26 Ağustos 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

26 Ağustos 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

VİTETE ÇAĞIRILIYOR(?) Duma kapandı. Duma'nın yüz kırka yakın en münevver fikirli, en vatanperver a'zası Veyaborg'da toplanarak, bugünkü halin tahammül haricinde olduğunu bütün ağızdan söylediler. Rus milleti derinden bu eski vekillerinin düşüncelerini, feryadlarını dinlediler. Veyaborg ictima'ı Petersburg'da Tavriçski sarayına toplanan resmi dumanın daha ulvi hiss ile, daha vatanperverane azim ile toplanmış idi. Veyeborg ictima'ında millete, Rus kara milletine hitaben söylenilen acı hakikatlerin hülasası şu idi: "Sevgili millet, asırlardan beri Çar ailesi istibdadı altında ziyan olan Rus kanı az imiş; israf edilen gırandükler tarafından Avrupa fuhuşhaneleri ile bizzat Rusya mezbelelerine atılan servet-i millet hala hükümeti teyakkuza sevk edecek dereceye gelmemiş. Japon-Rus son lüzumsuz harbinde kurban olan Rus evladları mader-vatana büyük değil, küçük bile bir yara açmıyormuş. Çarı ikaz içün geçen iki sene zarfında [..] ettiğiniz hun-u hamiyyet, hükümet-i zalimesinin yüzünü kızartmayacak imiş. Sevgili millet, daha dökecek kanınız, verecek borcunuz var, verin de bu zincir-i esaretden bütün millet kurtulsun." Duma a'zaları bu cümleleri resmen Petersburg'da telaffuz etseler idi, umum halha bu derece tesir etmez idi. Çünkü hasad müddeti biter bitmez Rusya'nın garbi vilayetlerinde için için ateş-i ihtilal parlamağa başladı. Bu hafta zarfında Varşova ile etrafında bir vali ile bir polis müdüri ve yüzlerce hükümet-i müstebite tarafdarı itlaf edildi. Kafkasyada valay-ı kafkaz askeri kumandanı, Finlandiya sahilinde Duma'nın hükümet tarafdarı bir meb'usu boğazlandı. Moskova'da ise ihtilaciler ile Kazaklar mahalle içlerinde çarpıştılar, yüzelli ihtilalci terk-i hayat etti. Hargof ve Poltava vilayetlerinde harman işlerini bitirmiş olan sosyal demokrat fırkası ihtilalci kısmın Rus ekabir-i memurini büyük küçük çiftliklerini yakıb yıkıb almağa karar verdikleri ve icraata başlamak içün merkez komitesinin emrine müntazar oldukları söyleniyor. Yani Çar ile idare-i zalimesinden memnun olmayan sınıf-ı münevver ile çitfciler bir silah ihtilale amade. Stolip'in kabinesi Terapof'un kılıç ve top politikasını tatbik edeceğim diyor. Fakat sağda solda bu kadar vukuat-ı azimeye rağmen elini ayağını bile oynadmıyor. Ya'ni ihtilalcilerin hazırlıklarına ve kuvve-i ma'neviyelerine rağmen idare-i müstebide tarafdarı hükümet ne hazır, ne de kuvve-i ma'neviyeye malik. Hazırlığına da çalışmak beyhude; çünkü bütün Rus milleti bu def'a ayaklanmak, eski bürokratizmi yok etmek teşebbüsündedir.