4 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

4 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

olan bazı zevat bu aralık asakir-i Osmaniye ordularından bazısının seferber haline vaz'ı lüzumunu sultana arz etmiş. Sultan tahrikatı mucib olacak her türlü mukarrerat ve tedabir ittihazına muvafakat etmeyeceğini cevaben bildirmiş. Yine buna rağmen şehr-i halin onbeşinci gününden beri serasker Edirne'ye tahminen yüzelli vagon top ve levazımat-ı harbiye ile beş yüz bargir göndermiştir. * * * Türkiye'nin tedarikat-ı harbiyesi hakkında "Berlin Lokal Ancaygır(?)." namındaki Alman gezetesinde görülen fıkranın tercümesidir: Makasıd-ı harbiyeye tahsis edilen vagonların her türlü ihtimale karşı hazır bulundurulmasını Bab-ı Ali şark şimendiferleri idaresine bildirmiştir. Serasker mezkur vagonlardan yüz vagon sipariş edüb bunların altmışiki vagonu şehr-i halin onaltıncı günü mahall-i maksuda gönderilmiştir. İşbu altmışiki vagonun otuzu süvari bargiri, mütebakisi de sahra topu ve sair levazımat-ı harbiye ile mahmul imiş. Ertesi günü de Edirne'ye ellisekiz vagon mühimmat-ı harbiye sevk olunacağı mukarrerdir. Avrupa-yı Osmaninin cihet-i garbiyesinde bulunan vilayete seri' ateşli grub toplarının sü'at-i mümküme ile gönderilmeleri musammem ve mukarrerdir. 18 Ağustos, İstanbul: Bulgaristan'da vuku'a gelen Rum meselesi üzerine Rum patriğinin şikayetamiz olarak Prens Ferdinand hazretlerine gönderdiği mektuba prens müşarunileyhin Bulgaristan'ın İstanbul kapukethüdalığı vasıtasıyla verdiği cevab pek şiddetli imiş. Yine bunun üzerine gayr-ı tebeyyün olmayan patrik yeni yeni bir takım yalanlar icadıyla alemi rahatsız etmeğe devam ediyor. Dünkü gün düvel-i mu'azzamanın Bura süferasına takdim etmiş olduğu muhtıra da Bulgaristan'da meskun Bulgarların [..] tabi'atına girmeleri içün mahza tehdidatda bulunmak üzere bir takım hafi cem'iyetler teşkil edildiğini ve bu yüzden zengin ve kibar Rumların Bulgaristan'dan firara mecbur edildiklerini beyan etmiş. Netice itibariyle Rumlara tarziye verilmesiyle istatoku denilen müvazenet ve müsalemet-i umumiyenin takdirine tavassut edilmesini rica etmiştir. --------oOo-------- KARADAĞ ve MAKEDONYA PRENSLİĞİ Rumeli vilayet-i şahanesinde mevkii tatbike konan [..] ıslahat programını gayr-i kafi add edüb vilayet-i selase-i mezkureye muhtariyet-i idare verilmesini iddi'a eden İngiltere, Rusya ve Avusturya kabinelerine Makedonya'ya tayin edilecek valinin Karadağ prensi intihab edilmesini teklif etmişse de Avusturya hükümeti [..] ıslahat programının Makedonya'da istalahat-ı idariyeyi te'mine kafi olduğu iddi'asıyla bu teklifi şiddetle red etmekdedir. İngiltere'nin bu hesabca niyeti, bir "Karadağ ve Makedonya Prensliği" teşkil etmek olacak ki harita-i siyasetde henüz böyle bir safha görülmüyordu. Bakalım mesele daha ne kalıblara girecek. --------oOo-------- İRAN'LA HUDUD MES'ELESİ İran hükümetiyle Hükümet-i Seniyye arasında yeni bir hudud hadisesi daha oldu. Bundan onbeş gün kadar evvel Acem hududunda yirmi kadar karay mülhakasıyla beraber Marguvar mutasarrıflığı Osmanlı askeri tarafından her nedense işgal edilmiş. Acem sefiri bunun üzerine Bab-ı Ali'ye verdiği notada, bu hareketin müehharan Bab-ı Ali ile İran hükümeti arasında caygir olan ihtilafa menafi ve dostluğa ya-