14 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

14 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

hürriyet fedailigiyle idama mahkum etmiştir. habse mahkum idilenlerin adedi ise kimi yerde yüzde kırkı ve kiminde yüzde altmışı tecavüz ediyormuş. * * * MOSKOVA'DA YENİ BİR DEHŞET Petersburg'dan varid telgraflara göre, evvelki gün Moskova'da işci ahali ile polis ve jandarmalar arasında şiddetli bir çarpışma olmuş ve esna-yı mudarebede iki vefat, ve bir de mecruh var imiş. - - - «oOo» - - - BALKAN HÜKUMETLERİNİN HAZIRLIĞI Viyana'dan varid yeni bir telgrafa göre Sırb hükumeti Fransa'da Kruzo, Şınayder Fabrikası'na (Schneider-Creusot) yeneden elli batarya sahra ve yirmi beş batarya dağ topu sipariş etmiştir. Bu havadisi yazan Novaye Freye Prese gazetesi diyor ki, Sırb hükumetinin bu kadar topa ihtiyacı olmamalı. Öyle tahmin edilir ki, Sırbistan bu topların bir kısmını Karadağ'a verecekdir. - - - «oOo» - - - PAPAGAL Bu haftanın Papagal'ı Rusya hal-i hazırını, Rusya'da hürriyetle istibdadın nasıl çarpışmakda olduğunu gösteriyor. Papagal levhasında üç sahne gözüküyor ki, bunların sağda gözüken matbah kanun-u esasi matbahıdır. Burada pişüb duran ta'am hürriyetden nevaleçin olmak, herkes kabına kadar doldurtmak içün ellerindeki kabı ocak başındaki yemeki karıştırub duran nazenin-i hürriyete doğru uzatan ufak tefek genc kimseler mekteb, darülfünun talebesidir. Sol tarafda, balasında "medeniyet, hürriyet, terakki" yazılı sahnede görülen saçlı sakallı, gözlüklü, büyük kafalı, kimisi elinde bir gazete ve kalem yıkılmış, kimisi bağıran kimseler Rusya'da fikr-i hürriyet müessisi olan ulema ve füzeladır ki, anlar arasında asrın en büyük kafalı hakim, meşhur Tolstoy da bulunuyor. Bunların orta yerindeki yeşil caketli kırmızı pantolonlu, çizmeli, sakallı, gözü kapalı, bir elinde reaksiyon yani aksu'l amel yazılı sopa diğer elinde kunut yazılı kırbacla her iki tarafa saldırmak isteyen idare-i mutlake, yani Çar kükumeti, ta'bir-i sahih ile istibdaddır. Şu manzara altında Papagal müellifi o orta yerdeki kırbaclı Rus hükumet-i mutlakesi ağzından şu yolda feryad ediyor: "Alçak şeytanlar! Siz asla muzaffer olamayacaksınız benim mektebim kunut cezası, dar ağaclarıdır. Hürriyet ve kanun-u esasi olan yerde hak takaddüm ve millet davaları bitmez ki, bu istibdaddan fena degil mi? Ne olursa olsun hürriyeti vermekde ve vermemekde benim hakk-ı hükümdaranemdir ve daima benim hakkım olacakdır." "Balkan" Bize kalırsa hun-u hürriyetle heyecana düşüb gözü kapalı söz söyleyen hami-yi istibdadın atdığı adımlar gibi söyledigi sözler de karanlıkdan bir def'a daha demiştik ki, şurada yeridir : Çok mu'annid müstebid gördü geçirdi rüzgar Darbe-yi şimşir-i hürriyetle olmuş tar u mar ________________________________________________ AÇIK MUHABERE Ay nihayeti geldi gelecek. Ayın üçüncü gününe kadar müvezzi'lerimizin hesablarını göndermelerini bilhassa rica iyleriz ________________________________________________ Müdir-i Mes'ul: Zağralı Emin Paşa hafidi Asaf ________________________________________________ Оттовор редакторъ: Eминъ Пaшa Xaфиди Acaфъ.