21 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

21 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl ” No. 7362 Pazar 21 Teşrinisani 937 Z Büyük Sef Ankaraya A Avdet Buyurdu. Adanada yapılan tezahürat, Et musaderesı naail, nerede ve niçin arttık — bilmiyen, işitmiyen kalmadığı için uzun uzadıya anlatacak değiliz. Hatta, belediye; bu işta baklı mı, hakaz mı, bu cibetleri de araştırmağa lüzum görmüyoruz. Biz bu vak'a dolayısile parma» Hımızı bir noktaya basmak lüzumunu hissediyoruz. O da halka bit az ne- fve almak payı bırakmak, ona şefkat yüzü göstermek — vazifesini ihmal et mekte olduğumuz noktamdır. (Et) musaderesinin fült neticesi belediyeye nihayet elli altmış kilo etin getireceği sekiz on İiralık vari. datın elde edilememesinden ibarettir. Fakat bu hareketin halk kalbi vo iz zetincisi — üzerinde yaptığı tesirler ölçülebilecek kadar az ve ehemmi yetsiz değildir! No olur, varem kırk elli vatan. daş kilosu on kuruş möksan fiatlo bizer ikişer kilo et yesin, ne olur | belediye de bu yüzden sekiz çu lira varidattan mahrum kalan. Beç on kuruşluk — varidat temin edeceğiz diye binlerce balkı incitmek doğra değildir, halkçı idareler bu yolda muamelelerden dama - kaçın malıdırlar. Daha ileri giderek diyeceğiz: Babaca yapılan müsamahalar halk ruhu üzerinde en ağır cezaların ya. Pacağı asandırıcı tesizler kadar mü- teir olur. Cesaların — yanı gire —ell- hat de, tenbih de yürümelidir. Sonra yapılan muameleler, ve Tilen — cezalar çiddetle kontrol edil. Taclidir. Acaba halka karşı yapılan Muameleler, kesilen cezalar baklı Mmidır, yoksa keyfi midir, bu cihet leri çok gakı bir surette tetkik lâ. hast- olmun. Halkla yakından temas eden mü teseselerimize ve memurlarımıza her geyden evel halkı incitmemek vazi- Pesi düşer. Hatta — onun bir hatasım cezalandıracağımız — vakit ©o — tarzda muamele etmeliyiz ki; onun kalbinde; bir babanın evlüdı etbikini zarur! gördüğü bir cezayı yaparken dayduğu viodan eleminin aynen o memurda da mevcud olduğu hi Düşünmeliyiz ki zayı hak eden de bu yurdun evlâde dır. Kaldı ki bu et meselesinde hak Kalkın, fazla — gayretkeşlik yaparak tzıltılara moydan verme füli de belediyenindir. Keşki bir lokma et için o çire kin musadere vaki olmasaydı da bir bardak suda böyle bir fırtına kop- masaydı. H. R. Öktem Romanya Parlâmentosu feshedildi Bükreş, 20 (Radyo) — Kral Karol, bugün Parlâmentoyu fesh- etmiştir. Resmi gazetede çıkan irade, saylav intihabatının 22 ve âya- nın 20 Birincikânunda başlıya- Cağını bildirmektedir. Konyayı - şereflendirmişler - ve halk tarafından — coşkun tezahüratla karşı- Tanmışlardır. müddet kalmışlar ve oradan Afyona bareket buyurmuşlardır. Şef, şebrimizi şereflendirmişler ve is. tasyonda — binlerce halk — tarafından emsalsiz tezahüratla karşılanmışlardır. kendilerini karşılıyanlarla bir müd. det konuştuktan sonra Ankaraya mü. teveccihen yollarına devam etmiş- lerdir. tir) Bugün Adana cn büyük Franko, gönüllülerin 35 