15 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

_Çocukların kitap derdi Bazı meyvzülar vardir ki, onlar üzerinde sık vık durmak Vânundir. Şu bizim mekteb kitabları işinin -g kımdan tetkiki, pek yerinde olur.. eçenlerde de yozmuştum. bir kaç ba- Kitapların samanında yotişmemesi mesclesi, belki bu mevsimin bir meselesidir. ederiz. Fakat bir de kitabın hazırlanması, olması ve yazılan eserlerin keyfiyeti vardır sanırım. Bu mesele, | zetenin gündelik çerçevesi içinde, etra Kitaba gelince, öbür yıla kadar uzun bir zaman sükür yazanların mahdurd şahsiyetler gb veya tetkik edilemez. Ancak, bir de kitab fiati vardır ki, bu işi uçık açık münakaşa etmek çok yerindedir. Meseleyi kendiliğinden şöylece kuralım: Bizde kitab fiati pabalı mıdır, değil midir? Evet, bize göre pabalıdır. Esasen cemiyetin okuyamamasında — bile müessir olan pabalılık, mekteb kitablarıma bir kısmında da bütün ağır. bğile kendisini göstermektedir. Kitab, cemiyetin kazanç şartlarına tabi ve üdela havayici — zaruriye meyanina girebilecek olan bir metadır. bile ouun lüks bir nesne telâkkisinp imkda yoktur, B davası da, kitabı mümkün olduğu kadar ucuzlatmak Kitaban halk n yazılanında a cemiyetin ilir, — Halbuki, biz fakiriz, fakir bir milletiz. Bütün istihsalât ve servetini gayet ucura satan, kendi ayağında çeşidli mekteb bulunmuyan, nihayet esasen kitabla ülleti yeni başlıyan bir — millette, kitabın tam ve kat'i bir ucuzluğa tabi tutulması lâzımdır. Bir küçük bakkal, bir toprak işçisi, bir amele, bir küçük san'atkâr, iki, üç çocuğu da olunca, bugünkü mektebin kitab ve kırtasiye masrafı: aın altından kalkamayınca da, en büyük ıstırablar pahasına, çocuklarından birinin, ikisinin hakkımı alâarak diğerlerine verir. Halbuki böyle bir hareket, ne fecidir? Bilhama ortamekteb ve lise kitabları hu memleket halkımın — servet ve kazanca hiç de uygun değildir. 100-200 karuşa tek kitab alacak va tandaşlar bahtiyardırlar. Ya diğerleri nedirler? Saime Sndı gaam A mrmem BEALDİLEERA ĞAL ELEROR A B. Mussolininin sinemacı oğlu Bay Mussolininin ikinciğoğlu Vittoryo Mussolini malüm ol- duğu üzere Holivuttadır. Vit- toryo gazetecilerin kendisini bir an bile rahat bırakmadık- larından şikâyet etmektedir. Maamafih: — Avrupada bir harp çık- mak ihtimali var mıdır?. Su- aline: — Bilmiyorum, babama so- runuz! Cevabını vermiştir. Halen İspanyada olduğu sanılan kardeşini takip edip etmiyeceği sualine karşı da: — Hayır. Ben sinemayı İs- panyada harbe tercih ederim! Demiştir. Vittoryo Vaşinglona - geç- miştir. İki 'detektif 'de- kendi- sini bir an bile terketmemek- tedir. Arkadaş kavgası! Paris civarında bir cambaz- havede şimdiye kadar görül- memiş bir hâdise olmuştur: Akşamdan numaralarını ya- pan aslan ve kaplanlar bir kafese doldurulmuşlardır. Şim- diye kadar bu aslanlarla bu kaplanların arası çok iyi imiş ve meslektaşlık veya kapı ar- kadaşlığı usullerine riayet edi- yorlarmış! Fakat bu son gece, kafesten şiddetli homurtular gelmiş gardiyanlar da hemen kafese koşmuşlardır; ama iş işten geçmiştir. Çünkü Olga adlı aslanın kaplanlar tarafın- dan yarısı yenmiştir! Sivrisinek babından bir yazı! Temin ederiz ki, Karşıyaka- nın veya Güzelyalının sivrisi- neklerinden — bahsetmiyeceğiz. Bahsimiz çok uzaklara, Ame- Fikadâ Amazon nehrine aittir. Bu nehrin sahillerinde bu- lunan sivrisinekler gerek adet Ve gerek büyüklük itibarile inanılmıyacak derecede kor- kunçmuş. Hatta “Apolon,, adlı bir İngiliz harp sefinesi bu , nehir üzerinde sarı renkli bir cibinlik -yani yemek dolabı kafes teli - altında seyahat et- mekteymiş! Düğün veya cenaze daveti!. İngikerenin Bradfoıt şehrin- de çok garip ve emsalsiz bir hâdise olmuştur: Harold Rober adlı henüz 30 yaşlarında bulunan bir adamla 23 yaşında bulunan güzel Edit Akröd gâdlı bir kızın düğünü takarrür etmiştir. Bu adamla kızcağız tatin yedi se- nedenberi sevişiyorlarmış. Bu- nun için düğün hazırlıkları fevkalâde şekilde yapılmış ve balayı seyahati için de bir çift birinci mevki bilet satın alın mıştır. Fakat, düğün günü sabahı genç kızın boğazında hâd bir iltihap görülmüş, — doktorlar bunun kuşpalazı olduğunu tes- bit etmişlerdir. Sarfedilen gayretlere rağ- men, Edit kurtulamamış ve ölmüştür. Böylece düğün da- vetiyesile gelenler, Editin ce- naze merasiminde hazır bulun- mak mecburiyetinde kalmış: lardır! Papatya yerine hindi kullanmış! Bu Amerikalılar cidden ga- rip insanlardır, amma papatya yerine hindiyi kaynatıp suyunu içtiğini farzetmeğe hakkınız yoktur. Çünkü bunda bir ga- rabet tasavvur edilemez. Ga- rip olmak üzere Maks Bercer adlı bir Nevyorklu ne yap- Mıştir, biliyor musunuz?. Sev- gilisinin kendisini sevip sev- mediğini öğrenmek istemiş ve bir. papatyanın yapraklarını “sever, sevmezi, diye kopâ:- racağı yerde, dipdiri bir hin- dinin tüylerini yolmağa baş- lamıştır. Zaten bağırıp çağırmasını hiç bilmiyen babahindinin fer- yat ve figanı afakı sarmış, bu feryatlar üzerine Maksın sevdiği dilber de gelmiş, bu Dz ”w Yolcu ve posta tayyareleri —a 0 a— Önbeş gün sonra İzmire de uğrıyacak Cumaovası civarındaki sivil tayyare meydanında inşa edi- lecek modern hava istasyonu binası, bugün vilâyette topla- nacak hususi komisyon tara- fından ihale olunacaktır. İnşaata derhal başlanacaktır. Tayyare hangarlarının üzeri de kapatılmış ve inşaat bitmiştir. Son yağmurlardan hava mey- danı çamur haline gelmiştir. Onun için İzmir - İstanbul ara- sında hususi şekilde hava se- ferleri yapan Devlet havayol- larının tayyaresi iki gündür İzmire gelememektedir. Saha- nın çamur halinde bulunduğu İstanbula - bildirilerek tayyare hareket ettirilmemiştir. İstanbul — arasında yolcu ve posta tayyarelerinin muntazam seferlerine İkinciteş- rinden itibaren başlanacaktır. Belediye otobüsleri Gelecek hafta seferlere başlıyacak Konak - Alsancak hattında işletimek üzere Avrupadan getirtilen belediye otobüsleri- nin gümrük muamelesi bitmiş- tir. Otobüsler, yarın gümrük- ten çıkarılacak, ilk tecrübeleri yapıldıktan sonra gelecek hafta içinde seferlere başlıyacaktır. Tunceli halkı için Tunceli vilâyeti halkının nü- fus ve askerlik işleri hakkında Dahiliye Vekâletinden vilâyete bir tamim gelmiştir. Bu tamime göre, nüfus ve askerlik işlerini kanuni müd- det içinde müracaatla bildir- memiş olan Tunceli vilâyeti halkından alınması lâzımgelen para cezaları 13 /1/ 936 taris hinden itibaren iki sene müd- detle affedilmiştir. Buna dair kanun müddetinin