnasında hükümet tayya- releri beş asi tayyaresini dü- şurmuşkıdır Kuçuk Antant konferansı toplanıyor Konferans, pazartesi ğünü Sina- yada faaliyete başlıyacaktır Bükreş, 27 (Radyo) — Kü çük itilâf Hariciye Naxzırları konferansından bahseden res- ve mühimmat mikdarı pek çoktur. Bilbao ve Satander bele- diye reisleri, bazı meşhur cad- delere İtalyan adları verecek. lerdir. Berlin, 27 (Radyo) — Al- man askeri mehafili, Satan. der zaferinden — memnuniyet göstermektedirler. Bu muvafa- kıyetin diğer cebhelere de te- sir edeceği kanaati umumidir. Nasyonal Çaytung gazetesi: *Satanderin sukutu, İspanya dahili harbinin sonunu Franko lehine çevirmektedir. İspan- yollar artık Frankonun haklı olduğunu kabu! etmişlerdir. . Demektedir. Roma, 27 (Radyo) — 14 ağustostan 28 ağustosa kadar Santander cebhesindeki İtıl- ANADOLU | Günlük siyasal gazete ve başyazganı Ha Ri ÖKTEM u-ıııy;hıı'..ıi;'.'ıd v yazı işleri Müdürti: Hamdi Nüzhot Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı — C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU 'Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yı 2200, alı 700, d ö soı;. ıı=ıı-. * Yabancı memleketler için senelik abene ücreti 27 liradır Her nıdc_s kuruştur geçmiş nüahalar 25 kuruştur. —O ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR mi Vitorol gazetesi: “Beynelmilel siyasi vaziyetin icbarile Sinaya küçük itilâf konferansında yapılacak mü- zakereler çok mühim olacak- dır. Dünden itibaren başlamış olan temas ve noktai nazar teatisi gibi siyasi faaliyetler bu ehemmiyeti şimdiden gös- termektedir. Bu konferansa Romanya Hariciye Nazırı B. Antonesko riyaset edecektir. Yugoslavya Hariciye Nazırı Bay Stoyadinoviç ve Çekoslo- vakya Hariciye Nazırı Bay Kamil Krofta pazar sabahı gelecekler - ve - konferanstan evel ihzari bazı konuşmalar yapacaklardır. Asıl konferans pazartesi sabahı — Vestiyada başlıyacaktır. Yarın (bugün) küçük — itilâf devletleri matbuat mümessilleri geleceklerdir. Yugoslavyadan I, Çekoslovakyadan 40 ga: zeteci gelecek ve küçük itilâf matbuat konferansına iştirak edeceklerdir.., Demektedir. Belgrad, 27 (A.A.) — Bay Stoyadinoviç — dün öğleden sonra kral naibi tarafından kabul oiunmuştur. B. Stoyadinoviç küçük an- tant devletleri Hariciye Nazır- larının - içtimamda bulunmak Üzere cumartesi günü akşamı Sinayaya hareket edecektir. İngiltere İhtaratta hulunıcık Londra, 27 (AA.) — Ha- riciye Nezaretinin bir tebliği, İngiltere hükümetinin Ağustos tarihinde İspanyol asileri ma- kamatından hükümetçilerin el- lerinde bulunan.- limanlara gi- decek İngiliz ticaret gemileri tarafından ittihaz edilecek ted- birler hakkında bir takım tek- lifat alması üzerine mezkür makamat ile temasa girmiş olduğunu bildirmektedir. İngiltere hükümeti İspanyol asilerine ticaret — gemilerine karşı geceleyin yapılacak taar- ruzların ( bu taarruzlar hangi millete mensub gemilere karşı yapılmış olursa olsun ) hukuku düvel kaidelerini külliyen ih- lâl telâkki edilmek lâzımgele- ceğini ve İngiliz ticaret gemi- leri hasara uğradığı takdirde İngiltere hükümetinin meseleyi pek vahim mahiyette addet. mek ıztırarında kalacağını bil- dirmiştir. Maamafih Londra kabinesi verilecek bir cevaba intizaren seyrisefain odasının alâkadar makamata bir tamim gönde- rerek onlara bazı - ihtaratta bulunulmasını muvafık gör- müştür. Hitlerci gençler Parise vasıl oldular Paris, 27 (Radyo) — Hit- lerci gençlerden bir grub, şeflerinin riyaseti altında Pa- rise gelmiştir. Versayı ziyaret eden bu gruba Versay - bele- diye reisi tarafından bir ziya- fet verilmiştir. Bir;ey değil. Veya birşeydir ki. Hâdiseler, bir yığın mille- tin oturduğu masanın şurasına, burasına — yumtuklarını — vur- dukça, dünya diplomasisinin