2 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

2 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

ile satılmağa Türklerin üzerine geçirilmege başladı. Şimdiye kadar Türklerce namalum olan bu siyaset-i iktisadiyeyi icad eden Hilmi Paşa'dır. Paşa'nın firari veya mahkum Bulgarların furuht-u emlakine karar vermesi, emlak vergülerinin te'diye edilmesinden ilerü gelür imiş. Bir gün firari Bulgarlar vatanlarına dönecek olurlar ise, bağlarında, tarlalarında Türklerin oturub işlediklerini göreceklerdir. Son zamanlarda bu yeni politika sayesinde Makedonya'da o derece tahavvülat görüldü ki, dün Bulgar köyü ve Bulgar mülkü bulunan arazi bugün bütün bütüne Türk Müslüman malı haline geçdi..." Hilmi Paşa'nın Dnevnik gazetesinde görülen bu yeni siyaset-i iktisadiyesi bize pek garib görünüyor. Çünkü Türkler de Bulgarların tahayyül ettigi bu yolda siyasetler ne mevcuddur ve ne mevcud olabilir. Ancak Hilmi Paşa Dnevnik ve Viçerna Poşte muharrirlerinin irae ettigi bu tarikleri takip etmiş olsalardı, bazı Makedonya Hristiyan unsurları ma'arifden mahrum idilse, Hristiyan mektebleri birer sebebden kapadılsa, arazileri vergü sebebi ile satılsa, vergüler muntazaman Hristiyanlardan da toplana idi ve nihayet tevehhüm idildigi gibi Türklerin menafi'ne bu yolda bir istimlak ve i'mar politikası göz önünden ayrılmamış olsa idi, belki bugüne kadar birkaç sene içinde Makedonya'nın rengi degişir. Dahilde asayiş te'min idildikden ma'ada, Hristiyanların elinde bulunan bütün Makedonya ticareti ve nihayet hakimiyeti dahi Türklerin eline geçer idi. Fakat bunu ne bugünkü müfettiş Paşa'dan beklemek ve ne de müfettiş Paşa istese onun mensub olduğu hükumetden bu ürkekligi ve mesleksizligi zamanında ümit edilmek mümkün olabilir. --- oo O oo --- TELGRAF HAVADİSİ RUM ÇETELERİ VE BAB-I ALİ İstanbul'dan: Bab-ı Ali, hükumat-ı mu'azzama kabinelerine gönderdigi yeni bir notasında, Makedonya'da teşkil eden yeni Rum çeteleri sebebiyle hükumat-ı mu'azzamanın nazar-ı dikkatini celb eylemekdedir. Bu notada Yunanistan'da dahi bir takım Rum çetelerinin teşekkül etmekde bulunduğundan bahs idiliyormuş. Bab-ı Ali bu çete teşkilatına bir nihayet verilmesi zımnında Avrupalıların Yunan hükumeti nezdinde teşebüssatda bulunmalarını musırren istiyormuş. 17 Eylül, İstanbul'dan: § Dün ahşam vükela Yıldız Sarayı'nda ictima' ile Bulgaristan üzerine bazı müzakerat cereyan etmiştir. § Meclis-i Hass-ı Vükela in'ikadından sonra Rusya Sefiri Zinovyef Bab-ı Ali'ye verdigi bir notada, Yunan rical-i hükumetinden Mösyö Zaimis'in Girit'e vali tayin olunduğunu resmen tebliğ etmiştir. Bab-ı Ali'nin buna muhalefet idecegi zan olunuyor. Bunun adem-i kabulü hususunda vükela arasında ihtilaf var imiş. --- oo O oo --- EDİRNE HAVADİSİ Edirne'den Filibe'ye gelüb geden yolcuların ifadat-ı mevsukesine göre şu son hafta zarfında İkinci Ordu'ya gönderilen top ve mühimmat saire-i harbiyenin dehşetli bir yekun teşkil idiyor. Bilhassa pek çok top gelmiş. Bundan ma'ada Makam-ı Seraskeri Almanya'da ikmal-i tahsil etmiş birtakım yeni yeni topçu ve piyade harb-