bitmesine pek az kalmıştır. Tunceli halkından olub ta İzmir vilâyeti dahilinde bulu- nan ve şimdiye kadar nüfus ve askerlik dairelerine müra- caat etmemiş olanların cezasız işlerinin — görülebilmesi - için müracaatlarının — geciktirilme- mesi bildirilmiştir. İzmir - vi SEML N | aciyp halin sebebini öğrenince: — Hayvana ne zulıııedîî) duruyorsun.. Seni sevmediğimi hâlâ öğrenemedin mi?.. Demiştir! Maks Bercerin bu kararı ne suretle telâkki veya temyiz ettiğini bilmiyoruz. EerMER AA ASA AA A İptidai maddeler tenzi- lât cedveline ilâve Bazı mamulâtın daha muamele vergisi nisbetleri indirildi 937 senesi iptidai maddeler ” tenzilât cedveline ilâve edilen mamulât hakkında — Maliye Vekâletinden vilâyete bir ta- mim gelmiştir. 2430 numaralı muamele vergisi kanununun altıncı maddesinin (A) fıkrası mucibince bu yıl için tanzim edilen iptidai maddeler tenzi- lât cedveline yeni ilâveler ya- pılmıştır. Cedvele yeni ilâve edilen maddeler 1 Haziran 937 tarihinden itibaren kabul edilecektir. Buna dair Vekil- ler Heyetince bir karar alın: mıştir. Cedvele yeni yapilan ilâveler şunlardır: 1 — Tahta kutu, incir ka- sası, kundura kalıbı ve zikre- dilmiyen tahtadan imalât ya- pan bilcümle .ııııuyi için yüz- de 10, 2 — Döşemelik ve yol mu- şambaları için yüzde 28, 3 — Elbiselik muşambalar için yüzde 30, Tenzilât payı kabulü ve kalem için tayin edilen yüzde 10 nisbeti de yüzde otuza iblâğ olunmuştur. Bu cedvelde yazılı mamulât kıymetinden — bundan — sonra hizalarında gösterilen nisbet- ler dahilinde tenzilât yapıl- ntakla — beraber, — tenzilâtsız veya cedvelde gösterilen nis- betlerden daha dun tenzilâtla tahakkuk - ettirilmiş olan Ha- ziran, Temmuz ve Ağustos 937 aylarına aid tahakkukatın da bu cedveldeki nisbetler dairesinde tashihi ve fazla tahakkuk etti- rilmiş olan miktarların alelü- üsul terkini ve tahsil edilmiş ise müessese sahiblerine red- di veya müteakıb aylara aid vergilerile — mabsubu yapıla: caktır. Çukurovada Pamuk tahminleri Çukurova pamuk rekolte- sinin son tahminleri hazırla- nan bir raporla şehrimiz Ti- caret Odasına - bildirilmiştir. Buseneki pamuk — rekoltesi, geçen — seneki — rekolteden 24,440 balya fazlasile 184 bin balyadır. Seferberlik işleri müdürlüğü Vilâyet — seferberlik — işleri müdürlüğü, bugünden itibaren hükümet konağında iskân mü- dürlüğünün eski dairesinde çalışmağa başlıyacaktır. Büyük bestekâr BETHOVEN'in ilâht musikisi Aşkla evlâd muhabbeti Gibi beşeri hisleri tahlil ve temsil eden dünyanın en büyük filmi Bu ün TAYYARE Sinemasınd2i k artist LIL DAGOVER ve VILLI BIRGEL "”7i ”| | 9 UNCU SENFONİI Filimde görülecek ve 250 kişilik orkestra tarafından çalınan 9 uncu senfoni parçaları dinlenecektir.. AYRICA |Macaristan Geceleri| PAULA VESSELEY Maskeli balo filmini temsil eden İlâveten: arasında mücadele... PrAR. AM SLAR: senleni Burnava Ziraat rmdekı ka _yıtla ——— ... —— | Başkalarına ait ka yıtlar çıkarılamaz.. | Kendinden başkasına ait nü” fus kayıt örneklerini çıkartmak istiyenler hakkında yapılacak | muameleye dair Dahiliye Ve P kâletinden vilâyete bir tamim gelmiştir. Her istiyene, başki F sının nüfus kayıtları verilmiye cektir. Kanunu medeninin 36 ınei 5 maddesinin (ahvali şahsiye