mihrakı olan Cenevre ve Ce- nevreyi oynatan malüm dev- letler, bir kere yerlerinden sıçriyor, ğızlice yutkunuyor, biribirine bakıyor ve: — Birşey değil! Diyorlar. Almanya, bir yığın emrivaki, Cenevrenin - çatılarını — sarsa sarsa tatbik ederken onlar, hep böyle sıçradılar, birşey- ler mırıldanmak - istediler ve en sonra: — Birşeyler değil galiba, ne yapalım, Dediler. Bunu ansızın, Ce- nubi Avrupadan, Afrikanın Şimali şarki sahillerine doğru uzanan - bir çizmeli ayak ha- reketi takib etti. Cenevre bir patırtı yapar gibi oldu. Evet, bu, bir patırtı idi. Tarih ona, sadece bu adı verecektir. Bir müddet devam eden bu nes- nenin arkasından derin bir gevşeklik ve kayıtsızlık çöktü. Masanın etrafında gene otur- dular ve söylendiler: — Ne yapalım, oldu olan, birşey değil.. Ardınca, bir üçüncüsü çıktı. İspanya topraklarında iki ku- tub halinde yaşıyan doktrin, tokat tokata, yumruk yumruğa geldi. Ortada harab olmağa yüztutmuş bir İspanya vardır ki, hâlâ ve hâlâ ufuklarında cehennemi tarrakalar çınlayıp duruyor, Cenevre bu defa, Habeşis: işinde midesine indirdiği de- mir külçeyi hazımla meşgul olmalı ki, yerinden bile kımıl- dayamadı ve damdan düşen bir komite, bu işe elatmak istedi. Ne yaptı, ne yapacak, hiç!... Evet, hiçbir şeyl.. Ko- mite, her hâdiseyi, birşey de- ğile benziyor galiba, diye dur- sun. O harb devam edecek ve ondan da bir netice çıkacak. “wrupanın batısı alevlenir de Şarkın meşhur köşesinde, maruf ve malüm ihtiraslar boş * durur mu hiç? Çin - Japon harbi de baş- layıverdi. Bu da hiçbir şey değildir, çünkü pek uzaklardadır. Men- faatlerin temelletinde yürüyen suyu gören çoktur, fakat kim- de cesaret var? Hazin bir yaldızlama ve maskeleme ile “hiçbir şey de- ğgil, birşey değile benziyor, birşey çıkmaz, damgasını yi- yen bütün bu hâdiseler, ma- hiyetleri ve neticeleri itibarile teslim ve itiraftan çekinilen öyle “şeyler, dir ki, en bü- yük “şeyler, i gebedir ve do- ğacak nesne, şimdiden ayak- larını insaalığın karnına çar- pıp durmaktadır. Orhan Rahmi Gökçe Aslı çıkmadı İstanbul, 27 (Hususi) — Bir akşam — gazetesi, Bandırma açıklarında bir denizaltı gemi- sinin batırıldığı şayiasını kay- detmişse de aslı çıkmamıştır. Pire takımı Bugün maç yapacak İstanbul, 27 (Hususi)— Pire muhteliti, bugün — şehrimize gelmiştir. Yarın (bugün) ilk maçını Taksim stadyomunda yapacaktır. Fransız gazete- leri ne yazıyor Paris, 27 (A.A.)— Eko Dö Paris yazıyor: İngiliz sefirine karşı Japon: lar tarafından yapılan taarru- zun bu baptaki tahkikat sona erdikten sonra ne gibi netayiç tevlid edeceğini şimdiden ta: yin etmek müşküldür. Yalnız şu ciheti kaydetmek icab edar ki Çin meselesile Akdeniz meselesi yekdiğerine — sıkı bir surette |merbut iki meseledir. Çünkü her ikisi de nufuz ve menafiin himayesinden ibarel olan ayni meseleye müteallik bulunmaktadır. Yalnız bunla- | rın ne dereceye kadar doğıu dan doğruya hal vefasla mü- tehammil olduklarını - ve mü- tekabilen alâkadar devletlerle müştereken bir takım teşeb- büsler icrasına yol açıp açmı: yacaklarını kalıyor. La Journaldan: Japon zimamdarları — için biri Londradan vaki olan ve Paris tarafından da müzaheret olunan diğeri Vaşingtondan yapılan iki davet uzerine te- emmül etmenin tam sırasıdır. Fırsatı kaçırmağa gelmez. Fa- kat vukua gelmiş olan feci hâdise hakikaten müessir olan çarenin B. Cordell Hull tara- fından irae edilmiş olan çare olduğunu göstermiştir. İki muhasın taraf silâhlarını bırakarak - ihtilâfı muslihane bir surette halle çalışmalıdır- lar. Şanghaydaki imtiyazlı mıntakaların bitaraflaştırılması suikasdin önüne geçmeğe kâfi bilmek meselesi gelmezdi. Çünkü facia Şang- haya 80 kilometre mesalede vukua gelmiştir. r gazetesinde Tabouis yazıyor : Şanghayın