4 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

4 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

TEDARİKAT-I HARBİYE Havadis-i siyasiye alaim-i cuyeye benzer. Bugün sulh ve sükun, hilm ve letafet içinde görülen bir alem, yarın sarsar-ı fesad ve şafak ile bir sahne-i harb ve cidale münkalib olur ki, insan beht ü hayretden kendisini alamaz. Bulgaristan ile hükumet-i seniyye münasebeti de buna bir misaldir. Şu iki hükumetin münasebeti öteden beri olduğu gibi şu son birkaç ay zarfında da safhadan safhaya geçdi. Dürlü türlü kıyl u kal oldu. Bir zamanlar her iki taraf da asker toplamağa başladı. Bulgaristan bu asker toplanmasını her sene sonbaharda yapılan manevralar içün diyordu. Fakat hükumet-i Osmaniye buna inanmayub, derhal tedarikat-ı mütekabileye başladı. Şimdi Bulgaristan manevraları hitama irdi. Hatta birçok redifler salıverildi. Ya'ni toplanan asker hep dağıldı. Fakat buna mukabil sükut ve teenni ile davranması lazım gelen hükumet-i Osmaniye el-haletü hazihi(*), muttasıl tedarikat-ı harbiyeye devam idiyor. Gerek ajans telgraflarından ve gerek menba'-ı mevsukeden alınan haberlere göre İstanbul'da Baruthane ve Tophane fabrikaları muttasıl işliyor. İkinci, Üçüncü Ordu redifleri degil, müstahfazları bile toplanıyor. Bundan bir hafta evvele kadar gelen mühimmat-ı harbiyeden ma'ada yeneden beş batarya seri' ateşli top ile, on altı vagon mühimmat yine Edirne'ye sevk idildigini Avrupa ajansları haber veriyor. Binaenaleyh bu sevkiyat ve tedarikat arasında Meclis-i Hass-ı Vükelanın sıkca Yıldız'da in'ikadı da şayan-ı dikkatdir. Hükumet-i Osmaniyenin bundan maksadı ne olabilecegine kimse bir ma'na veremiyor. Fakat herhalde bunda bir maksad var. Bize kalırsa hükumet-i seniyyenin bundan mühim bir maksad-ı hafisi olamaz. Olsa olsa hükumet-i seniyye hala Bulgaristan'a itimat itmiyor, mutlaka mevsuk bir menba'dan kuşkulandırılıyor. ----oOo---- İHYA-YI EVKAF Bu sername ile "İkdam" gazetesi şu satırları yazıyor: Cevami' ve mesacid-i şerifeye isale idilen suların geçdigi mecraların mütemadiyen hüsn-ü muhafazası, şerait-i vakfiye ahkamı cümlesinden iken bazı mütevelli ve saire tarafından bu şartlara tatbik-i hareket edilmediginden, bunlar hakkında ne mu'amele ifa edilmek lazım gelecegi istifsar edilmiştir. İcra kılınan tedkikatda evkafa aid hayrat ve meberratın hüsn-ü muhafaza ve ihyası içün vakıflar tarafından vaz' edilmiş olan şeraitin hilafında hareket edenler haklarında nezaret-i aidesince mu'amelat-ı lazıme icrasıyla, bunlara kat'iyyen meydan verilmemesi ve evkaf-ı mezkurenin bir mucib-i şart-ı vakıf tamami-yi ihyası cihetine gedilmesi ve _____________________ (*)el-haletü hazihi: Henüz, şimdi, hala.es alasın" didi. Rusya hükumeti ise İngiltere'nin bu teklifini cana minnet bildi. Eger İran ile Tibet üzerindeki amal-i siyasiyesini _____________________________ (*) Gurema taksimi: Ölen bir kimsenin terekesi, borçlarını karşılamadığı takdirde mal veya mal bedelinin alacaklılar arasında alacakları nisbetinde taksim edilmesi