31 Ekim 1947 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 6

31 Ekim 1947 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 6

ME ar VE SİKALAR KONUŞUYOR. İlk Meclis ve İlk Yeminler Anlatan : Eshi kolordu Kumandanlarından ve eski Mersin mebusu SALĞHADDİN 8 Temmuz Meclisin 31inci içti- maıdır. Reisi sani âzaların şubelere taksimi hususunun kur'a ile Kitabet daye yapılmasını ve evrakı varide ol duğundan tahlife - geçilmesini teklif eder, Hamdi Bey (İzmit) — Heyeti i6- raiyeden kimse yok. Reisi sani — Gelecekler efendim, onlar da geldikleri zaman yemin eder- ler. Yeminin heyeti icraiye önünde olmasına lüzum yoktur. Ruznamemiz- de olduğu gibi sıra ilemi yapalım, yoksa yemini evrakı varidenin sonu- namı bırakalım? (Tahlif evvel ya- zılmıştır sedaları) Tehlif evvel yazıl. mıştır, Kabul buyrulursa şimdi başla- yalım Ti sani (Kâtip Beye ir — İsimleri okuyunuz efendim Kâtip Cevdet Bey Meb? us beylerin esamisini okudu ve Mecliste mevcut slanlar şu suretle yemin ettiler : “Makamı Hilâfet ve Saltanatın Vatanın ve Milletin istihlâs ve istiklâlinden başka bir gaye takip etmiyeceğime sean 15 Temmuz LE Mleerişin 35 inci içtimandır. İkinci celse Reisi sani — Efendim hi kü- şat ediyorum. Rüfekayı muhtereme- mizden bazıları yemin etmemişlerdir. Huzuru âlinizde yemin. etmeleri için isimleri okunacak, Lütfen teşrif«bu- yurup yeminin suretini okur ve ye- min ederler 8 Töüiinndi Tahlif limen Ahmet Yozgat, Esat Lâzistan, Esat Mardin, İsmail Erzurum, Hüseyin Er- zincan, Emin Bursa, Enver İzmit, İsmail Suphi Burdur, Besim Kastamo- nu, Tahsin Aydın, Tevfik Erzincan, Tahsin Maraş, Sabit Kayseri, Cami Aydın,: Celâleddin Erzurum, Cemil i Feyzi Kütahya, Cevdet Kırşehir, Cevdet Kütahya, Celâl Genç, Hilmi Ankara, Mehmet Ali Biga, HüseyinGümüş- hane, Hüseyin Hüsnü Isparta, Hüse- yn Avni Erzurum, Hakkı Van, Hakkı Ergani:, Hakkı . Hami Sinop, Hamdi oDiyarıbekir , Hamdi Va. mik, . Hamdi Trabzon, Hamit Biga, Hasan Hayri Dersim, Hasan Fehmi Canik, Husrev Trabzon, Hulüsi Karahisar, Halil OErtuğrul, İbrahim İzmit, Halil İbrahim Eskişehir, Halil İbrahim Antalya. Hayali Urfa, Suat Kastomonu. Sadullah Bitlis, Derviş Mardin, Celâl Saruhan, Refet Maraş, Rasih Antalya, Rasim Elâziz, Rasim Sivas. Recai Trabzon, Resul Bitlis, Rüştü Kastamonu, Refik Şevket, Saruhan, Remzi Kayseri, Süleyman Canik, Sami İçel, Sait Çankırı, Süley- man Sırrı Yozgat, Süleyman Sudi Beyazıt, Seyfi Kütahya, Şeref Sinop, Mehmet Şükrü Karahisar, Şevki İçel, Şevket Beyazıt, Şevket Sinop, Şahin Ayntap, Sükrü Canik, Sabri Kastamo nu; Sıtkı Malatya, Sıddık Çorum, Ziya Sivas, Ziya Çankırı, Ziya Hurşit Lâzistan, Tahir Çankırı, Tarık Erzu- rum, Gani: Muş, Âlim Kayseri, Akif Batum, Atıf Beyazıt, Abdullah Adana, Abdullah Azmi Eskişehir, Osman Kayseri, Hacı Ali İçel, Ali Süruri Karahisar, mer Lütfi Saruhan. Ömer