tayyare, Saragosada askeri sabahları çı AECERLEELERLARTA A kar, siyasal gi muazzam bir dekordu Büyük Şef, gerek Konyada ve gerek Afyonda coşkun tezahuratla karşılandılar Afyonda teşyı, çok pi parlak oldu. Atatürk son Malalya seyahatlerinde İstanbul, 20 (Hosust) — Atatürk, | mnın sevinci ile görülmemiş bir te- | en , büyük heyecanı katan moazzam zahür içinde yaşadı. Dün gecedenberi | canlı bir dekordu. Evelki gündenberi sevine ve heyecan içinde gözünü Şe- | ışıkla donanan Adananın dün hemen finla yoluna çeviren Adanalılar mi- | bütün çarşıları kapanmış ve mahalle- hayet bugün sabaha karşı Ula Öndek | leri boşalmış vaziyette idi. ria teşriflerini haber almışlar ve | — Sonu 8 inci sahifede — | gefaktan İtibaren çoluk, çocuk;: genç —ezten ibtiyar Atasını göcmek için istasyon boyuna dökülmüşlerdir. Büyük Şefin merasim yapılma: ması emirlerine Tağmen on binlerce Çukurovalının tabit beyecan ve tora- hürü ea büyük bayramını Adanalılar değil bütün Çakarovalılar karşılamış lardır. Vilâyetin kazalarından, nahiyele. Adana, 19 (A.A) — (Gecikmiş | rindea, köylerinden şehra — akın eden bayra: | kadınlı erkekli kütleler bu eşsiz, bu Böyük Şef, Konyada kısa bir Afyon, 20 (Husasij) — Büyük hacizleri İkisi de alacaklı, ikisi de borçlu! Mühasebei hususiyeye —sid bazı dükkânların tenvirat ve tanzifat ver« Eileri tediye edilmediği —için beledi. yece haczedilmiştir. Muhastebei husur *iye müdürlüğü de henör bina vergi» leri ödenmemiş bir çok belediye dükkünlarının — kiralarımı — haczettir. Çek—'l_m__e.ş.ı['_ı__ı(_abuı ettı -WrB Rıza Türel Ankaraya dönüyor Şılıııııııde bulunan İhıııd Vekâleti siyasi müsteşarı B. Ali Rıza Türelin iki gün sonra An- karaya gideceği haber alınmıştır. Atatürk, halkla temas ettikten ve tesısatı bombardıman ettıler Karşılıklı - kira- ZST 9Olarkonferansı | Japonyaya karşı zecri tedbir kararı almak üzere.. *xx—m Lord Halifaks — Göringle konuştu İngiltere, Almanyanın sulh için çalıştığına kani oldu. Berlin, 20 (ALA.) faka, bugün General Göringin sayfi- yesine gitmiş ve iki saat kadar gö Tüşmüştür. Bu gece, İngiliz sefaret. banesinde Lord Halifaks şerefine bir ziyafet — verilmiştir. Bu ziyafvtte, Al manya Haritiye Nazırı Von Nöyrath ile diğer Alman ricali de bazır b lanmuşlardır. Doyçe Nahrihten Biro; Lord Ha- lifaksan — Berlin — seyahati hakkında gözetelerin yazdıklarını yalana çıkar- makta ve cereyan eden mükülemele. rin ciban sulhu - için olduğunu ve Berlin-Roma mihverinin, bu umdeye sadık olduğu noktamında İagilterenin kanaat getirdiğini yazmaktadır. Londra, 20 (Radyo) * — Tagiliz malbuatı, Lord Halifaks ile Hitler —— — Lord H arasında cereyan eden mükâlemeler hakkında — mütalea dermeyan etme- mekte, yalmız telgraf haberlerini neş retmekle iktifa eylemektedirler. Deyli Telgraf gazetesi, İngiltere nin siyasi meseleleri halletmeğe ka» rar verdiğini ve Halifaksın da bum dan “dolayı Berline — gittiğini yaz- maktadır. Berlin, 20 (ALA) — General Görüng, bugün Ecrizburga