15 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

15 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

-niyeyi kesr idecek vukuat-ı faciaya meydan vermemek suretiyle hareket etti. Bulgarlar şimdiye kadar Avrupa'nın az çok nazar-ı merhamet ve teveccühünü celb etmişlerdi. Bu teveccühü hal-i hazır kabinesi mahv etti.] * * * Gospodin Zanof'un salifü'l arz mesrudatından sonra, progresist liberal Gospodin Gorki Pasarof şu yolda idare-i kelam etti : Gospodin Pasarof evvela Makedonya'da vaziyet-i hazıranın vahim olduğunu ve bundan dolayı hükumet-i hazıranın siyaset-i hariciyesini muahaze etti. Ve alelhusus Bulgaristan'ın İstanbul Politika Me'muru Naçoviç Efendi'nin mecburiyet-i isti'fasını serd ile, bundan dolayı kabineyi itham etti. Ve bu maksadını izah içün İstanbul Politika Me'murluğu'nda bulunan bir kimsenin tertibat ve ma'ruzatı merkezi hükumetce daima aksi olarak telakki ve takip idilirse, o politika memuru vazife-i memuriyetini hüsn-ü ifaya nasıl muvaffak olabilir? Gospodin Pasarof sonra Rum vukuatına nakl-i kelam ile yine hükumeti itham etti. Eger hükumet ve polis idaresi zabt u rabtı te'min etmiş olsa idi, daha doğrusu böyle bir vukuatın men'ini ciddi olarak arzu itse idi hiçbir şey olmazdı. Fakat maatteessüf Rumlar aleyhinde hükumetimizin haysiyet-i medeniyesini kesr idecek derecelere varan nümayişler karşusunda polislerimiz seyre bakarlardı didi. Bunun böyle olduğuna kafi bir isbat, Gospodin Petkof'un vaktinden sonra almış olduğu şiddetli tedabir ile bütün vukuatın sükunet bulmuş olmasıdır. Bu vukuat vatanımıza bir lekedir. Eger hükumet bu vukuatı kendisi halk itmemişse evvelden vuku'unu tahmin ve takdir idebilirdi.] Sobranya'da mevz'u-u bahs ve makal olan münakaşanın mühimlerinden olan mesrudatımız şübhesiz pek de ehemmiyetsiz görülmez. Alelhusus Gospodin Zanof'un yeni Reis-i Nüzzar hakkındaki istizahatı, yeni Reis-i Nüzzar'ın takip idecegi siyasetin bir takririni istemesi çok mühimdir. Çünkü istikbal bundadır. Yeni yeni Reis-i Nüzzar'ın meslek ve efkarı, ahlakı hakkındaki rivayet ekseriyetle memnuniyet bahşadır. Alelhusus Naçoviç Efendi'nin yeni Reis-i Nüzzar hakkındaki hissiyat-ı takdiriyesi şayan-ı itimat görünüyor. Binaenaleyh yeni Reis-i Nüzzar'ın takip idecegi mesleki herhalde ef'al gösterecekdir. Şimdi ne söylense boşdur. Bunlar hep kavilde kalır. Sobranya sonuna bakalım. - - - «oOo» - - - YEMEN MES'ELESİ Yemen meselesi hala tükenmemiştir, Feyzi Paşa hala askeriyle birlikde seferber haldedir. Çok vakitden beri gerek asiler ve gerek Osmanlı askeri böyle harb vaziyetinde duruyor. Yekdiğerine hücum itmiyorsa da, şu son hafta içnde Feyzi Paşa'nın Hadide ile olan vesait-i muhaberesi kesilmiştir. Dimek oluyor ki asiler Hadide ile San'a'yı rabt eden telgraf hatlarını kesmişler. Feyzi Paşa son telgrafında en aşağı yirmi bin kişi yetiştirilmesi içün makam makam-ı Seraskeriye'ye şiddetli ma'ruzatında bulunmuştur. Feyzi Paşa'nın bittabi müşkül vaziyeti Türklerin her hal ve hareketine siyah gözlükle bakmak mu'tadları olan bazı ecnebi gazetelerini ve hatta bazı Sofya gazetelerini birçok su-i tefsirlere sevk idiyor. Mesela Feyzi Paşa'nın pek yakında asilere teslim olacağını bile haber veriyorlar. Eger bu gazetelerin bu türlü haberlerine itimat olsa, Feyzi Paşa'nın şimdiye kadar on kere teslim olmuş bulunması iktiza iderdi. Halbuki vukuat hep bunun aksini isbat etti. Feyzi Paşa asilerle hangi def'a çar-