28 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

28 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

YENİ PAPAGAL Bu hafta gelen Papagal, Arnavudluk'un hal-i hazırını ve istikbalini tasavvu(r) idiyor? Levhanın bir tarafından görünen ve tepesinde bir minare görülen kayalık balkan Arnavudluk ve tepe üztünde elinde sopa, kırmızı fesli beyaz fistanlı Arnavuddur. Bu tepenin aşağısında levhanın orta yerinde büyük bir aygıra binmiş, kılıçını çekmiş hücum ile tepeye doğru çıkmak isteyen Avusturya'dır ki, bunun ayakları altında, iki elinde de birer top, birinde Bosna, birinde Her(sek) yazılı beraber koşub tepeye tırmanmak isteyen fesli çocuk Sırbiye'dir. Anın arka tarafında beyaz fistanlı elinde degnek, elini kaldıran çocuk ise Yunandır. Papagal müellifi bu tasveriyle Avusturya'nın da Sırbiye'nin ve Yunanistan'ın da Arnavudluk üzerindeki cirm ve kudretlerine olan, hırs ve emellerini gösteriyor. Bu Avusturya, Sırbiye, Yunanistan karşusunda, şabkası püsküllü, bu yanında bir çanta asılı bir elinde pip(o) cigarası içen, diğer elinde aygır üstündeki kılıclıya, yani Avusturya'ya, pek ileri koşma o kadar, demek istercesine işaret eden İtalya'dır. Bunların arkasında yani levhanın diğer köşesinde bir süd ana kucağında emzirüb duran, mini mini bebek ise Karadağ'dır ki, Papagal müellifi bu süd ana içün şöyle diyor: Bu süd ana, bebeği emzirüb büyütmeğe çalışıyor ki, yalnızca çıkması tehlikeli olan o Arnavudluk tepesine Avusturya arkasında beraber koşan, diğer büyük çocuklarla yani Sırbiye ve Yunanistan'la beraber koşun." "Balkan" Bu levha Arnavudluk hakkında Avusturya'nın takip etmek istedigi siyaseti, programı tasver idiyor. Bu manzara Anavudluk'un istikbalini de biraz gösteriyor, Papagal müellifi demek isteyor ki, Avusturya, Arnavudluk'u yalnız başına yutamayacağını biliyor. Anın içün o lokmadan birer hisse kapmağı cana minnet bilen diğer küçük hükumetlere de birer lokma atarak, en büyük lokmayı kendüsüne ayıracak; Bu suretle Arnavudluk'u da Bosna Hersek gibi bir gün yutacakdır. Papagal müellifi böyle diyor ama, bu meselenin su götürür yerleri daha çokdur. Ya yarın Hükumet-i Seniyye'de idare-i meşruta iade idilir, Hükumet-i Osmaniye, bir meslek-i selim siyaset ittihaz ider, Rumeli'de kuvvetlenirse ve o zamanlara kadar da şimdiki Avusturya İmparatoru ihtiyar Fransuva Jozef de dünyaya veda' ider de, Avusturya'nın Macaristan'la olan rabıtası çözülür, Avusturya yapayalnız kalıverirse? Bu ihtimal de haritada yazıyor ya? Akıbeti, hakikati zaman gösterecek. Bakalım ayine-i devran ne gösterir daha! Dünyadır bu! .... ----- ⫷O⫸ ----- İ'LAN Filibe'de Cum'aönü'ndeki büyük esvab mağazası karşusunda Kalmar Kariç Ecza Hanesi : Zaif, siraceli, fakru'd deme mübtela çocuklar içün, şu mevsimde son derece nafi', tebrid usulüyle ağır kokusu mahv edilmiş, Meyer markasını hamil halis balık yağı getirmiştir. Müraca'at edenler gayet ehven fiyatla satışından ve mezkur yeni sistem balık yağından son derece memnun kalacaklardır. * * * § Gazetemiz Filibe'de Uzun Çarşu'da Tütüncü Dükkanı'nda ve bilhassa Cum'aönü'ndeki Gazete Pavilyonu'nda daima satılır. ———————————————————————— Müdir-i Mes'ul: Zağralı Emin Paşa hafidi Asaf ———————————————————————— Оттовор редакторъ: Eминъ Пaшa Xaфиди Acaфъ.