gitmiştir. General, barada bir av — yaptıklan sonra Berline dönecektir. Berlin, 20 (Radyo) — Lort Hali. faks, yarın (bugün) Londraya hareket edecektir. Lort Halifaks, Almanya hariciye nazırı Von Nörahtı. Londraya davet etmiştir. Japon harbi Çin hükümeti, Japonyaya baş eğmiyecektir. Nankin halkı, şehri terketmekte devam edi. yor. J.ponlar şehre yaklaşıyorlar Şanghay, 20 (Radyo) — Ja pon orduları, ilerliyerek (Sucao) ile (Saksu) yu işgal eylemişlerdir. (Çintao) nun da düşmek üzere olduğu haber veriliyor. Nankin hükümet Çonçine nakledilmiştir. Japon kıtaatı, Nankine yakla- şıyorlar. Tokyo, 20 (Radyo) — Japon orduları, Nankin üzerine yürü- merkezi, Çin askerleri | Anadolu S— yenilikleri, münderecatının i, dolgunluk ve olgunlağu ile in en büyük gazetesi olan Anadolu, yakında karilerini daba tiyade tatmine başlıyacaktır. Size yeni sürp- rizler hazırlıyor Tarihten yapraklar di nüshamızda arkada- $imız muallim Mitat Oksan- 'adın nefis bir yazısı.. Barselon, 20 (Radyo) — İhti- lâlcilere mensup 35 harp tayya- resi, bugün Saragosaya giderek, Cumhuriyetçi ılPlnyımn bazı mühim askeri tesisatını bombar- dıman etmişlerdir. İhtilâ'ciler, yakında büyük bir taarruz için hazırlanmakta devam İspanya ihtilâlcileri ediyorlar. Salamanka, 20 (Radyo) — General Franko, — gönüllülerin geri çekilmesi için ihtilâlci İs- panyaya bir heyet gönderilme- sini kabul ettiğini İngiltereye bildirmiştir. Günün en mühim haberi Pariste 200 gizli radyo makinesi bulundu Bir çok evlerde, silâh, el bombaları ve bir çok mühimmat bulundu ——— ——— Paris, 20 (Radyo) — Fransada isyan çıkarmak istiyenler hakkında — baş: lıyan tahkikata devam olunuyor. Zabıta, bazı evlerde araştırmalar yapmmış ve iki yüz gizli radyo makine- sile, yüzlerce silâh, el bombaları ve mühim evrak bulunmuştur. Paris polls müdü riyetinde, bummalı-bir faaliyet müşahede edilmektedir. Söylendiğice göre, isyan tertibatım yapanların çoğu kaçmıstır. Hükümetin, Fransadan başka yere gitmek — istiyeceklerin, ince bir tet. kikten heçirilmelerini emretmiştir. Buçün, on kişi tövkif edilmiştir. mekte devam ediyorlar. Yağmur, bardaktan boşanırcasına düşmek- tedir. Buna rağmen harekât dur- mamaktadır. Son haberlere göre, Nankin işgal edildikten sonra da Çin hükümeti, Japonyanın metaliba- tına baş eğmiyecektir. Halk, Nankinden kaçmakta devam ediyor. Tokyo, 20 (Radyo), — Büyük askeri şüra, bugün sarayda ve imparatorun riyaseti altında top- lanmıştır. Bu - toplantıda — uzun sürecek bir harp için alınacak tedbirler görüşülmüştur. Tokyo, 20 (Radyo) — Çin- Japon harbinden bugüne kadar Japonlardan 16 bin nefer ölmüş bulunuyor. Tokyo, 20 (A.A.) — Royter Ajansının muhabiri bildiriyor: Çin ile Japonya arasında doğ- rudan doğruya müzakereye baş. lanması için İngiliz sefirinin ta. vassutta bulunduğu — hakkında bir Japon gazetesinde çıkan ha- ber İngiltere sefaretince tekzip edilmektedir. Nankin, 20 (AA.) — Hükü- met merkezinin Sungkinge nak» — Sonu 8 inci sahifede —