4 Ağustos 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

4 Ağustos 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

-ğu şeyhleriye ile Almanya arasında münasebet-i ticariyi tevlid idecek, Alman müstemlekesi Kamerun ile Tiristeyi Trablus üzerinden yekdiğeriyle birleştirecekmiş. & İstanbul'dan 15 Temmuzda çekilen bir telgrafda hükümet yeneden Yemen içün 17000 onyedibin asker taht-ı silaha almak üzere bulunduğu yazılıyor. Bir kısım mühim vatanın iade-i asayişi ve te'mini bekası içün bunun üç misli asker toplasa hükümete kimse bir şey demez. Yalnız vatanın bu dinç, gayur evladının Yemen'de açlık, susuzluk, doktorsuzluk yüzünden helak edilmesine hiç bir vicdan tahammül idemez. Yemen isyanı zuhur edeli o kıtaya, en aşağı bir tahmin olmak üzere, otuz kırk bin neferin sevk ve dediğimiz esbab yüzünden defn edildiği düşünülürse, o felakatlerin tekrar itmemesi, Yemen'e vaktiyle hatta askerden evvel erzak, mühimmat, hekim sevk edilmesi içün ne kadar bağırsak, çağırsak, ne kadar rica ve niyaz etsek azdır. Hükümet ebnay-ı vatanı sürü sürü şuraya buraya sevk iderken hareketine biraz vicdan koymalı, o biçarelerin gönderilen yerlerde te'min-i maişet ve sıhhatleri içün ne lazımsa önceden onu yapmalıdır. İstanbul'dan 21 Temmuz 1322 & Müşir Feyzi Paşanın San'a'dan verdiği son bir telgrafnameye göre Şeyh Yahya ile Şeyh Kasım birleşmiş ve Osmanlı ordusuna karşı müttehıden harekete başlamıştır. & Bundan bir hafta evvel dördüncü orduya aid beşbin redif askeri İzmir'den Yemen'e müteveccihen hareket etmiştir. & Sisam Beğliği dahilinde tehaddüs eden iğtişaş İzmir'den gönderilen bir tabur asker üzerine sükut bulmuştur. & Basra'da bazı kabail-i Arab isyan eylemiş olduğundan makam-ı seraskeri altıncı ordu müşiriyetiyle muttasıl muhabere-i telgrafiyededir. & İran ihtilafının hüsn-ü suretle ve sür'at-i mümküne ile hal edilmesi ve Osmanlı askerinin geri çekilmesi içün İngiltere sefareti Bab-ı Ali'ye yeni ve şedid-ül me'l bir nota vermiştir. & Basra vilayetinde ihtilal büyüyor. Basra'ya asker sevk edilmek üzere altıncı ordu müşiriyeti emir almışsa da makam-ı seraskeri bu yüzden endişededir. Devlet-i Aliye Bulgaristan mukavelatını imzaya memur heyet-i fevkal'ade Dahiliye Nazırı Memduh, Necib Melhame, Hasan Fehmi Paşalarla düyun-u umumiye müdür-ü umumiyesinden ibaret imiş. & Bulgaristan ve Devlet-i Aliye arasında gümrük mukavelatının suret-i dostanede halli me'mul bulunuyor. & İkdam'ca Sofya'da Bulgar bankasından ikiyüzbin frank sirkat ile firar eden Yahudi Elşah İstanbul'da bulunduğu haberi üzerine banka müdüri tarafından takip edilir ve İstanbul polisine tevkif ettirilir. Fakat garibi şu ki Elşah'ın üzerindeki para polisin elinde gaib olmuş. Acaba böyle mi oldu? Dehşetli mu'amma? & Gümrüklere yüzde üç zammı içün İngiltere müvafakat etmiş ve mukabeleten Adana şimendiferi imtiyazını temdide muvaffak olmuştur. * * * İ'LAN Gazetemiz Filibe'de cum'a önündeki gazete pavliyonunda daima satılmakdadır.