29 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sokaklardan ilhamlar Taşları oslak, sisli, bulağık bir baya içindeki ceddeden bir insan - kala: Balığı akıp gidiyor. Bir akış ki, iki taraflı; kimi geliyor, kimi gidiyor. Ba- zan gelenle giden, ayni yaya kaldırıaı gemsiyelerini tokuşturuyorlar. üstünde — buruularını, dirseklerini, Tıpkı, nizamımı, moralini, hüviyetini ve her şoyini kaybetmiş bu im sanlık gibi.. Şebircilik; herkesi gittiği İstikametteki yaya kaldırıcaların heodz İsmire girmemiştir. Biz İzmirde Yolun bir noktasında, Tümeği mecbar kılmıştır. - Bu kaldı soldan gider, sağdan da dönebiliri: sağından yü sağdaki yaya kaldırımı bırakır, soldaki kaldırıma geçeri: Bu sokak kargaşalığı, ferdlerle ve cem kazgaşalığının ve daimi değişik! klerin fanada bile bu yirminci ası alerde görülen Çikir ve m ayaidir. Münavverleri: bulramı görüküyor. Gerçi tekâmül etmeğe ve her fikir yavaş yavaş kendi bünyesinden bir çok şeyler bırakıb yenileşmeğe, gü İleşmeğe ve kudretli olmağa mecburdur amma, bu kazarsınlıkta salim ve esaslı hir tekâmül, bir kültür olgunluğu gözükmediktem sosta, müçahede eltiğimiz büdisenin bir dejeneressana olduğuna tereddütsüzce kerar verebiliriz. Sosyal bir kaymot olan iasan, matlaka bir akidenin ademıdır veya adae- mi olmak mecburi: Mmoayyen bir tale yane bir gaflet içinde. bu gün Onları, kuvvetli bir mautık ve zekâmın ndedı.. Halbuki münavrer geçinenlerimizin bir çoğu, kültürü içinde yetişmedikleri için, -bem de çok sali. *beyaz,, dediklerine, yarıa * zıl,, diyorlar, önüne takarak, iyatta, içti yatta, iktsadi mevzularda, felselede, hayata, mezheplere aid umuml telâkki- lecinde kutublardan kutublara gönüllü olarak sürükliyebiliyorsunua. Kemeraltı caddesinin kargaşalığı onların kalasında da var: Soğdan da — gidiyorlar, soldan da, ortadan da, otomabillerin, arabaların arılığından da. Hatta ©a kilometre içinde bir kaldırımdan öbür kaldırıma mekik bile dokuyorlar. Maymun ve aşk mektupları Prağın zengin tüccarından bi- risi Afrıkaya yaptığı bir seya- hatten dönüşünde bir de may- mua getirmişti. Tüccarın zevcesi ilk zamanlarda bu maymundan biş hoşlanmamış ve lüzumsuz bir mahlük saymıştı. Fakat nedense, bir müddet sonra-bayan bu maymunu had- den fazla sevmeğe başlamıştır. Bu gerip tahavvül tüccarın mazarın nazarı dikkatini celbet- miş ve mevsimsiz muhabbetin sebebini de kolayca öğrenmiş- ti Bayan, maymunu sevgilisine mektup götürüp getirmek vazi- fesine memür etmiş, bu vazileyi mükemmel surelte yapması yü- | günden de maymuna karşı mu- habheti -belki de minneti- art- mıştir. Sükütçuların bir marifeti! Gürü.tü ile mücadele - taral- tarları büyük şehirlerde gittikçe kuvvetlenmektedirler, Şehirlerde güirültüye mani olmak için ça- bşan bu baylar, şimend ferlerde yolcuların — görüşmelerinin de kat't surette yasak edilmesini istemeğe — karar — vermişlerdir. Bunlara göre, mutlak bir süküt içinde yolculuk daha iyi olurmuş. Bu zatlar, konuşma memnui- yetine rağmen, yolculukta sigara içmeğe müsaade edilmesine de taraftardırlar. İngilizce konuşanlar Bir çok zamanlar İspanyolca, Fransızcanın yanında lagilizce sönük bir dil gibidi. Fakat Birleşik Amerikada nü- fusun mütemadiyen artması ve 19 uncu asırda İngilizcenin ci- hana hâkim olması, de İngilizc konuşanların ade- dini arttırmıştır. 16 ıncı asırda İngilizce $ miyon nüfusun dili | demekti. Bu gün ise 200 mib yon nüfusun — kendi — dilidir. 