Lüfi Karahisar, Osman Kadri Muş, Abdullah İzmit, Ömer Lütfi Amasya, Atıf Ankara, Abdürrahman Ayntap, Ulvi Burdur, Ferit Ço- rum, Fuat Bolu, Fevzi Erzincan, Malatya, Feyzi Elâziz, Feyzi Batum, Fikri Genç, Kadri Diyarıba- kır, Lütfu Malatya, Mehmet Eskişehir, Mehmet Adana, Muhiddin Elâziz, Muhtar İstanbul , Mustafa Elâziz, Mehmet Biga, Hacı Mehmet Beyazıt, Mehmet Gümüşhane, Vasfi Karahi- sar, Ragıp Amasya, Murat Kastamo. Başka bir yemin Büyük Millet Meclisi 3 üncü içtimamda (25 Nisan 336) halka beyanna- me ve 6 ıncı içtimaıda Padişah'a telgrafname sureti Bey. tarafından okunarak alkışlarla kabul edilmiştir. (cilt 1 sayfa 65 - 135) Beyannamede aynen şu fırkralar vardır : .4Biz ve vekilleriniz, Cenabı Hak ve Resulü Ekrem namına “—— ede: riz ki, Padişah'a ve Halifeye isyan sözü bir yalandan ibarettir. V maksat vatam müdafaa eden kuvvetleri, aldatılan müslüwanların elleriyle mahvetmek ve memleketi sahipsiz ve müdafaasız bırakarak elde etmektir. » Hamdullah Suphi e bundan Halil: 2974 nu, Mesut Karahisar, Mestan Çankırı, Mustafa Diyarıbekir, Hacı Mustafa Karahisar, Naki Sivas, Mustafa Tokat, Müfit Kırşehir, Rıza Gümüşhane, Rıza Yozgat, Rıza Vamık Sinop, Rifat Tokat, Rifat Konya, Refik Beyazıt, Refik Konya, Memduh Karahisar, Mustafa Dersim, Mustafa Siverek, Mithat Mardin, Naci Elâziz, Nebil Karahisar, Necip Ertuğrul, Nüzhet Ergani. Neşet Çankırı, Naim İçel, Nuri Bolu, Nafiz Canik, Haşim Ço- rum, Nureddin Batum, Emin Eskişe- hir, Hamdi Genç... 15 Temmuzda Tahlif olunanlar : İsmail Fazıl Yozgat, Besim Atalay Kütahya, Basri Karasi, Tevfik Rüştü Menteşe, Şeyh Servet Bursa, Hamdi Kütahya, Sadullah Bitlis, Hacı Süley- an İzmir, Hacı Şükrü Diyarıbekir, Şemseddin Elâziz, Salih Siirt. Tahir Adapazarı, Abdülkadir Kastamonu, Abdullah Sinop, Ali Antalya, Abdül: gafur Karasi, Ali Vasıf Genç, Ali Şükrü Trabzon, Mehmet Akif Burdur, Mustafa Siirt, Hacı Mustafa Ankara, Necati Saruhan, Mustafa Kemal An. kara, Mazhar Aydın, Mecit Sirri Siverek, Nâzım Tokat, Necip Mardin, Necmeddin Siirt, Nuri Siirt, Vehbi Karasi, Haşim Çorum, Yasin Ayntap, Yasin Olti. Şu suretle iki celsede 178 Meb'us Meclis önünde sureti yazılı andı içmiştir. İstanbul Meclisinde evvelce tahlif olunmuş meb'uslarla bu yekün tah. minen iki yüzü geçer. 339 da müseccel 339 meb'us bu- lunduğuna göre aşağı yukarı bir nısfı- nın andsız kaldığı anlaşılmaktadır. Ankara Meb'usu Mustafa Kemal - Paşa 15 Temmuz celsesinde and iç- miştir. (cilt 2. sahife 352) Anddan maksat nedir? Milletten alınan mezuniyetin ne olduğunu ve ne gibi gayede kullanılacağını terihe ve Millete karşı aleni taahhüt Binaenaleyh bir and Yillik çok iyi düşünmek ve çek kuvvetli esasa bağlanmak zaruridir. Meclis ve tarih önünde bu taahhüdü ifa eden- lerden kimlerin ahdine sadık veya. gayri sadık olduğu, vukuatın cereya- nile görülür,