14 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

14 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Berlin, 13 (Radyo) — Al- manya ile Belçika arasında — İmzalanan ademi tecavüz mi- Sakının metni, bugün gazete- lerde intişar etmiştir. Almanya-Belçika muahedesi, üç maddeden ibareltir. Buna nazaran, Almanya, Belçikanın yeni bir Lokarno akdedilinci- ye kadar kendi topraklarını “her türlü vesaite müracaat etmesini ve topraklarının, hiç bir veçhile başka bir devlete karadan, denizden ve hava- dan geçid olmasına rıza gös- termemesini kabul etmektedir. Almanya, şimdi olduğu gibi istikbalde de B-İçika aleyhine hiçbir harekette bulunmamağı ve Belçikaya taarruz vukubul- duğu takdirde İngiltere ve Fransa — tarafından — taahhüd edildiği veçhile Belçikaya yar- dim etmeği taahhüd etmiştir. Şu şartla ki, Uluslar sosyetesi, Almanya aleyhine bir karar ittihaz eder ve Belçika bu karara iştirak eylerse, münakit muahede, otomatikman mef- suh addolunacaktır. Berlin siyasal mehafili, AL- manya ile Belçika arasında imzalanan ba muahedeyi ga- yet ehemmiyetli addetmekte Ve Belçikanın, Uluslar Sosye- tesine müracaat etmeden Al- manya ile anlaşması keyfiye- tini, fevkalâde bir hâdise ola- rTak telâkki eylemektedir. Almanya Hariciye Nezareti, neşrettiği resmi bir tebliğde, | İtalyanın, müzakerelerin deva- mı Müddetince bütün teferrü- attan haberdar, edildiğini ilân eylemiştir. Ş amane e ÜO Mısır xAlmanyBelçıka alaş: ması çok mühimdir Muahedenin metni ilân edildi. Almanya, bir teca- vüz halinde Belçikaya yardım edecek Aragon | cephesinde bir hava muharebesi Asilere göre, cumhuriyetçiler 18 tayyare kaybetmışlerdır Paris, 13 (Radyo) — İhti- | lâlcilerin, Gihon yolu üzerinde ilerlemekte oldukları ve Çeza de Tazamiresle Kolyada ve San Martino kasabalarını işgal ettikleri haber verilmektedir. Leon - cephesinde de - Laz- barderas kasabası zaptedilmiş- tir. Heriki cephede - Asturya- hların büyük bir mukavemet gösterdikleri bildiriliyor. Paris, 13 (Radyo) — Cum- huriyetçi İspanyâaya mensup tayyareler, Arağon cephesin- de 24 saatlik bir fanliyet gös- tererek Franko hava filolarile çarpışmışlardır. İhtilâcilerin iddiasma göre, Franka - tayyareleri cumhuri- yetçilere ait 18 tayyare dü- şürmüşler ve ayrıca altı tay- yare de sakatlıyarak, bunları ihtilâlci İspanya topraklarına inmeğe icbar eylemişlerdir. Şimali Afrikada Sulhun tehlikede olduğu söylenmektedir Londra, 13 (Radyo) — Ni- yoz Kronikl gazetesine göre; İtalya, Libyaya şimdiye kadar göndermiş olduğu 26 bin ki- şilik kuvvetten başka, bugün- lerde yirmi bin kişi daha gön- dermeğe karar vermiştir. Ağhni gazete, İtalyanın, Lib- yaya bu şekilde mütemadiyen asker göndermesinden — vazi- Millt müdafaa için yeni tahsisat (ayırdı Kahire, 12 (A.A.) — Kabi- he, ordu ve hududların müda- faası için bir milyon on dört bin İngiliz liralık munzam sar- fiyatta bulunulmasına karar ver- miştir. Bu arada yeniden do- kuz tabur teşkil — olunması düşünülmektedir. — ü B. Ruzvelt Kongreyi içtimaa çağırdı Vaşington, 13 (AA) — B. Ruzvelt, kongreyi 15 Sonteş- tinde fevkalâde olarak toplan- mağa davet etmiştir. ANADOLU Guıılıık ııyıul gazete ve Başyazganı Hıydır Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzbet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C Halk Partisi binam içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yallığı 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik aböne ücreti 27 liradır — , Her yerde 5 kuruştur geçmiş nüshalar 25 | ANADOLU MATBAASINDA N SILMIŞTIR yetin yeni bir safhaya girdi- ğini yazmakta, sulhun, şimali Afrikada tehlikede bulundu- S Yeni kabinede Hangi Vekiller de. gişmiyecek İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden) — Ankaradan bildirildiğine göre, yeni ka: bineyi teşkil edecek olan Başbakan Vekili İktısat Ve- kilimiz B. Celâl Bayar, yeni kabine azalarını seçmek üzere yaktda temaslara başlıya- caktır. Yeni kabinede Dahi- liye, Hariciye ve Maarif Ve- killeri mevkilerini muhafaza edeceklerdir. * Yeni kabineye İş Bankası Umum müdürü B. Muam- mer Eriş ile Ziraat Vekâleti siyasi müsteşarı B. Tahsin ve Türk Hava Kurumu reisi B. Fuat Bulcanın girecekleri söylenmektedir. - oK A Amerika 9 lar konferansına i:llnk edeceğini bildirdi Vaşington, 13 (Radyo) Bu ayın 25 inci günü Brüksel- de toplanacak olan 9 lar kon- feransında Amerikamın, Brük- sel sefiri Bay Norman Davis tarafından — temsil edileceği bildirilmiştir. B. Delbos Almanya - Belçika mua- hedesi hakkında izahat verecek.. ğunu ve İngiltere ile Fransa- nın müteyakkız bulunması lâ- zimgeldiğini yazmaktadır. Fakir İpi Yeni kuvvetler buldu Londra, 13 (Radyo) — Fa- kir İpiye daha bazı kabilelerin iltihak ettiği haber verilmek- tedir. Bu münasebetle İngil- tere Harbiye Nezareti, İpiyi takib eden kıtaatın takviyesi için bir miktar daha asker gönderilmesini emretmiştir. Asiler, Batoda bir köprüyü uçurmuşlar ve telgraf hatlarını kesmişlerdir. Japonya Dahili istikraz için tahvilât çıkardı Tokyo, 13 (Radyo) — Ja ponya Devlet Bankası, ikiyüz milyon Yets için tahvilât çı- karmıştır. Parisle Londra arasında konuşmalar.. Paris, 12 (A.A.) — İtalyan cevabına karşı alınacak müş- terek hattihareketin tesbiti için bugün de Parisle Londra ara- sında yeni görüşmelerde bu- lunulacağı - tahmin olunmak- tâadır. Paris, 13 (Radyo) — Hari- ciye Nazırı B. İvon Delbos, yarın parlâmento ve âyan ha- riciye encümenleri nezdinde beyanatta bulunacak ve Al- manya ile Belçika arasında aktolunan pakttan bahsede- cektir. Madrit Tarihin yılan hikâyesi veya meşhur kurt masalı gibi birşey oldu Madrit... Harbin başlamasından beş altı ay sonra Madrit karşısına ve biraz sonra da şehtin yarı- sına kadar uzanan Faşizm çizmesi, “ba girdi, ha giriyor. diye tevali eden baberlere rağ- men, havada kaldı ve Madride | giremedi. Madrit, Berlin, Roma ve Salamanka ile Moskava ara- sında çekiştirile çekiştirile pa- çavrası çıkan bu biçaâre şehir, yavaş yavaş bütün İspanyol medeniyetini bağrına çekerek göçüyor. Franko, daha yedi sekiz ay evelk: — Bu halta giriyorum. — Birkaç güne