bitaraf bir hale getirilmesi için İngilizler tara- fından yapılacak yeni teklifle- rin — arifesinde bulunuyoruz. Müessif hâdisenin yeni İngiliz teşebbüsünü son derece ağır- laştıracağı muhakkaktır. Zan- nolunduğuna göre, İngiltere tarafından Nankin ve Tokyo hükümetlerine yapılacak olan ve beynelmilel imtiyaslı mur takanın inzibatı mesuliyeti ile | Çin ve Japon menahıiı de da- hil olduğu halde Ecnebi me- nafiine riayet ettirmek mesuli- yetinin münhasıran İugilterece deruhte edilmesinden 1baret bulunan teklif bittabi bu ka- bil bir teklifte Amerikanın göstereceği hakiki müzaherete bağlıdır. Zira Fransanın müza- ı hereti daha şimdiden temin edilmiştir. B. Mussolini 26 Eylülde Berlinde bulunacak Paris, 27 ( Radyo ) — İyi haber alan mehafile göre B. Mussolininin Berlin seyahati 26 Eylülde olacaktır. B. Mussolini tayyare ile Berges Kaftene gidecektir. İtalya Başvekili, Hitlerle mü- lâkattan sonra, Alman büyük manevralarına gidecektir. Bu manevralara üç kolordu iştirak edecektir ki, umumi harptenberi bu kadar büyük Alman manevrası olmamıştır. Hiçbir karar verilmedi Vaşington, 27 (A.A.)— Ka- bine azası dünkü kabine top- lantısında B. Ruzveltin uzak doğu vaziyeti hakkında etraf- hea tahkikatta bulunduğunu ve fakat hiçbir. karar ittihaz etmediğini bildirmişlerdir. Madam —— — A . Beynelmile! | Telgraf Ajansları | mümessilleri Belgrad. 27 (A.A.)— Avala Ajansının Dubrovnik vapuruna — £ | yerleştirilmiş olan radyo istas ğ yonu dünkü celsede Telgraf —| | Ajansları mümessillerinin kral || İkinci Piyere, Naibi hükümet — P | Pola ve Başvekil ve Hariciye —| | Nazırı B. Stoyadinoviçe birer tazim ve selâm telgrafi — çek- miş olduklarını bildirmektedir. Bundan — sonra konferans Avala Ajansı direktörü B. F Petroviçi fahri reis intihap et- miştir. Petroviç bu münase- | betle bir nutuk irad ederek duııyı efkârı umumiyesini ten- vir için mühim vesaite malik olan beynelmilel telgraf ajaı ları mümessillerine pek mühim olan rolünden bahsetmiş ve — | | murahhaslara — Yugoslavyada — £ | hoşça vakit geçirmeleri t:mııı: nisinde bulunmuştur. Müteakıben riyaset di şu suretle intihap edilmişti Havas Ajansı direktörü ve meclisi idaresi azasından Bay — Meynet reis, j Reis muavinleri : Royter A. jansı genel direktörü B. Bur- ray ve D. N.B. Meclisi idare reisi Bay Majer. Riyaset divanının intihabin- dan sonra B. Meynot bir nu. tuk söyliyerek — beynelmile, Telgraf Ajansları mümessille- rine gösterilmiş olan iyi ka- bulden dolayı Yugoslavya hü- kümeti ile Avala Ajansı mü- messillerine hararetle teşek- — kür etmiştir. Kadın çorapları Standardizasyonu için nizamname cıkıyor. İstanbul, 27 (Hususi İ Vekiller Heyeti; IP'* “şekillerdeki kadın oorııîflnmı standardizasyonu - için tanzim — olunan nıuınnım?'ı kabul ei miştir. Zonguldakta — Kömüriş şirketinin — yeni tesisatı ğ Zonguldak; 27 (AAY — İş Bankasının Kozluda ku duğu Kömüriş şirketinin yı. ni yaptığı tesisatın açılma tö- “reni çok kalabalık davetli binden fazla halk ve işçil iştirakile yapıldı. Ö Zait 27 den tahtelârz 100 rakamına inen bir kuyud bu techizat sayesinde gün 1600, senede 550,000 ton mür çıkacak ve bu kömür san eli değmeden Lavvarı kadar otomatikman gıdeeelıtf Bu şekil maden - tesisatı hav- zada ilk defa vücude geti, miştir. 4 Bu münasebetle sosyete ge nel direktörü İhsan Soyak bir. söylev vererek bu tesisatın istihsaldeki — tesirini izah u, miştir. İş Bankası tarafından bav zada kurulan maden kömürü şirketlerinin kuruluş yıldönü mü olmak münasebetile Türl şirketinde bir gardenparti tib edilmiştir. 4Ğ TAKVİM | Rumi - 1353 DLTB3E Ağustos. 15 | Cem, ahar 20 | Ağustos 1 8 1 9 9 28 7 7 Cumartesi Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vasat llJ.D BABS 16,1 Hıııık d9