10 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

10 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

Edirne, (Husust) — Dost ve müttefik — Yunanistanın Atina üniversite talebesinden yüz ki- şilik bir kafile, General Küzım Diriğin daveti- üze husust trenle Edirneye geldiler. Kafi lede oltı profesör de bulüne: Şirin bir kazamız Kuşadası Kuşadası köylerinde tam bir yordu. General Kâzım Dirik, gençlere karşı büyük bir alâ- ka gösterdi. Kendilerine şehri gezdirdi. Trakya mınt kalkınması hakkında — izahat verdi. Yunanlı gençler Atatürk anıdına çelenk koydular. TTADA ANADOLU Üniversiteliler Kız Muallim mektebini gezerken, talebe ta- rafından Türk ve Yunan milli marşlarının söylenmesi üzerler rinde büyük bir tesir bıraktı. Bu:siyaret, iki ,kardeş. —millet arasında dostane - tezahürlere kalkınma görülüyor.. Adada gençlik hareketleri - Köylerde imar faa- liyeti - Yolların ikmaline çalışılıyor. YÖT amema Kuşadasından bir görünüş, Akhisar bu yıl birçok yeni esere kavuşacak. Halkevi, Belediye binalarının temeli atıl. mak üzeredir. Akhisarlıların yardımları.. Kuşadası, (Hususi) — Kazar mızda göze garpacak bir imar faaliyeti vardır, Köylerle kaza merkerzi arasındaki yollar yae- pılmakta, her köy telefonla mer- keze bağlanmaktadır. Şimdiye Çamlık, Selçuk-Şirince, Davud- Tar-Kuşadası, Kuşadası» Yeniköy, Çamlık. Yeaiköy, — Tarha-Kuşar dası, Caferli-Kuşadası — arasın daki yolların tosviyei türabiyo- leri ikmal ve bir kısımı da inşa edilmiştir. Bu yollar üzerinde bulunan muhtelif uzunluklarda ça ahşap köprü ile 2 kârgir köprü yeniden kurulmuştur. Burgaz, Selçuk, Osmaniye ve Acarlar köylerine demir boru larla su getirilmiş, köylerin içine de çeşmeler ve su depoları yapılmıştır, Kaza köylerinin — hepsinde konuk odaları ve unrumi helâ yapılmış, mektepsiz tek köy kalmamış, bilhassa Selçuk kö- yünde 20 bin Hira sarfiyle tam teşkilâtlı bir ilkokul inşa edil: miştir. Kaza köylerinde salma usulü kaldırılarak kendi varidatlarile idare edilebilme: temin için zeytinlikler tesis edilmiş, Davutlar, Çamlık ve Kirazlı koyleri akaratı tamir olunmuştur. Selçuk, Davular köylerinde —okuma — odalarile kütüphane ve Yavuz köyü odası yeniden yapılmış, Soğucak kö- Yünde de okuma odası, kütüp: hane, içtima salonu ve konuk odasını ihtiva eden köy konağı laşasına başlanmıştır. Köy sığırlarının — cinslerinin tslahı için Burgaz, Belevi, Gü- zelçamlar, Davutlar köylerine bir boğa alınmış, Davutlar kö- Yünde bakılımakta olan bir de Berkeb aygırı- getirtilmiştir. * Sonu 10uncusahifede — K * S Menemenlilerin felâketzedelere yardımı Menemen, (Hususi) — Kır- şehir ve bavalisi felâketzede- lerine yardım için faaliyete geçen komiteye üç gün zar- fında 310 liralık teberrü vuku bulmuştur. Menemen halkının yardımı, merkeze bildirilmiş ve pâra da gönderilmiştir. Teber- #üat devam etmektedir. Akhisarda istasyon caddesi, Akhisar, (Husust) — Beledi- ye elektrik fabrikasının tevsii al edilmek üzeredir. Ak manyadan getirtilen Lokomobi- lin montajına başlanmıştır. Ha- ziran ayı içinde yeni makine- ler faaliyete geçecek, kasaba nurâ garkolacaktır. Şebeke te- sişatının ikmalinden sonra gün: düzleri de cereyan verilecektir. İmar faaliyeti Bu yıl Akhisar bir çok yeni eserlere kavuşacaktır. Halkvi, belediye binalarının temelleri yakında atılacak, Cumhuriyet meydanı ilacak Atatürk an- dacının kaidesi hazırlanacaktır. 