1 Aralık 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

1 Aralık 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

-lursa Germanya orduları Rusya'ya girecekleri zımnen anlaşılur idi. Ahali, Germanya ile korkudulur idi. Şimdi bu iş de malum oldu. Germanya Millet Meclisi'nde resmi suale cevaben, Başministır Fon Bülof (Bernhard von Bülow), Rusya hakkında Germanya'nın nazarını açdı. Petersburg Sarayı'nın hatırı içün Germanya hükumeti, Rusya ahalisinin hukukunu ayak altına almayacağı malum oldu. Bu hususda tafsilat verüb Fon Bülof didi ki; "Rusya'nın dahili işlerine karışmak Germanya'nın fikrinde degildir, Germanya hiçbir hükumet içün polisiya jandarma hizmeti görmeyecekdir. Rusya'nın işleri ve sa'adeti hükumeti ile ahalisinin anlaşmasına tevakkuf ider, bize ta'alluku yokdur" İngiltere, Fransa ve Avusturya hükumetleri, ahaliye karşu hükumetimize yardım vermeyecekleri evvelden malum idi. Bu halde Rusya'nın rahat-ı asayiş bulması hükumetimiz ile ahalimizin sulh ve tedabirine mahsus kalıyor. Ahalinin efkar ve talebine hükumet kulak vermeli. Fakat herhalde hürriyet-i idare te'min ve usul idare-i mütemeddin ve müterakki devletlerde olduğu suretde görülmelidir. Bunu herkes taleb idecekdir. "Tercüman" - - - «oOo» - - - DAHİLİ Sobranya'da? § Mah-ı cari-yi Efrenci'nin dokuzuncu Pencşenbe günü Sobranya ögleden sonra alafranga saat iki buçukda açıldı ve Ministır Petkof, İstançof, Panayadof dahil olduğu halde 120 meb'us mevcud idi. O gün yeni Polis Teşkilatı Nizamnamesi mütala'a ve müzakere idildi. Ve Sobranya ahşam alafranga saat dokuzda kapandı. İrtesi Cuma günü ki Sobranya'nın on sekizinci ictima'ıdır, Gospodin İvan Zankof irad-ı nutka başladıysa da, Sobranya Reisi tarafından o günü Prens Kalamantin'in günü olmak mülasebesiyle tatil-i müzakerat edilmesini Meclis'den istirham etti ve o gün Meclis kararıyla Sobranya tatil idildi. İrtesi Cumairtesi alafranga saat iki buçukda Ministır Petkof ve Genadiyef hazır bulunduğu halde, Sobranya on dokuzuncu def'a ictima' etti. O gün mevzubahis ve müzakere, hükumetin mesarif-i müteferrike namıyla Ahyolu Vuku'atı felaketzedeganına ve Makedonya milletcilerine ve buna mümasil umur u hususa müteferri' ahval içün olan i'anata dair idi. İrtesi günkü Sobranya'da yine aynı mesele mevzu'bahis ve müzakere idildi. * * * ŞEHİR HAVADİSİ § Dün ahşam Tanaş İbiş ve Şavaş Efendi idaresindeki Osmanlı Tiyatrosu gayet hissi, gayet ibretli, gayet faci'alı bir oyun verdi. Esasen oyunun mevzu'u gayet edebi ve siyasidir. Şekspir'in (Shakespear) Hamlet'inden bir parçadır. Vakı'a Hamlet'i buralarda oynayabilecek kumpanya mefkud ise de, Şavaş Efendi'nin bu sahnede gösterdigi maharet-i kamile, tasver eyledigi ızdırablar, cümle hüzzarı hüzün ve heyecan içinde bırakdı. Ağlayanlar çok oldu. Oyunun bütün mevzu'u hürriyetsizligin insan ruhu içün ne kadar büyük zulüm olduğunu, birtakım insanların saltanat, debdebe ve darat hırsıyla irtikab eyledikleri alçaklıkları, insaniyete iras eyledikleri mazarratları tasver idiyordu. Şavaş Efendi'ye karşı Canilik, müstebidlik rolünü icra eden Garbis Efendi'nin hakkı da hiç yinmez. Zaten kumpanyanın ruhu Şavaş'la Garbis Efendi'dir. Bu iki