4 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

hilafında hareket eden mütevelli ile bunlara karşu müsamaha eden taşra evkaf memurları haklarında şededen mu'amele-i cezaiye icrası cihetine gedilmesi tekrar etmiştir. * * * Evkaf Nezaret-i celilesinin mukerreratı icaben, bütün evkaf-ı İslamiye hakkında mı nedir, İkdam bunu tasrih itmiyor. Eger Evkaf Nezaret-i celilesinin emri, bütün evkaf-ı İslamiyeye şamil olsa Bulgaristan'daki evkaf-ı İslamiyede bir parça nazar-ı dikkat ve insafa alınmak lazım gelir. Herhalde merci'inin nazar-ı dikkatini celb iyleriz. ---ooOoo--- YENİ RUS VE JAPON İHTİLAFI Rus-Japon Muharebesi hitamında hükumetin beyninde yapılan muahedenin vuku-u tatbike vaz'ında yeni bir ihtilaf çıkmıştır. Ma'lumdur, mezkur muahedenin mazmun ve mündericatı resmen ilan olunmamıştı. Rus diplomatları bu hususda büyük bir hata etmişlerdi. İşte Japon hükumeti Rusların ma'ruz bulundukları ihtilal-i dahiliyeden bil-istifade Mançurya kıt'asında birtakım hudud münaza'aları kaldırmağa başlamıştır. ---ooOoo--- DAHİLİ § Dünkü gün bütün Filibe redifleri tabur tabur manevradan şehrimize davet ettiler. * * * Bulgaristan'da yeni şimendifer hatları Gospodin İstefan Sarakof riyasetinde bir fenni komisyon ahiren Radomir ve Köstendil şimendifer hatt-ı mutasavverini tedkik için o taraflara getmiştir. Gelecek ayın on altısında Vroştitza(?)-Tolova(?)-Eski Zağra şimendifer hatları, müzayedeye konacakdır. * * * Rodolobitis(?) Cemiyeti aleyhinde! Rumlar aleyhinde Bulgaristan'da nümayiş yapan Rodolobitis Cemiyeti kendi menfa'atlerine bir tiyatro vermek istemişler ve birçok bilet de dağıtdıkdan sonra, hükumet bu tiyatroya mani' olmuştur. ---ooOoo--- SOFYA'DA OSMANLI KOMİSERLİGİ VE ERMENİLER Saltanat-ı Seniyye'nin Bılgaristan Komiserligi, Sofya'da bulunan Ermeni cemaati riyasetine göndermiş olduğu bir tahriratda teb'a-i Osmaniyeden olarak, Sofya'da yaşayan Ermenilerin bir defterini yapub, komiserlige gönderilmesini taleb etmiş, bunun üzerine Osmanlı memurlarının her mu'amelesinden, her emrinden fena bir çıkarmağı i'tiyad eden Ermeni cemaati bundan her nedense imtina ettigi cihetle, Komiserlik, şimdi Türkiya'ya getmek isteyen bütün Ermenilere pasaport vermeyormuş. Bize kalırsa Ermeni cemaatinin bu mu'amelesi pek ma'kul bir şey degildir. Zira hükumet-i seniyye Sofya'da mukim Ermeni teb'asının bir listesini almağla bundan Ermenilere ne kötülük me'mul olur ki? Hiç! Bu, bir kuru vehimdir. Böyle mantıksız bir mu'amele ile bütün Ermeni teba'asını ızrar etmek de pek mantiki bir şey olmasa gerek!.. * * * HASTALIK Plevne ve civarında kuşpalazı hastalığı şiddetini artdırmakdadır. Hatta Kigan(?) karyesinde 120 hanede hasta varmış. Veçerne Poşta, bu hastalık geçen Mart'dan beri devam ettigi halde Sıhhiye Nezareti'nin buna bir çare-yi acele bulmamasına teessüf idiyor. ---ooOoo--- VELADET-İ HÜMAYUN Dünki gün veladet-i padişahi olmak münasebetiyle bütün Filibe ahalisi, eşraf ve mu'teberanı büyük bir cemm-i gafirşlarımız, Türkleri, Müslümanları, muhterem şeri'at sahibi bir millet gibi cenaze alaylarına çağırdıkları halde, böyle bir davete Müfti saffetlu reis-i ruhaniyemizin adem-i icabatı, Türkler ve Müslümanlar içün büyük bir zillettir. Türklerin vahşetle ithamına bu gibi cahil rüesa-yı umur sebeb olmasalar ahal-yi İslamiye daha ziyade rahat yaşardı. Veledika'nın cenazesi alayında bir müftü-yi İslamiyenin vücudu, bütün Bulgaristan Müslümanları içün bir şeref-i medeni, bir sebeb-i temeyyüz idi. Şeriat-ı garra-yı Ahmediye ise, dört kitaba, hak demiştir Bir insan Hristiyan olmağla komşuluk hakkından, insanlık hakkından sakıtdır diye şeri'atımızda bir şerh var mıdır? Yoksa "Uzkuru emvatekum bi'l-hayr"(*) diyen Kuran-ı Kerim, Hristiyanların mevtalarına nazar-ı hakaretle mi _____________________________________ (*) "Ölülerinizi hayırla yad ediniz" (Hadis-i Şerif)