21 Ağustos 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

(...ilk olarak..) Bulgarların hatib-i meşhuru, vaktiyle Rumeli Gazetesi'nin bir nüshasında bir mazlum Türk genci içün etmiş olduğu müdafa'at hakkında bazı mütala'at derc etmiş olduğumuz Doktor İvan Popof meydana çıktı. İvan Popof'un cidden kemalatperverane olan sözleri ahaliyi tehyice başladı. İvan Popof Bulgarların mazisinden, Rumların Bulgarlar hakkındaki menviyat-ı hainanesinden mezalim-i takat-fersasından bahsetti. Nihayet miting müessislerinin ber-vech-i ati kararını ve bu kararın hükümet nezdinde infaz ve icrasını taleb etti. Karar şudur: Birincisi Bulgarlar Berlin Mu'ahedesi yirmiüçüncü maddesi ahkamının icra ve ifasını düvel-i mu'azzamadan te'keden taleb etmek. [Berlin Mu'ahedesinin yirmiüçüncü maddesi şudur: Bab-ı Ali Girit Ceziresinin bin sekizyüz altmışsekiz senesi nizamname-i dahiliyesinde icra edilen ta'dilat misillu Rumeli Eyalat-ı Şahanesinde de aynı imtiyazat ve ta'dilatı verecek.) İkincisi: Yunanistan'la münasebat-ı siyasiye kat' edilecek. Üçüncüsü: Bulgaristan'da hiçbir Rum ile kimse alış veriş itmeyecek. Dördüncüsü: Bulgaristan'da müstahdem Rum memurların devair-i hükümetten tardı ve Makedonya'daki Bulgar muhtacini içün i'ane cem'i. Bundan başka Makedonya'da Rumların kötülüğüne ve daha sair kötülüklere sebeb Osmanlı olduğu nazardan Bulgaristan hükümet-i seniyeden bu fenalıklara nihayet verilmesini taleb idecek ve eğer hükümet-i seniye ihale-i sem'-i itibar itmeyecek olursa cebren, harben bu hukukun istihsaline çalışılmak da miting mukarraratı cümlesindendir. İvan Popof'un hararetli nutuklarıyla hitam bulan miting nihayetinde ahali ber-mu'tad hurra sadasını göklere çıkardı. Mitingten sonra yapılan nümayiş şimdiye kadar Sofya'da, Varna'da Rusçuk'ta, Filibe'de yapılan miting ve nümayişlerin heman hiçbirine benzemiyor. Hükümetin şiddet tedabirine rağmen miting nümayişçileri bu def'a hakikaten pek başka davrandılar. Bayraklar önde, ahali arkada ilk evvel Rus Sefarethanesinin önüne yığıldılar. Rus konsolosunun dışarı çıkmasını ve Bulgar milletinin ma'ruzatını dinlemesini bağırarak istediler. Bundan sonra Ruslar hakkında Bulgarların perverde eylediği hissiyat-ı minnetdaraneyi tezkar ile ellerindeki bayraklarla konsoloshaneye bir resm-i ihtiram yaptılar. Fransız Konsoloshanesine doğru ilerulemeğe başladılar. Fransız Konsoloshanesi önünde de aynı nümayişin icrasından sonra cadde boyunca ilerulemeğe gayet ciddi ve sakin etvar ile yürümeğe başladılar. Bundan sonra Osmanlı Komiserhanesi önünden geçdiler. Fakat komiserhane önünde tevakkuf değil komiserhaneye doğru kafalarını bile çeverüb bakmadılar. Zaten konsoloshanelerin kaffesi ve ale'l-husus Yunan Konsoloshanesi ve Osmanlı Komiserhanesi fevka'l-ade asker muhafazasında idi. Nümayişçiler nihayet İngiliz Konsoloshanesine gettiler. Burada hurra sadası ve İngilizler hakkında gösterilen teveccüh ve imtinan pek hararetli idi. Bundan sonra hiçbir vukuat olmaksızın, asla ses sada çıkmaksızın nümayişçiler sakin sakin dağılıyordu. Hükümetin de ahalininde heyecan ve telaşı sükun buldu. MEKTUPLAR Varna'dan: Makedonya'da Rumların Bulgar unsurunu mahv etmek maksadıyla ika' eyledikleri mu'amelat-ı vahşiyane Bulgarların [-sayfa bitti-]