17 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Eski köy, yeni köy Çok iyi hatırlarım: Seferberlikte köye bir mektub gelince, köy altüst edilir ve akşam üstü, ovadan, şehirden, çayırdan dönecek imamı beklerlerdi: Gelsin de mektubu okusun, diye. Bu mektuhlar, ekseriya Sultanahmed cemli avlusunda yazılmış bazır mektublardı. İmam da dörtte üçünü okuyamaz, « Çünkü o da okuyab yazınayı ancek kara kitabda bırakmıştı. Yazan da onun ayarında birşeydi. O bhüdiseler, sabit birer klişe halinde, bafızamd Uzunca bir mektub okudu, diye köy im yaşar. a bir tavuk — aldığım da bilirim. Veren benim teyzezademin zevcesi idi. Aradan ne kadar geçli: Ancak yirmi yıll. Şimdi bizim köyde, okuyab — yazanların sayısı yüzde 40 1 çoktan geçti. İki ay evel, mekteb tatilleri bidayetinde uğramıştım Balkan harbinde sakat kalan ihtiyar amcam, benden gaz te intedi. Verdim, ağır ağır okudu. Hem de şöyle ilüâve etti: — Bezeket, dili de düzelttiler, açık yazmağa başladılar, Akşam olmuştu. Misafir olarak kişiden dördünün okuyub yazdığım gö indiğim eski akraba evinde yedi üm. Ertesi gün, tamdığım köy kızları etrafımda toplandılar. Dörtte üçü mükemmel okuyorlardı. — Yalnız diyorlardı yazımız çitkin.. Çönkü birşey yazdığımız yok.. İçlerinden, henüz okuyub Ben de öğreniyorum zmayan biri, kızararak: me! «ledi- söküp çıkarmağa başladım.. O arada farkına vardığım diğer bir Hokta şu olda: Bana gıpta ediyorlardı. Çünkü ben tahsilini yapımış bir iasandım ve onlar da bunun bit saadet olduğunu anlamışlardı. Yani köyde, bir okuma hareketi, bir tahsil iştiyakı, âdeta ruhi — ve Ffikri bir kalkınma halinde alıp yürümüştü. Muhakkak ki, biz. memleketi, köyden başlıyarak yapmaktayız. Köy bizim temel taşımızdır. Bismarkın bir sevdası | Maruf Bismark, 47 yaşında | olduğu sırada, 1862 — senesi Ağustosunda Biyariçte, Rusya- nn Brüksel sefirinin zevcesi | ve henüz 22 yaşında bulunan prenses Nikolay Orlolu gör- müştü. Bu genç kadın çok güzeldi; ve Bismark, cihanı siyasetile titretmiş olan sert, haşin diplomat bu kadına bir- denbire — çıldırasıya âşık - ol- muştur! Bu aşk, plâtonik ma- » hiyeti geçmemiştir. Genç kadının da müsaid ve mülâyim davranmasına rağınen Bi sark bu kadının sadece *amcası, kalmıştır. Bismark bu kadına o kadar tutulmuştu ki, ne Avusturya- Prusya, ne de Fransız-Alman 1870 harbinde kendisile mek- tuplaşmaktan geri durmamıştır. Güzel Rus prensesi 1875 de ölmüştür. ve ölümüne kadar da Bismarkın resmini havi bir madalyonu göğsü üzerinde ta- şımıştır. Tam 75 gene sonra bu aşktan tekrar bahsedişimiz, Bismarkın yeni bir tercümei halinin intişarı hasebiledir! İşsiz muharrirler ve beyaz saray! Birleşik Amerikada işsiz ka- lan kalem ve fikir sahiplerine iş bulmak Üüzere bir takım rehberler yazdırılmağa başlan- mıştır. İlk rehber intişar et- miştir; ve beyaz saraya aiddir. Bu esere göre: Beyaz sarayın safi mermer- den yapılması kararlaştırılmış- ken mermer fıkdanı yüzünden bu emelin tahakkukuna mani olmuş- tur. Beyaz saray malüm olduğu || üzere Amerika Cumhurreisle- rinin resmi ikametgâhıdır. Bu münasebetle şimdiki Cumhur- reisinin amcası olan Teodor Ruzveltin spor — merakından bahsedilmektedir. Japon gü- reşini