kadar ora- dayım! Diyerek Faşizmin yakın ve muhakkak zaferile övünüyordu. Hâdiseler, Frankonun dilini ağzında burkup - bırakmakla beraber Madridi de başma, gözüne taş üşürülmüş orta malı bir kadın haline düşürdü. Fakat kurt masalı hâlâ de- vamdadır. Franko, sol cenahçılara her gün hediye olarak savurduğu binlerce gülleyi diler Berlin- den getirsin, diler Romadan alsın, o Masalın bu kış da bi- teceğini hiç sanmıyorum. Mad- rit, bir tarla haline gelse bile taşıdığı isimde iki tarafın yü- rüttüğü bir iddia bulunmak itibarile, her avuç toprağına birkaç yüz mermi düşmesi müukadderdir. Madrit, yaâvaş yavaş senbolleşen bir mahiyet almıştır. Madride kat'i olarak dikilecek hâkim bir bayrak, Avrupa muvazene rüzgârlarını kendi kıyrımlarında süzerek geçirecektir. Kurt masalının en nazik ve canlı tarafı da bura- dadır. Bu bayrak ne tarafa tevec- cüh ederse, ümit ve zafer oraya- gülecektir. Madrit, bunun içindir. ki, adım adım süren bir çarpış- manın ateş ve kanla yuğrul- muş bir kaynağı oldu. Madride bakan gözler, yal- nız İspanyol milletinin gözleri değildir. Bütün Avrupa oraya bakıyor. Hatta Amerika ve Asyanın gözleri de oraya di- kilmiştir. Böyle bir nesnedir ı:le bu kurt masalı... Orhan Rahmi Gökçe Halkevinde neş'eli bir çay ziyafeti Manisa Masrif müdürlüğüne tayin edilen İzmir Maarif mü- dür muavini B, Rauf İnana, ayrılış münasebetile öğretmen ar- kadaşları tar ziyafeti verilmiştir. Çayda, yüz elli kadar öğretmen bulunmuş ve dansedilerek eğlenilmiştir. Bu samimi toplanışın intibalarından biri resmi- mizde görülmektedir. ından dün öğleden sonra Halkevinde bir çay vO: Kumandan , Roma, 13 (Radyo) — İtal- ya Harbiye Nezareti; büyük rütbeli altmış zabiti ayırmış ve harb vukuunda bunların, derhal cüzütam kumandanlık- larına geçebilmeleri için ken- dilerine — dersler — verilmeğe başlanmıştır. Bu kursa, İtalyanın en kud- retli generalleri muallim tayin edilmişlerdir. Barselon Cumhuriyetçi İspanya merkezi oluyor Barselon, 13 (Radyo) — Cumhuriyetçi İspanya, merke- zini buraya nakletmek tasav- vurundadır. Nezaretlerin yer- leşmesi için muhtelif büyük binalar tahliye edilmişlerdir. İtalya Arabistanı ayağa kaldır- dırmağa mı çalışıyor? Paris, 13 (Radyo) — Fran- sız gazetelerinin bir - kısmı, İtalyanın, Filistin ihtilâfından istifade ederek Yemene zahir olduğunu ve gizlice, Arabis- tanı ayağa kaldırmağa çalış- tığını haber veriyorlar. Arab komitesi Hertaraftan yardım görüyor Beyrut, 13 (Radyo) — Mer- kezi Şama naklolunan Filistin Arab komitesine zorluk gös- terilmesi, Filistin İngiliz fev- kalâde komiserliğinden Suriye fevkalâde komiserliğinden rica SÜlekştir. Arab komitesine, tanın — hertarafından edilmekte, külliyetli gönderilmektedir. . Rus Maarif Komiseri azledildi Moskova, 13 (A.A.) — Tas Ajansının bildirdiğine göre, Maarif komiseri Bubnov umu- mi talim ve terbiye için ha- zırlanmış olan plâna sistema tik bir surette muhalif hare- ket ettiği için azledilmiştir. Yerine Leningrad İcra Ko- mitesi reisi Turine tayin edil- miştir. Transilvanya