si' cilleri devletçe mansup memi lar tarafından — tutulur, ahval — kayıtlarını tutmak suretlerini vermek bu memu lara mahsustur) hükmüne nülfus kanununun 15 inci mad desinde de kendisine taal eden nüfus kaydının — suretii almağa her ferdin salâhi: bulunduğuna ve bu suret sicile muvafık olduğuna nül memuru tarafından tasdik edil; mesi icab ettiğine göre nundaki taallük tâbirinin kend kayıt örneğini istiyen şahi ait olarak kabul edilmesi zimgeleceği ve aksi halde br| nun hududunun tayini mü kün olamıyacağı anlaşılmıştı!| Herhangi bir şahıs tarafındsi| başkasına ait bir nüfus 4 j dinin — çıkarılması — istenildi!' takdirde bu kayıt, hangi n kam veya daireye ibraz lecekse © makam veya m mektebi Müdür ve muallim. leri arasında deği- şiklikler oldu Burnava Ziraat mektebi ida- re ve öğretmen kadrolarında mühim — değişiklikler - yapıl- mıştır. İzmir Burnava Ziraat mek- tebi müdürü B. Hilmi Onay Rize-Narenciye ve çay fidan- lıkları müdürlüklerine, — mual- lim B. Mehmed Ali Bursa Zi- raat mektebi muallimliğine, Bursa ziraat müdürü B. Hü- seyin Avni Tunaboylu İzmir Ziraat mektebi müdür ve mu- allimliğine, Bursa Ziraat mek- tebi muallimlerinden B. Ek- rem Şükrü İğilmez ile İstan- bul Ziraat mektebi muallimle- rinden Nezir ve mıntaka zira- At mütehassısı Şemsi Çelebi Burnava Ziraat mektebi mu- allimliklerine ve şefliklerine tayin edilmiş'erdir. Tavukçuluk ve — | kemenin resmen talebi üzerit! yumurtacılık verilecektir. Ve bu şekil, Z Z nunun ruhuna — ve masl kooperatifleri daha uygun görülmüştür. Vilâyet dahilinde — muhtelif kazalarda dokuz yerde teşkil edilen tavukçuluk ve yumurta- cılık kooperatiflerine yeni bir şekil verilecektir. Bunun için bir nizamname - hazırlanmak- tadır. Bu kooperatiflerde sa- tış kooperatifleri kanununa gö- re teşkilâtlanacak ve geniş bir şekilde inkişaf ettirilecektir. Tavukçuluk ve yumurtacılık kooperatiflerinin ileride, İz: mirden Avrupaya mühim mik- tarda yumurta ihraç edeceği tahmin edilmektedir. —- Trakya Genel Müfettişi Ge- neral Kâziım Dirik; Umumi Mülettişlik mmtakası dahilin- deki yumurtacılığı kooperatif- leştirmiye karar vermiş ve evvelâ, teşkil edilecek olan kooperatifleri idare edecek elemanları yetiştirmek üzere, Edirnede bir kürs açılmasını ve bunun için, standardizasyon mütehassısı doktor Badenin gönderilmesini, İktısad Vekâ- letinden rica eylemiştir. Trakya, yumurtacılık - itiba- Kendinden başkasına nüfus kütük kayıtlarını istiy&|) lerin bu kayıtları hangi reye ibraz edeceklerse oraya müracaat etmeleri ve' makamlar tarafından istı örneklerin gene resmen mesi usulü ittihaz olunacak B. Eşref Demirağ Devlet Demiryolları beşi işletme direktörü hemşel B. Eşref Demirağ, n Gincı işletme direktörlül tayin edilmiştir. A B. Eşref Demi eski küdretli — şimendifercil dendir. Yeni vazifesinde vaffakıyetler dileriz. rile memleketimizin en BÜ id bölgelerinden biridir. enaley, General Kâzım D Trakya yumurtacılığını ratifleştirmek istemesi, ©C yerindedir. Bu güzel 4 İktisad Vekâletimizin hef retle zahir olacağını ş umarız. Kocasına ihanet eden bir kadının ıstırabı..... karısının ihaneti karşısında kocanın duyduğu taralından temsil edilen aşk, gü musiki filmi.. OU NFf od U RAYA