ilk öğrenen Amerikalı bu Ruzvelttir. Tuhaf bir ianel İngıheıede Bradford hasta- nesine hersene muayyen günde ufak tefek, yaşlıca bir adam gelir ve nöbetçi doktora bir İngiliz lirası ianc verir ve: — Her senem için bir liral Diyerek gider. kakze Saime Sâdi Busene bu adam görünme- miştir. Yapılan tahkikatla bu adamcağızın zengin olduğu ve hayatının bir senesini daha idrak ettikçe birçok hayır mü- esseselerine birer lira verdiği anlaşılmıştır. bedevilerin köpekleri Çöl Araplarının deveden kiymetli hayvanı yoktur, der- ler. Bu yanlıştır. Çünkü çöl adamlarının Saliki denilen kö- pekleri de bir dişi deve kadar değilse de bir erkek deve ka- dar kıymeti vardır. Bu köpekler bir at kadar seri imişler. Araplar bunları o kadar severlermiş kı, Saliki bir köpek yavruladığı zaman sahibi bir çocuğu dunyıyı gelmiş kadar sevinirmiş! İngiliz trenlerinde İngilizler, bir ihtiyacı hisse- dince çok pratik insanlar olurlar. Şimdi Londra - Edim- burg hattı trenlerinde tatbike başlanan “süküt vagonları, da bu pratiklik cümlesindendir. Vagonda görüşmek istemi- yen, görüşenlerin gürültüsün- den uzak kalmak - istiyenlere mahsus vagon vardır. Küçük bir ücret zammile istiyen bu va- gonlarda, başlangıçtan sona kadar bir kelime konuşmadan, bir kelime konuşulduğuna şa- hıd olmadan seyahat edebilir. Görüşenler, cezaya tâbidirler! Aelz e W Nai a İRRE v Fuarda tetkikler (Gediz ve Bakırçay sula- İstanbuljz)ı bir heyet gelecek İstanbul Deniz Ticaret mü- dürü B. Müfid Necdet, İstan bul sanayi birliği Umumi kâ- tibi B. Halid ile sanayi mü- esseseleri sahib ve mümessil- lerinden mürcekkeb bir heyet pazar günü İstanbuldan şeh- rimize gelecektir. Bu heyet, fuarda tetkikler yapacaktır. Fuar, üç gün sonra kapa:- nacaktır. Onun için son gün- lerde fuarı görmeğe gelenler çoktur. Beşinci Balkan güreş- lerini görmek için muhtelif yerlerden İzmire gelen güreş meraklılarının fazladır. Fuar kapanınca, belediye ve fuar komitesi reisi B. doktor Behçet Uzun riyasetinde top- lanacak fuar komitesi, 938 senesi - hazırlıklarına başlıya- caktır. İlk yapılacak iş, inşa edilecek sergi sarayı için bir proje müsabakası açmak ola- caktır. Ayrıca bir de (fuar enformasyon binası) inşa etti- rilecek ve fuarın istihbarat, propaganda işleri buradan idare olunacaktır. B. Ali Riza Törel bugün Ankaraya gidiyor Bir haftadanberi şehrimizde bulunan ve muhtelif iktısadi meseleler üzerinde tedkikler yapan İktısad Vekâleti Siyasi Müsteşarı B. Ali Rıza Törel bugünkü ekspresle Ankaraya hareket edecektir. Saylavlarımız Ankaraya gidiyorlar Büyük Millet Meclisinin fev- kalâde toplantısına iştirak ede- cek Saylavlarımızdan bir kıs- mı; dün ekspresle Ankaraya hareket etmişlerdir. Bir kıs- mı da bugün Ankara trenile yola çıkacaklardır. Tutulan manitacılar Sabıkalı manitacı İsmail, İstanbullu Arap Sabri ve Ada- nalı Mahmud, Manisa zabıtası tarafından Turgudlu kazasının Ahmedli nahiyesinde yakalan- mışlardır. Eskişehir Müddeiumumisi Eskişehir Cumhuriyet Müd- delumumisi B. Ragıb Can me- zuniyetle şehrimize gelmiştir. Al yarışları Pazar günü Kızılçullu saha- sında büyük Atyarışları yapı- lacaktır. Bu halktaki yarışların daha alâkalı olacağı tahmin