manevraları.. Dün sona erdi Bükreş, 13 (Radyo) — Tran- silvanyada başlıyan manevra- lar, bugün sona ermiştir. Manevraların son — sal hala- rında şiddetli yağmura rağmen Romanya ordusu büyük bir liyakat göstermiştir. Kral Karol, Veliahd Mihail Arabis- yardım paralar Voyvoda, Hohenzolern Prens ve Romanya Başvekili B. Ta- taresko ile diğer rical ve Fran- sa Erkânıharbiyel Umumiye Reisi General Gamelen ile ecnebi devletler ateşemiliter- leri, manevraları nihayele ka- dar takib eylemişlerdir. zabitan ve komutanlara teşek- kür etmiş ve manevra — ordu- sunu selâmlamıştır. Kral ve maiyeti, bu akşam Albacolyaya hareket etmişler- dir. Bu münasebetle geçid resminden vazgeçilmiştir. Vasıtasız vergiler birleştiriliyor.. İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden) — Vasıtasız ver- gilerin birleştirilmesi mevzuu bahistir. Bunun için tetkiklere başlanmıştır. ş etiştir- mek için kurs açıldı Kral, manevraya iştirak eden bâyramîmızaaq —S yi Belgrad radyosunda bizim için konferans verilecek Belgrad, 13 (Radyo) — Bu ayın 29 unda saat 14 de Belg- rad radyosunda Türkiye cum- huriyetinin 14 üncü yıldönü- mü münasebetile — Yugoslav dilinde bir konferans - verile- cektir. Menemencioğlu Yakında Beyruta gidecek İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden) — Hariciye Vekâ- leti siyasi müsteşarı B. Rilat Menemenci oğlu, İkinciteşrin ayının ortasında Suriye Fran- sız komiseri Kont dö Martelin ziyaretini iade etmek için Bey- ruta gidecektir. İstanbul, 13 (Hususi) Hatayda Türk gümrük mın- takasını tesbit etmek- için Ha- taya bir heyet gönderilmesine karar verilmiştir. Kont Ciano Memleketimize nezaman gelecek? İstanbul, 13 (Hsusi muha- birimizden) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianonun mem- lektimize geleceği hakkındaki haberler — etrafında tahkikat yaptım. —Aldığım malümata göre, İtalya Hariciye Nazırının Türkiyeye ne zaman geleceği ve Hariciye Vekilimiz B. Rüş- tü Arasın ziyaretini ne zaman iade edeceği belli değildir. Seyit Rıza Herşeyi inkâr ediyor.. İstanbul, 13 (Hususi muha:- birimizden) — Dersim hâdi- sesi sergerdesi Seyit Rızanın muhakemesi, son safhaya gir- miştir. Bugünkü muhakeme- sinde müddeiumumi iddiasını serdetmiş, asi — Seyit -Rıza- nn hükümet aleyhindeki ha- reketleri sebebile idam-; ce- zasile cezalandırılmasını iste- miştir, İstievap edilen Seyit Rıza, herşeyi inkâr etmekte ve: — Ben kim oluyorum ki, hükümete ayak direyeyim. Hâ- şâ, hâşal Demektedir. İtalyanlar Faşizmin yıldönümünü kutluluyacaklar Roma, 13 (Radyo) — Bu ayın 28 inci günü, Romada büyük bir nümayiş yapılacak ve Teşizmin 16 ncı yıldönümü kutlulanacaktır.! İtalyanın her tarafından Ro- maya 150 bin kişi gelecektir. İtalyan başbakanı B. Mus- solini, ertesi gün mühim bir söylev verecektir. Ankarada firtina Ankara, 13 (Hususi muha- birimizden) — Ankarada şid. detli bir fırtına oldu. Maddi hasar yoktur. TAKVİM Rumi - 1353 | Arabi- 1356 İlkteşrin 1 Şabani 7 İlkteşrin Öğneç 926 A dakşam IZ 1844 ıg]p 451 12,20 1,36 201 di 8,48 16,17imeak B,55 34