2 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

2 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

Sahife —7 Jorj Londen ANADOL! Gökten ölüm yağıyor Verdun kalesi Almanlara karsı nasıl durdu? Yazan: Fransız erkânıharp kaymakamlarından Türkçeye çeviren A. Kâmi Oral Alman kumandanı (Krombrıç)iki günlük mağlübi- yetten ıstırap duyuyor ve: “Alman askerleri! Düş- mana nasıl arka çevirdiniz?,, Diye haykırıyordu Vaziyeti bildirmek üzere fır- ka kumandanına günderdiğim süvari döndü ve bana şu emri getirdi: "Her fedakârlığa katlanarak bulunduğunuz yerde kalmanız İâzımdır. Zira güneş doğarken, her taraftan hücuma kalkacağız. Cephenin diğer - bazı nokta- larında yapılan gece baskınla- rının, muvaffakıyetle neticelen- diği ve pek çok esir alındığı bildirilmektedir. — Esirlerin ver- diği haberlere göre; Almanla- rın büyük taarruzu, bugün öğ- leden sonra başlıyacaktır. Bu vaziyet karşısında, bizim daha evel hücuma geçmemiz gerektir. Elde ettiğiniz muvalfakıyetten dolayı sizi tebrik ederim, Gön- ::dijiıîı tankları aldım. On> , bugün düşmana karşı kuk- lanaca, rde tü tünmağa güyret ediniz. Biz, kuvayı külliye ile geliyoruz. Umum kumandan Mareşal Peten, düşman taârruza kalk- madan evel, bütün kuvvetleri» mizle hücuma geçmemizi em- rediyor, Düşman, bütün faaliyetini 14 rakımlı tepede gösterecektir. Size, alratğik noktainazarından fazla izahat vermeği lüzumsuz görüyorum. Vazilemizde muvaf- tak olacağımız hakkındaki ümi- ü dim kuvvetlidir.. Esirler, yavaş yavaş dile gel- meğe ve düşmanın tertibatı hakkında bize izahat vermeğe başladılar.. Duomon istihkâmatnın, Ak man ordusuna mezar olacağını umarım. Muvaffakıyetler dilerim. Fırka kumandanının bu emri üzerine, sabırsızlıkla güneşin doğmasını bekliyoruz. Soğuğun verdiği ıstırabı bertaraf eder. sek, vaziyetimiz her — suretle Memnuniyete şayandır. Askerler, âtl bir vaziyette durmaktansa, hiç .ı;hıuı 1sın: mak için ileri hareköte e) hıdhd:diyulu. seRi Kısmı küllinin — bulunduğu noktadan üç dört yüz metre ileride mevrzi alân avcı asker- lerle daimi bir temas halinde- yim. Alınan haberlere göre;Al- manlar, cephenin derinliklerine doğru hayli — ilerlemiş bulunu- yorlar. Düşman, muayyen bir noktada toplanmakta ve öğle Üzeri başlaması mukarrer olan taarruz için hazırlanmaktadır. _c*thı ölen bir Alman zae- bitinin cebinde bulunan bir tomar evrak, ansızın elime ge- çiyor. Bu evrak arasında fırka kumandanı general Krombrıçın İmzasını taşıyan 22/2/1916 ta- rihli şu emriyevmi gözüme çar Piyor: Bütün fırka kumandanlık- larına: Büyük bir teessürle haber alıyorum ki, düşmanın, hem de pek az kuvvetlerle yaptığı hü- camlar, iki yıldanberi kazandı: ğımız mütevali muvaffakıyetleri suya düşürecek derecede mu- vaflakıyetle neticelenmekte ve kıtaatımızın gerilemesine sebe- biyet vermektedir. man ordusu umumi karar: gâhı; bundan sonra vukubula» cak kat'i muharebelerde bu he- / zimetlerin, Alman ordusuna yar GAĞ ... y gel kışır bir şekilde — galibiyete münkalib olacağına şüphe et- memektedir. Bununla beraber, üç gündenberi hedefsiz bir tarz- da devam eden