194,518 liralık yeni belediye büdcesinde imar işlerine fazla tahsisat ayrılmış bir de beş yı hk imar projesi bazırlatılması kararlaştırılmıştır. Akhisar kısa bir zamanda telefonla her tarafa bağlanmış tır. Şimdiye kadar 412 kilomet- relik telefon teli çekilmiş, bu surtle kaza dahilindeki 90 köy- den ancak 19 u telefonsuz kal- mıştır. Şimdi Akhisardan Balı- kesirle telefonda görüşmek ka- bildir. Felâketzedelere yarım Akhisarlılar, Kırşehirde felâ- kete uğrıyan — kardeşlerimize yardım ellerini uzatmışlar, teş- kil ettikleri komite vasıtasile şimdiye kadar 1200 lira topla- mışlardır. Bu miktarın daha da artacağı muhakkaktır. Teberrü- atta bulunanların bir kısmının isimleri ve miktarları şö: Tahtakâle han kahvecisi 51,50, Seydiköy halkı 21,55, Paşa hamamcısı Ferid 45, Bele- diye memurları 58, Belediye 80, Tütüncüler Bankası müdürü Halil Herman $, Ahmet Kan- tarcı oğlu 5, Boncuklu Ahmet 5, Hilmi hacı Tevfik oğlu 5, Fuat Özyaka 15, Belediye kah- vecisi Hamdi 37,15, Eczacı Esat 5, Tayyare Cemiyeti me- murları 45, Noter Recep 5, Kahveci Ali Uslu 23,70, Sine- macı Subhi 3, Keresteci Nuri S, Kahveci Çakır İsmail 3, Ec: vesile teşkil etti. Samimi söy- levlerle Türk-Yu ai saadetler im çevrildi. de, Yunanlı gençleri Ata- türk anıdına çelenk boyarken ve General Kâzım Dirikle gö- rüyoruz. Urla küçükleri- nin müsameresi Urla, (Hususi) — Urla ikinci okul talebesi, Halkevinde zen- gin bir müsamere verdiler. Kü- çük yavruların muvaffakıyetleri, ebeveynlerinii hocalarının öğüslerini kabarttı. Yavrular, şehid) piyesini temsil ettiler. Rondlar, hareket, müzik, ek bise çok mükemmeldi. DNSK MN MAĞA | zacı Basri 10, Eczacı Hayri 5, Yusuf Kenan 5, Manifotracı Adil 10, Mani 01 Seyfullah 5, Kuanduracı 7,15, Kara- burunlu Mustafa 2, Belediye muhasebesinde Hakkı 1, Mat- baacı Şevket 1, Dişçi Yusuf 2, Tepeköylü Şark otelcisi Muş. tafa 25, Dr. Cevdet 10, Keres- teci Halil İbrahim 5, Bakkallar 26,25, Kahveci Şaban 31,30, Fahriddin Mısırcı 20, Kasaplar 10, Manifaturacı Kırcalı Hasan 5, Yemişçi Hacı Hasan 15, Bakkal Âdem'5, Kasap Halil Abud oğlu 5, Kasap Süleyman S$, Belediye tanzifat müteahhidi Mehmet Girgin 25, İbrahim Kuluş 5, Bakkal Ziya Karaman 5, İnhisarlar müdürü Cevdet 5, Süleyman Sırrı 10, Tahsin 5, Nuri - Nalbandoğlu 40, Tuha- fiyeci Receb Ali kardeşler 5, Maliye memurları 6,25, Tuha- fiyeciler 14,50, Ortaokul 25,60, Dayıoğlu köyü 11 lira $ kuruş. Şükrü Tam busuralarda sokak satı- cılarının birisi dışarıdan “tatlı ğırdı. Ayşenin gözleri kavuşmuş dalların titreşen yaprakları ara- sından sızan zümrüt ışıklar gibi aydınlandı. Satıcı bir Egeli idi. Kıpkırmızı içi ve neşesiyle ka- buğunu olgunluğundan pal bir nar gibi, Martıdan apartmanları - kompartımanları berhava eden bir kahkaha çın- ladı ve odadan dışarı atıldı. Martı sokak kapısında duru- yor; satıcıdan harıl hanrıl, şun- dan bundan havadis soruyordu. Çünkü iyle münasebetini kesmek için B. Şsfik Martının babasından, konukomşusundan, gelen mektupların kâffesini gizli olarak yırtmış bulunuyordu. Bay Şefik Ulualp komşuların kendisini göremiyecekleri bir tarzda kapının ardına gizliyerek *Martil Martı! Ne yapıyorsun? Senin bir sokak satıcısile lâübali konuştuğunu bakkal (Andon) görecek. Konukomşu ne diye- cekler, yahu; aklını mı kaçırdın?,, Diye kısık ve heyecanlı bir sesle fısıldıyordu. Görümcenin büyüğü B. Şefik Ulualpa “Çe- kil çekil, *—Baksana noredeyse herife sarılıp öpecek. Elâme karşı re- zil ve rüsvay olduk. Sana bu çirkel tasmayı takacak dime- dim mi idil, Diyordu. Şefik *Evet hakkın var bu artık tüy dikti., Fakat bu sözleri söyli- yen, göreneğe tabi olan, ve vaziyete mutâd reaksiyonu ya- pan B. Şefik Ulualptı. B. Şefik Ulualpin tâ derininde kalmış, ve büsbütün boğulmamış insan Şefiğin damarları ise bambaş ka bir telden ötüyorlar, ve he- yecanla göğüs kabartıyorlardı. Martının hakkı - vardı. Onda vahşi bir kedi gibi, bir