8 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

milliye yerine vakıfhorluk, partizanlık, daha açıkcası nefsimizden gayrı bir şey düşünmemeklik gibi, alçak bir ahlak kaim olduğu içün, böyle mu'allimsiz ve mektebsiz kalırız. Allah bize acısın. Rusçuk'da teşekkülünü ve dünki nüshamızda azm-i milliyelerini min gayr-ı haddin tebrik eyledigimiz Muallimin-i İslamiye Cemiyeti'nin, bu nevakıs ve ihtiyacatın izalesine hadim muaffakyetlerini, inşallah an-karib idrak ile mübahi oluruz. Cümle-i temenniyatımız budur. Bu hususda ümitimiz büyükdür. TELGRAF HAVADİSİ 24 Teşrin-i Evvel, Viyana'dan : § İstanbul'dan Korespondans Büro'ya bildiriliyor : Eger mevki-i iktidara liberaller gelir ise Yunanistan - Romanya ihtilafının tesviyesi ümitleri zuhur idebilecegi burada zan idiliyor. * * * § Avusturya'nın tahrikiyle İttifak-ı Müselles'in buhranda bulunduğunu "Tan" gazetesi malumat-ı mevsukeye atfen yazıyor. Avusturya, Balkanlar'da serbesti-i hareketine müsa'ade edilmesini İtalya ve Almanya'dan taleb etmiştir. * * * 23 Teşrin-i Evvel, Viyana : Dersa'adet'den (Korespondans Büro)ya bildiriliyor. Eger mevki-i iktidara liberaller gelir ise Yunanistan - Romanya ihtilafının tesviyesi ümitleri zuhur idebilecegi burada zan idiliyor. 24 Teşrin-i Evvel, Dersa'adet : § Yanya'dan bildirildigine göre ora Rum Konsolosu intihar etmiştir. Tafsilat mefkuddur. § Bugün Doktor İstançef, Emaret-i Hariciye ve Mezahib Nezareti'ne tayini Dersa'adet Bulgar Eksarhı'yla Bulgar metropolidlerine ta'mimen iş'ar etmiştir. § 22 Berlin -: "Magdeburger Zaytung" (Magdeburger Zeitung) Petersburg'dan haber almış ki, yeni Duma intihabatının gelecek Kanun-i Evvel'in yirmi üçünde icra edilip, 1907 senesi Şubat'ının yirmi üçünde dahi Duma'nın küşadına Hey'et-i Nüzzar kat'iyyen karar vermiştir. - - - «oOo» - - - RUSYA BUHRANI SON MÜKAFAT 22 Teşrin-i Evvel, Petersburg'dan : § Port Artur (Port Arthur) kahramanı Ceneral İştoisel (Anatoli Mihayloviç Stessel) 125 ruble maaşla teka'ud edilmiştir. Kendüsünün geçinecek başka bir emlak ve akarı yok imiş. - - - «oOo» - - - BU NASIL HÜRRİYET Orenburg'da münteşir "Vakit" refikimiz yazıyor ki, İran'da te'sis ve ilan idilen kanun otuz üç maddeden ibaret (o)lduğu halde bu kanuna nazaran elyevm İran idaresi dünyanın en hür; en adil idarelerinden birini teşkil eyliyor demekdir. Fakat garibi şu ki İran hükumeti İranlılardan başka ermeni, yahuti vesaire gibi reayası hakkında bu kanunun mer'iyet ahkamına dair bu kanunda hiçbir kayd ve sarahat yok imiş. Acaba İran'ın bundan siyaseti nedir? Acaba İran hükumet-i İslamiyesi bunda aldanıyor mu? Herhalde bizim bildigimiz kanun-u hürriyet, cins ve mezheb tefrik itmez. Halbuki İranlıların Kanun-u esasiyesi en hür bir kanun-u hürriyet gibi telakki idiliyor. Acaba bu nasıl hürriyet?