harekâtımızdan da şu neticeye vardığını bildir- mektedir: Alman askerleri, biribirini takip eden mütevali muvaffa- kıyetlerin verdiği neşe ile sar hoş olmuşlar ve düşmanın, az bir zaman zarfında kendisini toparlıyarak, bize feci bir dar- be vurabileceğini düşünmiyecek kadar gaflete düşmüşlerdir. Alman askerleri, umumi ka- rargâhın bu zehabını silmekle mükelleftirler. Alman imparatoru, ordusu namağlübtur.. Demişti, fakat biz; maalesef, iki gündenberi devam eden müessif hâdiselerle imparato- rumuzu tekzip ettik. Daha doğ- rusu, siz, Alman zabitleri, AL man küçük zabitleri ve Alman aakerleri, imparatorunuzu — tek- zip eltinizl Halbuki, Alman imparatoru- nun kanaati, Alman askerleri- nin, hiçbir zaman düşmana arka göstermiyecekleri - mörke- zinde idi. Alman askerleril Bir buçuk senededberi zaferden zafere ko- şan Alman zabitleri! *“Alman Ticaret muvazenesi meselesi 'Ticaret muvazenelerinde Tür- kiye lehine aktivite mevcud iken 1937 yılı harici ticaretimiz- de anormal sebeplerle bu vazi- yetlerinde değişiklik hasıl olmuş bulunan memleketler tediyeleri- nin tâbi olacağı esaslarla 2-7005 sayılı kararnamenin dördüncü maddı tâbi memleketler it- halâtı ile her hangi bir memle- ketten yapılacak bazı maddeler ithalâtının süreti icrasına dair kararname şehrimizdeki alâka- darlara gelmiştir. Türkiyeden bu memleketlere vaki olacak ihracat bedellerin- den hasıl olan dövizler, ihracat- Merkez Bankası- » bu dövizlerin memleket itibarile ayrı ayrı he- saplarını tutar. Bu memleketler ve Jbu memleketlerle husust ta- kas mevzuu olabilecek mallar, 4620 döviz payı mahfuz kalmak şartile, İktisad Vekâletince tayin olunur. 2-7005 asayılı kararnamenin dördüncü maddesi hükümlerine tâbi memleketlerden yapılacak ithalât ile, umumi surette her hangi memleketten gelecek pa- muk ipliği, bakır, kalay, ham deri, çuval, jut ipliği, jut men- sucat, kauçuk, kobra, kobrako ithalâtını, bir veya müteaddid Türk malının her hangi — bir veya müteaddid memlekete ib- racı şartına bağlamağa ve bu maddeler m: , TESMİ gar zete ile ilânı tarihinden itiba- ren muteber olmak üzere diğer maddelerin — ilâvesine İktısad Vekâleti salâhiyetlidir. Bu kararâ muhalif karar hü- kümleri mülgadır. İtalyada zelzele Roma, 1 (Radyo) — Kastln havalisinde Zelzele olmuş ve haik, heyecan jçinde kalmıştır. Bununla beraber zayiat ve ha- sarat yoktur. Sizi bütün Almanya takdir ve tahsin etmişti. Vaziyet bu merkezde iken, son hâdiselerde düşmanın ehemmiyetsiz bir kuv- veti karşısında nasıl yıldınız? Alman kahramanları! Bir kumandanınız sıfatile mağ- lübiyetinizden — dolayı ıstırab içinde bulunduğumu size bildi- Tiyorum. Dilerimki bu talisizliğiniz, size bir bersi ibret olsun. Alman askerleril İmparatorunuzu tatmin ediniz! Düşmanın ehemmiyetsiz muw- kavemetini kale almak gülünçtür. Tarihimizden kuvvet alalım. Ve bilelim ki, şu anda, Alman devlet ve milletinin. mukadde- ratı, bizim elimizdedir. Alman bayrağını, düşmanın payitahtına şeref ve gururla dikmeliyiz. 