19 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

-da şimendifer yapılırsa ufak bir hadise zuhurunda Osmanlı askerinin birkaç gün içinde nakli sehil ve mümkün olacağından korkuyorlar. Binaen aleyh bir takım ecanibin Bağdad'a yerleşmesinden, istilasından havf ve ihtiraz ediyorlar.] Bir İngiliz diplomatının Bağdad hakkındaki mulahaza-i anifesi şayan-ı dikkatdir. Acaba İngilizin fikri doğru mu? Bağdad şimendiferinden ürken Arablar mı yoksa İngilizler mi? Bize kalırsa o şimendiferin atisinden ürken Arablar değil, İngilizlerdir. Arabları ürküden de onlardır. --------oOo-------- DAHİLI Bulgaristan dahilinde ahaliyi Rum milletine karşı teşvik ve tahrik eden kimselerin düçar-ı mücazat edilecekleri Dahiliye Nezareti tarafından mutasarrıflara bit-telgraf beyan ve tebliğ edilen tahrirat-ı umumiye müfadi ahkamından bulunduğundan bu günlerde Rumlar aleyhinde aleni tahrikatda bulunanları polis idaresi takip itmeğe başlamıştır. Polis en ziyade Rum tahrikatına sebeb olan ve bilhassa bu uğurda "Rodolubets" yani vatanperver namı tahtında teşekkül eden cem'iyetler erkanını takip etmekdedir. Bit-telgraf iş'ar olunduğuna göre en evvel teşkil edilen ve sair yerlerde teşekkül eden "Rodolubets" cem'iyetlerine numune olan Varna Rodolubets cem'iyetinin erkan ve a'zası kasaba-i mezkur ka-i makamı dairesine celb edilerek istintak edilmişlerdir. --------oOo-------- MANEVRALAR Yakında icra olunacak olan gayet büyük askeri manevraları iki kol üzerine icra edilecekmiş. İşbu manevralar yakında Harbiye Nazırı general Savof'un riyasetinde olan bir erkan-ı harb heyeti olduğu halde prens hazretlerinin kumandası altında icra edilecekmiş. Birinci kolu teşkil eden iki fırka evvela kendi kendilerine Dadomir ve Dobrice taraflarında birkaç gün hususi tatbikat talimi ve idman-ı askeri icra eyledikden sonra birleşib Samakov cihetlerinden geçerek müttehaden tatar Pazarcık havalisinde ikinci Trakya fırkası üzerine hücum idecekdir. Birinci kola general Paprikof, ikinci kola general İyonof kumandan tayin olunmuş. Rivayete nazaran bu def'a icra edilecek askeri manevraların beklendiğinden ziyade parlak ve muvaffakiyetli çıkacağı tahmin ve istidlal edilmekde imiş. --------ooo-------- RUMLAR AKIN AKIN HİCRETDE Burgaz'da neşr edilen "Nuvaepuha" namındaki Bulgar gazetesinin beyan ve iş'aretine sahih nazarıyle bakılmak lazım gelirse Ahyolu, Misori vesair Karadeniz sahilinde bulunan kasabalarda Rumlar her gün onar yirmişer kişi alın akın hicret etmekde imişler. Rumları hicrete Yunanistan'ın Burgaz konsolosu adam başına onar frank mu'avenet iderek sevk ve teşvik eylemekde imiş. Bundan ma'ada Yunan gemileri hicret eden Rumları meccanen Yunanistan'a nakil edip, oraya muvasalatlarında da Yunanistan hükümeti familya başına yüz frank iane-i nakdiye i'ta ettikden sonra kendilerini güzel güzel mevkilere yerleştiriyormuş. Güya Rum konsolosu esnay-ı teşvikde Türkiye'nin Bulgaristan'a muharebe açacağını ve harb zamanında burada kalan Rumların, Bulgarlar tarafından bed mu'amele göreceğini ve Karadeniz sahilinde bulunan Bulgar kasabalarının Yunan gemileri tarafından yakılacağını söyleyerek Rumların bir saat evvel hicret itmeleri lüzumunu zikr ettiğini Ahyolu'ndan almış olduğu bir mektuba atfen de Veçernapoşte gazetesi yazıyor.