Pars gibi çok cevval ve canlı bir birşey — vardı. dipdiri birşey, dinamik kuv- vetinde dinamit hassası vardı, infilâk edebilirdi. Fakat B. Şefik Ulualpta, bir an için yüze gelen hakiki ve tabil Şefik, güneşi görünce göz- leri kamaşarak, topraktan çıkar çıkmaz gene karanlığına dalan bir böcek gibi, kayboluverdi. Onu gene yalan ve görenek Örttü. *Evet evet bu tüy dikti!, dedi. Satıcı sabahtanberi sokak s0- kak süründüğü halde pek az birgeyler satmış olduğunu söy- leyince, Martı “Kaçı kaç olursa m alırım, dedi ve cenuba ne zaman döneceğini sordu. Adamın ertesi günü vapurla dö- neceğini anladı. Mandalinciye vereceği parayı almak üzere içeri girince, öfke- den beti benzi atmış olan kü- gük görümceyle karşılaştı. Gö- rümce Martının üzerine — atıldı; eteğini çekince Martının eteğine doldurmuş olduğu mandalinleri hep yere kilimin üzerine döktü- ler. Bu hareket dolu bardağı taşıran damla oldu. Martı nedense katıla katıla ağladı. Çok sürmedi, yavaş ya- vaş irkildi. Ken giydiril miş kırmızı rop dö şambrı, cart curt, üst başından paramparça yırtıp yere çarptı. Deli mi idi ki “Akıllansın, diye sırtına oku: tulmuş deli hırkası geçirm'şler- Heyecan — veren | di? Martı köhnemiş glâfını ya- rıp havada serbest, şimşek gibi çakan bir kılıçtı. Yukarı çıktı. Köyden gelir ken sırtına giymiş —oltluğu, ek biseleri giyerek; arkasına bak- madan kapıdan çıktı gitti ve bir daha dönmedi. Geceydi. Deniz kıyısında, çi- gekleri de, yaprakları da, yemiş- leri de kokan mândalin ağaç- ları sıra sıra - uyuyorlardı. Kor- kocaman bir ay ufkun üzerinde doğdu. Bembeyaz çiçekli mans dalin ağaçları tepeden aşağıya doğru ağardılar. Çünkü ayın nuru ev yaparmış gibi temek den değil, âlemi gökten inşa ediyordu. —Ağaçlar — duvağını başından çözüp yere salı f:linlor gibi ağardılar, Ağı rın üzerine kar yağmış gibl idi, fakat mis gibi kokan bir kar. Çiçekler filvaki ayni za- manda yerlere de karlar gibi yağıyorlar, topfakları da ışı; örtüyorlardı. Rüzgârın her et ufuklarında gel bir koku sağanağı idi. Düşünceleri, bütün yeryüzünün bilinen her günkü dünyasından, daha gözel daha öte bir dün- yaya götürüyorlardı. Bahçeye nur inmişti. İnsanın gönlünü de, bu nur aydınlatıyor, — insan “acaba mafevkattabi, güzel bir âlomin mi mahlükuyum?, di- yordu. Sanki lâhuti bir musiki ötmüş ve yeryüzünde misli ol- miyan adalar, denizler, ağaç- lar, bir cennet teşkil etmek üzere, tam bir ahenkle yerli yerlerine gelmişlerdi. Denizden deniz şıpıltısile beraber bir kar dın gülüşü duyuldu. Martı idi galibal Nöbetçi eczaneler Eczanelerin bir h. nöbet -günlerini gösterir cetvek Pazartesi: Kemeraltınde Şifa; Gözelyalıda Güselyalı; Tililkikte B. Fsik; — İkir çeşmelikte İkiçeşmelik; Alsancakta B. Faad, Ayvuklada Halk. Salı: Kemeraltında Şifa; Karaatinada B. Eçref; Kemerde Kamer; Alana- cakta B. Ahmed Lütfi, Eşrefpaşadi Eşretpaşa, Çarşamba: Başdurakta Sıhbat — Karataşta B. Habil, Tükilikte Yeni İsmir; Irgatpazarında — Aazt; — Güselyalıda Afiyet. Perşembe: Kemeraltında Hilili, Güzeyyal» d Güzelyalı, Tilkilikte B. Faik; Eşrefpaşada Eşrefpaşa, Cuma: Kemeraltıada — İttibar, Güzelye hda Güzelyalı, Irgetpasarında Aszi; İkişeşmelikte — İkiçeşmelik — Alsam İzmir belediyesinden: Beher metre murabba: dört z kuruştan altı yüz yirmi do- uz lira - bedeli “muhammenli 25 inci adanın 157,25 metre murabbatndaki 44 sayılı arsası Başkâtipikteki şartnamasi vaç- hile 20/5/938 cuma günü saat 16 da açık artırma ile ihale edilecektir. — İştirak etmek isti- yenler kırk yedi lira yirmi beş kuruşluk muvakkat teminat mak- buzu veya banka teminat mek- tubu ile söylenen gün ve saatle encümene gelirler. 4 10 39 17 1461