ediliyor. S LK TTTT TTTT a “Bİ_U_LEIX ma tesisatı ——— -—— Menemen ve Manisa ovalarını sulamak için dört regülâtör kurulacak Hükümet; Gediz ve Bakırçay havalisinde yapılacak sulama tesisatını kısa zamanda bitirmek arzusundadır. Nafıa Vekâleti- nin gönderdiği mühendisler, seferber halde Gediz. boyunca çalışmaktadırlar, Nafıa Vekâleti, etüdlerinden sonra hazırlıya- cakları projelerde muhitin ihtiyaçlarını gözönünde tutmalarını kendilerine bildirmiştir. Suların ne zaman az, ne zaman fazla geldiği nazarı dikkate alınarak| projeler ona göre hazırlana- caktır. Menemen ve Manisa ovalarını sulamak için dört yerde regülâtörler vücude getirilecektir. Bu regülâtörler tazyikle su- yu yükseltecek ve ovalara verecektir. Şimdiye kadar yalnız Gediz nehri sulama işleri için üç proje hazırlanarak Vekâlete verilmi » * 'Belediyenin otobüsleri yakında geliyor Otobuslerm, on ikisi on gün sonra ve di- gerleri de bilâhare gelecektir Belediye tarafından Alman- yanın Bussing müessesesine sipariş edilen 12 otobüs, Ey- lülün 26 sında İzmir gümrü- ğüne getirilecektir. Bu otobüs- lerden biri, evelce gelmiş ol- duğundan, Pazar günü ilk tec- rübeleri yapılacak ve bu oto- büsle Çeşmeye gidilip geline- cektir. Belediye reisi Dr. Bay Behçet Uz, bu tecrübelerde hazır bulunacaktır. Belediyenin, Birincikordon- da işlettireceği bu otobüsler, mazotla işliyen dizel motör- lerile müteharriktir. Bir araba- nın mazot sarfiyatı kilometre başına elli paradır. İzmirle Çeşme arası 90 kilometre ol- duğuna göre, bu mesafe için bir liralık mazot - sarfetmek lâzımgelecektir. Arabalarda kalorifer tesisatı da yardır. Türkiyede ilk defa İz- mir belediyesi dizel motörle- rile müteharrik mazotlu oto- büs işletecektir. İleride şehrin ihtiyacı için lâzım olan 75 otobüs tama- mem satın satın almacak - ve şimdi halkın şikâyetini mucib olan otobüsler, yavaş yavaş civar kazalarla İzmir arasında- ki nakliyatı yapmak için kulla- nılacaktır. Belediyenin getireceği bu otobüslerde çalışacak şaförler için belediye tarafından bir kurs açılacak ve bu şoförlere ders verilecetkir. Yalnız bu otobüslerin ne vakit işliyecekleri henüz kat'i surette tesbit edilmemiştir. Ö- Tarafından temsil olunan İlâveten: Seans saatleri: B Cümartesi ve Pazar günleri: 'Tayyare Sineması 2 bü Emsalsiz bir film... BUGÜN tobüslerin gümrük resminden yük filimle Çok kuvvetli bir mevzu muafen idhalleri için belediye reisliği tarafından Başbakanlık nezdinde teşebbüste bulunul- muştu. Bu teşebbüs henüz ne- ticelenmemiştir. Aldığımız ma- lümata göre otobüslerin güm- rük resminin yarısı afledilebi- lecektir. Bu muaâmele bittik- ten sonra otobüsler, şimdilik Birincikordonda işlemeye baş- liyacektır. Manisa kız enstitüsü Cumhuriyet bayra. mında açılacaktır Manisada inşa edilmekte olan Cumbhuriyet kız san'at enstitüsü binasının bu ders yılına yetiştirilmesi için geceli gündüzlü inşaata devam edil- mektedir. Bina, Cumhuriyet bayramında merasimle açıla: caktır. Moto; lar tecrübe Poe%ecelı Fuarda Motopomp - teşhir eden bir firma belediyeye mü- racaat ederek, gayet ucuz fi atla satışlar yapabileceğini bil- dirmiş ve bazı tekliflerde bu- lunmuştur. Yangına karşı ve şehrin