400,000 milyon kimsenin de konuşabileceği dildi Garip meraklılar! İngilterede yeni bir merak, sekiz, on senedenberi herkesi sarmıştır. Bu merak, kullanılmış şimendfer bileti koleksiyonu merakıdır. | Glaskovda yüksek mevkili bir | profesörün bu merak yüzünden kaybettiği vaktin ve verdiği pa- raların haddi ve hesabı yok imiş. En nadir ve en kıymetli şimend'fer bileti umum? harpte Almanlar - tarafından - batırılan Lüzitanya vapurunda bulunan | Susamston - Londra şimendifer hattının mühürlü ve zunbalı bi- | letleridir! Orkan Rahmi Gökçe Merdiven kanunu Kanuaların mahalli şartlara göre konduğu malümdur. Şu bâdise bu husuşta tam bir fikir verebilecektir. Norveçte bazı köylerde evler çok yüzsek olarak yapılırlar, Bu evlere ikinci katta açılar bir kapıdan bir de asma moer- divenden girilir ve çıkılır. Köylüler son zamanlarda ver- gi memurlarını gördükleri za- man bu- merdivenleri çekerek kapılarını kapatmağa başlamış- lardır. Bu suretle köylerde verzi tahslâtı gevşemiş ve - Nörveç hükümeti bir kanun ” çıkarara'z her evin madeni veya beto1 birer sabit merdivene malik ol- ması mecburi kılınmıştır. Carip bir balık! Deni Ley:e, Alrika seyahatleri ve hayvanat tipleri bu.makla şöhret kazanm ştır. Leyle Afr.- kaya yaplığ son seyahatte g rip bir balık - tipi ile birlizte dönmüştür. Bu bal klar Oguda, Nevsa'andı, şmalt " Rodesya ve Zambezde bulunmaktadırlar. Bu balıkların husus yeti, yazın nehir ve göl sularında yaşamak ve kış mevsiminde bir mevsam- lik uykuya dalmak ve kupkunu bir hale gelmektedir. Uykuya yatan ve kuruyan balıklar, yaz mevsim başlarken canlaamakta im'şler. Şehirler arası —— .. ——— Telefon muhaveresi kolaylaşıyor Bursada posta ve velgraf mü- fettişlerinden B. Kemal tarafın- dan dün kurulan ve tecrübesi yapılan müşeddide sayesinde bundan sonra İzmirle İstanbul ve Ankara arasındaki - telefon muhaveresi bir kat daha kolay- laşacak ve ayni zamanda iki hat üzerinde muhavere imkânı temin edilmiş olacaktır. Karşıyakada " |Karanlıkta bir ana cadde Karşıyakalı karilerimizin bir şikâyetlerine göre, geceleri, şi- mendifer istasyonundan Soğuk- kuyuya kadar olan — kısımda, elektrikler yanmamakta — ve bu bu ana cadde ekseriya zifiri bir kâranlık içinde kalmaktadır. Buünun neticesi olarak halk sı- kıntı çekmekte, yuvarlan p kalk- maktadır. Bizim bildiğimiz, bu cadde, Karşıyakanın en iş'ek caddele- rindendir. Belediyenin ehem- Miyetlö nazarıdikkatıni “çelber deriz. Resmi daire ve mekteplerde Yılbaşı tati.i Yılbaşı münasebetile #resmi daireler cuma günü öğleden sonra ve cumarlesi günü tama- men kapalıdır. Makteplerd» de yalbaşı - tatili gene cuma günü öğleden sonra bağşlıyacak, I, 2, 5 İkincikânun eri olmak üzere mektepler üç buçuk gün kapıalı kalacaktır. Bıaytar müdür. lüğü bir istatistik harırlıya:. Vi âyet Baytar müdürlüğü ta- rafından mühim bir istatistik hazırlanmaktadır. Bu istatistikte v âyetin her köyünde ne kadar hayvar bulunduğu ve on beş yıldanberi hayvan cinslerinin 15s- ahi içim alınan tedbirlerden e' de edilen neticeler hakkında malümat bulunacaktır. Vilâyetin ayrıca bir haritası da bu iştatistiğe bağlı olarak Ziraat Venrâleline — gönderile- cektir. BUGÜN Tekmil İzmir Halkı Dünyanın en büyük filmi Mahkümlar Kalesi Filimini görmek üzere TAYYARE SİNEMASINDA Top anacaklardır İlâve olarak Renkli MİKİ - JURNAL vardır SEANSLAR 12,40—3,75—5,S0—8,25 de / kâmil Eşrefpaşa halkı ve oto- büs ücreti. Belediye, otobüs varidatı için sıkt kont. rol tadbik ediyor. İzmirin