23 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

olan dostluğuyla kaim gibidir. İngiltere'nin şu son zamanlarda rical ve ukalası meydanda kalmadıkları içün, siyaset-i kadimesi de şimdi degişti. Bundan dolayı umum Müslümanlar, elyevm İngiltere'ye karşı yan bakmağa başladı. İngilizler Aden'i, Kıbrıs'ı, Hindistan'ı aldığı gibi, Sudan'ı da aldı, Bundan başka şu sırada heman her fırsatda Türkiya'ya karşı hareket idiyor. İngiltere'nin bu mu'amelesi ise umum Müslümanlara düşmanlık idügünde şübhe yok. Zira sahne-yi arzda meskun ehli İslamın kaffesi, Halife-yi İslam olan Sultan'a münkad ve merbutdur. Girit fitnesi çıktı, Devlet-i Aliye'nin zararına en ziyade İngiltere hareket etti. Bugün Makedonya fitnesi yine uyanıktır. Bu meselede de İngiltere hep Devlet-i Aliye'yi ızrar itmege çalışıyor. İngiliz milleti hükumetlerinin bu tavır ve hareketine karşı niçün müsamahakarane davranıyor? İngiltere'nin maksadı, Makedonya'da ıslahat verdirmek olsaydı, bunun içün düşmanlık yolunu tutmağa hacet yok idi. Bu maksad dostluk ile daha güzel bir suretde husul bulurdu. İngiltere bu gösterişleri ile, kendüsünün Mısır'da hakimiyetini Sultan'a tasdik ettirmek ise, bunda da yanılıyor. Çünkü bu yolda Sultan'ın rızasını istishal etmek pek müşkül olduğu gibi, buna Müslümanların da pek hoş nazarla bakamayacağı tabi'idir. İşte bu yüzdendir ki, Müslümanların muhabbetleri İngiltere'ye karşı yavaş yavaş soğuyor. İngiltere ise o büyük büyük filolarına, donamalarına pek de güvenmemelidir. Boerler ile olan muharebesi, ona da az ders degildir. Bir vakitler Rusya hükumeti de, İngiltere derecesinde kibir ve azamet gösteriyordu. Zaman ona da ders verdi. Ruslara bu ders veren Allah, ne malum İngilizlerin başına da bir Japonya musallat itmesün. - - - «oOo» - - - TELGRAF HAVADİSİ TÜRKİYA'DA YENİ ŞİMENDÜFER VE LİMAN 8 Teşrin-i Evvel, Dersaadet : Bağdad hattının temdidi imtiyazını haiz Anadolu Osmanlı Temir Yolları (Gogurlu?)dan (Adana)ya kadar yeni bir şu'be hattının inşasıyla meşguldür. İşbu hattın te'sisi Frankfurt'da (Olsman) Şirketi'ne tevdi idilecekdir. Muhtelif planların tanzimi içün yirmi mühendis giceli gündüzlü çalışmakdadır. İnşaata Mart ibtidasında mübaşeret idilecekdir. Müdir (Riter) Dersaadet'e gekmiştir. Mersin veya bunun karibinde (Yumurtalık) köyünü liman haline ifrağ içün tedkikat zımnında iki Alman zabiti Haydarpaşa'dan mahall-i mezkure azimet etmişlerdir. Limanın inşaatına muktezi meblağ Alman kumpanyası tarafından istihzar edilmiştir. Bu sermaye bir Fransız sendikasıyla bir İngiliz semayedaran heyetinden alınmıştır. Bu münasebet-i maliye biraz meşkuk görülmekdedir. * * * 7 Teşrin-i Evvel, İstanbul : Altı ay sonra Osmanlı tütünleri inhisarı hitam bulacağından, yeni bir inhisara müte'allik bazı layihalar tertib edilmekdedir. (Ruv?) tarafından reji hakkında tanzim idilen layiha en ziyade Zat-ı Şahane'nin nazar-ı dikkatini celb