24 Temmuz 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

24 Temmuz 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

efendi de cami-in [..] yakalayıp imam üzerine hücum ider. Vakıa Bulgar ve İslam komşuların şehadetiyle muhakeme aks ider. Netice-i muhakeme bakalım ne hacalet averdir?! Mafevki olan imam efendiyi darb ve tahkire yürüdüğünden dolayı müezzin azl edilmiştir. Müderris Hacı Salim Efendinin azli ise icari müderrisliğine [..] şeriyye meşrut olan evkafın iki dükkanı istimlak fikrinde bulunduğu evrak-ı resmiye ile tahakkuk eylemesindendir. İmza: Mehmed Reşad Balkan Aferin size ey hacı ve hoca efendiler! Yar ve ağyara karşı hacılarımız ve hocalarımız gırtlak gırtlağa post paylaşamadıkdan sonra bize ne kalır ki?.. Aferin ey [..] şehsuvar safderi Arşa as [..] tığ süreyya cevheri. --------oOo-------- VARNA HADİSESİ Kari'lerimizin malumudur ki Varna Rum Cemaati içün İstanbul'dan gelen Rum Metropolidi Nehfitus iki def'a Varna'ya geldiği halde Bulgarlar tarafından heyecan ve şiddetle hakaretle geri çevrildi. Hatda geçen hafta üçüncü def'a olmak üzere Nehfitusun Varna'ya geleceğini haber alan Bulgar ahalisi polisin gösterdiği şedid takipe rağmen iskeleye yığılmış ve müahhiren şimdiye kadar Rum papazları idaresinde bulunan "Sen Nikola" kilisesini muhasara edib zabt etmişlerdi. Eğer polis ve jandarmalar şiddetle muhafaza ve himaye etmiş olmasa idi kilise derununda bulunan bir iki rum papasıyla birkaç kişinin hayatı bile tehlikede idi. Çünkü Bulgarlar son derece heyecana gelmiş kan dökülmeğe ramak kalmıştı. Bu halin bu dereceye gelmesi şübhe yokki Bulgarlarla Rumlar arasında öteden beri hüküm süren şedid muhasamedendir. Fakat hak aramak icab iderse Bulgarların gösterdiği şiddet pek haksız değildir. Zira Bulgar vatanı ad idilen bir memleketde hangi din cemaatinden olursa olsun reis-i ruhani Bulgar tebası olmak şartdır. Yunan tebasından olan bir papasın Varna'ya Rum caemaat-i İslamiyesine riyaset için memuriyeti hükümet içinde hükümet kurmaktan farklı bir şey değil. Fakat bakalım netice neye varacak? Çünkü meselenin yeşil masaya Avrupa eline düşeceği ihtimali çoğaldı. --------oOo-------- TELGRAF HAVADİSİ İstanbuldan, 10 Temmuz 1332 Mançurya muharebesinde Japonların harekat-ı askeriyesini tedkik ve ta'kip için gönderilmiş erkan-ı harb Mirliva İsa Pertev paşa altıncı ordunun yani Bağdad askerinin tedkik ve tanzim-i ahvali zımnında müfettiş gönderilmiştir. & Bazı Bulgar gazeteleri Basra'da İngiliz teb'alı bir Hind'linin katlinden dolayı Bağdad'dan Basra'ya geden komisyon riyasetinde Pertev paşa bulunuyor diye yazmışlarsa da mezkur komisyonun riyasetinde bulunan Pertev Paşa değil altıncı ordu-yu hümayun erkan-ı Harbiye Reisi Zeki Paşadır. & Pertev Paşanın bir müddet Bağdad'da durdukdan sonra Yemen'e gönderileceği mütevatirdir. Suriye ile Mısır hududunu tashih için geden askeri komisyonu "El-Arişe" çekilmiş ve Osmanlı komisyonunun bu mevkie çekilmesi tarafına komisyonları müzakeratının hüsn-ü neticeye iktiran eylemesi hususunda birinci muvaffakiyet ad edilmiştir. & İran hududunda ve Lahican mevkıinde mevcud sevk-ul ceyş noktalarının sür'atle tutulması için makam-ı seraskeri altıncı ordu müşirine emir vermiştir. & İran hududuna doğru bir çeverme harekatı icrasına hazırlanmak üzere seferber halinde durması için