eaddelerini sulama işlerinde kullanılmağa elverişli olduğu anlaşılan motopomlar, yarın heyeti fenniye huzurunda tec:- rübe edilecektir. Cezaya çarptırılanlar Belediye nizamatına aykırı hareket eden Esnaf, Lokanta- cı ve otelcilerden 25 kişi ce- zalandırılmıştır. AÇILDI 712 yaşındaki artist F. BORTELOMO'nun zafer tacını kazanmasına vesile olan KÜÇÜK LOR Hatıralardan ebediyyen silinmiyecek derecede kuvvetli mevzua malik bi ve fezilet filmi Diğer rolleri temsil eden BARYMOUR ve DOLORES KOSTELLO bu filme ayrı bir zevk ayrı bir beyecan vermiştir. AYRICA ayan GENERAL MİKİ AĞUSTOS BÖCEĞ' Hergün: Küçük Lord 2 — 5,35 9.15 de Bayan General 4 ve 9,35de 12,25 de Bayan General ile başlar Meşhur operet ve revü filimleri san'atkârları Dik Povelle - Rıby Keller - Pat Obrien HAVANEN ŞARKILARILA bezenmiş ışk ve neş'e filmi Fiatler: 30 - 40 - 50 kuruştur Cumartesi Tülebe seansı vardır. flat 15 kuraştur | tedir. - coyror T Eylâl 937 Yeni Kız Enstitüsü İhtilâf ne şekilde halledilecek? Yangın sahasında inşa edi- Y decek İzmir Kız Enstitüsü bi- bir - ihtilâf zmıştık, İmar plâmna göre, Enstitü binası — | inşa edilecek geniş arsanın — ortasından geniş bir yolun geçmesi lâzımdır. Hazırlanan Enstitü binası plınıııındejıcı rilmesine imkân Bu ihtilâflı ıı.ılıııı Nafıa Vekâletile Belediye ara- sında halledileceği haber alın- ır. Neler çalmış Hırsız henüz tutulamadı İkiçeşmelikte Çiçek soka- $i ğgında diş doktoru Sıdkının, — 718 Ankara hususi numaralı otomobili içinde bıraktığı bir fotograf makinesi ve şapkası meçhul bir hırsız tarafından — çalınmıştır. Hırsız. henüz za- — bıtaca bulunamamıştır. Çocuk hastanesi Sıhhat ve İçtimat Muave- net Vekâleti de yardım — edecektir.. Kültürpark civarında inşası kararlaştırılan 150 yataklı Ço- cuk hastanesi için belediye 25 bin lira ayırmıştır. Bu para — ile hastanenin arsası temizle- necek, temelleri — atılacaktır. — Bundan başka vilâyetde has- tanenin —inşasına on — bin lira vermek suretile yardım — edecektir. Vilâyet HWeıındeh on bin liralık tahsisat, Dahi- liye Vekâletince tasdik edil — miştir. ,4 Sıhhat ve İçtimai Muavenet — Vekâleti de Çocuk hastanesi- nin inşası inşası için bütçe- —| sine tahsisat koyacak ve esaslı — yardımda bulunacaktır. ğ B. Hakkı Tarık şekrimize geldi.. — Giresun saylavı Bay Hakkı — Tarık Us, dünkü ekspresle İs- tanbuldan şehrimize gelmiştir. Giornale D'İtalia Gazetesi dün toplattırıldı Roma, 16 (A.A.) — nale D'ltalia gazetesinin bir nüshası — toplattırılmıştır. Bu tedbirin — ittihaz — edilmesine sebeb olarak Virginio Gaydar nn Niyonda elde edilmiş olan itilâfa İtalyanın vereceği ce" vab hakkında — tahminlerde bulunan bir makale neşretmiş olması gösterilmektedir. Bu gazete (Sex-Appeale) dair bir makale neşretmiş ol* duğundan dolayı — toplattırık mış olduğunu beyan etmek" tedir. Filvaki B. Gaydanın mev- zubahs — makalesi — mütcakıb nüshalarda ipka edilmiştir. — Erzurumda Valiler toplantısı devam ediyor.. Erzurum, 16 (Hususi) — Umumi müfettiş Bay Tahsit Uzerin başkanlığındaki valilerf toplantısı iki gündenberi de' vam etmektedir. Danimarka kraliçesi iyileşiyor.. Kopenhağ, 16 (Radyo) — Danimarka kraliçesinin vııfyexı gittikçe W tedir. v