bazı semtlerine otobüs işltetmek için otobüs sahipleri tarafından — belediye — reisliğine müracaatlar — vukubulmaktadır . İzmirin muhtelif yerlerine işliyen otobüsler şimdilik ihtiyaca kâfi geldiği için yeni müracaatlar kabul edilmemekte ve bu gibi otobüs sahiplerine civar kaza- lara otobüs işletebilecekleri bil- dirilmektedir. Eşrefpaşa etobüsleri Eşrefpaşaya işliyen kaptı kaç: tıların sahipleri; halktan nakil ücreti olarak aldıkları paranın az olduğunu ileri sürmüşler ve artırılmasını istemişlerdir. Belediyece — yapılan - tedkik- lerde Eşrefpaşa otobüs ücretle- rinin artırılamıyacağı neticesine varılmıştır. Eşrefpaşaya kaptır kaçtı işletilmiyecek olursa bu hatta otobüs işletilmeğe başla- nacaktır. Beş atobüsü bulunan bir ser- mayedar bunun için belediyeye müracaat etmiştir. Otobüs varidatı Belediyenin otobüs - biletleri üzerinden almağa başladığı yüz- de on hissenin kontrol için belediye zabıtasınca sıkt tedbir- ler alınmıştır. Otobüslerde kul- lanılan biletlerin tekrar kulla- nılarak belediye otobüs varida- tını calmak - isteyenler ilk defa elli lira nakdi ceza ile cezalan- dırılacak ve ikinci defasında otobüsleri işlemekten menedile- cgektir, Çaydan yanan ve ölen çocuk Beş aylık yavruyu öldükten son- ra gizlice gömmüşler,. Kemalpaşada yangın Beş dükkân, bir ev yandı Kemalpaşa kazasının Armud- lu köyünde İzmir caddesinde Giridli' İbrahimin evinin ittisa. tinde ve Bir çatı öltndâki leb- lebici dükkâhında yangın — çık- mış, civardaki beş dükkân ve İbrahimin evi tamamea yanmış- tır. Yapılan tahkikata göre yan- gin, İeblebici dükkânında Ali oğlu İsmail ve kardeşi Halil ta- rafından gece ıslatılan nohud- ları kurutmak için ocak içinde kalan kızgın kül veya ateşten çıkmış, dükkândaki odunlara da sirayet edince yangın — genişle- miştir. Dükkânda 120 lira kıy- metinde nohud ve leblebi yan- mıştır. Yanan dükkânlarla ev sigortasızdı. Hâdişede - tedbir sızlik bulunduğu anlaşıldığından mail va kardeşi haklarında ta- kibata başlanmıştır. Fuar hazırlıkları Ege mahsulleri mü. zesi inşa ediliyor Fuar sahasında inşaat hazır- hıklarına şimdiden başlanacaktır. Bu yıl İzmir fuarı, çok müte- bir eser olacaktır. Ege mahsulleri müzesinin plânı fuar kamitesinde tetkik - edilmiştir. Müze binası 35,000 liraya çıka- caktır. Komitede, bu bina için bir münakasa açılması kararlaş- tırılmıştır. 1938 faarında fazla mal sa- tanlarla iyi mal teşhir edenlere madalyalar verilecektir. Bu ma- dalyalar için İstanbuldan gelen nümuneler fuar komitesinde tet- kik edilmiştir. Bir juri heyeti tarafından — tesbit edilecek ve madalyalar, — törenle tevzi olur nacaktır. —— Bucada hırsızlık Bucanın Üzümdere köyünde Haşan oğlu Hasan ile ayni köy. den İsmal oğlu Alinin evlerine hırsız girm'ş, bir d kiş makinesi çalmıştır. Hursiz zabitaca - ara- niyor.. Karşıyakada Bostanlı” cadde- sinda 80 numaralı evde oturan B. İsmailin beş aylık çocuğu, bir bafta evel ocakta kaynıyan çayın, üzerine dökülmesi yüzün- den yanmış, muhtelif yerlerin- den yaralanmıştı. Zavallı yavru- cuk yaralarının tesirile ölmüş, aDa ve babası bir resmi makamı haberdar etmeden çocuğun ce- sedini bir tarlaya gömmüşlerdir. Hâdise, zabıtaca duyulmuş, müddeiumumiliğe haber verilmiş, tahkikata başlanmış ve çocuğun cenazesi, gömüldüğü yerden çı- karılarak muayene — olunmuştur. Çocuk yaralandıktan) sonra hü- kümete haber vermiyen ve has- taneye yatırmayıp ölümüne se- bebiyet veren sonra da cenaze- ve baba