10 Ağustos 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

10 Ağustos 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

FİLİBE'DE HUKUK-U İSLAM Dünki gün Filibe mu'teberanı aralarında bir heyet-i mahsus ayırarak mutasarrıf-ı belde Gospodin Manulof nezdine göndermek ve bazı müsted'iyatda bulunmak istediklerini işettik. Ahali-i beldenin cümle müsted'iyattan en mühimi Filibe müftüliği ve evkafı idaresinin elyevm uğradığı su-isti'malat ve tahribat olacakmış. Bu babda biz de bir müslüman gazetecisi gibi fikrimizi, görgümüzü, mülahazamızı yazmaktan, bir kaç söz söylemekten kendimizi alamayız. *** Bulgaristan'da umum müftüliklerin ve evkaf idarelerinin suret-i cereyanından, mazisinden, halinden bahs etmek içün bir kaç cild kitab yazsak yine yetmiyecek. Ancak şu yaşadığımız belde ki Bulgaristan'ın Sofya'dan sonra en mühim bir beldesidir; şu beldede müftüliğin ve evkafın uğradığı mesaib-i idariyeye ve bu suretle Filibe'de hukuk-u islamın çiğnenmesine baktıkca şu hal-i hükümet-i mahalliyenin, nüzzar efendilerin nazar-ı dikkatini neden celb itmiyor diye insan teessürden hali kalmıyor. Dört aydan beri hüküm süren müftü meselesi haklı haksız yeni bir müftünin intihab ve tayinine müncer oldu. Filibe ahali-i islamiyesinin hüsn-ü teveccüh ve muhabbetini kazanmamış, sui isti'malatı sebkat etmiş olan bu müftü efendinin makam-ı memuriyete geçdiğinden sonra üç gün geçmedi, yine rezaletler baş gösterdi. Bunlardan ufak bir numune göstermek, isbat-ı rezalet içün kafidir i'tikadındayız. Şükrü Osman Efendi müftü olduğu günden beri müftüliğe müraca'at eden eshab-ı musaliha müftülik makamında müftüyi görmek ya nasib olur ya olmaz. Bubün Filibe'de ne müftü vardır, ne cemaat, ne mahkeme-i şeriye, ne evkaf idaresi. Bunların kaffesi iki imamın hükmündedir. Bu iki imam kimdir? Bunlardan birinin şahsını kal ve kıymete almak bile zillettir. Mefsedet ve hainliğin tümden tecessümü olan diğeri ki dört sene evvel Filibe'de milleti islamiyenin haysiyet-i diniyesini paymal ittiğinden dolayı mezahib ministerliği tarafından suret-i mahsusada gönderilen Sofya müftü-i esbak-ı Bilal Efendi merhumla posta ve Telgraf Nazırı İstuyanoviç huzurunda mahkeme-i şeriyyenin verdiği fetva ile vazife-i imametten tard idilen yani arkasında namaza durmak, huzur-u kibriyaya varmak tahrim edilen bir fasıktır. Şükrü Osman Efendi müftü olduğu günden beri evkaf-ı islamiye idaresinde hakim de, müftü de, müsevvid de, katib de hulasa her şey bu imamdır. Eshab-ı musalah ve alel-husus kıbtiler bu müftü çömezinin elinden illallah bağırıyor. Mahkeme-i şeriyyeye dökilen eshab-ı musalah bu imam efendinin haracgüzarı demekdir. İmam efendiye birini [-sayfa bitti-]