20 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

BULGAR EKSARHANIN BAB-I ALIYE NOTASI 5 Eylül, Viyana: Türkiye'nin payitahtı olan İstanbul'da bile Rumların Bulgarları rahat bırakmamakda olduklarını müş'ır olmak üzere Bulgar eksarhanın(?) sadrazama şikayetamiz nota vermiş olduğunu mahallinden aldığı malumata atfen Politişe Korspondans gazetesi yazıyor. && 4 Eylül, İstanbul: Ahyolu'nda Rum iğtişaşı zamanında Bulgaristan hükümeti tarafından muharrik ve müşevvik sıfatıyla taht-ı tevkife alınan Rum papazı Vasilios'un tahliye-i sebili icra kılınmasına tavassut itmesi içün Rum patriği Bab-ı Ali'ye bir istidaname takdim etmiş. Rivayete inanılmak lazım gelirse Bab-ı Ali Rum patriğinin arzu ve mutalebini is'af itmeyecek imiş. --------oOo-------- DAHİLİ 5 Eylül, Varna: Varna Kaimmakamı tarafından iki gün evvel celb edilen "Rodoubtes" namındaki vatanperver cem'iyeti a'zasına şehir halkı, altıncı günü icra edilecek mitingi müte'akib eskisi gibi Rumlar aleyhinde şiddet ibraz edilmemesi ekeden tenbih ve ihtar olunmuş. Yevm-i mezburede hiçbir güna karışıklığa meydan verilmemek içün kasaba ka-i makamının maiyyetine mikdar-ı kafi asker de i'ta edilmiştir. && Şehr-i halin altıncı günü Rumeli şarkının Bulgaristan'a ilhak edildiği güne müsadif olduğundan bilcümle kasabalarda, çarşılar kapadılub kiliselerde ayin-i ruha icra edilmiştir. && Mah-ı halin üçüncü günü Bulgar candarmaları Hebibce garbında ve Bulgaristan arazisinde üç Türk zabiti derdest etmişler. Bunların ikisi yüzbaşı ve biri de silah yapar bir üstad imiş. Bulgar gazetelerinin beyanına nazaran derdest edilen işbu üç zabit, casus sıfatıyla Harmanlı ka-i makamı tarafından divan-ı harbe teslim edilmişler imiş. && Prens hazretleri mah-ı carinin onikisine doğru Avrupa'dan avdet idecekmiş ve avdetinden iki gün sonra yani ayın ondördünden manevralara başlanacakmış. Manevraya gidecek süvari askeri Sofya'da toplanacakmış. Sofya'da bulunan Yunan konsolosu, Yunan teb'asının zarar ve ziyanını tahkik eylemek üzere Filibe'ye ve Bulgaristan'ın diğer kasbalarına seyahat içün dahiliye ministerinden müsa'ade almıştır. && Budabeşt: Dün öğlende Roska istasyonundan hareket etmiş olan sür'at katarı Kalduyaryan merkezine garib bir mahalde bazı kimseler tarafından taş ve topaca tutulmuş, vagonların pencere ve camları hurd u haş edilmiş. Mezkur katarda prens Ferdinand hazretleri de yolcu sıfatıyle bulunuyormuş. --------oOo-------- EDİRNE'DE ASKERİ MANEVRALARI Dünkü nüshamızda Edirne'de yapılan askeri manevralarından bahs etmiştik. Bu kere aldığımız malumat-ı mevsukaya göre onbeş güne kadar yeni ve büyük bir manevra daha yapılması musammem ve bu manevrada makam-ı seraskereden bir erkan-ı harbiye heyeti ile Muhtar Paşa oğlu ferik Mahmud Paşanın dahi hazır bulunacağı mevsukdur. --------oOo-------- MEKTUB-U MAHSUS Ruscuk'dan: Aziz Edhem Ruhi Bey (Edhem Ruhi Balkan) Evvelce taht-ı imtiyazımda olan "Balkan" şu aralık vesatat ve himmet-i edibaneleriyle alim matbuatda yine