1870 tarihinde Alman kah- ramanlarının şanlı zaleri, batı- ranızdan çıkmamalıdır. Alman mlleli, o zaman, tek vücud gibi harekete gelmiş ve o bü- yük zaferin neticesi olan sulh muahedesini kılıcile imzalamıştı. Şimdi, Alman hududlarını, dün- yanın öbür tarafına kadar uzat- mağa davet ediliyoruz. İmpart- tor, bu mukaddes rüyanın ta- bn li aha liyiytatlalinlen bekliyor. Krombrıç — Sonu var — Zavallı kadın 103 gün kendini bilmemiş Kazazede kadın ve düştüğü bina kısmı Resmini gördüğünüz bu kadın Londra mağazalarından birinin üstünden düşen madam İvy Ada Smih'dir. Sukut neticesin- de derhal şuurunu kaybetmiş ve baygın bir halde yakın has- tanelerden birine kaldırılı A Yapı'an tedaviler neticesinde 103 gün kendini bilmeden uyu- yan madam nihayet geçenlerde uyanmış; eski hatıralarını top- lamağa başlamıştır. Pol Bonkur Fransız sefirlerile te. maslarına devam ediyor Paris, 1 ( Radyo ) — Fransa Hariciye Nazırı Pol Bonkur, Fransanın, muhtelif devletler nezdindeki sefirlerile — temasla- rına devam etmektedir. Denizli Vilâyet Meclisi işlerini bitirdi Denizli vilâyetinin buyılki büd- cesi G11 binliradır Muallim adedi artırılacak, yollar ya;nlacak, mektep- ler kurulacaktır. Meyva fidanlığının vaziyeti. Denizli, (Hususi) — Vilâye- timiz umumi meclisi müzake- irerek bu ayın yirmi sekizinde dağılmıştır. Vilâyetin 1938 büdcesi geçen sene büd- cesinden on iki bin lira faz> lasile 611000 liraâ olarak tan- zim ve kabul edilmiş ve bur- dan birinci kısım idare mas rafına 87798, ikinci kısım na- ha işlerine 22678, üçüncü kr gı kültür işlerine 205726, dördüncü kısım ziraat ve ve terimer işlerine 9816, beşinci kısım sıhhat ve hayır - işlerine 51294, altıncı kımm — muhtelif işlere 65921 lira ve fevkalâde büdceye 167767 (lira ayni- mıştır. 244 adet kadro- suna dâha altı öğretmen ilâve olunmuş, memleket — hastamesi dahili paviyonunun — İnşaatının ikmali, köy yolları ve köprü- leri ve köy okulları inşası için mübim miktar tahsisat konul- muştur. Yol paramı altı lira olarak ve bedeni mükellefiyet sekiz gün kabul edilmiş ve iş ayları altı aya çıkarılmıştır. Altmış bin lira sarfile tesis ve tekâmül derecesine isal edil- miş ve her sene yüz binlerce asına çubuğu ve meyva fidanı tevzi edilmekte olan Vilâyet Ziraat nümune fidanlığına ge- sene zerolunün bazı sebte- lerde (Nemetot) hastalığı bur lunduğu, bunun fidanlara da sirayet edeceği hakkında İzmir Mücadele istasyon müdürlüğü- nüön raporu Üzerine fidan tevzli durdurulmuştur. Dört yıl kapa- tlması zaruri görülen bu fidan- hktaki hastalığın sırf sebzeye mi münhâsır — bulunduğu ve moyva fidanlarına tesiri olup olmadığı hususlarının — tetkiki için yol — maszafları vilâyetçe verilmek üzere birkaç mütehas- sısın Ziraat Vekâletinden — cek bine karar verilmiştir. Ki Vilüâyet daimi encümeni üye- liğine Ba. Saadet Kaymakçı 'Denitliden güzel bir görünüş Denizli, Bay Osman Çorbacı Çivril, Faik Asal Acıpayam, Mehmed Saatçi Davas seçilmiş- lerdir. Şehrimiz belediye büdcesi de belediye eacümenince 115 bin yüz otuz lira olarak tesbit ve ihzar edilmiştir. Belediye meclisinin Nisan iç- timaında mec'ise verilecek olan bu 1938 büdcesi geçen sene büdcesine ntzaran 