hakkında adliyece ta- kibata başlanmıştır. Çalınan tüccar eşyası İki balya eşya sahip- lerine verilecek Liman işletme müdürlüğü şat- larındaki tüccar eşyasından bir kısınını çalan tahmil ve tahliye bekçilerinden Ahmedle Süley- manın yakalandıklarını yazmıştık. Ahmele Süleymanın şatlardan çalıp öteye beriye ucuzca sat- tıkları eşya tamamen meydana çıkarılmıştır. İki balya büyüklü- ğünde olan bu eşya dün zabı- tadan liman işletme müdürlü- ğüne — gönderilmiştir. Çalınan eşya arasında çok kıymetli kır maşlar vırdır. Kaymakamlar Kaymakamlar toplantısı mü- nasebetile şehrimize gelmiş olan kaymakamlar dün şehrimizden ayrılmıştır.. Bu meyanda, eski Bergama ve şimdiki Karaburun kaymakamı Bay Kâmil de dön- müştür. Çapa ile yaralamak Menemende Çavuş köyünde Mustafa oğlu Kemal Durmuş, Yan k köyden Şerif oğlu Hüse- yni Miyankökü toplarken çapa ile başından yaralamıştır. XS Mümanarel Bödrum hakt Denizyalları ida- resinden şikâyetçi Üe- Binlerce mandarin günlerce vapür bekliyor Bodrum (Hususi) — Denizyol- ları vapurları intizamlarını artık tamamen kaybetmişlerdir. Her hafta gelip giden vapurlar birer ikişer ve bazan beşer gün tcabe hurlurla seferlerine devam edi- yorlar. Geçen hafta geçen İnönü vapura baş gün sonra Bodruma uğradı. Fakat bu gecikmeğe rağmen günlerce bekliyen yarım uıilyondı_n fazla mandarini ab madı. Zavallı Bodrum manda- rincileri hususi motörler tutarak mallarını İstanbula — nakletmeğe mecbur kaldılar. Bu hafta Salı günü gelmesi lâzimgelen Dumlupınar — vapuru da beş gün gecikmiştir. Vapurs ların nc gün gelip ne zamaa hareket edeceğini acentalar bile bilmiyorlar. Verilen — covaplar hep sudandır: — Bekleyin bakalım tabil bir gün gelecek. Vapaurların bu intizamsızlığın dan yılbaşı için hazırlanan man- darinler sevkedilememiştir. Çe- kilen telgrafların hiç bir faydası olmamıştır. Zeytin budama kursları Vilâyet zeytin — mütehassısı B. Kadri, muavini B. Galible beraber Bodrumda açılan zeytin budama kurslarında konferans- lara başladılar. Her gün muhte- Hf köylere gidilerek bir kaç yüz ağaç budanmakta ve fenni bu- dama şekilleri halka ve köyi” lere gösterilmektedir. Beynelmilel gülcülük sergisi 938 scmosi Toşrimisanisinde Romada beynelmilel gülcülük sergisi açılacaktır. Ziraat Vekâ- letinden vilâyet Ziraat müdür lüğüne gelen bir tamimde mem- leketimiz gülcülerininde bu sergiye iştirakleri arzu edildiği ve iştirak etmek istiyenlerim Ziraat müdürlüğune bildirme- leri emrolunmuştur. Belediye cezası Bazı kasabların camuz etim dana eti yerine sattıkları görük müş ve bunlar belediyeca ceza- landırılmıştır. Belediye encümeni Belediya daim? encümeni dün öğleden sonra belediye reisi Dr. B. Behcet Uzun reisliği altında toplanmış, müzakerelerde bulun- muştur. Münasebetsizlik Lâtifenin haddini bilmiyen bazı insanlar, benim kalp sekx tesinden vefat ettiğim hakkında bir haber uydurarak bunu aa efradım ve dostlarım arasında yaymışlar, en yakınlarımı heye- çana düşürmüşlerdir. Çok - şür kür sağım. Şayia, bir düşünce. sizliğin eseridir. Nurt Özgülenç Bahçelilerhan No. 11 - İzm. Anadolu gazetesi yazı işleri müdüriyetine Ragıbpaşa — otelinde - kâtip Mehmede bıraktığım paradan bin lirasını emniyeti — sı mar ettiğinden mahkemece mahküm olmuştur. Otel — sahibi Basri Yasakçı otelinim şerefile müş: terilerine hakkile lâyık oldu. ğunu göstermiş ve parayı bana tazınin elmiş olduğunu muhterem gazetenizle ilânını rica ederim. Müteahhid Salih Çerçioğlu