28 Ağustos 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

28 Ağustos 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

BULGARİSTAN'IN VAZİYETİ Bulgaristan'da hali hazır iyice müşkülat kesb etti. Rum meseleleri, Ahyolu vak'ası, Filibe ictimaı derken şimdi bir de Naçoviç'in İstanbul politika memurluğundan isti'fasıyla, evvelki gün Rusya hükümetinin Bulgaristan hariciye nezaretiyle münasebet-i siyasiyeyi kat' eylemesi çıktı. Birkaç gün evvel Veçernapuşte gazetesi Rusya'nın Sofya konsolosu aleyhinde yekdiğerini müteakib bir kaç makale neşr etti. Mezkur gazete aynı zamanda Bulgaristan reis-i nüzzarı ile Rusya konsolosu beyninde teati edilen muhaberat-ı siyasiyeyi mufassalan enzar-ı aleme koyması üzerine makamat-ı resmiye beyninde teaati olunan mahaberat-ı siyasiyenin alaa-melei'n-nas gazetelerle ilanı usul ve kavaid-i düvele münafi olduğundan Rusya hariciye nazırı ba'dema bu gibi halat-ı gayr-ı layıkaya meydan verilmemesini rica ile halat-ı mezkurenin vuku'u esbabını Racupetrof Efendeden istizah etti. Bu babda defeatle vuku'bulan müracaatı üzerine Racüpetrof'dan hiçbir cevab alamayınca Rusya hariciye nazırı iş'ar-ı ahire kadar Bulgaristan hükümetiyle hiçbir güne münasebat-ı siyasiyede bulunmayub yalnız konsoloshane mu'amelatıyle iştigal etmesi hakkında Sofya ve Filibe Rusya konsoloslarına emir tebliğ eylemiştir. Şu hale ve elyevm Bulgaristanca cari mesail-i siyasiyeye ve bilhassa Naçoviç'in isti'fası ile Racupetrof'un isti'fa niyetini perverde etmesine bakılırsa prens hazretlerinin Sofya'ya avdetiyle beraber hükümetce ya yeni bir hatt-ı hareket takipi veya ki hal-i hazır kabinesinin tebdili gibi bir hadise me'mulatdan görünüyor. Her halde Bulgaristan'ın bu günkü vaziyeti müşkülat içindedir; onunçünkü bir teceddüd muhtemeldir. ----oOo---- NAÇOVİÇ'İN SEBEB-İ İSTİ'FASI Bulgaristan'ın İstanbul'da politika memuru Naçoviç Efendinin memuriyetden isti'fa eylediği malumdur. Bu isti'fanın kabul veya adem-i kabulü prens hazretlerinin Avrupa'dan avdetinden sonra tekarrür edecekse de Naçoviç Efendinin isti'fası gayr-ı kabil-i iade gibi görünüyor. Naçoviç Efendinin isti'fasını şu suretle beyan eylediği Bulgar matbuatında görüldü: "Reis-i nüzzar Raçupetrof Efendi ile aralarında öteden beri oldukça ciddi bir ihtilaf-ı efkar ve ünzar var var imiş ki bu ihtilaf imlası gayr-ı kabil bir uçurum teşkil edermiş, ve onlar bugüne kadar daima mütehalif yollar üzerinde hareket ederlermiş, ki bu hal onların bit-tabi' ayrılmalarını icab etmiş." Naçoviç Efendi hükümet-i seniyye ile olan müzakeratında her nev'i' muvaffakiyetsizliği reis-i nüzzara, Petrof Efendinin ihtilaf-ı efkarına atf ediyormuş.