2 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

2 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

BALKAN Eyvahlar öyle ise bu def'a Fas istiklaline de! Demek oluyor ki Fas'da temadi eden kıtal ve vahşet beynel-islam nifak bu def'a Avrupalıların yine sonuncu bir sarkıntılığına; daha doğrusu Fas'ı taksim-i garma yapmalarına sebeb olacakdır. ----oOo--- JAPONYA ve HİNDİSTAN Japonya ile Hindistan arasında münasebet günden güne artıyor. Japonlar Hindistan'a, Hind halkı da muttasıl gelüb gidiyorlar. Tokyo'da bulunan Hind talebeleri Japonya'nın Hindistan'a ma'nen ve maddeten yardım edeceğini keşif ve takdir ediyorlar. En mühimi şudur: Hindistan'da Japonya ticareti pek ilerliyor. Avrupa malları heman artık hiç geçmiyor, Hindlilerin rağbeti hep Japon malınadır. "Vakit" ----oOo---- Cava Adasında Japonlar Geçen Eylül yirmialtısında Cava adasının merkezi olan "Batavya" şehrine Japonya'nın üç kıt'a harb sefinesi geldi. Askerleri şehre çıkıb daima teferrüc ettiler ve ahaliye gayet ahlak ve edebli muameleler ettiler. Ne derece medeni insanlar olduğu her muamelelerinde görüldü. Bu askereler tenezzüh(?) mahallerine, eğlenti yerlerine de gelüb gezdiler. Fakat hiç kimsede zerre kadar terbiyeye mugayir bir hareket görülmedi. Japon askeriyle Avrupa askeri arasında dağlar kadar fark var. Çünkü Avrupa askerlerinin birinci kusuru kibir ve gurur sahibi olmalarıdır. Onlar öz cinslerinden olmayan adamları insan yerine bile koymazlar. Hollanda askerleri de bunlardan farklı değildir. Hususen Hollanda hükümeti memleketinin her yerinde hürriyet vermiştir fakat bu hürriyet ancak Cava'ya müslümanlara verilmemiştir. Cava'da hükümet mekteblerinden başka Müslüman mektebi yokdur. Bu mekteblerde ise Müslümanlığa aid hiç bir şey yokdur. Mektebdeki çocukların yarısı zaten Hristiyandır. Okunan dersler de hep Hristiyanlığa aiddir. Bu sebebden Cava Müslümanları değil Müslümanlıklarını, Hollanda'dan başka hükümet var olduğunu bile bilmezler. Hindistan ve Rusya Müslümanlarında büyük büyük hareketler olduğunu hep gazeteler yazub duruyor. Lakin bu hareketlerden Cava Müslümanlarının haberi bile yok. Elliva * * * Britin(?) 17 Teşrin-i Evvel Prens (Bolov)ile (İzvoloski) arasında dün vuku'bulan mülakatda Almanya'nın Petersborg sefiri (Şöyen) hazır bulunmuştur. Bu tafsilata ehemmiyet-i siyesiye-i azime atf ediliyor. ----oOo---- ______________________________ İ'LAN Filibe'de cum'a önündeki büyük esvab mağazası karşısında kalamar kariç icra hanesi: Zaif, siraceli, fakrud-deme mübtela çocuklar içün şu mevsimde son derece nafi' tebrid usuluyle ağır kokusu mahv edilmiş, meyir markasını hamil halis balık yağı getirmiştir. Müraca'at edenler gayet ehven-i fiyatla satışından ve mezkur yeni sistem balık yağından son derece memnun kalacaklardır. ______________________________________________ Müdir-i Mes'ul: Zağralı Emin Paşa hafidi Asaf ______________________________________________