27 bin kü- sur lira fazladır. z Belediye başkâtipliği P: Şehrimiz belediye başkâtibi — Asaf Akmansoyun geçen sene — | Haziranından muteber olmak üzere maaşının 84 liraya iblâğı lera Vekilleri heyotince tasdik — olunmuştur. Maruf Urganlı kaplıcaları ıslah edilecek Bir mütehassıs tetkikat yaptı. Kaynakların çok zengin olduğu anlaşıldı Turgudlu, (Muhabiri mahsu- sumuzdan) — Belediyemiz Ur- ganlı kaplıcalarını da - iptidai bir vaziyetten kurtararak mo- dera bir hale koymağ», Sıhhat ve İçtimâi Muavenet Vekâletin- den imtiyazını almağa teşebbüs etmiştir. Gediz ırmağının cenubunda gene ilica suları ile husule ge- len ve geçen sene - kurutulan geniş bataklığın üst kısmında bir tepenin şimal yamaçlarından çıkan Urganlı slıcaları o sahâ- dan biribirise yakın — muhtelil Muğlada lik maçları Muğla vilâzeti lik maçlarına iştirak eden sporcular Atatürk anıtına çelenk koyuyorlar Muğla, (Hususi) — H Ek maçları Mart ayının 26 ıncı günü başlam ştır. Maçtan önce bütün sporcular Cumhuriyet alanına giderek Atatürk anıtına çelenk koymuşlar, sonra spor âlanına giderek direğe törenle bayrak çekmişlerdir. Fudbol Ajanı Dr. Celâlin bir söylevile maçlar açılmıştır. İlk maçı Fethiye - Marmaris yapmıştır. İkinci maç Milâs, Muğla; pazar günü de Fethiye- Milâs, Marmaris, Bodrum yapmışlardır. Maçlarda bütün Muğlalılar bulunmuştur. -Maçlar çok heyecanlı olmuş, pazar günü şiddetli yağmura rağmen maçlar devam etmiştir. Maçların neticesi şudur: Fetbiye- Marmaris maçında 5-1 Marmaris mağlüp. Muğla - M lâs maçında 0-0 beraber. Fethiye- Milâs maçında 0-'O bera: ber Marmaris - Bodrum maçındâ 2 -0 Bodrumgalip.. membalardan teşekkül ediyorsa da, asıl suyun bütün hassaları haz olan ve daha mazbut yer den geldiği anlaşılan kaynağın şimdiki banyolara giden ve hali hazırda kullanılan su olduğu tahakkuk etmektedir. Bu suyun haiz olduğu fennt kiymetini ölçmek için su mü- tehhassısı Gülhane fizik oterayı profesör doktor Nüzhet Şakir celbedilmiş ve mahallinde tet- kikat yaptırılmıştır. Doktor, bu membalar etra- fında kayalıklar halinde uzanan taş kütleler.nin buralardaki kay- | nakların çok eski zamandan- beri, mebzuliyetle akmış oldu- gunu ve bu kaynakların da su- yun zamanla aktığı ve çıktığı * yerlerde bıraktığı karbonlit kile si teressübatından ibaret ol- duğunu söylüyor. Suyun cinsine ve çıkan vaziyetine göre bu- rada eskiden husule gelme bir yeraltı sarsıntısı ile merkezi arza açılan bir çatlaklıktan ge- len bubarlarla husuüle geldiğini ve suyun bu suüretle arzın çok derinliklerile alâka ve iştiraki bulunduğunu göstermekte ve derin bakir sular olduğunu ifa« de etmektedir. Şimdi asıl mem- ba, kayalar arasından çıkmakta olup hariçtek; sathi sularla ka- rışmaktadır. Suların derecei harareti 6380 olduğuna ve membadaki su içindeki gazların mebzuliyetle hariçte intişar ettiği görülmekte olmasın; aran suyun oldukça bir tazyik altında geldiği atmr laşılmaktadır. Bu ıbcalarda maden sularının tamamen baiz oduğa hususi ve şifabahş tesirleri haiz olduğı muhakkak görünmektedir. Fenni ve ilmi tahlil netice- — Lütfen çeviriniz —